مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره سیاره اورانوس و ساختار و ویژگی هاش

بهترین مقاله درباره سیاره اورانوس برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره سیاره اورانوس و ویژگی‌هایش: سیاره اورانوس یکی از سیاره‌های منظومه شمسی است در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره سیاره اورانوس صحبت کنیم با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره سیاره ها

تحقیق درباره سیاره اورانوس

درباره سیاره اورانوس

هفتمین سیاره منظومه شمسی اورانوس است و هر ۸۴ سال و ۷ روز یک بدر به ور خورشید می‌چرخد و هر ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه بل دور خود می‌چرخد، اورانوس شامل ۲۷ ماه است و بزرگترین آن‌ها میراندا، آمبریل، ابرون و تیتانیا است.

 کاشف اورانوس ویلیام هرشل هست که توانست در سال ۱۷۸۱ میلادی این سیاره را کشف کرد اورانوس از لحاظ فاصله نسبت به خورشید در ردیف هفتم پس از زحل قرار گرفته است این سیاره چهار برابر کره زمین می‌باشد، اورانوس را با چشم غیر مسلح نمیتوان دید و محوره حرکت وضعی این سیاره با مدار حرکت انتقالیش منطبق است.

اورانوس واژه یونانی و به معنی آسمان است و در میان سیارات هشت گانه اورانوس تنها ستاره‌ای است که نام خود را از افسانه‌ای یونانی گرفته است.

سیاره اورانوس منبع گرمای داخلی قابل توجهی ندارد.

ویژگی‌های اورانوس

اورانوس سومین سیاره بزرگ پس از سیاره چهارم است و پوشش گاز و یخ هسته سنگی است و جو اطراف این اورانوس از متان ساخته شده که این گاز باعث ایجاد رنگ‌های آبی و سبز که از مشخصات بارز این سیاره هستند می‌شوند.

اورانوس در کناره‌های خارجی و سرد منظومه شمسی قرار دارد و دمای ابرهای فوقانی آن به ۲۱۰ درجه سانتی گراد زیر صفر می‌رسد و سطح اورانوس مشخصه خاصی ندارد و تنها مشخصه اصلی آن ابر متان است که در سال ۱۹۸۶ به وسیله کاوشگر فضایی ویجر۲ کشف شدند.

محور چرخش اورانوس حدود ۹۸ درجه نسبت به صفحه مدار سیاه به دور خورشید انحراف دارد بدین ترتیب اورانوس برخلاف سایر سیاره‌ها روی محور تقریبا افقی می‌چرخد.

در واقع انحراف محور اورانوس تاثیر زیادی بر روی قطب‌های سیاره می‌گذارد و باعث می‌شود که هر قطب از دوره تناوب مداری که ۸۴ سال زمینی طول می‌کشد، ۴۲ سال در روشنایی و ۴۲ سال در تاریکی می‌گذراند.

جالب است که بدانید اورانوس به قدری از خورشید دور است که تفاوت دما در قطب‌‌ها در طول تابستان و زمستان فقط ۲ درجه سانتی گراد است اورانوس سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی است و دوره متناوب مداری این سیاره ۸۴ سال زمینی است و بعد از نپتون و پلوتون طولانی‌ترین مدار را دارد.

آب و هوای اورانوس

براساس بیان‌های وویجر۲ اورانوس فعالیت جوی ناچیزی دارد و طوفان‌های آن به شدت طوفان‌های مشتری، زحل، و نپتون نیست.

وویجر۲ ابرهای کوچکی را در لایه بالایی جو این سیاره دیده است کا دانشمندان سرعت بادهای اورانوس را ۴۰ تا ۱۶۰ متر در ثانیه تخمین زدند در حالی که سرعت بادهای معروف به جریان جت در زمین حدود ۵۰ متر در ثانیه است.

اورانوس به پهلو خوابیده است یعنی محور گردشش حدود ۹۸ درجه نسبت به حالت عمود بر صفحه نداری سیاره اختلاف زاویه دارد البته برخی از دانشمندان دلیل کج بودن سیاره را برخورد یک جرم بزرگ در گذشته‌های دور با اورانوس می‌دانند.

و دلیل پهلو خوابیده بودن اورانوس این است که فصل‌ها او بسیار طولانی هستند و هر فصل ۲۱، سال زمینی طول می‌کشد.

حلقه‌های اورانوس

حلقه‌های اورانوس در رصدخانه ایربورن کوئی پرناسا و توسط جیمز الیوت کشف شد و بدین گونه که ستاره پشت اورانوس قبل از اختفا نور آن کم و زیاد می‌شد و با بررسی‌های انجام شده ثابت شد که سیاره ۵ حلقه دارد و بعدا تعداد این حلقه‌ها به ۹ تا رسیده است.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره سیاره پلوتون
و
تحقیق درباره سیاره نپتون
و
تحقیق دانش آموزی در مورد نجوم

کلام آخر: به پایان تحقیق درباره اورانوس رسیدیم منتظر نظرات و پیشنهادات شما در بخش دیدگاه هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =