پاسیو فیلمی به کارگردانی مریم بحرالعلومی، نویسندگی حامد قاسمی و مریم بحرالعلومی و تهیهکنندگی سید امیر سیدزاده محصول سال ۱۳۹۶ است. و در اسفند ۱۳۹۷ در گروه سینمای هنر و تجربه به نمایش درآمده است.
نظر کارگردان اینچنین ذکر شده است: در زندگی هر فرد ” تنهایی ” می تواند علت بسیاری از تصمیمات اشتباه او باشد اما “عشق” قوی تر از هر احساس دیگری ، موجب نجات انسان ها در عمق مشکلات و اشتباهات آنهاست.
در خلاصه فیلم اینچنین آورده شده است: گاهی شهر با تمام بزرگی و شلوغی اش برای بعضی آدمها همقواره ی یک پاسیو ، کوچک می شود!
دانلود فیلم پاسیو
دانلود فیلم پاسیو به انتخاب شما بر اساس کیفیت (پیشنهادی)
- دانلود فیلم پاسیو با کیفیت 1080HQ
- دانلود مستقیم فیلم پاسیو با کیفیت 1080P
- دانلود پاسیو کامل با کیفیت 720P
- دانلود فیلم سینمایی پاسیو با کیفیت 480P
نقد فیلم پاسیو ؛ فیلمی با ضعف کامل محتوایی
فیلم سینمایی پاسیو (Patio) اولین فیلم بلند داستانی مریم بحرالعلومی است که در سی و ششمین جشنواره جهانی فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردان آسیایی شد. این فیلم روایتی است زنانه در بستر شهر که به شکلی کاملا ساده بیان میشود. این فیلم در اسفند ۱۳۹۷ در گروه سینمای هنر و تجربه به نمایش درآمده است.
در همین اول کلام باید گفت که پاسیو فیلمی ضعیف است که از فقدان محتوای درست رنج میبرد و مانند وصلهای ناجور سعی دارد خودش را در بین آثار سینمای مدرن امروزی کشورمان جا دهد.
«مریم بحرالعلومی»، کارگردان فیلم که اولین اثر سینمایی طولانی خود را جلوی دوربین برده، پیش از این در نقش دستیار کارگردان و یا سازنده آثاری کوتاه دست داشته و پاسیو را با بودجه شخصی خودش در سینمای مستقل ساخته است. بودجهای که احتمالا بهخاطر محدود بودن آن روی برخی موارد ضعیف فیلم همچون نحوه فیلمبرداری و یا طراحی صحنه خرج شده و در دیگر موارد سینمایی اصلا و ابدا به کار گرفته نشده است.
با این که کارگردان خودش در مصاحبههای خبری که در زمان اکران جشنواره انجام داد، ادعا کرد فیلم پاسیو را در سینمایی قصهمحور ساخته تا در آن از تنهایی آدمهای شهر شلوغ دم بزند، ولی تنها چیزی که در بطن فیلمنامه دیده نمیشود همانا یک قصه شسته رفته است.
پاسیو پر از خرده داستانکهاییست که معلوم نیست کجا شروع میشوند و کجا تمام میشوند و از آن مهمتر تکلیفش با خودش هم مشخص نیست که فیلم روایتی زنانه دارد یا مردانه؟ هرچند شاید نباید این تقسیم بندی جنسیتی را در یک فیلم اعمال کرد اما این خود فیلم است که بازهم اصرار دارد یک اثری زنانه باشد، اما در برخی مواقع کاملا ضد زن میشود.
میتوان بیشتر و بیشتر درباره نقصان حاکم در این اثر نوشت اما بگذارید در ابتدا اندکی به داستان فیلم نگاهی بیندازیم، داستانی که به زور میتوان آن را برای علاقمندان سینما و روایت سینمایی تعریف کرد چرا که بسیار جسته و گریخته است و این لجام گسیختگی در هیچ بخشی از فیلم هم سر و سامان نمیگیرد:
هنگامی که مرتضی، پدر خانواده میمیرد، دختر او (با نام مینا) و همسرش (با نام پوران و با بازی بهناز جعفری) میمانند و کلی بدهیهای او که در زندگی بالا آورده است.
مرتضی هم به همکارش و هم به پسر یکی از اقوام همسرش که البته خواستگار دیرینه مینا هم بوده (با نام رضا) بدهکار است و تنها چیزی که از خودش بجا گذاشته یک خانه نسبتا کلنگی در یکی از مناطق مرکزی تهران است که آنچنان نمی ارزد. مینا میخواهد خانه را به حراج بگذارد و بعد از آن با معشوق جدید خود به استرالیا سفر کند و دلش برای پوران، زن بابایش هم نمیسوزد و دربهدر دنبال مشتریست.
مینا دوستی دارد با نام حمیرا و هر دو در کنار خیابان برای یک شرکت تاکسی آنلاین ثبت نام خیابانی انجام میدهند. رضا که هنوز به مینا علاقهمند است ولی دایم جواب رد از او میگیرد از شغلی که مینا برای خودش هم دست و پا کرده شاکیست. جدا از مساله رضا و مینا، مشکلاتی هم در این بین پیرامون حمیرا و مردی متاهل به نام علی (با بازی پوریا پورسرخ) وجود دارد و رابطه پنهانی آنها دچار یک لغزش اساسی شده است..
فیلم ظاهری زنانه دارد و زرورق پیچیده شده دور خودش را با ظرافتی زنانه پیچیده اما برعکس در ضمیر پنهان خود لحنی مردانه به خود میگیرد و تماشاگر باهوش با دیدن این تضاد، برای نفس کارگردان و روحیه متغیر او تاسف میخورد.
معلوم نیست این اشتباه و تعابیر خواسته یا ناخواسته از ذهن کارگردان و فیلمنامه نویس وارد فیلم شده یا نه ولی مثالهایی که میتوان برای آن زد یکی دوتا نیست.
مثلا در یکی از سکانسها، زنگ خانه پوران و دخترخواندهاش که از ابتدا تا انتهای فیلم خراب است و دو زن ساکن خانه دایم غر میزنند که چرا این زنگ خراب است.
مشکل به این سادگی اما در انتها با کمک رضا، یعنی مرد داستان فیلم فیصله پیدا میکند و اوست که زنگ خانه را میتواند درست کند! (انگار زنان در طول این چند ماه داستان فیلم نمیتوانند برای خودشان راهی برای درست کردن زنگ پیدا کنند)
بازیگران و عوامل فیلم پاسیو
بازيگران:
بهناز جعفری، محدثه حیرت، کریم امینی، یاسمن ترابی، حسین ملکی، بهروز قادری، سحر غمخوار، محمدرسول صفری و بابک انصاری با حضور : پوریا پورسرخ و شقایق فراهانی
سایر عوامل:
مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی / مدیر صدابرداری: علی کیان ارثی / طراح گریم: امید گلزاده / طراح صحنه: عباس حاجی درویش / طراح لباس: فرحناز نادری / تدوین: سینا گنجوی / مدیر صداگذاری: ایرج شهزادی / موسیقی: بامداد بیات / منشی صحنه: آزاده جهانبخش / برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: مجید مافی
دستیار کارگردان: افشین اصلانی / صدابردار: اردلان کیان ارثی / صداگذار: نعیم مسچیان / دستیار اول فیلمبردار: مهدی حسینی / مجری گریم: عاطفه روزبه تهرانی / عکاس: حسن هندی / تصویربردار پشت صحنه: علی یعقوبی
فیلمنامه: حامد قاسمی – مریم بحرالعلومی / مشاور رسانه ای: مریم قربانی نیا / مدیر تدارکات: سعید میرزایی / مدیر تولید: روح اله مهاجری / مجری طرح و سرمایه گذار: مریم بحرالعلومی