جواب فعالیت های درس هجدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۳۶ تا ۱۴۰
گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 136 ، 137 ، 138 ، 139 و 140 درس 18 هجدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم
پاسخ فعالیت های درس 18 تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم : شما دانش آموزان پایه دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه می توانید در این نوشته جواب سوال های گفت و گو کلاسی و فعالیت گروهی صفحه ۱۳۶ ، فعالیت گروهی صفحه ۱۳۸ ، فعالیت در خانه صفحه ۱۳۹ و ۱۴۰ درس ۱۸ هجدهم علیه اخبار جعلی کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم را مشاهده نمایید. در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا بخش همراه ما باشید.
پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس نوزدهم تفکر و سواد رسانه ای
پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۳۶ درس ۱۸ تفکر و سواد رسانه ای
به عکس ورودی این درس به طور مجدد نگاه کنید:
🟧 به نظر شما عکس پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان واقعی است یا جعلی؟ چرا؟
پاسخ: این عکس واقعی به نظر نمیرسد. دلیلش این است که سبک لباس (کاپشن یا پالتوی پفدار مد روز) با جایگاه و نوع لباسهای رسمیای که پاپ معمولاً میپوشد، تناسب ندارد. همچنین، احتمال دارد این تصویر با استفاده از نرمافزارهای هوش مصنوعی یا تکنیکهای جعل عمیق (دیپفیک) ساخته شده باشد.
🟧 به نظر شما جعل عمیق (دیپفیک) چه تأثیراتی در عرصه فردی و اجتماعی بر جا می گذارد؟
پاسخ: فردی:
میتواند به تخریب شخصیت افراد منجر شود؛ مثلاً انتشار تصاویر یا ویدئوهای جعلی از افراد معروف.
ممکن است باعث بیاعتمادی شود، زیرا مردم دیگر نمیتوانند به راحتی به چیزی که میبینند، اعتماد کنند.
اجتماعی:
پراکندگی اخبار جعلی: دیپفیک میتواند به گسترش اطلاعات نادرست کمک کند.
اختلال در جامعه: ممکن است باعث ایجاد سوءتفاهمها، تنشهای سیاسی یا اجتماعی شود.
کاهش اعتبار رسانهها: مردم ممکن است به رسانهها و اخبار اعتماد کمتری داشته باشند.
به همین دلیل، یادگیری تفکر انتقادی و سواد رسانهای اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم واقعی را از جعلی تشخیص دهیم.
جعل عمیق یک فناوری مبتنى بر هوش مصنوعی است که برای ساخت تصاویر، اصوات و نوشتههای جعلی واقعنمایانه از آن استفاده میشود.
برای شناسایی عکسهاى ساخته شده با فناوری جعل عمیق مىتوان موارد زیر را مدنظر قرار داد:
🟧 توجه به دست سوژه (اغلب در تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی، دستها در ظاهر، تعداد انگشت و … دارای اشكالاند)
🟧 دقت در طراحی گوشها و دندانها
🟧 بررسی ضربههای قلممو به هنگام مواجهه با نقاشی
🟧 پس زمینه تار در عکس
🟧 داشتن ظاهر براق و پلاستیکی شکل سوژه
🟧 بررسی نحوه قرار گرفتن عناصری مانند یقه، گردنبند و … در عکس
جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۳۶ درس ۱۸ تفکر و سواد رسانه ای
🟧 نمونههایی از محتواهای ساخته شده توسط جعل عمیق را در گروه بررسی و به کلاس ارائه کنید.
پاسخ: ویدیوهای سیاسی: ویدیوهایی که در آنها چهره یک سیاستمدار یا رهبر مشهور روی فرد دیگری قرار داده شده و به او جملاتی نسبت داده میشود که هیچگاه نگفته است. مثلاً سخنرانیهای جعلی از سیاستمداران برای انتشار اطلاعات نادرست.
شوخیها و طنزها: ویدیوهای طنزآمیزی که چهره افراد مشهور را در موقعیتهای خندهدار یا غیرعادی قرار میدهند.
تبلیغات: برخی از شرکتها ممکن است چهرههای معروف را به صورت جعلی در تبلیغات خود استفاده کنند.
تخریب شخصیت: استفاده از فناوری جعل عمیق برای ساختن تصاویر یا ویدیوهای غیراخلاقی که به افراد نسبت داده میشود.
🟧 از چه فنون دیگری میتوان عکسهای ساخته شده با فناوری جعل عمیق را شناسایی کرد؟
پاسخ: ۱- دقت در جزئیات غیرطبیعی:
لبها ممکن است با صدای ویدیو هماهنگ نباشند.
نورپردازی روی چهره یا بدن ناهماهنگ باشد.
حرکات غیرطبیعی چشم یا پلک زدن نادرست.
۲- استفاده از ابزارها و نرمافزارهای شناسایی:
ابزارهای آنالیز تصویر مانند Deepware Scanner یا Microsoft Video Authenticator.
۳- چک کردن منبع و اعتبار محتوا:
آیا این تصویر یا ویدیو از یک منبع معتبر منتشر شده است؟
۴- تحلیل بافت تصویر:
دیپفیکها اغلب در جزئیات مانند مو یا گوش دقت کافی ندارند.
۵- زمانبندی و هماهنگی صدا:
گاهی اوقات دیپفیکها صدای همزمان با ویدیو ندارند یا حرکات لب طبیعی نیستند.
جمعبندی: بهتر است همیشه درباره محتوای مشکوک تحقیق کنیم و به سرعت آن را باور نکنیم. ابزارهای پیشرفته و دقت در جزئیات به ما کمک میکنند تا محتوای جعلی را شناسایی کنیم.
حل فعالیت گروهی صفحه ۱۳۸ درس هجدهم تفکر و سواد رسانه ای
با همراهی دبیر محترمتان ضمن بیان نمونههایی از اخبار جعلی منتشر شده در رسانهها و پیامدهای آنها امکانهایی را، به غیر از آنچه در جدول زیر آمده جهت شناسایی اخبار جعلی یافته؛ پس از تکمیل جدول به کلاس گزارش دهید:
آیا منبع خبر را میشناسید؟ (مراجعه به تارنماهای whois، ساماندهی و شامد جهت یافتن مشخصات صاحب متبع) | آیا به جزئيات تصویر توجه کردهاید؟ (مواردی چون زاویه تابش نور، ابعاد بدن، لباس، عبادتگاه، شماره پلاک خودرو، سابقه، آبوهوای زمان مورد ادعا و … ) |
آیا درستی خبر را با استفاده از سامانههای راستیآزما مانند فكتیارث، آنتى فيک نيوز و .. سنجیدهاید؟ | آیا جستوجوی معکوس تصویر به کمک گوگل ایمیجز، ایزیترو یا تینآی ثابت میکند که آن تصویر مربوط به همان رویداد است؟ |
آیا بین تیتر و آنچه در متن خبر آمده انطباق وجود دارد؟ | آیا بررسی عکس توسط گوکل مپ، گوگل ارث و گوگل استریتویو ثابت میکند که عکس مذکور مربوط به مکان جغرافیایی ذکر شده در خبر است؟ |
آیا تیتر، عواطف و احساسات شما را تحریک میکند؟ | آيا از ابزار شناسايى محتواهاى تصويرى توليد شده به وسيله هوش مصنوعی مانند Deepware ، Sensity و HIVE براى صحت سنجى تصاویر بهرهبرداری شده است؟ |
آیا خبر، موضعگیری متعصبانهای را درباره رنک پوست، دین، مذهب، ملیت، قومیت و … آشکار میکند؟ (مانند كاكاسياه، مسلمانان افراطی و … ) | آیا تاریخ و زمان انتشار خبر منطقی است؟ (آیا تاریخ و ساعت ذکر شده با رویدادهای جهانی یا ملی همخوانی دارد؟) |
آیا متن خبر تبلیغاتی است؟ تبلیغ چه کسی/ کسانی؟ افراد حقیقى یا حقوقى و .. ؟ | آیا پیوندها یا منابع نقلشده در متن خبر معتبر و قابل اعتماد هستند؟ (آیا لینکها به سایتهای معتبر یا قابل تأیید منتهی میشوند؟) |
آیا در خبر از دیدگاه خاص سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … حمایت میشود؟ | آیا در متن خبر از زبان تحریفشده یا توهینآمیز استفاده شده است؟ (آیا انتخاب واژهها و زبان خبری نشان از تعصب یا اغراق دارد؟) |
آیا برای هر چه باورپذیرتر شدن خبر از تصویر استفاده شده است؟ | آیا با جستجو در منابع مختلف خبری، خبرهای مشابهی از منابع معتبر در دسترس است؟ (آیا سایر رسانههای معتبر خبر مشابهی منتشر کردهاند؟) |
اگر از صحت اطلاعات و اخبار مطمئن نیستید، حتماً از همرسانی آن خودداری کنید.
جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۳۹ و ۱۴۰ درس هجدهم تفکر و سواد رسانه ای
۱- فرض کنید مسئولیت یک سازمان مردم نهاد رسانهای مانند انجمن صنفی روزنامهنگاران استان محل زندگیتان بر عهده شماست. از این جایگاه برای مبارزه با تولید و اشاعه اخبار جعلی چه اقداماتی انجام میدهید؟
پاسخ: برای مبارزه با اخبار جعلی در این جایگاه، ابتدا باید اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و حرفهای انجام داد. برخی از اقدامات کلیدی عبارتند از:
برگزاری دورههای آموزشی و کارگاهها: برای روزنامهنگاران و کاربران رسانهها در استان، درباره روشهای شناسایی اخبار جعلی و اهمیت استفاده از منابع معتبر.
ارتباط با رسانهها: همکاری با رسانههای محلی برای ترویج و گسترش فرهنگ درستگویی و دقت در انتشار اخبار.
مراجعه به پلتفرمهای fact-checking: استفاده از سامانههای راستیآزمایی برای بررسی صحت اخبار قبل از انتشار.
پشتیبانی از رسانههای مستقل: حمایت از رسانههایی که تلاش میکنند اخبار صحیح را منتشر کنند و علیه اخبار جعلی مبارزه میکنند.
افزایش نظارت: تشویق رسانههای محلی به نظارت بیشتر بر مطالب منتشر شده و ارائه گزارشهای منظم به مردم در خصوص اخبار غیرواقعی.
۲- اگر قرار باشد یک شر کت نوآفرین (استارتآپ) جهت مبارزه با اخبار جعلی راهاندازی کنید؛ چه ایدەهایی را برای این کار دنبال میکنید؟
پاسخ: ایدههایی برای راهاندازی استارتآپی برای مبارزه با اخبار جعلی:
توسعه افزونههای مرورگر: افزونههایی که در زمان مرور اینترنت به کاربران هشدار دهند در صورتی که اطلاعات یا اخبار موجود احتمال جعلی بودن داشته باشد.
ایجاد اپلیکیشن یا پلتفرم راستیآزمایی: یک پلتفرم آنلاین برای تأسیس یک پایگاه داده که کاربران بتوانند اخبار خود را برای بررسی صحت ارسال کنند.
هوش مصنوعی برای شناسایی اخبار جعلی: استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی برای شناسایی الگوهای رایج در اخبار جعلی، مانند انتخاب واژگان یا تصاویر مشکوک.
نرمافزار آموزش رسانهای: نرمافزارهایی که به کاربران نحوه شناسایی اخبار جعلی را آموزش دهند و به تحلیل صحت منابع خبری بپردازند.
ایجاد شبکهای از خبرگزاریهای معتبر: همکاری با رسانههای معتبر برای ایجاد شبکهای که کاربران بتوانند از آن منابع اخبار درست و تایید شده دریافت کنند.
۳- امروزه یکی از مشکلات اساسی در رسانههای اجتماعی و سايتهاى شبکه اجتماعی را میتوان بازنشر بیش از حد اطلاعات و اخبار دانست كه عناوين كلى برخى از آن موضوعات در جدول صفحه بعد آمده است. پس از مرور عناوین و گفت و شنود با اعضای محترم خانواده، جدول را تکمیل و جمع هر ستون را مشخص کنید:
🟧 کدام دسته از موضوعات خبری بیشتر همرسانی میشوند؟
پاسخ: بر اساس تجربیات من و گفتوگوهایی که با اعضای خانواده داشتم، موضوعاتی که بیشتر همرسانی میشوند شامل:
سلامت: اخبار مرتبط با بیماریها و روشهای درمان به دلیل حساسیت و نیاز مردم به اطلاعات مربوط به سلامت، معمولاً همرسانی زیادی دارند.
افراد مشهور: اخبار مربوط به افراد معروف، بازیگران، ورزشکاران و شخصیتهای عمومی به دلیل جذابیت و علاقهمندی عمومی بیشتر همرسانی میشوند.
سیاسی: اخبار سیاسی هم به دلیل حساسیت و اهمیت موضوعات اجتماعی و سیاسی بیشتر در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود.
🟧 شما کدام موضوعات خبری را بیشتر همرسانی میکنید؟
پاسخ: به عنوان یک دانشآموز، من بیشتر اخبار مرتبط با:
سلامت: اخبار مربوط به مراقبتهای بهداشتی، تغذیه و پیشگیری از بیماریها برای من جذاب است و آنها را با دوستان و خانواده به اشتراک میگذارم.
آموزشی: اطلاعات جدید در مورد روشهای مطالعه، برنامههای آموزشی و منابع مفید آموزشی را دوست دارم همرسانی کنم.
🟧 آیا واقعی یا جعلی بودن این موضوعات خبری، در بازنشر آنها توسط شما تأثیر دارد؟ چرا؟
پاسخ: بله، واقعی یا جعلی بودن اخبار در بازنشر آنها برای من تأثیرگذار است. من تنها اخبار معتبر را بازنشر میکنم، زیرا:
آگاهی بخشی: هدف من از همرسانی اخبار، افزایش آگاهی و اطلاعرسانی درست است، و اگر خبری جعلی باشد، ممکن است اطلاعات اشتباهی را به دیگران منتقل کنم که باعث گمراهی و سردرگمی میشود.
اعتماد به منابع خبری: اگر خبری جعلی باشد، نه تنها میتواند آسیب بزند، بلکه اعتماد دیگران را به منابع خبری کاذب کاهش میدهد.
ردیف | نام و نام خانوادگی | هشتگ | آموزشی | مذهبی | افراد مشهور | ورزشی | سیاسی | اقتصادی | سلامت | زیست محیطی | سایر |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
۱ | مهدی احمدی | #آموزش | ۴ | ۲ | ۵ | ۳ | ۶ | ۲ | ۵ | ۱ | ۲ |
۲ | نسرین رضایی | #مذهبی | ۶ | ۲ | ۴ | ۴ | ۵ | ۳ | ۶ | ۲ | ۳ |
۳ | علی سلیمانی | #ورزش | ۵ | ۳ | ۶ | ۵ | ۴ | ۲ | ۶ | ۲ | ۱ |
۴ | زهرا موسوی | #سیاسی | ۷ | ۲ | ۵ | ۳ | ۶ | ۴ | ۵ | ۲ | ۳ |
۵ | مجید قاسمی | #اقتصاد | ۶ | ۳ | ۴ | ۴ | ۵ | ۳ | ۷ | ۳ | ۲ |
جمع | – | – | ۲۸ | ۱۲ | ۲۴ | ۱۹ | ۲۶ | ۱۴ | ۲۹ | ۱۰ | ۱۱ |
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس هفدهم تفکر و سواد رسانه ای
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
✅ جواب فعالیت های درس ۱۸ هجدهم تفکر و سواد رسانه ای را با هم بررسی کردیم، اگر شما نیز پیشنهادی برای هر سوال دارید در قسمت نظرات برای سایر دانش آموزان به اشتراک گذارید.
مثل همیشه کامل و بی نظیر 👏
ممنون ❤️🔥
چرا همیشه …….
سلام عالیه
عالیییییییییییی👍❤
عالی
مثل همیشه عالی
شما از کجا فهمیدید چوپان ترکه آخه ؟؟؟؟؟🤥
والا نمیدونم
دقیقا سوال منم هست
دستت درد نکنه خیلی عالی، به کارم اومد،خسته بودم حوصله نوشتن نداشتم فرستادم تو گروه تفکر کلاس خودمون مرسی❤🙏🏻
براووو
ایول
ساقول کیشه
بسیار خوب بود سپاسگزارم🌹
عالی بود ممنون
ممنون خوب بود
سلام تو از کجا فهمیدی چوپان ترکه
حتما خودش چوپانه فکر میکنه همه مثل خودشه
واقعا ممنونم ازتون خیلی کمکم کرد👍🏻👍🏻👍🏻
1
خیلی عالی
متشکر👏
عالی