سوالات متن درس ششم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب
نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 6 ششم بازتولید هویت اجتماعی کتاب هویت اجتماعی دوازدهم با جواب
سوالات متن درس ششم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۶ ششم بازتولید هویت اجتماعی کتاب هویت اجتماعی پایه دوازدهم متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
سوال های متن درس بعدی: سوالات متن درس هفتم هویت اجتماعی دوازدهم
همچنین بخوانید: جواب درس ۶ هویت اجتماعی دوازدهم
نمونه سوال های امتحانی متن درس ۶ ششم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب
۱) باز تولید هویت اجتماعی به چه معناست؟
پاسخ: به معنای انتقال هویت از نسلی به نسل دیگر است به گونهای که علی رغم گذر زمان و پذیرش تغییرات، ویژگی های اساسی آن پایدار میماند و دوام میآورد.
۲) منظور از غریزه چیست؟
پاسخ: غریزه، کششی درونی در موجود زنده است که آن را به انجام دادن رفتارهای معینی وا میدارد.
۳) حیوانات فعالیتهای گروهی خود را به صورت ………………….. انجام میدهند.
پاسخ: غریزی
۴) انسان چگونه هویت اجتماعی خود را شکل می دهد؟
پاسخ: انسان پس از عضویت در گروه باید موقعیت خود را بشناسد، حقوق و تکالیف خود را یاد بگیرد و با عمل به آنها، هویت اجتماعی خود را شکل دهد.
۵) آیا انسان به صورت غریزی می داند که چه موقعیتی در جامعه دارد؟
پاسخ: خیر – فرد با مشارکت در جامعه، عقاید و ارزشها و هنجارهای جامعه را می آموزد، شیوە زندگی در جامعه را فرا میگیرد و به تدریج، با موقعیتش در جامعه و حقوق و تکالیفی که بر عهده دارد، آشنا میشود.
۶) هر فرد در جهان اجتماعی متولد می شود که به وسیله …………………….. از او ایجاد شده باشد.
پاسخ: نسلهای قبل
۷) هویت اجتماعی افراد پس از تولد چگونه شکل می گیرد ؟ مثال بزنید.
پاسخ: هر فرد در جامعهای متولد میشود که نسلهای قبل از او آن را ساختهاند. این جامعه پس از تولد فرد، بخشی از هویت اجتماعی او را تعیین میکند؛ یعنی آن فرد را به عنوان یکی از اعضای خود به رسمیت میشناسد و برا ی او ویژگیهایی متناسب با موقعیتی که در آن قرار گرفته است، در نظر میگیرد. در این زمینه میتوان به صدور شناسنامه برای نوزادان اشاره کرد.
۸) جمله «جامعه پس از تولد فرد، بخشی از هویت اجتماعی او را تعیین می کند.» به چه معناست؟
پاسخ: یعنی آن فرد را به عنوان یکی از اعضای خود به رسمیت می شناسد و برا ی او ویژگیهایی متناسب با موقعیتی که در آن قرار گرفته است، در نظر میگیرد.
۹) چرا جامعه عقاید و ارزش های خود را به افراد آموزش میدهد؟
پاسخ: برای بقا و تداوم خودش
۱۰) جوامع برای حفظ بقای خود چه می کنند؟
پاسخ: آنها عقاید، ارزش ها و شیوە زندگی خود را به افراد آموزش می دهند.
۱۱) انسان برای مشارکت در جامعه چه می کند؟
پاسخ: فرد برای مشارکت در جامعه، عقاید و ارزشها و هنجارهای جامعه را میآموزد، شیوە زندگی در جامعه را فرا میگیرد و به تدریج، با موقعیتش در جامعه و حقوق و تکالیفی که بر عهده دارد، آشنا میشود.
۱۲) انسان اولین و مهمترین آشناییها را با جامعهای که در آن متولد شده است کجا به دست میآورد؟
پاسخ: خانواده
۱۳) چند نمونه از عوامل آشنایی فرد با جامعهای که در آن زندگی میکند را نام ببرید.
پاسخ: مدرسه، مسجد، مجالس علمی و مذهبی، گروههای همسالان و رسانههای جمعی.
۱۴) جامعه پذیری را تعریف کنید.
پاسخ: به فرایندی که هر فرد برا ی مشارکت در زندگی اجتماعی دنبال می کند و مسیری که برای شکل دادن به هویت اجتماعی افراد طی میشود جامعه پذیری میگویند.
۱۵) آیا فرآیند جامعه پذیری همیشه با موفقیت انجام می شود؟ چرا؟
پاسخ: خیر – ممکن است برخی انسانها هویتی را که جامعه برای آنها در نظر گرفته است، نپذیرند و همواره افرادی هستند که از پذیرش عقاید و ارزش ها و هنجارهای اجتماعی سرباز میزنند، به حقوق و تکالیف خود پایبند نیستند، نقشی را که جامعه از آنها انتظار دارد، نمیپذیرند و رفتارهایی مخلاف انجام میدهند.
۱۶) کژروی اجتماعی را تعریف کنید.
پاسخ: به کنشهایی که برخلاف عقاید، ارزشها و هنجارهای جامعه هستند، کجروی اجتماعی میگویند.
۱۷) جوامع برای پیشگیری از کجروی اجتماعی و کنترل آن ها از چه روشهایی استفاده میکنند؟
پاسخ: «تبلیغ و اقناع» «تنبیه و مجازات» «تشویق و پاداش»
۱۸) تبلیغ و اقناع، تشویق و پاداش، تنبه و مجازات را به عنوان راه های پیشگیری از کجروی اجتماعی توضیح دهید.
پاسخ: – اقناع یعنی میکوشد تا از طریق آموزش، افراد را قانع کند که عقاید و ارزشهای جامعه را بپذیرند.
– به افرادی که مطابق ارزشها و هنجارهای جامعه عمل می کنند، پاداش میدهد.
– کسانی را که دچار کژروی اجتماعی شده باشند، مجازات میکند.
۱۹) کنترل اجتماعی به چه معناست؟
پاسخ: مجموعه فعالیتهایی که برای پذیرش فرهنگ جامعه و انطباق افراد با انتظارات جامعه انجام میگیرد.
۲۰) اگر افراد به طور کامل جامعه پذیر نشوند، در آن صورت جامعه برا ی استمرار و تداوم خود چه می کند؟
پاسخ: میکوشد تا از طریق آموزش، افراد را قانع کند که عقاید و ارزش های جامعه را بپذیرند. به افرادی که مطابق ارزشها و هنجارهای جامعه عمل میکنند، پاداش میدهد و کسانی را که دچار کژروی اجتماعی شده باشند، مجازات میکند.
۲۱) جامعه ای که به روش های مناسبی برای تشویق و تنبیه ندارد با چه مشکلاتی مواجه میشود؟
پاسخ: در معرض آسیبهای بی شتری قرار میگیرد و دوام و بقای آن تهدید می شود.
۲۲) دو مورد از راهکارهای اسلام برای جامعه پذیری و کنترل اجتماعی را نام ببرید.
پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر
۲۳) امر به معروف و نهی از منکر از جمله راهکارهای اسلام برای ……………….. و …………………. است.
پاسخ: جامعه پذیری – کنترل اجتماعی
۲۴) آیا ممکن است هویت اجتماعی یک فرد در طول زندگی او تغییر کند؟ چرا؟
پاسخ: بله – چون بخشی از ویژگیهای هویتی فرد متغییر است.
۲۵) کسب هویت اجتماعی جدید با تغییر در ………………….افراد همراه است.
پاسخ: موقعیت اجتماعی
۲۶) جمله «کسب هویت اجتماعی جدید با تغییر در موقعیت اجتماعی افراد همراه است» به چه معناست؟
پاسخ: یعنی جایگاه فرد در جامعه یا یک گروه اجتماعی را تغییر می دهد.
۲۷) افراد چگونه هویت انتسابی و اکتسابی خود را کسب می کنند؟
پاسخ: افراد در بدو تولد، هویت اجتماعی انتسابی خود را به صورت انفعالی در محیط خانواده و… می پذیرند و به تدریج با فعالیتهایشان هویت اکتسابی خود را به دست میآورند و متناسب با هویت اجتماعی جدیدشان از موقعیت اجتماعی جدیدی برخوردار میشوند.
۲۸) تحرک اجتماعی را تعریف کنید؟
پاسخ: به جابهجایی افراد از یک موقعیت اجتماعی به موقعیت اجتماعی دیگر تحرک اجتماعی میگویند.
۲۹) انواع تحرک اجتماعی را نام برده برای هریک مثال بزنید؟
پاسخ: صعودی – نزولی – افقی
– کارمند یک اداره وقتی مدیر بخشی از آن اداره میشود یا مدیر یک بخش هنگامی که مدیر کل صعودی پیدا کرده است.
– مدیر اداره وقتی از مدیریت عزل میشود و به صورت یک کارمند عادی به کار خود ادامه میدهد، تحرک اجتماعی نزولی پیدا کرده است.
– کارمندی که از یک بخش اداره به بخش دیگر با همان موقعیت اجتماعی منتقل میشود، تحرک افقی پیدا کرده است.
۳۰) تحرک اجتماعی افقی چگونه صورت می گیرد؟
پاسخ: اگر شخصی شغل خود را تغییر دهد اما شغل جدید، موقعیت اجتماعی او را تغییر ندهد، تحرک اجتماعی افقی صورت گرفته است.
۳۱) در مورد رتبه بندی مشاغل در کشورهای مختلف توضیح دهید؟
پاسخ: در همه کشورها رتبه بندی مشاغل وجود دارد، ولی ا ین رتبه بندی در همه جا یکسان نیست. برخی مشاغل در بعضی کشورها اهمیت بیشتری دارند و در بعضی از کشورها کم اهمیتترند.
۳۲) آیا موقعیت اجتماعی افراد فقط تابع مشاغل آنها است؟ (موقعیت اجتماعی افراد تابع چه عواملی می باشد؟)
پاسخ: موقعیت اجتماعی افراد صرفا تابع مشاغل آنها نیست بلکه به عوامل دیگری مانند علم، ایمان، تقوا، هنر، مهارت و احترام نیز بستگی دارد.
۳۳) منظور از تحرک اجتماعی درون نسلی و بین نسلی چیست؟
پاسخ: تحرک اجتماعی گاه درون یک نسل، یعنی برای یک فرد در طول زندگی خودش اتفاق میافتد که به آن تحرک اجتماعی درون نسلی میگویند.
گاهی تحرک اجتماعی در دو نسل، یعنی برای یک فرد نسبت به والدینش اتفاق میافتد که به آن تحرک اجتماعی بین نسلی میگویند.
۳۴) آیا اعضای یک جامعه می توانند هر نوع هویت اجتماعی را کسب کنند؟ (آیا فرصت های پیش روی افراد برای تحرک اجتماعی و کسب هویت های جدید در جوامع مختلف یکسان است؟)
پاسخ: خیر – هر جامعهای به تناسب عقاید و ارزش های خود، برخی تحرکهای اجتماعی و تغییرات هویتی را تشویق و برخی دیگر را منع میکند؛ برخی هویت ها را می پذیرد و برخی دیگر را نمیپذیرد.
۳۵) جامعهای که بر اساس ارزشهای نژادی شکل گرفته است امکان تحرک اجتماعی و کسب هویتهای اجتماعی جدید را برای چه کسانی فراهم میکند؟
پاسخ: برای یک نژاد خاص
۳۶) جامعهای که بر اساس ارزشهای اقتصادی شکل گرفته است امکان تحرک اجتماعی و کسب هویت های اجتماعی جدید را برای چه کسانی فراهم میکند؟
پاسخ: برای کسانی که ثروت دارند.
۳۷) جامعه غیر دینی به چه هویتهایی اجازه بروز و ظهور اجتماعی نمیدهد؟
پاسخ: به هویت دینی و معنوی افراد اجازه بروز و ظهور اجتماعی نمیدهد.
۳۸) جامعه دینی و معنوی چه هویتهایی به رسمیت شناخته نمیشوند؟
پاسخ: هویتهایی که ابعاد متعالی و الهی وجود انسان را نادیده بگیرند، به رسمیت شناخته نمیشوند.
۳۹) جلوگیری از تحصیل دختران باحجاب در برخی جوامع غربی نشان دهنده چیست؟
پاسخ: جوامع غیر دینی به هویت دین ی و معنوی افراد اجازه بروز و ظهور اجتماعی نمیدهند.
۴۰) در صدر اسلام، مسلمانان، چگونه یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می کردند؟
پاسخ: در صدر اسلام، مسلمانان هنگام احوال پرسی و خداحافظی، سوره عصر را تلاوت میکردند، ابتدا یکی از افراد بخشی از سوره را میخواند و فرد مقابل، آن را به پایان میرساند و این گونه یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر میکردند.
۴۱) منشور اخلاقی گروههای شغلی یا حرفهای چه چیز را نشان میدهد؟
پاسخ: دستورالعمل زندگی اعضای آن حرفه را نشان میدهد.
۴۲) چند مورد از منشورهای اخلاقی در ایران را نام ببرید.
پاسخ: فتوت نامهها – منشور اخلاقی معلمان – منشور اخلاقی پزشکان و …
۴۳) منظور از فتوت نامه چیست؟ یکی از انواع آن را نام ببرید.
پاسخ: فتوت نامه عبارت بود از دستورالعملهایی که اهل هر حرفه برای خود داشتند و به استناد آن، هم روابط میان اعضای حرفه و هم روابط میان حرفه و جامعه را تعیین می کردند. مانند فتوت نامه بنایان
۴۴) فتوت نامه بنایان، چند اصل داشت، آنها را بنویسید.
پاسخ: پنج اصل داشت: با طهارت بودن، بر جاده راستی بودن، با حیا بودن و نظر از غیر برداشتن، کم سخن گفتن، به ادب بودن نزد بزرگان.
۴۵) فتوت نامه بنایان، چند حکم داشت، آنها را بنویسید.
پاسخ: ده حکم دارد: از علم دین باخبر باشد، با سخاوت و خیر باشد، در کار خود استاد باشد و آنچه را که انجام دهد، چنان باشد که از برای خود نماید و با همه کس به خلق نیکو پیش آید، تنگ حوصله نباشد، فقیر دوست باشد و…
۴۶) اساس هویت یابی در جامعه سرمایه داری چیست؟
پاسخ: مالکیت ثروت همراه با شغل
۴۷) چرا امروزه در جامعه سرمایه داری شغل اهمیت فزایندهای پیدا کرده است؟
پاسخ: زیرا در جامعه سرمایه داری، مالکیت ثروت همراه با شغل از پایههای اساسی هویت یابی هستند.
۴۸) در اسلام منظور از مشاغل حرام و مکروه چیست ؟ برای هر کدام مثال بزنید.
پاسخ: در اسلام، انسان مسلمان نباید به برخی مشاغل نزدیک شود. این مشاغل حرامند مانند رباخواری. برخی مشاغل حرام نیستند، ولی از مسلمانان خواسته شده آنها را نپذیرند این مشاغل مکروهاند مانند دلالی. انسانها به انجام برخی مشاغل ترغیب شدهاند. این مشاغل مستحباند مانند زراعت.
۴۹) چرا اسلام برخی مشاغل را منع و برخی را ترغیب کرده است؟
پاسخ: اساس منع و ترغیب اسلام نسبت به مشاغل و حرفهها آثار مخرب یا سازنده این حرفهها بر تربیت و هویت انسان هاست. اسلام، برخی شغل ها را تحسین می کند؛ زیرا انسان ساز هستند و برخی را مذمت می کند زیرا مخرب انسان هستند.
۵۰) دین اسلام هدف آفرینش را چه چیز بیان کرده است؟
پاسخ: تربیت انسانهای متعالی را هدف آفرینش میداند و برای تحقق آن، مراقبتهای ویژهای را اعمال میکند.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
سوال های متن درس قبلی: سوالات متن درس پنجم هویت اجتماعی دوازدهم
✅ سوالات متن درس ۶ ششم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 💖
خیلی عالی بودش متشکر