اخبارعلمی

وظایف منتظران امام زمان (عج) ❤️ و شرایط آن ها

تحقیق با موضوع مسئولیت ها و ویژگی های منتظران واقعی امام زمان عجله الله تعالی فرجه الشریف دینی یازدهم

وظایف منتظران در عصر غیبت چیست و منتظر واقعی چه نشانه هایی دارد؟ هدف از ظهور امام زمان (عج) اصلاح کردن جامعه و گسترش دادن عدالت در سرتاسر جهان است. کسانی که می‌خواهند آن حضرت را در رسیدن یاری نمایند، خودشان باید صالح و سالم باشند.

کسی که خودش از شایستگی و کارهای خوب برخوردار نیست، نمی‌تواند کارگذار جامعه اسلامی باشد. بسیاری از ما انسان‌ها ادعا می‌کنیم که واقعا منتظر ایشان هستیم و برای ظهور کردن آن یار عزیز دعا می‌کنیم ولی ایشان هنوز نیامده است. در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا مشخص می‌کنیم که منتظران واقعی امام زمان چه کسانی هستند و باید چه کارهایی انجام دهند.

وظایف منتظران امام زمان عج

چند نمونه از ویژگی های منتظران واقعی

۱. عمل کردن به تکالیف دینی: منتظر واقعی، باید تمام تکالیف دینی خود را انجام دهد؛ نه یک کار واجب از او ترک شود نه یک کار حرام از او سر بزند.

۲. دعا برای حفظ وجود آن یار عزیز

۳. توبه کننده واقعی باشد: وقتی کار اشتباهی ‌کرد عذاب وجدان بگیرد و خیلی زود توبه کند.

۴. شناخت حجت خدا و امام عصر: مهم‌ترین وظیفه‌ای که هر شیعه منتظر برعهده دارد، کسب معرفت و شناخت نسبت به وجود مقدس امام و حجت زمان خود است؛ این موضوع خیلی زیاد اهمیت دارد که در روایات بسیاری از شیعه و اهل سنت از پیامبر گرامی اسلام نیز نقل شده است.

۵. دوری کردن از بدی‌ها و نزدیک شدن به خوبی‌ها: وظیفه مهم دیگر دوری کردن از کارهای بد مانند قاچاق، قمار، کلاهبرداری کردن، مشروب خوردن و نزدیک شدن به کارهای خوب مانند اخلاق نیکو، راستگویی، اعمال پاک، غیبت نکردن و کلاهبرداری و قاچاق نکردن و دوری از هرگونه کارهای زشت و ناپسند است.

اهمیت انتظار

انتظار یعنی منتظر بودن ظهور فرد غایب و محقق شدن یک آرزو. وقتی عزیز ما مسلمانان غایب است و ما منتظر ظهور ایشان هستیم نباید صبور باشیم با خیال اینکه حال ظهر می‌کند؛ این کار درست نیست باید بلند بشویم و خود و خانه‌مان را برای استقبال آن یار عزیز آماده کنیم.

خداوند به برکت و وجود آن حضرت است که همه‌ی موجودات جهان را خلق کرد و اگر ایشان نبودند خداوند متعال هیچ چیزی را خلق نمی‌کرد حتی کره زمین را.

نعمت جاودانگی در کل دنیا

در بسیاری از احادیث آمده است که: «اگر انگیزه نبود، زمین مردمان خود را نابود می‌کرد و هر چیزی از هم می‌پاشید.» در دنیا جاودانگی گاهی واقعی است و گاهی خیالی؛ جاودانگی خیالی آن است که وقتی انسان‌ها به درجه بالایی رسیده اند و گرفتار بلای غرور می‌شوند و سعی می‌کنند داشته هایشان را به رخ دیگران بکشند ولی در جاودانگی واقعی سعادت خود را پیدا می‌کنند.

هدایت های باطنی امام زمان (عج)

مهم‌ترین هدف امام، هدایت کردن و راه راست نشان دادن به تمامی انسان های این کره زمین است که غیبت امام هیچ وقت این وظیفه مهمش را فرومایه نخواهد کرد. او در قلب انسان های شایسته همیشه است و آنچه را که لازم است برای ما انسان ها می‌آموزد.

منتظران امام زمان (عج) چه وظایفی دارند؟

شرط انتظار چیست؟

اولین شرط انتظار معرفت می‌باشد. انسان‌ها اگر مهمان خود را نشناسند و از ویژگی و خصوصیات آن مهمان اطلاعی ‌نداشته باشند منتظر نمی مانند و هنگامی که او را بهتر بشناسد منتظرش می‌مانند. انسان را نمی‌توانید از ادعای او بشناسید، بلکه انسان از رفتار و کردار شناخته می‌شود.

از این توضیح روشن است که یک منتظر واقعی امام زمان باید رفتارش به گونه ای باشد که هر لحظه منتظر ظهور امام زمان (عج) باشد. یعنی در هر لحظه که این خبر را به او بدهند خوشحال شود و آماده باشد برای یاری امام زمان (عج) با مال و جان خود بجنگد و خود را در راه آن حضرت فدا نماید.

به پایان تحقیق در مورد وظایف منتظران امام زمان، رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره کودکان و نوجوانانی که در حماسه کربلا بودند
تحقیق درمورد یاری رساندن خداوند به رزمندگان
تحقیق درباره شهید حاج قاسم سلیمانی
تحقیق درباره شهید مطهری

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 6 =