سبک زندگی

حل تمرین های درس دوم عربی نهم با جواب کامل

گام به گام درس 2 «اَلْعُبورُ الامِنُ» عربی پایه نهم و حل تمرینات و ترجمه صفحه 27 تا 35 الدرس الثانی

گام به گام درس دوم عربی نهم «اَلْعُبورُ الامِنُ» که شامل اَلْأَربَعینیّات صفحه ۳۵، نورُ السَّماءِ صفحه ۳۳ و تمارین صفحه ۲۷ تا ۳۲ می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

مطلب پیشنهادی: جواب تمرین های درس اول عربی نهم

گام به گام تمرینات درس 2 عربی پایه نهم
گام به گام تمرینات درس 2 عربی پایه نهم

پاسخ تمرین های درس ۲ عربی نهم

التَّمْرینُ الْأَوَّلُ صفحه ۲۷: حروف اصلی و ترجمه کلمات زیر را بنویسید.

عابِد، مَعْبود = ع ب د
عبادت کننده، عبادت شده

فاتِح، مَفْتوح = ف ت ح
باز کننده، باز شده

کاتِب، مَکْتوب = ک ت ب
نویسنده، نوشته شده

ضارِب، مَضْروب = ض ر ب
زننده، زده شده

خادِم، مَخْدوم = خ د م
خدمتکار (خدمت کنند)، خدمت شده

شاهِد، مَشْهود = ش ه د
بیننده، دیده شده

التَّمْرینُ الثّانی صفحه ۲۸: وزن کلمات جدول را بنویسید.

جواب تمرین های عربی نهم درس دوم
جواب تمرین های عربی نهم درس دوم

التَّمْرینُ الثّالِثُ صفحه ۲۹: هر کلمه را به عبارت مرتبط با آن وصل کنید.

پاسخ سوالات تمرین الدرس الثانی کتاب عربی پایه نهم
پاسخ سوالات تمرین الدرس الثانی کتاب عربی پایه نهم

۱- قَوانینُ الْمُرورِ: قَواعِدُ الْمُرورِ فِی الشَّوارِعِ وَ الطُّرُقِ.
۲- اَلْمُسْتَشْفَی: مَکانٌ مُجَهَّزٌ لِفَحْصِ الْمَرضَی.
۳- اَلرَّصیفُ: جانِبٌ مِنَ الشّارِعِ لِمُرور النّاسِ.
۴- اَلصَّحیفَة: أَوراقٌ فیها أَخبارٌ وَ مَعلوماتٌ أُخْرَی.
۵- اَلْبُکاءُ: جَرَیانُ الدُّموعِ مِنَ الْحُزْنِ.

التَّمْرینُ الرّابِعُ صفحه ۲۹: جاهای خالی را با کلمات داده شده پر کنید.

هوَ – هُما – هُم – هیَ
هُنَّ – أَنتَ – أَنتُما
أَنتُم – أَنتِ – أَنتُنَّ
أَنا – نَحْنُ

گام به گام تمرین های درس 2 عربی کلاس نهم متوسطه
گام به گام تمرین های درس 2 عربی کلاس نهم متوسطه

التَّمْرینُ الْخامِسُ صفحه ۳۰: در جاهای خالی از کلمات داده شده استفاده کنید. «یک کلمه اضافه است.»

«التّالی / جِداریَّةٍ / شاحِنُ / تِلْمیذٌ / الدُّموعُ / حَدَثَ»

۱- یا زَمیلی، ما بِکَ؟ لِمَ أنتَ حَزینٌ؟ ماذا حَدَثَ

۲- اَلتَّلامیذُ مَشغولونَ بِتَهیِئَةِ صَحیفَةٍ جِداریَّةٍ

۳- أَخی تِلْمیذٌ فِی الصَّفِّ السّادِسِ الاِبتِدائیِّ.

۴- الدُّموعُ جاریَةٌ عَلَی وَجْهِ الطِّفلَةِ.

۵- هَل عِندَکَ شاحِنُ الهاتِفِ الجَوالِ؟

التَّمْرینُ السّادِسُ صفحه ۳۰: کدام کلمه از نظر معنا با سایر کلمه ها «ناهماهنگ» است؟

حل سوالات تمرین های درس دوم عربی نهم
حل سوالات تمرین های درس دوم عربی نهم

۱- هادِئ – سَیّارَة – سَفینَة – طائِرَة
آرام – ماشین – کشتی – هواپیما

۲- شارِع – ساحَة – خاتَم – رَصیف
خیابان – میدان – انگشتر – پیاده‌رو

۳- أَکَلَ – رَأَی – شاهَدَ – نَظَرَ
خورد – دید – دید – دید

۴- ماء – شَراب – شای – جار
آب – نوشیدنی – چای – همسایه

۵- یَد – لِسان – سِنّ – نادیٰ
دست – زبان – دندان – صدا زد

التَّمْرینُ السّابِعُ صفحه ۳۱: آیه و احادیث زیر را ترجمه کنید. سپس کلماتی بر این وزن‌ها در آنها بیابید.

فاعِل: عالِم
یَفْعُلُ: یَسْتُرُ
فَعالَة: سَعادة – شَقاوَة
فِعْل: عِلم
فِعال: عِباد

۱- «إِنَّ اللهَ عَالِمُ غَیْبِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ» فاطر ۳۸
قطعا خداوند دانای نهان آسمان ها و زمین است.

۲- حُسنُ الأدبِ يَستُر قُبْحَ النَّسَبِ. امام علی (ع)
ادب نیکو، زشتی نسب را می پوشاند.

۳- إِنَّ أَحَبَّ عِبادِ اللهِ إِلَی اللهِ أّنْصَحُهُم لِعِبادِهِ. رسول الله (ص)
قطعاً محبوب ترین بندگان نزد خدا اندرزگوترین آنها برای بندگانش است.

۴- شَرَفُ الْمَرْءِ بِالْعِلْمِ وَ الْأَدَبِ لا بِالْأَصْلِ وَ النَّسَبِ. امام علی (ع)
ارزش انسان به علم و ادب است نه به اصل و نصب.

۵- مِنْ سَعادَةِ ابْنِ آدَمَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ مِنْ شَقاوَةِ ابْنِ آدَمَ سوءُ الْخُلُقِ. رسول الله (ص)
از خوشبختی انسان خوش اخلاقی و از بدبختی انسان بد اخلاقی است.

التَّمْرینُ الثَامِنُ صفحه ۳۲: متن زیر را بخوانید؛ سپس پاسخ پرسش های آن را بیابید.

أَنا طالِبٌ فِی الصَّفِّ التّاسِعِ. اِسمی إِسحاقُ. لی أُختانِ: مَهْدیم وَ لالین، هُما صَغیرَتانِ؛ فَلا تَذهَبانِ إلی الْمَدرَسَةِ و عِنْدی أَخَوانِ: هاشِمٌ وَ جَوادٌ. هاشِمٌ أَکبَرُ أَولادِ الْأُسرَة؛ إنَّهُ تَخَرَّجَ مِنَ الْمَدرَسَةِ وَ الْآنَ هوَ حَلْوانیٌّ. جَوادٌ فِی الصَّفِّ السّابِعِ. نَحنُ مِنْ مَدینَةِ «سَراوان» فی مُحافَظَةِ «سیستان و بلوشِستان».

ترجمه متن: من دانش آموزی در کلاس نهم هستم. دو خواهر دارم، مهدیم و لالین. این دو خردسالند و به مدرسه نمی روند. دو برادر دارم : هاشم و جواد. هاشم بزرگترین فرزن خانواده است، او از مدرسه فارغ التحصیل شد و الان شیرینی فروش است. جواد در کلاس هفتم است. ما اهل شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان هستیم.

۱- لِماذا لا تَذهَبُ مَهْدیم وَ لالین إلَی الْمَدرَسَةِ؟
لِأَنَّهُما صَغیرتَانِ

۲- مَا اسْمُ أَکبَرِ الْبَنینَ فی هذهِ الْأُسُرَةِ؟
اسمه هاشِمٌ

۳- مَن تَخَرَّجَ مِنَ الْمَدرَسَةِ؟
هاشِمٌ

۴- مِنْ أَینَ هذِهِ الْأُسُرَةُ؟
مِنْ مَدینهِ سراوان فی محافظة سیستان و بلوشستان

۵- فی أَیِّ صَفٍّ إِسحاقُ؟
فی الصَّفِّ التاسِع

۶- کَم أُختاً لِإِسحاق؟
لَهُ اُختانِ

جواب و ترجمه نورُ السَّماءِ صفحه ۳۳ عربی پایه نهم

بخوانید و ترجمه کنید.

۱- مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ
کسانی که به خدا و روز قیامت ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند پاداششان نزد پروردگارشان است.

۲- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
ای کسانی که ایمان آوردید برای چه می گویید آنچه را که انجام نمی دهید.

۳- لَقَدْ کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
به راستی که رسول خدا (ص) الگوی خوبی برای شما است.

۴- إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنّی فَإِنّی قَریبٌ
هر گاه بندگانم از تو درباره من بپرسند پس همانا من نزدیک هستم.

۵- یَرْفَع اللهُ الَّذینَ آمَنوا مِنْکُم
خداوند کسانی را از شما که ایمان آورده‌ اند بالا می‌ برد.

ترجمه اَلْأَربَعینیّات صفحه ۳۵ درس دوم عربی نهم

– أَ یُمکِنُ أَنْ تَرجِعَ قَلیلاً؟
آیا امکان دارد کمی برگردی؟
– لا بَأسَ.
اشکالی ندارد.

– عَفواً؛ أَ تُعطینی مَکاناً حَتّیٰ أَجْلِسَ هُنا؟
ببخشید؛ آیا جایی به من می دهی تا این جا بنشینم؟
– نَعَمْ؛ تَفَضَّلْ.
بله؛ بفرمایید.

– هَلْ یَسُدّونَ بابَ الْحَرَمِ هٰذِهِ اللَّیلَةَ؟
آیا امشب در حرم را می بندند؟
– نَعَم.
بله.

– عَفواً أَینَ مَوقِفُ سَیّاراتِ الْحَرَمِ؟
ببخشید پارکینگ حرم کجاست؟
– خَلفَ هٰذَا الْبِناءِ.
پشت این ساختمان است.

– هَل توجَدُ سَیّاراتٌ لِلْعَتَبَةِ لِلذَّهابِ إلیٰ سامَرّاء؟
آیا برای رفتن به سامرا، ماشین های حرم هست؟
– لا، مَعَ الْأَسَفِ.
نه، متاسفانه.

– أَ یُمکِنُ أَنْ تُساعِدَنی؟
آیا امکان دارد به من کمک کنی؟
– لا بَأسَ. أَنا فی خِدمَتِکَ.
اشکالی ندارد. من در خدمتت هستم.

– أَینَ الْحَرَمُ؟
حرم کجاست؟
– عَلَی الْیَمینِ.
سمت راست.

– أَیُّ جِهَةٍ بِلا ازْدِحامٍ؟
کدام جهت شلوغ نیست؟
– هٰذِهِ الْجِهَةُ، عَلَی الْیَسارِ.
این جهت، سمت چپ.

– مِنْ أَینَ أَشتَی شاحِنَ الْجَوّالِ؟
از کجا شارژر موبایل را خریدی؟
– مِنْ ذٰلِکَ الْمَحَلِّ.
از آن مغازه.

– أَ یُمکِنُ أَنْ تُعطیَنی شاحِنَ الْجَوّالِ؟
آیا امکان دارد شارژر موبایل را به من بدهی؟
– تَفَضَّلْ.
بفرما.

ترجمه صفحه ۳۶ کتاب عربی پایه نهم

قَبری بِ‍ «سُرَّ مَنْ رَأیٰ» أَمانٌ لِأهْلِ الْجانِبَینِ.
اَلْإمامُ الْحَسَنُ الْعَسکَریُّ

قبر من در سامرّا، موجب امان براى اهل هر دو طرف (شيعه و سنّى) است.

در این نوشته جواب تمرین های درس دوم عربی نهم متوسطه را مرور کردیم، جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره درس را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو نمایید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

69 دیدگاه

  1. ... گفت:

    آقای موسوی اگه زحمت می کشیدین معنی تمرینات رو هم می نوشتین عالی میشد امیدوارم ویرایش کنید

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    چرا تمرینات با کتاب من یکی نیست.کتاب من چاپ ۱۴۰۱ 😥

    1. ناشناس گفت:

      عزیزم اخی😂😜

    2. H گفت:

      کتاب منم ۱۴۰۱ هست ولی تمرینات مطابقت دارند😂فک کنم خواب تشریف داری!

    3. ناشناس گفت:

      سلام
      مال منم چاپ 1401 ولی دقیقاا همینا بود برام

      1. ناشناس گفت:

        ببینم حالت خوبه؟😂 کتاب منم مال ۱۴۰۱ هست همه تمرینات با کتاب یکیه

    4. Tik Tok گفت:

      کتاب منم تو کلاس با مال بقیه فرق داره
      باهم هم دردیم 🙂

    5. ناشناس گفت:

      مال منم کاملا همینا بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *