معنی و آرایه های ادبی شعر چشمه و سنگ فارسی پنجم + خوانش و فهم
معنی کلمات و لغات ، جواب سوالات خوانش و فهم ، آرایه های ادبی ، قالب شعر و نکات دستوری و معنی و مفهوم شعر چشمه و سنگ کتاب فارسی کلاس پنجم دبستان صفحه 129
معنی کلمات و آرایه های ادبی شعر چشمه و سنگ فارسی کلاس پنجم ؛ در این نوشته به معنی کلمات و لغات ، قالب شعر ، ارایه های ادبی و نکات دستوری ، جواب سوال های خوانش و فهم بخوان و حفظ کن ، معنی و پیام شعر چشمه و سنگ صفحه ۱۲۹ کتاب فارسی کلاس پنجم دبستان پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: معنی کلمات و متن شعر بال در بال پرستوها فارسی پنجم

معنی متن و آرایه های ادبی شعر چشمه و سنگ فارسی پنجم دبستان
در این بخش به آرایه های ادبی ، نکات دستوری و معنی شعر چشمه و سنگ صفحه 129 کتاب فارسی کلاس پنجم دبستان پرداخته ایم:
جدا شد یکی چشمه از کوهسار / به ره گشت، ناگه به سنگی دچار
معنی: یک چشمه آب از کنار آبی جریان یافت (جاری شد) و در راه خود به سنگی برخورد که مانع رفتن او شد.
به نرمی، چنین گفت با سنگ سخت: / «کرم کرده، راهی ده، ای نیک بخت!»
معنی: چشمه با مهربانی به سنگ محکم گفت: ای خوشبخت، لطفی کن و راه را باز کن تا من عبور کنم.
آرایه ها: حرف زدن چشمه با سنگ: جان بخشی
نکته: دستوری: گفت: فعل گذشته (ماضی) / راهی ده: جمله ی امری
گران سنگ تیره دل سخت سر / زدش سیلی و گفت: « دور ای پسر
معنی: سنگ بزرگ و سنگین نامهربان و لجباز، به او (چشمه) سیلی زد و گفت: ای پسر، دور شو.
آرایه ها: سنگ، سیلی زد و گفت: جان بخشی (تشخیص)
نکته: دستوری: سنگ گران و (سنگ) تیره دل و (سنگ) سخت سر: ترکی های وصفی هستند / دور شو: یک جمله ی امری است که فعلش حذف شده است. / ای پسر: یک جمله ندا و منادا / کل بیت از چهار جمله تشکیل شده / مصراع اول: نهاد
نجنبیدم از سیل زورآزمای / که ای تو، که پیش تو جنبم ز جای؟»
معنی: من در برابر سیل قدرتمند، تکان نخوردم؛ تو کی هستی که من مقابل تو از جایم حرکت کنم؟
نکته: دستوری: سیل زورآزمای: ترکیب وصفی / که ای تو: یک جمله ی پرسشی = تو، که: چه کسی، ای: هستی؟ (در جمله ی «که ای تو» منادا وجود ندارد.) / در مصراع دوم واژه های «که» به ترتیب، ضمیر پرسشی و حرف ربط هستند.
نشد چشمه از پاسخ سنگ، سرد / به کندن در استاد و ابرام کرد.
معنی: چشمه از جواب سنگ ناامید نشد و با ایستادگی و پافشاری به رفتنش ادامه داد.
آرایه ها: چشمه، ابرام کرد: تشخیص / سرد نشد: کنایه از ناامید نشد.
بسی کند و کاوید و کوشش نمود / کز آن سنگ خارا رهی برگشود…
معنی: (چشمه) بسیار کند و با تلاش و جست و جوی بسیار توانست، سنگ سخت را سوراخ کند و راهی برای ادامه ی حرکت خودش باز کرد.
نکته: دستوری: سنگ خارا: ترکیب وصفی (سنگ: موصوف ، خارا: صفت) / رهی: مفعول / برگشود: فعل ماضی (گذشته)
برو کارگر باش و امیدوار / که از یأس، جز مرگ، ناید به بار
معنی: برو تلاش کن و به زندگی امیدوار باش، زیرا ناامیدی، سبب مرگ انسان می شود.
نکته: دستوری: این بیت از چهار جمله تشکیل شده است / بعد از واژهی «امیدوار» فعل «باش» حذف شده است.
گرت پایداری است در کارها / شود سهل، پیش تو دشوارها.
معنی: اگر در کارها صبر و استقامت داشته باشی، تمام سختی ها و دشواری ها به آسانی برطرف می شوند.
نکته: دستوری: بیت از دو جمله تشکیل شده است. / پایداری: نهاد / دشوارها: نهاد
قالب شعر چشمه و سنگ چیست :
قالب شعر چشمه و سنگ مثنوی می باشد. محمدتقی بهار مختلص به ملک الشعرای از شاعران نامی کشورمان است که شعر چشمه و سنگ از میان آثار این هنرمند بزرگ انتخاب شده است.
پیام شعر چشمه و سنگ چیست :
سرگذشت چشمه، در شعر چشمه و سنگ به ما یاد می دهد که باید در مقابل سختی ها امید خود را از دست ندهیم و به تلاش و پشتکار خود ادامه بدهیم.
یا به طور خلاصه پیام شعر چشمه و سنگ : 1) پایداری و استقامت کردن در کارها، 2) در راه رسیدن به هدف ناامید نشدن، 3) در راه رسیدن به هدف تلاش و کوشش نمودن.
معنی کلمات ، لغات و کلمه های سخت شعر چشمه و سنگ فارسی کلاس پنجم
در این بخش به معنی واژگان ، کلمات و لغت های مهم و سخت شعر چشمه و سنگ صفحه 129 کتاب فارسی کلاس پنجم دبستان پرداخته ایم:
ره: مخفف راه
کوهسار: کوهستان
کرم: لطف، مهربانی
گران سنگ: در این شعر به معنی سنگ بزرگ و سنگین
تیره دل: بدخواه، سیاه دل، نا مهربان، بد اندیش
سخت سر: مقاوم، سر سخت، لجباز
نجنبیدم: تکان نخوردم، از جایم حرکت نکردم
زورآزمای: کسی که زور خودش را به دیگران نمایان میکند.
دراستادن: در ایستادن، پا فشاری کردن، اصرار ورزیدن
ابرام: پافشاری و اصرار کردن
گرت: اگر تو را، اگر برای تو
کاوید: جست و جو کرد، تلاش کرد
سنگ خارا: سنگ سخت، نوعی سنگ
یأس: نا امیدی
سهل: آسان
جواب سوالات خوانش و فهم شعر چشمه و سنگ صفحه 129 فارسی پنجم
در بخش خوانش و فهم بخوان و حفظ کن شعر چشمه و سنگ صفحه ۱۲۹ کتاب فارسی کلاس پنجم دبستان سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ صحیح آنها پرداخته ایم:
سوال 1) در متن شعر ، « چشمه » و « سنگ » با چه ویژگی هایی توصیف شدهاند؟
پاسخ: چشمه: مهربان، بااراده، امیدوار، پرتلاش، نرمی، سخت کوش، ایستادگی و مقاومت
سنگ: سختی، گران، تیره دل، سخت سر (خودپسند، نامهربان)
سوال 2) خوانش بیت دوم و چهارم چه تفاوتی با هم دارد؟ چرا؟
پاسخ: بله تفاوت دارند، چون بیت دوم از زبان چشمه با حالت مهربانی و لطف خوانده می شود، ولی بیت چهارم از زبان سنگ با حالت سختی و دل تیرگی (درشتی و خشم) خوانده می شود.
همچنین بخوانید: معنی کلمات و هم خانواده درس شانزدهم فارسی پنجم ابتدایی
در انتها امیدواریم که مقاله معنی لغات ، واژه ، کلمات و ترجمه متن شعر بال در بال پرستوها درس 13 سیزدهم فارسی پایه پنجم ابتدایی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.