سوالات متن درس سوم دینی دوازدهم انسانی با جواب
نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 3 سوم دین و زندگی پایه دوازدهم رشته انسانی
سوالات متن درس سوم دینی دوازدهم انسانی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۳ سوم توحید و سبک زندگی کتاب دین و زندگی ۳ دوازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش دین و زندگی دوازدهم انسانی ماگرتا همراه ما باشید.
سوالات درس قبلی: سوالات متن درس دوم دینی دوازدهم انسانی
پاسخ تمرینات این درس: جواب درس سوم دین و زندگی دوازدهم انسانی
نمونه سوال های امتحانی متن درس 3 سوم دین و زندگی دوازدهم انسانی با جواب
۱) هر سبکی از زندگی، ریشه در چه چیزهایی دارد؟
پاسخ: هر سبکی از زندگی، ریشه در اندیشههای خاصی داشته و از جهان بینی ویژهای سرچشمه میگیرد. شناخت آن ریشهها کمک فراوانی به تصمیم گیری درست ما خواهد کرد.
۲) ………. شیوهای از زندگی است که ریشه در جهان بینی توحیدی دارد.
پاسخ: «زندگی توحیدی»
۳) مهمترین عامل در تعیین هدف ها و رفتارهای هر فرد کدام است؟ با ذکر مثال توضیح دهید.
پاسخ: افکار و اعتقادات هر فرد مهمترین عامل در تع یین هدف ها و رفتارهای اوست؛ مثلاً اگر کسی پذیرفت و ایمان پیدا کرد که سعادت بشر در کسب ثروت است و انسان فقط با لذات مادی خوشبخت میشود، به طور طبیعی، زندگی خود را صرف رسیدن به همین هدف میکند. یا اگر کسی چنین اندیشید و واقعاً معتقد شد که دانش و آگاهی، بزرگترین کمال انسان است و هیچ امر دیگری با آن قابل مقایسه نیست، عمر خود را به کسب علم خواهد گذراند و در همین راه تلاش خواهد کرد. پس هر فردی متناسب با اعتقادات خویش، مسیر زندگی خود را انتخاب و بر همان اساس رفتار خواهد کرد.
۴) چه زمانی انسان در مسیر توحید عملی حرکت می کند؟
پاسخ: انسانی که خداوند را به عنوان تنها خالق جهان پذیرفته است و ایمان دارد که او پروردگار هستی است، رفتاری متناسب با این اعتقاد خواهد داشت و جهت زندگی خود را خدا قرار خواهد داد. چنین انسانی در مسیر «توحید عملی» حرکت میکند.
۵) از آنجا که ایمان افراد یکسان نیست و دارای شدت و ضعف است، میزان این تأثیرگذاری به چه چیزی بستگی دارد؟
پاسخ: میزان تأثیر گذاری این اعتقاد بستگی به درجهٔ ایمان افراد به توحید و یکتا پرستی دارد. هرچه ایمان قویتر باشد تأثیر عملی آن در زندگی بیشتر و هرچه ضعیفتر باشد تأثیر آن کمتر خواهد بود. با این معیار، هرکس میتواند درجهٔ ایمان خود و تأثیر آن را در زندگی خویش بررسی کند.
۶) ثمرات بعدی فردی توحید عملی را توضیح دهید.
پاسخ: هرکسی در زندگی خود از فرمانهای خدا اطاعت کند، گام در مسیر توحید عملی گذاشته است. چنین فردی میکوشد تمایلات درونی و تصمیمها و فعالیتهای خود را در جهت خواست و رضایت الهی قرار دهد؛ مثلا در انتخاب همسر، شغل، دوست، در چگونگی تحصیل، تفریح، ورزش و حتی در انتخاب نوع پوشش و به طور کلی در تمام برنامههای روزانهٔ خود خدا را درنظر میگیرد و تلاش میکند از دایره فرمانهای او خارج نشود.
۷) برای یک انسان موحد جهان یا عالم چگونه معنایی دارد؟ توضیح دهید.
پاسخ: از نظر انسان موحّد حادثهای در عالم بیحکمت نیست، گرچه حکمت آن را نداند. از همین رو موحّد واقعی همواره انسانی امیدوار است. در مقابل سختیها و مشکلات، صبور و استوار است و آنها را زمینهٔ موفقیتهای آیندهاش قرار میدهد. باور دارد که دشواری های زندگی نشانهٔ بی مهری خداوند نیست، بلکه بستری برای رشد و شکوفایی اوست.
۸) چرا انسان موحد شخصیتی ثابت و پایدار دارد و برخوردار از آرامش روحی است؟
پاسخ: انسان موحد، چون زندگی خود را بر اساس رضایت خداوند تنظیم کرده و پیرو فرمانهای اوست، شخصیتی ثابت و پایدار دارد و برخوردار از آرامش روحی است.
۹) چرا امام علی (ع) هم در مورد بندگان خدا، هم در مورد شهرها و آبادی ها به رعایت تقوای الهی توصیه کرده اند؟
پاسخ: «تقوای الهی پیشه کنید؛ هم در مورد بندگان خدا، هم در مورد شهرها و آبادیها؛ چرا که شما در برابر همه اینها حتی سرزمینها و چهارپایان مسئولید. خدا را اطاعت کنید و از عصیان او بپرهیزید.»
۱۰) چه زمانی شخصی گرفتار شرک عملی شده است؟
پاسخ: اگر کسی دل به هوای نفس (بت درون) سپرده و او را معبود خود قرار دهد و اوامرش را به فرمانهای خداوند ترجیح دهد یا در پی کسب رضایت قدرتهای مادی و طاغوتها (بتهای بیرون) برآید، چنین شخصی گرفتار شرک عملی شده است.
۱۱) آیه «اَ رَاَیتَ مَنِ اتَّخَذَ اِلهَه و هَواهُ اَفَاَنتَ تَکونُ عَلَیهِ وَکیلًا [سورهٔ فرقان / ۴۳]» به چه چیزی اشاره می کند و پیام های آن را بنویسید.
پاسخ: این آیه به شرکت عملی در بعدی فردی اشاره می کند.
پیام های آیه: پیامبر (ص) ضامن انسان های اهل هوا و هوس نیست.
توجه به خواسته های نفسانی و بی اعتنایی به دستورات خداوند نتیجه شرک عملی است.
۱۲) تسلیم بودن در برابر امیال نفسانی و فرمانپذیری از طاغوت چه نتایجی برای انسان به دنبال دارد؟
پاسخ: باعث میشود شخص، درونی ناآرام و شخصیتی ناپایدار داشته باشد؛ زیرا از یک سو هوای نفس وی هر روز خواستهٔ جدیدی جلوی روی او قرار میدهد و از سوی دیگر، قدرتهای مادی که هر روز رنگ عوض میکنند او را به بردگی جدیدی میکشانند.
۱۳) ……………… موجودات جهان را مخلوق خدا میبیند و میداند که خداوند او را در برابرشان مسئول قرار داده است.
پاسخ: انسان موحد
۱۴) پیام های آیه «وَ مِنَ النّاسِ مَن یَعبُدُ اللّٰهَ عَلیٰ حَرفٍ فَاِن اَصابَهُ خَیرُ اطماَنَّ بهِ وَ اِن اَصابَتهُ فِتنَةُ انقَلَبَ عَلیٰ وَجهِه خَسِرَ الدُّنیا وَ الآخِرَةَ ذٰلِکَ هُوَ الخُسرانُ المُبینُ [سورهٔ حج / ۱۱]» را بنویسید.
پاسخ: افرادی که خدوند را از روی تردید پرستش می کنند: شخصیتی متزلزل و سست دارند.
حوادث تلخ و شیرین زندگی آنها را تغییر می دهد. تابع امیال نفسانی هستند و درونی ناآرام دارند.
۱۵) بعد اجتماعی توحید به چه معناست؟
پاسخ: بُعد اجتماعی توحید به معنای قرار گرفتن همهٔ نهادها و ارکان یک جامعه یا نظام اجتماعی در جهت خداوند و اطاعت همه جانبه از اوست.
۱۶) چه زمانی یک جامعه توحیدی است؟
پاسخ: وقتی یک جامعه توحیدی است که حاکم آن بر اساس قوانین الهی به حکومت رسیده باشد و همان شرایطی را که خداوند برای حاکم تعیین کرده است دارا باشد و بکوشد قوانین الهی را در جامعه به اجرا درآورد.
۱۷) چه زمانی یک جامعه به صورت جامعه ای عدالت گستر در می آید؟
پاسخ: یک جامعه، علاوه بر رکن سیاسی، دارای ارکان دیگری مانند اقتصاد و فرهنگ نیز هست. جامعهای که در مسیر توحید اجتماعی حرکت میکند، اقتصاد و فرهنگ و سایر ابعاد و ارکان آن نیز به سوی اجرای فرمانهای خدای یگانه پیش میرود و به صورت جامعهای عدالت گستر در میآید.
۱۸) مهمترین رکن یک جامعه …………. آن است.
پاسخ: حکومت
۱۹) جامعه توحیدی چگونه جامعه ای است؟
پاسخ: جامعهٔ توحیدی، حکومت کسانی را که خداوند به آنها حق حکومت نداده است نمیپذیرد، با آنان که با خداوند و مسلمانان دشمنی میورزند، دوستی نمیکند، با ظالمان مبارزه میکند، بنابه فرمان خداوند، از محرومان و مستضعفان حمایت میکند.
۲۰) پیام های آیه «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا لا تَتَّخِذوا عَدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاءَ تُلقونَ اِلَیهِم بِالمَوَدَّةِ وَ قَد کَفَروا بِما جاءَکُم مِنَ الحَقِّ … [سورهٔ ممتحنه / ۱]» را بنویسید.
پاسخ: این آیه خطاب به اهل ایمان است و به بعد اجتماعی توحید عملی اشاره دارد.
اهل ایمان باید از دوستی با دشمنان خدا و پذیرش ولایت آنها پرهیز کنند.
۲۱) میان بعدی فردی و بعد اجتماعی چه رابطه ای وجود دارد؟ توضیح دهید.
پاسخ: میان بُعد فردی و بُعد اجتماعی توحید رابطهٔ متقابل وجود دارد. هر قدر که مردم یک جامعه به سوی توحید حرکت کنند ارکان جامعه نیز بیشتر رنگ توحیدی به خود میگیرد؛ همان طور که هر قدر نهادهای اجتماعی در خدمت اجرای قوانین الهی باشد، زمینه برای رشد انسانها و حرکت به سوی خداوند و زندگی موحدانه آسانتر میگردد.
۲۲) چه زمانی تضاد جامعه را فرا می گیرد و امکان رشد و تعالی افراد از بین می رود؟
پاسخ: اگر قرار باشد همه فقط خواستهها و تمایلات دنیوی خود را دنبال کنند و تنها منافع خود را محور فعالیت اجتماعی قرار دهند و اهل ایثار و تعاون و خیر رساندن به دیگران نباشند، تفرقه و تضاد جامعه را فرا میگیرد و امکان رشد و تعالی از بین میرود.
۲۳) جامعه ای که آن را تضاد فرا گرفته باشد، چگونه جامعه ای است؟
پاسخ: در چنین جامعهای، روز به روز انسانهای ستمگر قدرت بیشتری پیدا میکنند و دیگران را در خدمت امیال خود به کار میگیرند. در نتیجه، دیگر سخنی از حاکمیت خداوند و فرمانهای او نیست، بلکه سخن از حاکمیت طاغوت و دستورهای اوست.
۲۴)……………، روح و محور زندگی دینی و شرک روح و محور زندگی ضد دینی است.
پاسخ: توحید
۲۵) منظور ما از انسان عصر حاضر …………… نیست، بلکه جوّ حاکم بر اکثریت افراد است، نه تک تک افراد.
پاسخ: تمام افراد جامعه
۲۶) آیا انسان و جوامع بشری به سوی زندگی توحیدی حرکت می کنند؟
پاسخ: در ابتدا به نظر میرسد که امروزه کمتر کسی گرفتار شرک باشد و از این جهت نیز بشر در مسیر پیشرفت میباشد، امّا یک واقعیت تلخ در اینجا وجود دارد و آن این است که گرچه شرک در قالب بت و مانند آن در میان بیشتر جوامع امروزی وجود ندارد، اما انواع دیگری از شرک که بسیار پیچیدهتر از شرک قدیم است، در میان بشر به چشم میخورد که خوب است به آنها توجه کنیم و برای دوری از آنها تلاش نماییم.
۲۷) از انواع شرک در جهان، امروزه اعتقاد بسیاری از انسان ها به مالکیت جهان است، آن را توضیح دهید.
پاسخ: امروزه، بسیاری از انسانها، جهان خلقت را ملک خود تلقی میکنند و بدون توجه به نظر مالک حقیقی آن، یعنی خدا، هرگونه که بخواهند در این جهان تصرف میکنند. این افراد و جوامع، در واقع خود را مالک و ولی و پرورش دهنده (ربّ) جهان میپندارند که از جمله پیامدهای آن تخریب محیط زیست، آلوده شدن طبیعت، پیدا شدن جوامع بسیار فقیر در کنارجوامع بسیار ثروتمند و مانند آنهاست. برخی از این انسانها، مانند فرعون که «اَنَا رَبُّکُمُ الاَعلیٰ» میگفت و خود را پروردگار بزرگ مردم معرفی میکرد؛ خود را مالک دیگر جوامع میپندارند و برای آنها تصمیم گیری میکنند.
۲۸) چرا بسیاری از انسانها چنان به امور دنیوی سرگرم شدهاند که خدا را فراموش کرده و خداوند در قلب آنها جایگاهی ندارد؟
پاسخ: چون زینت دنیا و لذات و شهوات چنان در دلشان فزونی یافته که جایی برای خلوتِ انس با خدا و درک معنویت نیایش با پروردگار باقی نگذاشته است. گویی هوی و هوس و آنچه و آن کس که آنان را به هوسهایشان میرساند، بت و معبودشان شده و آنها را همچون خدا میپرستند؛ و از ابزارهای جدید مانند سینما، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و سایر رسانهها در این راه بهره میگیرند و یکسره از خدا و آخرت غافل شدهاند.
۲۹) انسان موحد، چون زندگی خود را بر اساس رضایت خود تنظیم كرده ، شخصيتی ثابت و پايدار دارد.
پاسخ: این جمله غلط است.
۳۰) افکار و اعتقادات هر فرد مهم ترین عامل در تعیین رفتارهای اوست.
پاسخ: این جمله صحیح است.
۳۱) ٣- تسلیم بودن در برابر امیال نفسانی و فرمان پذیری از طاغوت باعث می شود شخص درونی آرام و شخصیتی پایدار داشته باشد.
پاسخ: این جمله غلط است.
۳۲) توحید ، روح زندگی دینی و شرک روح زندگی ضد دینی است.
پاسخ: این جمله صحیح است.
۳۳) کسی که بندہ خداست و او را می پرستد جهت زندگی خود را خدا قرار می دهد چنین انسانی در مسیر توحید نظری گام برداشته است.
پاسخ: این جمله غلط است.
۳۴) انسان موحد، موجودات جهان را مخلوق خدا می بیند و می داند که خداوند او را در برابرشان مسئول قرار داده است.
پاسخ: این جمله صحیح است.
۳۵) انسانی که خداوند را به عنوان تنها خالق جهان پذیرفته است رفتاری متناسب این اعتقاد خواهد داشت.
پاسخ: این جمله صحیح است.
۳۶) هركسى در زندگى خود از فرمان هاى خدا اطاعت كند به مراتبى از ……………. رسیدە است.
پاسخ: توحید عملی
۳۷) زندگى توحيدى شيوه اى از زندگى است كه ريشه در ……………………. دارد.
پاسخ: جهان بینی توحیدی
۳۸) توحید عملی دارای دو بعد ……………….. و …………….. است.
پاسخ: فردی – اجتماعى
۳۹) براى انسان موحد جهان ……….. خود را دارد از نظر او هيج حادثه ای در عالم …………. نسیت گرچه حکمت آن را نداند.
پاسخ: معنای خاص – بی حكمت
۴۰) ميان بعد فردى وبعد اجتماعى توحيد رابطه ………….. وجود دارد.
پاسخ: متقابل
۴۱) مهمترين عامل در تعيين هدف ها و رفتارهاى هر فرد …………………… است.
پاسخ: افكار و اعتقادات
۴۲) وقتى يک نظام اجتماعى توحيدى است كه حاكم و زمامداران براساس ……………. به حكومت رسيده باشد.
پاسخ: قوانين الهى
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
سوالات درس بعدی: سوالات متن درس چهارم دینی دوازدهم انسانی
نمونه سوالات متن درس ۳ سوم کتاب دینی دوازدهم انسانی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید.