اخبار
موضوعات داغ

رمز دوم یکبار مصرف چیست؟ نحوه دریافت رمز پویا بانک‌ها

رمز پویا چیست؟ چگونه رمز دوم جدید را فعال سازی نماییم؟

رمز دوم یکبار مصرف پویا : خبر منسوخ شدن رمز دوم ثابت کارت بانکی از مدت‌ها پیش مطرح بود. حالا پس از تاخیر چند ماهه، گفته شده استفاده از رمز دوم یکبار مصرف به زودی اجباری می‌شود. برخلاف رمز دوم معمولی که همواره یک رمز حداقل 5 رقمی بود، رمز دوم یکبار مصرف 7 رقمی است و همان‌طور که از نامش پیداست تنها برای یک تراکنش اعتبار دارد و اعتبارش هم تنها برای مدت 60 ثانیه است. بنابراین اگر این 60 ثانیه گذشت و از رمز دوم یکبار مصرف استفاده نکردید، رمزتان منقضی شده و باید دوباره یک رمز دوم دیگر بگیرید.

چگونه رمز پویا دریافت کنیم؟ آموزش فعال سازی رمز یکبار مصرف بانک ها

هک شدن حساب بانکی

رمز معمولی چهار رقمی که برای کارت‌های بانکی تعیین می‌شود برای خریدهای حضوری یا برداشت پول از دستگاه خودپرداز به کار می‌رود. اما «رمز دوم» به رمزی گفته می‌شود که برای خرید اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رمز دوم خریدهای غیرحضوری را بسیار تسهیل کرده است ولی امنیت کاربران را نیز به خطر انداخته است. امروزه سارقان به جای حمله مسلحانه به درشکه‌های حمل پول یا بانک‌ ها، سعی می‌کنند با فیشینگ (Phishing) رمز دوم افراد را به سرقت ببرند و حساب وی را خالی کنند. با اخبار ماگرتا همراه باشید.

بانک مرکرزی ایران

رمز دوم یکبار مصرف چیست ؟

رمز دوم ثابت، رمزی است که اعتبارش منقضی نمی‌شود و اگر به دست دیگران بیافتد، آنها می‌توانند از حساب شما پول برداشت کنند. اما رمز دوم یکبار مصرف تنها برای یک‌ تراکنش اعتبار دارد و در هر صورت، بعد از 60 ثانیه منقضی می‌شود. بنابراین اگر هم از رمز دوم یکبار مصرف استفاده نکردید، بعد از 60 ثانیه منقضی می‌شود و باید یک رمز تازه بگیرید.

هکرها سعی میکنند با هدایت شما به صفحاتی که شبیه سایت‌های اصلی هستند، شما را فریب دهند تا شما با خیال راحت اطلاعات کارت خود را وارد کنید. اگر مرتکب چنین اشتباهی شوید هکرها به راحتی حساب شما را خالی می‌کنند. به این فرآیند کلاهبرداری، فیشینگ گفته می‌شود.

آن طور که مسئولان می‌گویند رمز دوم یکبار مصرف این مشکل را حل می‌کند و امنیت قابل قبولی دارد. از رمز یکبار مصرف که 7 رقمی است، علاوه بر خرید اینترنتی می‌توان هنگام خرید با دستگاه‌های کارت خوان نیز استفاده کرد. بدین‌ترتیب مجبور نیستید رمز کارت 4 رقمی خود را به فروشنده بگویید.

برای فعالسازی و دریافت رمز دوم یکبار مصرف نیازی نیست هر بار به بانک یا دستگاه خودپرداز مراجعه کنید. اغلب بانک‌ها یک اپلیکیشن رمزساز برای دریافت رمز دوم ارائه می‌کنند که باید روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. در ادامه نوشته روش‌های فعالسازی سرویس رمز دوم یکبار مصرف برای بانک‌های مختلف آورده شده است.

رمز دوم یکبار مصرف چیست ؟

OTP یعنی چه؟

در مقابل رمز ثابت، رمز یکبارمصرف One Time Password یا OTP قرار دارد که به معنای کلمه رمزی است که فقط یکبار می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر جلوگیری از فیشینگ با استفاده از این رمز یکبارمصرف جلوی برداشت از طریق کیلاگرها (نرم‌افزارهایی که کلیدهای فشرده‌شده روی صفحه‌کلید را ذخیره می‌کند) را هم می‌توان گرفت.

بانک‌ها درواقع باید به‌وسیله ابزارهایی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا خردادماه ۹۸ امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند. پیش‌ازاین برخی بانک‌ها از توکن که دستگاهی جداگانه برای تولید رمز بود، استفاده می‌کردند اما با گسترش تلفن‌های همراه در کشورهای مختلف جهان این کار به‌وسیله اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد. بانک‌ها باید در اپلیکیشن‌های موبایل خود یا با اپلیکیشن جداگانه امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند.

راه و روش های گرفتن رمز دوم یکبار مصرف

هرچند استفاده از رمز دوم یکبار مصرف هنوز اجباری نشده اما بانک‌ها در حال حاضر این سرویس را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در ادامه چگونگی دریافت رمز دوم یکبار مصرف از بانک‌های مختلف ذکر شده است تا در صورت اجباری شدن رمز دوم یکبار مصرف بتوانید این سرویس را برای کارت خود فعالسازی کنید.

راه و روش های گرفتن رمز دوم یکبار مصرف

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک ملی

دارندگان حساب‌های بانک ملی می‌توانند برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف از اپلیکیشن 60 استفاده کنند. پس از نصب این برنامه، لازم است شماره همراه خود را در آن وارد کنید. سپس از طریق کد فعالسازی ثبت نام کنید. در مرحله بعد باید با مراجعه به سامانه بام (بانکداری الکترونیکی بانک ملی ایران) یا دستگاه خودپرداز (و همچنین کیوسک) رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنید.

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک ملی

اگر جزو آن دسته از کاربران هستید که علاقه‌ای به نصب اپلیکیشن‌های زیاد بر روی گوشی خود ندارند یا فاقد گوشی هوشمند هستید، می‌توانید از طریق کد دستوری #60*737* خدمات دریافت رمز دوم یکبار مصرف را به صورت پیام کوتاه دریافت کنید. در این روش نیز برای فعالسازی باید بعد از ثبت نام، یک بار به خودپرداز مراجعه کنید تا این سرویس برای شما فعال شود. برای اطلاعات بیشتر این راهنما را ببینید.

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک  سامان

برای فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف کارت‌های بانک سامان، ابتدا باید اپلیکیشن رمزینه را از اینجا دانلود کنید. سپس با مراجعه به این آدرس، وارد نت بانک سامان شوید. در مرحله بعد با انتخاب «فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف کارت»، کارت مورد نظر خود که قصد فعال سازی رمز یکبار مصرف برای آن دارید را برگزینید و «فعال‌سازی برنامک» را انتخاب کنید.

در گام بعد باید اپلیکیشن رمزینه را اجرا و یک رمز 6 رقمی برای آن انتخاب کنید (ورود شما از طریق همین رمز 6 رقمی خواهد بود). گزینه «فعال‌سازی رمز دوم کارت» و سپس اسکن کد تصویری را در رمزینه انتخاب کنید. پس از اسکن کد تصویری، کد 6 رقمی قبلی و نیز یک کد چهار رقمی به صورت پیام کوتاه برای شماره موبایلی که در بانک معرفی کرده‌اید ارسال می‌شود.

بانک سامان می‌گوید پس از نصب برنامه رمزینه و فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف، استفاده از آن نیازی به اتصال اینترنت ندارد.

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک انصار

برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف برای کارت بانک انصار خود، می‌توانید از اپلیکیشن ارس استفاده کنید. این اپلیکیشن برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS در دسترس است. همچنین می‌توانید از کد دستوری #763* نیز استفاده کنید.

دریافت رمز یکبار مصرف بانک کارآفرین

بانک کارآفرین از جمله دیگر بانک‌هایی است که به ارائه سرویس رمز دوم یکبار مصرف می‌پردازد. مشتریان این بانک برای دریافت این سرویس باید از همراه بانک کارآفرین استفاده کنند.

دریافت رمز یکبار مصرف بانک ایران زمین

بانک خصوصی ایران زمین نیز خدمات رمز دوم یکبار مصرف را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و بدین منظور یک اپلیکیشن رمزساز طراحی و ارائه کرده است. برای فعالسازی این سرویس باید به یکی از شعب بانک ایران زمین مراجعه و مراحل فعالسازی را طی کنید که شامل دانلود و نصب اپلیکیشن رمزساز نیز می‌شود. اطلاعات بیشتر را در این لینک ملاحظه کنید.

دریافت رمز یکبار مصرف بانک سپه

به منظور فعالسازی و دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک سپه ابتدا باید اپلیکیشن رمزساز سپه را نصب کنید. راهنمای استفاده از اپلیکیشن رمزساز بانک سپه را از اینجا مشاهده کنید.

به منظور فعالسازی و استفاده از این برنامه باید شماره مشتری و شماره سریال رمزساز خود را از بانک سپه دریافت کنید.

دریافت رمز یکبار مصرف بانک سپه
دریافت رمز یکبار مصرف بانک سپه

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک سرمایه

بانک سرمایه از دیگر بانک‌هایی است که از یک اپلیکیشن به منظور دریافت رمزهای یکبار مصرف بهره می‌برد. ابتدا برنامه «رمزساز سرمایه» را دانلود کنید. سپس برای فعالسازی رمزساز می‌توانید این راهنما را دنبال کنید.

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک سینا

سرویس رمز دوم یکبار مصرف برای مشتریان بانک سینا نیر فراهم شده است و مشتریان در صورت تمایل، برای امنیت بیشتر می‌توانند از آن استفاده کنند. بدین منظور باید بسته به سیستم عامل گوشی خود، نسخه اندروید یا iOS اپلیکیشن رمزساز بانک سینا را از این صفحه دانلود کنید. برای طی مراحل فعالسازی و دریافت رمز یکبار مصرف باید این راهنما را دنبال کنید.

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک پاسارگاد

مشتریان بانک پاسارگاد برای فعالسازی و دریافت رمز دوم یکبار مصرف برای کارت خود می‌توانند از طریق بخش بانکداری مجازی وب سایت این بانک و یا اپلیکیشن همراه بانک پاسارگاد اقدام کنند. پس از فعالسازی رمز یکبار مصرف از یکی از این دو روش، مشتری می‌تواند هنگام خرید اینترنتی، با مراجعه به اپلیکیشن همراه بانک پاسارگاد رمز یکبار مصرف خود را دریافت کند.

برای دانلود اپلیکیشن همراه بانک پاسارگاد و آموزش نحوه استفاده از آن به اینجا و برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه فعالسازی و دریافت رمز دوم یکبار مصرف این بانک به این صفحه مراجعه کنید. روش دیگر دریافت رمز یکبار مصرف کد #1*1*720* است که برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند مناسب است.

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک پاسارگاد

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک ملت

بانک ملت خدمات خوبی به منظور دریافت رمز یکبار مصرف به مشتریان خود ارائه می‌دهد. کاربران برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف می‌توانند به دلخواه، یکی از سه روش توکن یکبار رمز (OTP)، یکبار رمز همراه (Mobile OTP) یا یکبار رمز پیامکی (SMS OTP) را انتخاب کنند. البته امکان استفاده همزمان از هر سه روش نیز وجود دارد.

برای فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف، پس از ورود به سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملت، گزینه خدمت تخصیص یکبار رمز همراه/پیامکی را از منوی تنظیمات کاربر انتخاب کنید. همچنین در صورت تمایل به دریافت دستگاه تولید رمز یکبار مصرف (OTP) می‌توانید به شعبه‌ای که حساب خود را در آن افتتاح کرده‌اید مراجعه کنید.

راهنمای فعالسازی رمز دوم و استفاده از آن به هر یک از روش‌های سه گانه را در این لینک مشاهده کنید.

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک صادرات

بانک صادرات ایران برای پاسخگویی به نیاز مشتریان، نرم افزار رمز ساز ریما را برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS ارائه نموده است. کاربران با نصب این برنامه و مراجعه به خودپرداز می‌توانند نسبت به فعالسازی و دریافت رمز دوم یکبار مصرف اقدام کنند. همچنین دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق کد #719* نیز امکان‌پذیر است. برای دانلود برنامه ریما به این صفحه مراجعه کنید.

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک صادرات

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک تجارت

بانک تجارت برای ارسال رمز دوم یکبار مصرف، اپلیکیشن همراز را به مشتریان خود ارائه نموده است. برای دانلود نرم افزار همراز به این صفحه در وب سایت بانک تجارت مراجعه کنید. همچنین برای استفاده از همراز راهنمای ارائه شده توسط این بانک در این آدرس را مطالعه کنید.

دریافت رمز یکبار مصرف از بانک رفاه کارگران

مشتریان بانک رفاه می‌توانند با مراجعه به شعب این بانک و دریافت شماره سریال و شماره فعالسازی نرم‌افزار رمزساز بانک رفاه، فعال سازی رمز یکبار مصرف کارت بانکی خود را آغاز کنند. بعد از مراجعه به بانک، باید نرم افزار رمز ساز بانک رفاه را دانلود و نصب کنید. لینک دانلود و راهنمای استفاده از آن به صورت فایل PDF در این صفحه موجود است.

رمز دوم یکبار مصرف جدید بانک ها

سخن آخر رمز یکبار مصرف بانکی

همان طور که اشاره شد طرح حذف رمز دوم ثابت و جایگزینی «رمز دوم یکبار مصرف» موضوع جدیدی نیست و از مدت‌ها پیش مطرح بوده است. قرار بود این طرح از خرداد 98 عملی شود اما به تعویق افتاد.

حالا یکی از مقام‌های ارشد بانک مرکزی در توییتی از اجرایی شدن آن از دی ماه 98 خبر داده است. باید دید آیا این بار این طرح در زمان تعیین شده اجرایی می‌شود یا باز هم به تعویق می‌افتد. مساله دیگر چند و چون اجرای آن است که به نظر می‌رسد امکان تجدید نظر در آن وجود دارد. به عنوان نمونه مدت اعتبار رمز دوم یکبار مصرف که 60 ثانیه عنوان شده بسیار کم است و ممکن است برای برخی کاربران، مشکل آفرین و موجب انتقاد شود.

باید دید پس از اجرای این طرح، آن گونه که وعده داده شده امنیت کاربران تامین می‌شود یا خیر. دیدگاه شما چیست؟

منبع
پلازا مگ

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =