فرهنگ و هنر

جواب فعالیت های درس ۹ تاریخ دهم انسانی ◀️ ورود آریایی ها تا پایان هخامنشیان

گام به گام درس نهم تاریخ دهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس 9 ورود آریایی‌ها تا پایان هخامنشیان با راه حل

جواب فعالیت های درس ۹ تاریخ دهم انسانی : گام به گام درس نهم تاریخ (۱) ایران و جهان باستان پایه دهم رشته انسانی که شامل جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 9 ورود آریایی ها تا پایان هخامنشیان از فصل سوم ایران در عصر باستان ؛ سرآغاز هویت ایرانی در صفحه های ۸۳ ، ۸۴ ، ۸۷ ، ۸۸ و ۸۹ است را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.

پاسخ درس بعدی : جواب فعالیت های درس ۱۰ تاریخ دهم انسانی

گام به گام درس نهم تاریخ دهم انسانی
گام به گام درس نهم تاریخ دهم انسانی

جواب فعالیت های درس ۹ تاریخ دهم انسانی

در ادامه با پاسخ درس نه تاریخ ۱ رشته انسانی پایه دهم داریم :

جواب فعالیت ۱ صفحه ۸۳ تاریخ انسانی دهم

الف) مآخذ متن‌های شمارۀ 1 و 2، جزو منابع دست اوّلِ تاریخ ایرانِ باستان است یا منابع دست دوم؟ چرا؟

دست اول- چون دقیقاً در همان زمان و به دستور خود کورش و داریوش نوشته شده است.

ب) با توجه به متن‌های صفحه قبل، شجر‌ه‌نامۀ کورش و داریوش هخامنشی را کامل کنید.

جواس سوال ۲ فعالیت صفحه ۸۳ تاریخ دهم انسانی

جواب فعالیت ۲ صفحه ۸۴ تاریخ انسانی دهم

متن‌های زیر را بخوانید و احساس و درک خود را از شخصیت و اندیشۀ آشور بانیپال و کورش بزرگ در چند سطر بنویسید.

رفتار آشوربانیپال با غارت و ویرانی همراه بود و بسیاری از مردم ایلام را اسیر خود کرد. به اعتقادات مذهبی مردم نیز اهمیت نمی داد و عموماً رفتارهای غیر انسانی و غیراخلاقی از خود نشان می داد. اگر رفتار کوروش هخامنشی با احترام به عقاید مردم بسیار انسانی و مسالمت آمیز بود. او بر خلاف آشوربانیپال کسی را به اسارت نگرفت، بردگی را نیز لغو کرد و دستور آزادی مردم را داد.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۸۷ تاریخ انسانی دهم

با توجه به مطالبی که در درس 6 راجع به دولت شهرهای یونانی خواندید، دربارهٔ علل و عوامل جنگ‌های یونان و ایران در دورهٔ هخامنشیان با هم گفت‌وگو کنید.

رقابت و تسلط شهرهای آسیای صغیر بین ایران و یونان و مداخله یونانیان در این مناطق تحت تأثیر دولت هخامنشی به جنگ‌های ایران و یونان منجر شده بود. پس از شکست ایران در جنگ با یونان، پادشاهان هخامنشی در جنگ های داخلی بین دولت شهرهای یونان، سیاست حمایت از اسپارت را برگزیدند که باعث ضعف عمومی یونانیان شد.

شکل درس نهم تاریخ دهم انسانی

جواب فعالیت ۴ صفحه ۸۸ تاریخ انسانی دهم

الف- منظور نویسنده از اصطلاح اسلحۀ طلایی چیست؟

سکه‌های طلا که داریوش هخامنشی به عنوان یه حربۀ سیاسی در جنگ‌های داخلی یونان به کار برد.

ب- به نظر شما چرا با وجود حمایت حکومت هخامنشی از اسپارت در جنگ های پلوپونزی، ایرانیان نمی خواستند این جنگ ها غالب و مغلوبی داشته باشد؟

چون نمی خواستند جنگ تمام شود، می خواستند جنگ را طولانی کنند تا مخالفان کاملاً ضعیف شوند و دولت هخامنشی تسلط خود را بر شهرهای یونانی آسیای صغیر حفظ کند و از دخالت یونانیان در آنجا جلوگیری کند.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۷ تاریخ دهم انسانی

جواب فعالیت ۵ صفحه 88 تاریخ انسانی دهم

با استفاده از جدول شاهان هخامنشی که دبیر محترم در اختیار شما قرار می‌دهد، نمودار خط زمان دوران هخامنشی را ترسیم نمایید.

