ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب خودارزیابی ، گفت و گو و نوشتن درس سیزدهم فارسی نهم

جواب و پاسخ پرسش های خودرازیابی صفحه 100 ، گفت و گو کنید صفحه 101 و نوشتن صفحه 101 و 102 درس 13 سیزدهم شعر آشنای غریبان و میلاد گل کتاب ادبیات فارسی پایه نهم

جواب خودارزیابی ، گفت و گو کنید و نوشتن درس ۱۳ سیزدهم فارسی نهم ؛ در این مطلب به جواب و پاسخ سوال های خودرازیابی صفحه ۱۰۰ ، گفت و گو کنید صفحه ۱۰۱ و نوشتن صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲ شعر آشنای غریبان و میلاد گل درس 13 سیزدهم کتاب ادبیات فارسی پایه نهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: معنی کلمات ، شعر و آرایه ادبی درس سیزدهم فارسی نهم

جواب خودارزیابی صفحه ۱۰۰ درس ۱۳ سیزدهم فارسی نهم
جواب خودارزیابی صفحه ۱۰۰ درس ۱۳ سیزدهم فارسی نهم

جواب خودارزیابی صفحه ۱۰۰ درس ۱۳ سیزدهم فارسی نهم

در جواب بخش خودارزیابی درس ۱۳ سیزدهم صفحه 100 کتاب فارسی پایه نهم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم:



سوال 1) چرا شاعر می گوید: « فصل غریبی سرآمد »؟

پاسخ: چون شاعر، مردم کشور ایران را عاشق امام رضا (ع) و می داند و در این شعر می گوید که دیگر حرم امام هشتم در شهر خراسان رضوی تنها و غریب نیست و هر سال چندین میلیون نفر آدم از همه جای دنیا به زیارت ایشان می آیند، پس فصل غریبی و تنهایی به پایان رسیده است.

سوال 2) در شعر دوم ، برای میلاد امام زمان (عج) چه توصیف هایی به کار رفته است؟

پاسخ: 1) لاله باران شدن گلزار از عیش (تمام گلستان پر از گل لاله شده است)، 2) میلاد گل، 3) آمدن سلطان زمین و آسمان، 4) بهار جان (تولد او به بهار تشبیه شده است)، 5) منجی جهان (نجات بخش مردم جهان به دنیا آمده است)، 6) عید می‌کشان (روز عید عاشقان و عارفان است).

سوال 3) رهبران جامعه اسلامی ، چه نقشی در هدایت مردم دارند؟

پاسخ: دل های مردم را بیدار می کنند، راز و رمز زندگی صحیح را به آنها می آموزند، از گمراهی ها و نادانی ها نجاتشان می دهند، اتحاد ملی و انسجام اسلامی و…

جواب گفت و گو کنید صفحه 101 درس 13 فارسی نهم

در بخش گفت و گو کنید صفحه ۱۰۱ درس ۱۳ سیزدهم کتاب فارسی پایه نهم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم:

سوال 1) درباره زندگی و فضایل امام رضا (ع) گفت و گو کنید.

پاسخ: امام رضا (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) امام هفتم شیعیان است که روز پنجشنبه یازدهم ذیالقعده سال 148 هجری، شانزده روز پس از شهادت جد بزرگوارش، امام صادق (ع) در مدینه چشم به جهان گشود.



پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) رهبری امت برای راهنمایی به امام رضا (ع) سپرده شد. امامت امام در زمان هارون الرشید و پسرانش محمد و مامون بود. در زمان مامون مآموران از امام خواست که خلیفه اش شود اما امام جانشینی را نپذیرفت.

امام را از مدینه به توس آوردند و به اجبار امام جانشین خلیفه شد و شرایطی را برای پذیرش خلافت خود مقرر فرمودند. امام بعد از مدتی به وسیله مامون به شهادت رسید.

سوال 2) با مراجعه به دیوان « حافظ » غزلی بیابید و درباره نوع ردیف آن بحث کنید.

پاسخ:

صبا ز منزل جانان گذر دریغ مدار / وز او به عاشق بی‌دل خبر دریغ مدار

به شکر آن که شکفتی به کام بخت ای گل / نسیم وصل ز مرغ سحر دریغ مدار



حریف عشق تو بودم چو ماه نو بودی / کنون که ماه تمامی نظر دریغ مدار

جهان و هر چه در او هست سهل و مختصر است / ز اهل معرفت این مختصر دریغ مدار

کنون که چشمه قند است لعل نوشینت / سخن بگوی و ز طوطی شکر دریغ مدار

مکارم تو به آفاق می‌برد شاعر / از او وظیفه و زاد سفر دریغ مدار

چو ذکر خیر طلب می‌کنی سخن این است / که در بهای سخن سیم و زر دریغ مدار

غبار غم برود حال خوش شود حافظ / تو آب دیده از این رهگذر دریغ مدار

ردیف این غزل «دریغ مدار» است. ترکیب واژه ها در کنار هم، علاوه بر زیبایی ظاهری و ایجاد آرایه ادبی، معنی و مفهوم بیت‌ها را نیز کامل کرده است. این ترکیب، یک ترکیب فعلی است.

در زبان فارسی معمولاً فعل‌ها در انتهای جمله قرار می‌گیرند و حافظ نیز به طرز استادانه‌ای این کار را در این غزل انجام داده است که فعل « دریغ مدار » ردیف باشد و در پایان بیت‌ها قرار گیرد.

جواب نوشتن صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲ درس ۱۳ سیزدهم فارسی نهم
جواب نوشتن صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲ درس ۱۳ سیزدهم فارسی نهم

جواب نوشتن صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲ درس ۱۳ فارسی نهم

در بخش خودارزیابی صفحه 101 و 102 درس 13 سیزدهم کتاب فارسی پایه نهم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم:

سوال 1) هم خانواده واژه های « ترخیص ، غربت ، معابر ، ولادت ، اعیاد ، معیشت ، تسلّط و نجات » را از متن درس بیابید و بنویسید.

پاسخ:

ترخیص: رخصت
ولادت: میلاد
اعیاد: عید
معیشت: عیش
غربت: غریب
تسلط: سلطان، مسلط
معابر: عبور
نجات: منجی

سوال 2) در بیت های زیر، قافیه ها را مشخص کنید و نوع ردیف آنها را بنویسید.

هی بیا با من ، بران این خرس را / خرس را مگزین ، مَهِل همجنس را
قافیه: خرس و هم جنس / ردیف: را (از نوع حرف)

شد نَفَسِ آن دو سه هم سال او / تنگ تر از حادثه حال او
قافیه: هم سال و حال / ردیف: او (از نوع ضمیر)

سوال 3) ارتباط معنایی بیت زیر را با درس پیدا کنید و بنویسید.

آب زنید راه را هین که نگار می رسد / مژده دهید باغ را بوی بهار می رسد

پاسخ:

سوال 4) جدول زیر را کامل کنید.

پاسخ: جواب هر شماره مقابل آن نوشته شده است.

1) دروازه آن در روان خوانی فصل چهارم آمده است. (آسمان)
2) یکی از پیشوندها (با)
3) مشق میان تهی (مق)
4) نشانه مفعول (را)
5)  بخشی از نام فصل پنجم کتاب های فارسی (انقلاب اسلامی)
6) اگر برعکس بخوانید، کتابتان با آن آغاز می شود. (شیاتس)
7) مخالف آشنایی  (دشمنی)
8) دوستان (یاران)
9) جهت (سو)
10)  نام یکی از سوره‌های قرآن که از آن به نام «قلب قرآن» یاد شده است. (یس)
11) یکی از ضمایر (او)
12)……. گوش کن جانا که از جان دوست‌تر دارند / جوانان سعادتمند، پند پیر دانا را (نصیحت)

همچنین بخوانید: معنی کلمات معنادار درس ۱۴ پیدای پنهان فارسی پایه نهم

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات خودرازیابی صفحه ۱۰۰ ، گفت و گو کنید صفحه ۱۰۱ و نوشتن صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲ شعر آشنای غریبان و میلاد گل درس ۱۳ سیزدهم فارسی پایه نهم متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫2 دیدگاه ها

  1. J.K گفت:

    موندم به چی توی سایتتون میبالین حتما به اینکه جواب ها را اماده به بچه ها میدین
    اینجور سایت ها باعث شده که دیگه بچه ها به جای فکر کردن سریع توی گوگل جستجو بکنند
    شما ذهن بچه هارا تنبل و هم فاسد میکنید

    1. دیار گفت:

      پس تو چرا اومدی توی این سایت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.