جواب درس ۷ نگارش نهم ↕️ وسعت و عمق نوشته را بیشتر کنیم
گام به گام درس هفتم 7 نگارش نهم حل سوالات فعالیت نگارش ، درست نویسی و تصویر نویسی صفحه 92 تا 96
پاسخ درس هفت نگارش کلاس نهم دبیرستان درس وسعت و عمق نوشته را بیشتر کنیم : در این مقاله به سوالات فعالیت های نگارش صفحه ۹۲ ، درست نویسی صفحه ۹۵ و تصویر نویسی صفحه ۹۶ پاسخ داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
پاسخ درس بعدی: جواب هشتم نگارش نهم

جواب صفحه ۹۲ نگارش نهم
نوشته زیر را بخوانید و نشان دهید کدام بخش از متن، تحت تاثیر مطالعات نویسنده، گستردگی و عمق بیشتری پیدا کرده است.
انسان و فرشته، دو ستایشگر خالق هستند و به ستایشگری معروف اند. ولی آیا جز انسان و فرشته، ستایشگران دیگری هستند؟ آیا ما آنها را می بینیم؟ می شناسیم؟ حکایت زیر، آیینه ای برای دیدن و شناختن اینان است:
«یاد دارم که شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سحر در کنار بیش های خفته. شوریده ای که در آن سفر همراه ما بود، نعره برآورد و راه بیابان گرفت و یک نفس آرام نیافت. چون روز شد، گفتم: «این چه حالت بود؟».
گفت: «بلبلان را شنیدم که به نالش درآمده بودند؛ از درخت؛ و کبکان در کوه و غوکان در آب و بهایم در بیشه. اندیشه کردم که مروت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته.»
این حکایت، به خوبی، نشان می دهد که تنها انسانها و فرشتگان نیستند که خداوند را ستایش می کنند؛ بلکه هر چه در زمین و آسمان است، به ذکر پروردگار مشغول است. قیام کوهساران، رکوع آبشاران، قنوت درختان، سلام غنچگان، همه و همه، نشان از سرود و ستایش دارند.
خداوند هم در قرآن کریم بر این حقیقت تاکید می کند و می فرماید: «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» (سوره تغابن و جمعه / آیه ۱).
پیام این آیه برای ما انسان ها این است که در حمد و ستایش آفریدگارمان از حیوانات، جمادات و نباتات عقب نیفتیم.
هرکس به زبانی صفت حمد تو گوید
بلبل به غزل خوانی و قمری به ترانه
و یا
توحید گوی او نه بنی آدم اند و بس
هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد
✅جواب: در این متن یک حکایت از سعدی، آیه ای از قرآن و دو بیت شعر را مطالعه کردیم. این سه مورد تحت تاثیر مطالعات نویسنده بوده و باعث شده است متن عمق و گستردگی بیشتری بگیرد.
جواب صفحه ۹۳ نگارش نهم
موضوعی را انتخاب کنید و با بهرهگیری از اطلاعات و دانش خود، به آن، گستره و عمق ببخشید.
✅جواب: اهمیت کتابخوانی در زندگی
کتابخوانی یکی از عادتهای سازندهای است که میتواند زندگی انسان را دگرگون کند. کتابها دریچهای به سوی دنیای جدید هستند و به ما امکان میدهند تا از دانش، تجربهها و افکار دیگران بهرهمند شویم. کتابها میتوانند ذهن ما را باز کنند، تخیلات ما را گسترش دهند و به ما کمک کنند تا با چالشهای زندگی بهتر روبهرو شویم.
کتابخوانی به تقویت مهارتهای زبانی و نوشتاری کمک میکند. وقتی کتاب میخوانیم، با واژگان جدیدی آشنا میشویم و نحوه بهکارگیری آنها را در جملات یاد میگیریم. همچنین، داستانها و متون مختلف باعث میشوند که ما به دقت و عمق بیشتری به موضوعات نگاه کنیم و توانایی تحلیل مسائل را در خود پرورش دهیم.
علاوه بر این، کتابخوانی نوعی سفر به گذشته، حال و آینده است. با خواندن کتابهای تاریخی میتوانیم از گذشته درس بگیریم، با خواندن کتابهای علمی به پیشرفتهای کنونی پی ببریم و با خواندن کتابهای تخیلی آیندهای را تصور کنیم که ممکن است روزی به واقعیت تبدیل شود.
یکی دیگر از فواید کتابخوانی کاهش استرس است. وقتی به خواندن یک داستان جذاب مشغول میشویم، ذهن ما از دغدغههای روزمره جدا میشود و احساس آرامش میکنیم. همچنین، این عادت به بهبود تمرکز و افزایش مدت زمان توجه ما کمک میکند.
در نهایت، کتابخوانی دری به سوی دنیای دانایی است. هر صفحه از یک کتاب میتواند ما را به ایدهها و مفاهیم تازهای برساند و به ما کمک کند که فردی بهتر و آگاهتر شویم. بنابراین، بهتر است کتابخوانی را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کنیم و از فواید بیشمار آن بهرهمند شویم.
جواب صفحه ۹۴ نگارش نهم
✅جواب:
متن دارای پیشنویس اولیه است.
نسخهی پاکنویس شده با رعایت کامل علائم نگارشی، بدون غلط املایی، با اصول درستنویسی و خطی خوانا ارائه شده است.
نوشته از گستردگی و عمق محتوایی برخوردار است.
شامل بخشهای آغازین، میانه و پایانی بهطور منظم و ساختاریافته است.
از روشهای پرورش تفکر خلاق و شیوههای نوآورانه بهره گرفته شده است.
خوانش متن بهصورت روان و واضح انجام شده است.
جواب درست نویسی صفحه ۹۵ نگارش نهم
در صفحه 95 نگارش درس 7 پایه نهم خواسته شده است جمله های زیر را ویرایش کنید.
او در خدمت مردم بود بلکه کمترین چشمداشتی نداشت.
✅جواب: او در خدمت مردم بود و کمترین چشمداشتی نداشت.
من مدیون به تو هستم و برای جبران، سعی ام را خواهم کرد.
✅جواب: من مدیون تو هستم و برای جبران سعی ام را خواهم کرد.
جواب تصویر نویسی صفحه ۹۶ درس هفتم نگارش نهم
درختی را با ویژگی های زیر، تصور کنید و متنی درباره آن بنویسید.
پا در هواست.
ریشه هایش در ابر فرو رفته.
شاخه هایش روی زمین گسترده شده است.
✅جواب: کاش خداوند قدرتی به من میداد که با آن می توانستم درختی را وارونه کنم. اگر می توانستم همچین کاری کنم دیگر کمتر کسی از شاخه ی درخت بالا می رفت و آن را می شکاند و به راحتی می شد از میوه های خوشمزه آن استفاده کرد. اگر من یک درخت بودم نیز واقعا از وارونگی خوشحال می شدم چون می توانستم همراه ابرها حرکت کنم و به هرجایی که دوست دارم بروم، همین که همش درحال پروازم من را خیلی خوشحال می کند. شاخه های گسترده من روی زمین بسیار خاص و زیبا می شد و بقیه درختان می توانستند ببینند که چقدر من قدرتمند و قوی هستم.
🔔 در این بخش سوالات درس هفتم نگارش نهم و قسمت های فعالیت های نگارشی، درست نویسی و تصویر نویسی را مرور کردیم، اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده پاسخ نگارش درس های دیگر کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو کنید.


