ردیفنام شاهدوران حکومت
1کوروش بزرگحدود ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد
2کمبوجیه دوم۵۳۰تا ۵۲۲ پیش از میلاد
3داریوش بزرگ۵۲۲ تا ۴۸۶ پیش از میلاد
4خشایارشا۴۸۵ تا ۴۶۵ پیش از میلاد
5اردشیر یکم۴۶۵ تا ۴۲۴ پیش از میلاد
6داریوش دوم۴۲۳ تا ۴۰۴ پیش از میلاد
7اردشیر دوم۴۰۴ تا ۳۵۸ پیش از میلاد
8اردشیر سوم۳۵۸ تا ۳۳۸ پیش از میلاد
9داریوش سوم۳۳۶ تا ۳۳۰ پیش از میلاد

جواب پرسش های نمونه صفحه ۸۹ درس نهم تاریخ انسانی دهم

1- چه عاملی زمینه‌ساز اتحاد قبایل پراکندۀ مادی و تأسیس حکومت مادی شد؟

تهاجمات پی در پی آشوریان به غرب ایران و غارت آنها زمینه را برای اتحاد مادها پراکنده فراهم کرد که دهیوک را به پادشاهی برگزیدند و او هگمتانه را پایتخت خود قرار داد.

2- اهمیت فتح بابِل برای حکومت تازه تأسیس هخامنشی را شرح دهید.

بابل یکی از بزرگ ترین شهرهای آن زمان بود و مردم و قبایلی با پیشینه های اجتماعی و فرهنگی گوناگون در آن زندگی می کردند. این شهر از نظر بناها و معابد باشکوه، مراکز اقتصادی غنی، مؤسسات متعدد سیاسی و اداری و دسترسی به راه های دور و نزدیک از اهمیت بالایی برخوردار بود و تسلط بر آن برای هر حکومتی بسیار مهم و پسندیده بود.

3- چرا مورّخان و پژوهشگران، اهمیت فوق العاده‌ای برای نقش و عملکرد داریوش بزرگ در تاریخ ایران، قائل هستند؟

زیرا اقدامات اساسی در زمینه سازماندهی اداری، نظامی نوین، استقرار نظام اجتماعی و اقتصادی کارآمد انجام داد و شیوه حکومتی را پایه گذاری کرد که هم در دوره هخامنشیان و هم تا قرن بعد ادامه داشت. او زمینه ساز شکوفایی اقتصادی و تمدنی ایران شد.

4- به نظر شما، ایران در دوران حکومت هخامنشیان، به لحاظ قدرت سیاسی نظامی چه جایگاهی در جهان آن روز داشت؟

از آنجا که ایران بین اروپا و آسیا قرار داشت ، می توانست تأثیر بسزایی در انتقال دستاوردهای تمدنی قبایل این مناطق داشته باشد. همچنین بسیاری از دولت های محلی کوچک را در یک امپراتوری بزرگ ادغام کرد و یک امپراتوری جهانی ساخت و بسیاری از تکنیک های سیاست و حکومت مدرن را پشت سر گذاشت.

5- با مرور متن درس، منابع دست اوّل و دست دوم تاریخ ایران باستان را که در این درس به آنها اشاره شده است، فهرست کنید.

منابع دست اول: سالنامه‌های شاهان آشوری، منشور کورش، سنگ نوشته بیستون، سنگ نوشته آشوربانیپال، آرامگاه کورش، تخت جمشید، آرامگاه داریوش سوم
منابع دست دوم: تاریخ مردم ایران قبل از اسلام (دکتر عبدالحسین زرین کوب)

پاسخ درس قبلی : جواب فعالیت های درس ۸ تاریخ دهم انسانی

⭐️ اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس ۹ تاریخ انسانی دهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره درس را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =