سوالات متن درس دوم دینی دوازدهم انسانی با جواب
نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 2 دوم دین و زندگی پایه دوازدهم رشته انسانی
سوالات متن درس دوم دینی دوازدهم انسانی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۲ دوم یگانۀ بیهمتا کتاب دین و زندگی ۳ دوازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش دین و زندگی دوازدهم انسانی ماگرتا همراه ما باشید.
سوالات درس قبلی: سوالات متن درس اول دینی دوازدهم انسانی
پاسخ تمرینات این درس: جواب درس دوم دین و زندگی دوازدهم انسانی
نمونه سوال های امتحانی متن درس 2 دوم دین و زندگی دوازدهم انسانی با جواب
۱) مهمترین اعتقاد دینی ………………. است.
پاسخ: «توحید و یکتاپرستی»
۲) ……… دین توحید و قرآن کتاب توحید است.
پاسخ: اسلام
۳) در اسلام بدون اعتقاد به ………….. هیچ اعتقاد دیگری اعتبار ندارد.
پاسخ: توحید
۴) …………….. سر لوحهٔ دعوت همهٔ پیامبران بوده است.
پاسخ: توحید
۵) خداوند در قرآن کریم اخلاق، احکام و همهٔ اعمال فردی و اجتماعی مؤمنان را بر مدار ………… قرار داده است.
پاسخ: توحید
۶) …………. مانند روحی در پیکرهٔ معارف و احکام دین حضور دارد و به آن …………… میبخشد.
پاسخ: توحید – حیات و معنا
۷) توحید به چه معناست؟
پاسخ: توحید به معنای اعتقاد به خدای یگانه است.
۸) با گفتن عبارت «لا اله الا الله» چه نتایجی برای فرد غیرمسلمان حاصل می شد؟
پاسخ: با گفتن این عبارت تمام احکام و حقوق اسلامی فرد به رسمیت شناخته میشود و دفاع از حقوق او بر دیگر مسلمانان واجب میگردد و در زمره برادران و خواهران دینی قرار میگیرد. بنابراین، جمله «لا اِلٰهَ اِلَّا الله» فقط یک شعار نیست بلکه پایبندی به آن، همهٔ زندگی فرد مسلمان را در رابطهٔ با خدا، خویشتن، خانواده، اجتماع و دیگر مخلوقات تغییر میدهد.
۹) توحید به معنای اعتقاد به خدای یگانه است، یعنی چه؟
پاسخ: یعنی خدا بیهمتاست و شریکی ندارد و این بیانگر اصل و حقیقت توحید است.
۱۰) توحید و یگانگی خداوند مراتبی دارد، آنها را نام ببرید و هر کدام را تعریف کنید.
پاسخ: ۱- توحید در خالقیت: توحید در خالقیت عبارت از این است که معتقد باشیم خداوند تنها مبدأ و خالق جهان است، موجودات همه مخلوق او هستند و در کار آفرینش شریک و همتایی ندارد.
۲- توحید در مالکیّت: از آنجا که خداوند تنها خالق جهان است پس تنها مالک آن نیز هست، زیرا هر کس که چیزی را پدید میآورد، مالک آن است.
۳- توحید در ولایت: هر کس مالک چیزی باشد حق تصرف و تغییر در آن چیز را دارد، اما دیگران بدون اجازهٔ وی نمیتوانند در آن تصرف یا از آن استفاده کنند. به این حق تصرف، ولایت و سرپرستی میگویند.
۴- توحید در ربوبیّت: توحید در ربوبیّت بدان معنا نیست که موجودات، به خصوص انسان، نقشی در پرورش و تدبیر سایر مخلوقات ندارند؛ باغبانی که زحمت میکشد و به پرورش درختان اقدام میکند، رشد این درختان نتیجهٔ تدبیر اوست. بلکه، توحید در ربوبیّت بدین معناست که این باغبان و تدبیرش همه از آنِ خدا و تحت تدبیر او هستند.
۱۱) اگر خداوند ولایتش را به شخص دیگری بدهد، به چه معناست؟
پاسخ: از آنجا که خداوند، تنها مالک جهان است تنها ولیّ و سرپرست جهان نیز هست و مخلوقات، جز به اجازهٔ او نمیتوانند در جهان تصرف کنند. چنین اجازهای به معنی واگذاری ولایت خداوند به دیگری نیست، بلکه بدین معناست که خداوند آن شخص را در مسیر و مجرای ولایت خود قرار داده است.
۱۲) رسول خدا، از همان آغاز رسالت خود، از مشرکان چه می خواست؟
پاسخ: میخواست با گفتن جملهٔ «لا اِلٰهَ اِلَّا الله» دست از شرک و بت پرستی بردارند و به خدای یگانه ایمان آورند.
۱۳) اینکه خداوند پیامبر اکرم را ولی انسان ها معرفی می کند، به چه معناست؟
پاسخ: بدین معناست که ایشان را واسطهٔ ولایت خود و رسانندهٔ فرمانهایش قرار داده است.
۱۴) واژهٔ ……………، در قرآن کریم از اهمیت فراوانی برخوردار است و بعد از واژهٔ ……….. بیشترین فراوانی را در میان اسمای الهی دارد.
پاسخ: «رب» – «اللّٰه»
۱۵) کلمه رب بیش از ………….. در قرآن کریم آمده است.
پاسخ: نهصد بار
۱۶) عبارت …………….. نیز بیش از چهل بار در قرآن تکرار شده است.
پاسخ: «رَبّ العالَمینَ»
۱۷) رب به چه معناست؟
پاسخ: ربّ به معنای مالک و صاحب اختیاری است که تدبیر و پرورش مخلوق به دست اوست.
۱۸) چرا خداوند تنها «رب» هستی می باشد؟
پاسخ: هر کس که خالق و مالک و ولیّ چیزی باشد میتواند آن را تدبیر کرده و پرورش دهد. از آنجا که خداوند تنها خالق، مالک و ولیّ جهان است، تنها ربّ هستی نیز میباشد. اوست که جهان را اداره میکند و آن را به سوی مقصدی که برایش معین فرموده هدایت مینماید و به پیش میبرد.
۱۹) آیا توحید در ربوبیت خداوند با تدبیر سایر مخلوقات به خصوص انسان منافات دارد؟ مثال بزنید.
پاسخ: البته باید به این نکته توجه داشت که توحید در ربوبیّت بدان معنا نیست که موجودات، به خصوص انسان، نقشی در پرورش و تدبیر سایر مخلوقات ندارند؛ باغبانی که زحمت میکشد و به پرورش درختان اقدام میکند، رشد این درختان نتیجهٔ تدبیر اوست. بلکه، توحید در ربوبیّت بدین معناست که این باغبان و تدبیرش همه از آنِ خدا و تحت تدبیر او هستند.
۲۰) یک کشاورز چگونه در می یابد که زارع حقیقی و پرورش دهنده اصلی زراعت او خداست؟
پاسخ: کشاورز وقتی خود را با دیگران، یعنی کسانی که در کِشت زمین او دخالتی نداشتهاند، مقایسه میکند میبیند که این کِشت حاصل دسترنج خودش است، اما وقتی رابطهٔ خود را با خدا بررسی میکند، میبیند که هم خودش و هم نیرو و توانش از آن خداست و کشت و زرع او براساس استعدادی که خداوند در آن قرار داده رشد کرده و محصول داده است. در نتیجه، در مییابد که زارع حقیقی و پرورش دهندهٔ اصلی زراعتِ او خداست و باید شکرگزار او باشد.
۲۱) آیه «قُل اَغَیرَ اللّٰهِ اَبغی رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیءٍ … [سورهٔ انعام / ۱۶۴]» مربوط به چیست؟
پاسخ: این آیه مربوط به توحید در ربوبیت است.
۲۲) شرک به چه معناست؟
پاسخ: شرک به معنای شریک قرار دادن برای خدا است.
۲۳) مشرک کیست؟
پاسخ: هر کس که معتقد باشد خداوند شریک دارد مشرک به حساب میآید.
۲۴) درجات شرک را نام ببرید و هر کدام را توضیح دهید.
پاسخ: ۱- شرک در خالقیت: اگر کسی معتقد باشد که این جهان را چند خالق آفریدهاند، گرفتار شرک در خالقیت شده است.
۲- شرک در مالکیت: اعتقاد به اینکه علاوه بر خداوند و در کنار او، دیگران هم مالک بخشی از جهان هستند. اگر کسی معتقد به شرک در خالقیت باشد، معتقد به شرک در مالکیت نیز خواهد بود.
۳- شرک در ولایت: اعتقاد به اینکه علاوه بر خداوند و در کنار او، دیگرانی نیز هستند که سرپرستی جهان را بر عهده دارند و خودشان حق تصرّف در جهان را دارا میباشند.
۴- شرک در ربوبیت: اعتقاد به اینکه علاوه بر خداوند و در کنار او، دیگرانی نیز هستند که تدبیر امور موجودات را برعهده دارند. اگر کسی در کنار ربوبیّت الهی، برای خود یا سایر مخلوقات حساب جداگانه باز کند و گمان کند که کسی میتواند مستقل از خداوند، امور را تدبیر کند گرفتار شرک شده است.
۲۵) چرا خداوند در آفرینش جهان شریکی ندارد؟
پاسخ: این تصور که چند خدا وجود دارد و هر کدام خالقِ بخشی از جهاناند، یا با همکاری یکدیگر این جهان را آفریدهاند، به معنای آن است که هر کدام از آنها محدود و ناقص هستند و به تنهایی نمیتوانند کل جهان را خلق کنند.
همچنین به معنای آن است که هر یک از خدایان کمالاتی دارند که دیگری آن کمالات را ندارد وگرنه عین همدیگر میشوند و دیگر چند خدا نیستند. چنین خدایان ناقصی، خود، نیازمند هستند و هر یک از آنها به خالق کامل و بی نیازی احتیاج دارد که نیازش را بر طرف نماید.
پس تصور چند خدایی صحیح نیست و خدای واحد آفرینندهٔ جهان است.
۲۶) واحد قهار بودن خداوند به چه معناست؟
پاسخ: «واحد قهّار» بودن خداوند، به معنای آن است که جای خالی برای غیر باقی نگذاشته است تا آن غیر، خود را نشان دهد.
۲۷) خداوند ………… را میان پدیدههای جهان حاکم کرده است.
پاسخ: رابطه علیّت
۲۸) ……… سبب آمرزش، صدقه موجب دفع بلا، و صلهٔ رحم موجب افزایش طول عمر است.
پاسخ: دعا
۲۹) آیا کسی که برای آموختن نزد معلم و برای درمان نزد پزشک می رود مشرک است؟
پاسخ: خیر، همهٔ این روابط توسّط خود خداوند طراحی شده و به اذن و ارادهٔ او صورت میگیرد. بنابراین، کسی که برای آموختن نزد معلم میرود، یا برای درمان به پزشک مراجعه میکند، نه تنها معلم و پزشک را شریک خداوند قرار نداده، بلکه به قانون الهی عمل کرده است.
۳۰) آيا درخواست از اولیای الهی برای اجابت خواسته ها با توحید منافات دارد؟ توضیح دهید.
پاسخ: خیر، همان گونه که درخواست از پزشک برای درمان بیمار با توحید منافاتی ندارد، درخواست از اولیای الهی برای اجابت خواستهها نیز منافاتی با توحید ندارد؛ زیرا پزشک به واسطهٔ استفاده از اسباب مادی و اولیای الهی به واسطهٔ اسباب غیر مادی و با اذن خداوند این کار را انجام میدهند.
۳۱) عقیده به توانایی پیامبر (ص) و اولیای دین در برآوردن حاجات انسان در چه صورتی موجب شرک، و در چه صورتی عین توحید است؟
پاسخ: عقیده به توانایی پیامبر اکرم (ص) و اولیای دین (ع) در برآوردن حاجات انسان (مانند شفا دادن) وقتی موجب شرک است که این توانایی را از خود آنها و مستقل از خدا بدانیم. اما اگر این توانایی را صرفا از خدا و انجام آن را با درخواست اولیا از خداوند و به اذن خدا بدانیم عین توحید است و از این جهت مانند اثر شفابخشی داروست که خداوند به آن بخشیده است.
۳۲) آیا توانایی پیامبر (ص) و اولیای دین در برآوردن حاجات به زمان حیات آنان اختصاص دارد؟ توضیح دهید.
پاسخ: این توانایی تنها به زمان حیات دنیوی پیامبر اکرم (ص) اختصاص ندارد و پس از رحلت ایشان نیز استمرار دارد. به عبارت دیگر، روح مطهر رسول خدا (ص) پس از رحلت زنده است و میتواند به انسانها یاری برساند. اکنون اگر ما از رسول خدا چیزی درخواست کنیم، درخواست از جسم ایشان نیست، بلکه از حقیقت روحانی و معنوی ایشان است.
۳۳) هیچ گروهی از مسلمانان، غیر از جریانی که امروزه به ……………. مشهور شده، چنین درخواستی را شرک آلود نمیدانند.
پاسخ: «تکفیریها»
۳۴) کدام جریان بزرگترین ضربه را بر اسلام وارد کرد و سبب تنفر برخی از مردم جهان از دین اسلام شد؟
پاسخ: جریان تکفیری در سالهای اخیر برخی از جوامع و کشورهای اسلامی را گرفتار خود کرده است. پیروان این جریان فکری خشک و غیرعقلانی با تفکر غلطی که دربارهٔ توحید و شرک دارند، هر مسلمانی را که مانند آنها نمیاندیشد، مشرک و کافر میخوانند و گاه کشتن او را واجب میشمارند.
۳۵) چند مورد از عقاید تکفیری ها را بنویسید.
پاسخ: پیروان این جریان میگویند توسل به پیامبران و معصومین شرک است.طلب دعا و شفیع قرار دادن دیگران برای اینکه خدا انسان را ببخشد، شرک است و همچنین معتقدند این گونه افراد کافر هستند و مسلمان محسوب نمیشوند.
۳۶) آیا قرآن کریم تاثیر داشتن موجودات گوناگون را در عالم یادآوری کرده است؟ مثال بزنید.
پاسخ: قرآن کریم، بارها تأثیر داشتن موجودات گوناگون را در عالم یادآوری کرده است. به طور مثال، فرموده که «در عسل برای مردم شفاست.» [سورهٔ نحل / ۶۹]
و نیز از زبان حضرت عیسی (ع) فرموده: «من برایتان از خاک پرندهای میسازم و در آن میدمم و آن خاک به اذن خداوند پرنده میشود.» [سورهٔ آلعمران / ۴۹]
برای قبول توحید در ربوبیت ضرورتی ندارد که هرگونه اثر را از اشیا و یا انسانها سلب کنیم. میتوان با قبول اثر مخلوقات، این اثر را از خداوند بدانیم، نه مستقل و بینیاز از خداوند.
۳۷) مهمترین اعتقاد دینی، توحید و یکتاپرستی است.
پاسخ: این جمله صحیح است.
۳۸) جمله لا اله الا الله فقط يک شعار است.
پاسخ: این جمله غلط است.
۳۹) تصور چند خدایی صحیح نیست و خدای واحد آفریننده جهان است.
پاسخ: این جمله صحیح است.
۴۰) توحید مانند روحی در پیکره معارف و احکام دین حضور دارد و به آن حیات و معنا می بخشد.
پاسخ: این جمله صحیح است.
۴۱) توحید در ربوبیت بدان معناست که موجودات به خصوص انسان قدرت تدبير ندارند.
پاسخ: این جمله غلط است.
۴۲) از آنجا که خداوند تنھا مالک جهان است تنها ولی و سرپرست جهان نیز هست.
پاسخ: این جمله صحیح است.
۴۳) توحید در خالقیت عبارت از این است که معتقد باشیم خداوند مالک موجودات است.
پاسخ: این جمله غلط است.
۴۴) اگر کسی در کنار ربوبیت الھی برای خود یا سایر موجودات حساب جداگانه باز کند گرفتار شرک شده است.
پاسخ: این جمله صحیح است.
۴۵) توحيد به معناى اعتقاد به خداى ……………. است يعنى خدا بى همتاست و ……………. ندارد.
پاسخ: یگانه – شریکی
۴۶) تصور چند خدايى ……………… نيست و خداى واحد …………. جهان است.
پاسخ: صحيح – آفريننده
۴۷) هر كس مالک چيزى باشد حق …………….. و ……………….. در آن چیز را دارد.
پاسخ: تصرف – تغيير
۴۸) رب به معناى مالک و صاحب اختيارى است که ……………… و ……………… مخلوق به اوست.
پاسخ: تدبير – پرورش
۴۹) توحيد در خالقيت عبارت از اين است كه معتقد باشيم خداوند ……….. و …………… جهان است.
پاسخ: تنها مبداء – خالق جهان
۵۰) اكر كسى معتقد به شرک در …………. باشد معتقد به شرک در مالكيت نيز خواهد بود.
پاسخ: خالقيت
۵۱) شرک در ربوبیت عبارت است از اعتقاد به اینکه علاوه برخداوند در کنار او دیگرانی هستند که ………….. امور موجودات را برعهده دارند.
پاسخ: تدبير
۵۲) این تصور که چند خداوند وجود دارد و هر کدام خالق بخشی از جهان اند، به معنای آن است که هر كدام از آنها ……….. و …………. هستند.
پاسخ: محدود و ناقص
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
سوالات درس بعدی: سوالات متن درس سوم دینی دوازدهم انسانی
نمونه سوالات متن درس ۲ دوم کتاب دینی دوازدهم انسانی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید.