سبک زندگی

جواب درس چهارم جامعه شناسی یازدهم انسانی ☑️ نمونه‌های فرهنگ جهانی ۲

پاسخ و حل تحقیق کنید ، با هم تکمیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 4 چهار کتاب جامعه شناسی 2 پایه یازدهم انسانی

جواب درس چهارم جامعه شناسی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات تحقیق کنید ، با هم تکمیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۲۸ ، ۳۰ ، ۳۲ و ۳۳ درس ۴ چهارم «نمونه‌های فرهنگ جهانی ۲» کتاب جامعه شناسی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس پنجم جامعه شناسی یازدهم انسانی

جواب درس چهارم جامعه شناسی یازدهم انسانی

جواب سوال های متن صفحه ۲۸ درس چهارم جامعه شناسی یازدهم

عقاید و ارزش‌های اسلامی چگونه وارد فرهنگ بشری وارد شدند؟ آیا می‌دانید فرهنگ اسلامی در تاریخ گسترش خود چه دوره‌هایی را پشت سرگذاشته است؟

پاسخ: فرهنگ و تمدن اسلامی شامل مجموعه‌ای از باورها و ارزش‌های اسلامی است که در پیشرفت علم و هنر و ظهور نمادهای اجتماعی و سیاسی در میان مردمی که اسلام را به عنوان دین خود انتخاب کرده‌اند، نمایان می‌شود. عقاید و ارزش‌های اسلامی، به‌واسطه حقیقت و ذات خود، مختص به قوم یا گروه خاصی نیستند و ویژگی جهانی دارند. این عقاید با پذیرش و نگرش انسان‌ها به عرصه فرهنگ بشری وارد شده و در بستر تاریخ و فرهنگ تجلی می‌یابند.

عقاید و ارزش‌های با پذیرش انسان‌ها به عرصهٔ فرهنگ بشری راه می‌یابند و جلوه و نمود تاریخی پیدا می‌کنند. عقاید و ارزش‌های اسلامی در تاریخ گسترش خود مراحل مختلفی را پیموده‌اند؟

پاسخ: گسترش فرهنگی عقاید و ارزش های اسلامی در چهار مقطع تاریخی زیر، قابل مطالعه و بررسی است:
الف) پیامبری و نبوت
ب) خلافت
ج) استعمار
د) بیداری اسلامی

جواب تحقیق کنید صفحه ۳۰ درس ۴ جامعه شناسی یازدهم

در کتاب جامعه‌شناسی (۱) با ارزش‌های اجتماعی اسلام آشنا شدید. کدام یک از این ارزش‌ها با حاکمیت‌های قومی – قبیله‌ای نادیده گرفته می‌شد؟ درباره نادیده انگاشتن ارزش‌های اجتماعی چون اخوت اسلامی، عدالت، ضابطه‌گرایی (در مقابل رابطه‌گرایی) و… تحقیق کنید.

پاسخ: جواب قسمت اول سوال:
الف) عدم وجود تبعیض بین انسان ها
ب) بهره مندی یکسان از منافع بیت الملل
ج) استفاده از افراد با تقوا و کاردان در اداره امور
د) دوری از اشراف گرایی
ه) اهمیت دادن به زنان در جامعه
و) دوری از تعصبات قومی و قبیله ای
ز) تساوی بین افراد در پست های سیاسی و بخش های نظامی
ح) شایسته سالاری
ط) توجه به اتحاد و وحدت در بین مسلمانان
ی) احترام به صلح به عنوان یک ارزش و دوری از فرهنگ خونریزی

جواب قسمت دوم سوال (تحقیق کنید):
۱- در دوره حکومت امویان، ارزش های اسالمی مانند (زهد، تقوا و وارستگی و …) از میان رفت.
۲- احیای سنت های جاهلی و روی آوردن به تجملات مانند ساختن کاخ های پر زرق و برق.
۳- پنجه افکندن بر بیت الملل مسلمین و محروم ساختن ضعفا و افراد فقیر از دستیابی به حق واقعی شان.
۴- مسلط ساختن جمعی از اوباش و افراد بی ایمان بر سر مردم و عقب زدن چهره های با تقوا از صحنه اجتماع و خانه نشین کردن صحابه و یاران پیامبر اکرم (ص).
۵- ایجاد اختناق و فساد و ظلم بی حساب و مبارزه با مسلمانانی که مخالف کارهایشان بودند. جرج جرداق می نویسد: «بارزترین نمونه اموی برای نشان دادن صفات و روحیه ی بنی امیه، معاویه بن ابی سفیان است. ما وقتی که درباره او دقت می کنیم، می بینیم که او از اخلاق اسلامی فاصله بسیار داشت».

