فرهنگ و هنر

جواب فعالیت های درس ۲۰ مطالعات هفتم ⚙️ امپراتوری های ایران باستان چگونه کشور را اداره می کردند؟

گام به گام درس بیستم (20) مطالعات اجتماعی هفتم - پاسخ فعالیت‌های صفحه 124 - 125 - 126 و 129 درس امپراتوری های ایران باستان چگونه کشور را اداره می کردند؟

پاسخ فعالیت های درس بیستم ۲۰ مطالعات اجتماعی هفتم؛ در این نوشته پاسخ سوالات صفحه ۱۲۴، ۱۲۵، ۱۲۶ و ۱۲۹ درس بیستم «امپراتوری های ایران باستان چگونه کشور را اداره می کردند؟» کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم دوره اول متوسطه را برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده‌ایم. با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ۲۱ مطالعات اجتماعی هفتم

جواب فعالیت های درس ۲۰ مطالعات هفتم
جواب فعالیت های درس ۲۰ مطالعات هفتم

جواب فعالیت صفحه ۱۲۴ مطالعات هفتم

١- به تصویر مهر سلطنتی داریوش توجه کنید و بگویید به نظر شما چرا اسم داریوش روی این مهر، به سه نوع خط حک شده است؟
جواب: این نشانه گستردگی قلمرو هخامنشی و رواج خطوط ذکر شده در این قلمرو است. این نشان می دهد که هخامنشیان به بناهای فرهنگی و مظاهر ملل تحت سلطه مانند ایلامی ها و بابلی ها احترام می گذاشتند و به نوعی آنها را نیز به رسمیت می شناختند.

۲- متن بالا را بخوانید و چند مورد از ویژگی های حکومت در ایران باستان را بنویسید.
جواب: قدرت مطلق شاه ، میراث داری دولت ، جنگ و درگیری برای تاج و تخت تا حد قتل و خونریزی ، حاکمیت قانون پادشاهان (عدم دخالت مردم در تصمیم گیری ها و اداره کشور) و سرانجام انتساب قدرت و موقعیت پادشاهی از نظر اهورامزدا ، این یکی از ویژگیهای مهم دولتهای ایران باستان بود.

  • قدرت مطلق پادشاهان در امور اداری ، نظامی و مذهبی
  • حکومت موروثی بود
  • روش حکومت داری پادشاهی بود
  • پادشاهان حکومت خود را از اهورامزدا می شناختند

٣ـ نظر و رأی مردم در حکومت های ایران باستان چه جایگاه و اهمیتی داشت؟
جواب: در بیشتر حکومت های باستان ، نظر مردم مهم نبوده و بیشتر تصمیمات توسط پادشاهان گرفته می شده است.
در بعضی مواقع مردم برای انتقال سخنان خود به پادشاه و مأموران مسئول شعار می دادند و جلب توجه می کردند.

۴ـ به نظر شما ایرانیان باستان چگونه می‌توانستند از بروز اختلاف در اداره حکومت جلوگیری کنند؟
جواب: برای جلوگیری از بروز اختلاف در اداره حکومت، ایرانیان باستان تدابیر مختلفی به کار می‌بردند. برخی از مهم‌ترین راهکارها عبارت بودند از:

  1. وجود قانون و نظم مشخص: در حکومت‌هایی مانند هخامنشیان، قوانین مدونی وجود داشت که همه، حتی پادشاه، باید از آن پیروی می‌کردند. وجود قانون باعث جلوگیری از خودسری و اختلاف می‌شد.
  2. تقسیم‌بندی منظم اداری: کشور به ساتراپی‌ها (استان‌ها) تقسیم شده بود و هر بخش یک فرماندار (ساتراپ) داشت که مسئول اداره منطقه خود بود. این ساختار منظم اداری، از تمرکز بیش از حد قدرت جلوگیری می‌کرد.
  3. نظارت مرکزی: پادشاه افرادی را برای بازرسی و نظارت بر عملکرد ساتراپ‌ها و کارگزاران دولتی می‌فرستاد تا مانع فساد و اختلاف شوند (اصطلاحاً “چشم و گوش شاه”).
  4. احترام به فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف: ایرانیان باستان، به ویژه در دوره هخامنشی، به ادیان و فرهنگ‌های گوناگون اقوام تحت سلطه خود احترام می‌گذاشتند. این سیاست موجب کاهش نارضایتی و درگیری‌های داخلی می‌شد.
  5. انتخاب افراد شایسته برای مدیریت: بسیاری از فرمانداران و مدیران از میان افراد باتجربه، وفادار و دانا انتخاب می‌شدند که این باعث کاهش اختلاف در اداره امور می‌شد.

بنابراین، نظم اداری، قانون‌مداری، نظارت دقیق و احترام به تنوع قومی و مذهبی از جمله راهکارهای جلوگیری از بروز اختلاف در حکومت‌های ایرانیان باستان بود.

جواب فعالیت صفحه ۱۲۵ مطالعات هفتم

۵- بعضی از منشیان و دبیران به چند زبان و خط آشنایی داشتند. چرا؟
جواب: به دلیل سرزمین وسیع امپراتوری ایران باستان ، قبایل مختلف با خط ، زبان و فرهنگ متفاوت در دولت های مختلف حضور داشتند و به رسمیت شناخته می شدند ، لازم بود که منشیان و دبیران با خط ها و زبان های رایج در داخل کشور آشنا شوند. امپراتوری تا بتوانند نامه های ورودی و خروجی را بخوانند.

۶- حدس بزنید: چشم و گوش‌ های شاه چه موضوعاتی را به شاه خبر می ‌دادند؟
جواب: به عنوان مثال: هر خبری که به نوعی به امنیت امپراتوری و شخص شاه مربوط می شد. ارائه اطلاعات محرمانه درباره وقایع کشور ، بازرسی و نظارت بر کشورهای تابعه ، شناسایی قلمرو و بررسی امکانات دشمن ، بازرسی از امور حکام ، نظارت بر امور مختلف کشور به طور نامحسوس

  • ارائه اطلاعات محرمانه در مورد رویدادهای ملی
  • بازرسی و نظارت بر کشورهای وابسته
  • قلمرو را شناسایی کرده و امکانات دشمن را بررسی کنید
  • بازرسی در امور حاکمان
  • نظارت بر امور مختلف کشور به روشی نامحسوس

٧ـ چه شباهت ها و تفاوت هایی میان تصاویر مهرهای زیر میبینید؟ فکر می کنید هدف از نقش کردن این تصاویر چه بوده است؟

شکل سوال ۷ فعالیت صفحه ۱۲۵ مطالعات هفتم

جواب:
🔶 شباهت‌ها:
– وجود نماد فرّ کیانی یا فروهر در اغلب مهرها که نماد اقتدار، پادشاهی و ارتباط با نیروی الهی یا مقدس است.
– حضور پادشاه یا شخصیت مهم با لباس رسمی یا تاج، نشان‌دهنده قدرت یا جایگاه حکومتی.
– حیوانات نمادین مثل شیر یا گاو، که نماد قدرت، شجاعت یا سلطه هستند.
– نقوش رسمی و قرینه‌سازی‌شده، که با دقت بالا حکاکی شده‌اند.
– کاربرد نمادهای دینی و آیینی برای نشان دادن مشروعیت الهی فرمانروایی یا قدرت فرد.

🔷 تفاوت‌ها:
– وضعیت ایستادن یا حالت بدن شخصیت‌ها متفاوت است؛ برخی در حال نیایش، برخی در حال نبرد یا شکارند.
– نمادهای همراه مانند درخت مقدس، حیوانات مختلف یا کتیبه‌ها در هر مهر فرق دارند.
– نوع پوشش و تاج‌ها ممکن است نشان‌دهنده رده یا مقام متفاوت صاحب مهر باشد.
– برخی مهرها ساده‌تر و برخی پیچیده‌ترند که ممکن است به مقام بالاتر یا اهمیت بیشتر فرد اشاره کند.

🎯 هدف از نقش کردن این تصاویر:
تأکید بر مشروعیت دینی و سیاسی قدرت:
استفاده از نمادهای مقدس مثل فروهر یا درخت زندگی نشان می‌داد که فرمانروایی با تأیید الهی است.
نشانه‌ی مالکیت و اعتبار رسمی:
این مهرها برای تأیید سندها، فرمان‌ها یا اموال به کار می‌رفتند.
نشان‌دهنده‌ی جایگاه اجتماعی و مقام فرد:
هر مهر مخصوص صاحب آن بوده و نشان‌دهنده‌ی قدرت یا منصب او در دربار یا حکومت.
ابزاری برای جلوگیری از جعل و تخلف:
چون مهرها یکتا و اختصاصی بودند، امکان سوءاستفاده از اسناد کم می‌شد.

جواب فعالیت صفحه ۱۲۶ مطالعات هفتم

۸- به نقشه قلمرو ایران در زمان هخامنشیان و ساسانیان توجه کنید.
الف) قلمرو کدام حکومت وسیعتر بوده است؟
جواب: هخامنشیان

ب) دور شهرهایی که در آن زمان پایتخت بوده‌اند، خط بکشید.
 جواب: تخت جمشید – هگمتانه – شوش – بابل

ج) قلمرو این حکومت‌ها کدام کشورهای امروزی را دربر می‌گیرد؟

کشور امروزیتوضیح
ایرانمرکز اصلی حکومت هخامنشیان و ساسانیان
عراقشهرهایی مثل بابل، بغداد، و بین‌النهرین جزو این قلمرو بودند
ترکیهنواحی شرقی و مرکزی آن، از جمله فریگیا، لیدیه، و بخشی از آسیای صغیر
سوریهدمشق، حلب، و سواحل شرقی مدیترانه
لبنانناحیه فنیقیه در غرب
فلسطینشامل اورشلیم (بیت‌المقدس) و مناطق اطراف
اردنبخش‌هایی از نبطی‌ها در قلمرو قرار داشتند
مصردر دوره‌ای از حکومت هخامنشیان به قلمرو اضافه شد
افغانستاننواحی بلخ، هرات و دیگر بخش‌های شرقی ایران باستان
پاکستانناحیه سند و پنجاب در شرق
آذربایجان، ارمنستان، گرجستاندر شمال غربی ایران باستان
ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستاندر شمال شرق و شرق قلمرو
عربستان سعودی (شمال)بخش‌هایی از حجاز و نواحی شمالی شبه‌جزیره عربستان
یونان (برخی جزایر و نواحی ساحلی)در برهه‌هایی از زمان توسط هخامنشیان تسخیر شد
لیبی و قبرسدر برخی دوره‌ها تحت نفوذ یا تسلط بودند
جواب فعالیت ۶ درس ۲۰ مطالعات هفتم
جواب فعالیت ۶ درس ۲۰ مطالعات هفتم

جواب فعالیت های صفحه ۱۲۹ مطالعات هفتم

٩   ـ پرس ‌و جو کنید جنگ یا عملیات پارتیزانی چه نوع جنگی است و چرا به این نام مشهور است. نتیجه را به کلاس بیاورید.
جواب: پارتیزان كيست؟
به معنای واقعی کلمه ، چریک یا (پارتیزان) یک جنگ کوچک است ، و به تعبیری ، آن یک عنصر نظامی (جنبش مقاومت) است که با برخی از اعضای ملت علیه دولت محلی یا نیروهای اشغالگر کار می کند.

جنگ چریکی شامل موارد زیر است:
عملیات نظامی و شبه نظامی که توسط نیروهای آموزش دیده بومی در سرزمین‌های اشغالی انجام می شود و فقط یک روش استراتژیک مبارزه است. آنچه مقدم بر روش مبارزه است ، مسئله ایدئولوژی ، رهبری و حمایت مردمی از یک جنبش است.

باید گفت که جنگ چریکی نوعی نبرد نامنظم یا عملیات نظامی به نام جنگ چریکی یا جنگ پارتیزانی بود. در این روش جنگ ، گروه های جنگی نامنظم از طریق کمین های سریع یا کمین های غافلگیرانه به نیروهای دشمن آسیب می رسانند و به سرعت از صحنه خارج می شوند. این باعث شد و باعث شد که اشکانیان به پیروزی های چشمگیری دست یابند. به همین دلیل این روش نبرد را جنگ چریکی می نامند و امروزه از عملیات جنگی مشابه جنگ چریکی یاد می شود.

۱۰ـ به نظر شما کدام یک از ابتکارات نظامی ایران باستان جالبتر است؟ چرا؟
جواب: اختراع ارابه داسی شکل بود زیرا از هر طرف به شمشیرهای تیز و چاقو های داسی شکل مجهز بود و هنگام حرکت از دو طرف ، هر چیزی را که مانع اسب ها می شد ریز ریز میکرد.

۱۱- گفت‌ و گو کنید: چرا در آن زمان جنگ‌ های بزرگی بین حکومت‌ ها در میگرفت؟ هدف از لشکرکشی ها چه بود؟ به نظر شما هدف از جنگ ‌ها و لشکرکشی ‌ها در جهان امروز چیست؟
جواب: بیشتر لشکرکشی‌ ها و جنگهای نظامی در دوران باستان به منظور دستیابی به منابع اقتصادی و راههای تجاری و گسترش قلمرو و در مواردی برای اشاعه یا گسترش دین خاص انجام می شده است. در دنیای امروز نیز همین انگیزه ها وجود دارد ، گرچه بهانه مسائلی مانند اختلافات مرزی و موارد مشابه مطرح می شود؛ اما علل اصلی جنگ تسلط بر منابع کشورها و مناطق مهم اقتصادی از لحاظ استراتژیک در جهان است.

۱۲ـ با کمک معلم خود تحقیق کنید که چه کشورهایی در ۵٠ سال گذشته، بیشترین جنگ ها را در جهان به راه انداختند و میلیونها انسان بی گناه را به هلاکت رسانده اند؟
جواب: در این سالیان اخیر آمریکا با راه اندازی جنگ هایی میان افغانستان، ویتنام، پاکستان و عرق بیشترین سابقه را دارند.

  • میلیون ها کشته در جنگ جهانی اول / استفاده از سلاح های شیمیایی برای اولین بار
  • جنگ جهانی دوم خونین ترین درگیری انسانی جهان / بمب گذاری در هیروشیما و ناگازاکی
  • جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و عراق. طولانی ترین جنگ قرن بیستم / مردم حلبچه و سردشت با بمباران شیمیایی دست و پنجه نرم می کنند
  • و 788 میلیارد دلار برای جنگ ویتنام هزینه شده است
  • جنگ بین دو حوزه / کشنده ترین جنگ های تاریخ معاصر
  • جنگ شوروی در افغانستان / 5 میلیون نفر در نتیجه این جنگ آواره شدند
  • جنگ عراق و افغانستان پرهزینه ترین جنگ در جهان است
  • و 750،000 کشته در جنگ داخلی آمریکا
  • جنگ جهانی کوچک در سوریه
  • روز صلح زیر سایه جنگ

پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۱۹ مطالعات اجتماعی هفتم

🔔 به پایان گام به گام فعالیت‌های درس ۲۰ مطالعات اجتماعی پایه هفتم رسیدیم. برای دیدن جواب سایر بخش‌های کتاب، کافیست شماره صفحه یا نام درس را به همراه کلمه «ماگرتا» در گوگل سرچ کنید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه از ما و یا سایر دانش آموزان بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۷ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 12 =