پاسخ سوالات متن صفحه ۳۰ درس ۴ جامعه شناسی یازدهم

در درس گذشته با استعمار غربی و صورت‌های مختلف آن آشنا شدید. فرهنگ اسلامی و استعمار غربی چگونه با هم مواجه شدند؟

پاسخ: تقابل میان اسلام و غرب ریشه‌ای تاریخی دارد. از زمان پیدایش اسلام در قرن هفتم میلادی، این دین به چالشی جدی برای دولت‌های مسیحی تبدیل شد. در آن زمان، انتقال اندیشه و فناوری از مشرق به غرب صورت می‌گرفت. در قرن ششم، اعراب مغربی به فتوحات وسیعی در اسپانیا و حتی فرانسه دست یافتند که این فتوحات سال‌ها موجب تشدید جنگ‌ها شد.

پس از این جنگ‌ها، اسلام به تدریج از دروازه‌های اروپا به عقب رانده شد. اما در دوران معاصر، وضعیت تغییر کرده است. از زمان انقلاب صنعتی در اروپا، موازنه قوا به‌طرز چشم‌گیری به نفع کشورهای غربی تغییر یافته است. انقلاب صنعتی و شکوفایی علم و دانش، اروپاییان را در قرن هجدهم به برترین قدرت صنعتی–نظامی تبدیل کرد و بسیاری از ملل اسلامی را تحت سلطه استعماری خود قرار دادند.

استعمار غربی چه تأثیری بر فرهنگ اسلامی گذاشت و فرهنگ اسلامی با استعمار غربی چه برخوردی داشت؟

پاسخ: هجوم گسترده اروپاییان به خاورمیانه در قرن نوزدهم، واکنش‌های متعددی در این منطقه ایجاد کرد که عمدتاً در قالب اصلاح‌طلبی و ملی‌گرایی اسلامی بروز یافت. از قرن نوزدهم به بعد، مبارزه با استعمار غرب به یکی از دغدغه‌های اصلی تمدن اسلامی تبدیل شد.

ملت‌های مسلمان خود را در معرض حملات غرب می‌دیدند، چه از نظر تهاجم نظامی از سوی رژیم صهیونیستی و چه از نظر تهاجم فرهنگی از سوی غرب. برای درک دنیای امروز کشورهای اسلامی و نوع نگاه آن‌ها به تعامل و برخورد با دنیای غرب و میزان تأثیرپذیری‌شان از مدرنیته غربی، باید به تاریخ مراجعه کرد. به همین دلیل، شناخت سیاست‌های سه امپراتوری اسلامی، یعنی عثمانی، صفوی و گورکانی، اهمیت دارد.

از میان این سه امپراتوری، گورکانیان بیش از دیگران به اروپاییان نزدیک شدند، در حالی که امپراتوری عثمانی شیوه اداری بومی خود را تا قرن بیستم حفظ کرد. البته، آن‌ها از غرب در زمینه‌هایی مانند شیوه پوشش، زندگی، معماری و مؤسسات آموزشی نیز تقلید کردند.

پاسخ تحقیق کنید صفحه ۳۲ درس چهارم جامعه شناسی یازدهم

دربارهٔ تأثیرات صدسال اخیر ناسیونالیسم در جهان اسلام تحقیق کنید.

پاسخ: تمام حرکت‌های ناسیونالیستی (پان عربیسم عبدالناصر در مصر، پان ترکیسم اتاتورک در ترکیه، پان‌ایرانیسم پهلوی در ایران) باعث از بین رفتن وحدت مسلمانان شد، هویت‌سازی بر اساس ارزش‌های سکولار به‌ وجود آمد، اختلافات نژادی افزایش یافت و در نهایت مقاومت اسلامی ضعیف شد.

حل با هم تکمیل کنید صفحه ۳۲ درس ۴ جامعه شناسی یازدهم

حل با هم تکمیل کنید صفحه ۳۲ درس چهارم جامعه شناسی یازدهم

پاسخ: عصر بیداری: – در جهان اسلام، در مقابل نفوذ فرهنگ غرب، مقاومت هایی شکل گرفت که ریشه در فرهنگ اسلامی داشت.
– انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطفی در بازگشت به فرهنگ اسلامی در جهان اسلام است.

دوران استعمار: دولت های استعماری با تکیه بر قدرت نظامی و صنعتی خویش، بیشتر سیاستمداران جوامع اسلامی را مغلوب ساختند.
قدرت سیاسی جوامع اسلامی از طریق سازش با دولت های غربی با قدرت استعمارگران پیوند خورد و استبداد استعماری تبدیل شد.

دوران خلافت: ارزش ها، هنجارها و رفتارهای جاهلی دوباره در جامعه اسلامی نمایان شد و قدرت در جامعه اسلامی را بر اساس روابط قبیله ای و عشیره ای شکل داد. عقاید و ارزش های جهان اسلام، فارغ از عملکرد قدرت های سیاسی و با تلاش عالمان مسلمان، از مرزهای جغرافیایی و سیاسی جوامع عبور کرد و قدرت های سیاسی تاثیر گذاشت.

عصر نبوی: – شبه جزیره عربستان قبل از ظهور اسلام، فرهنگ جاهلی قبیله ای داشت.
– پیامبر اسلام (ص) پس از سیزده سال دعوت مردم به اسلام، حکومت اسلامی را در مدینه تشکیل داد.

جواب مفاهیم اساسی صفحه ۳۳ درس چهارم جامعه شناسی یازدهم

عقاید و ارزش‌های جهانی اسلام، …

پاسخ: عصر نبوی، انسان مختار و مسئول، عقل در اسلام، نبوت، خلافت، استعمار، بیداری اسلامی، گسترش اسلام، استبداد استعماری، ناسیونالیسم و …

پاسخ خلاصه کنید صفحه ۳۳ درس ۴ جامعه شناسی یازدهم

– دین اسلام عقاید و ارزش‌های جهان شمول دارد.

پاسخ: – اسلام دین یک عصر و نسل خاص نیست.
– انسان در دیدگاه اسلام، موجودی مختار، مسئول، متعهد، دارای فطرت الهی و خلیفه‌ٔ خدا در زمین است.
– عقل در فرهنگ اسلام، زیباترین و محبوب‌ترین مخلوق خداست. 
– رسول خدا پس از سیزده سال دعوت و مقاومت در مقابل فشارهای نظام قبیله‌ای عرب، حکومت اسلامی را تشکیل داد.
– دوران خلافت از زمان رحلت رسول خدا آغاز شد و در طول خلافت اموی، عباسی و عثمانی ادامه یافت.
– در دوران استعمار استبداد ایلی و قومی به استبداد استعماری تبدیل شد.
– در مقابل نفوذ و سلطه‌ٔ فرهنگ غرب، مقاومت‌هایی شکل گرفت که ریشه در فرهنگ اسلامی داشت.
– انقلاب اسلامی ایران، نقطهٔ عطفی در بازگشت به فرهنگ اسلامی در جهان اسلام است.

جواب آنچه از این درس آموختیم صفحه ۳۳ درس ۴ جامعه شناسی یازدهم

پاسخ: دین اسلام دارای عقاید و ارزش‌های جهانی است که با پذیرش انسان‌ها به عرصه فرهنگ بشری وارد می‌شود. پیش از ظهور اسلام، شبه جزیره عربستان تحت تأثیر فرهنگ جاهلی و قبیله‌ای قرار داشت. دوران خلافت از زمان رحلت رسول خدا (ص) آغاز شد و در طول خلافت اموی، عباسی و عثمانی ادامه یافت. در این دوران، به دلیل تسلط قدرت‌هایی همچون سلجوقیان، خوارزمشاهیان، مغولان و عثمانی که در چارچوب مناسبات قومی و قبیله‌ای عمل می‌کردند، ظرفیت‌های فرهنگ اسلامی و ارزش‌های اجتماعی آن به‌طور کامل بروز نکرد.

دولت‌های استعمار غربی نیز بخش‌های مختلف جوامع اسلامی را تحت نفوذ و سلطه سیاسی خود قرار دادند. در دوره استعمار، استبداد ایلی و قومی به استبداد استعماری تبدیل شد. انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطفی در بازگشت به فرهنگ اسلامی در جهان اسلام به شمار می‌آید. امت اسلامی با الهام از این انقلاب و بازگشت به هویت الهی خود، مرحله جدیدی را در گسترش فرهنگ جهانی اسلام آغاز می‌کند.

قبلی: جواب درس سوم جامعه شناسی یازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۴ چهارم کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =