اخبارعلمی

تحقیق در مورد تعریف جنگ نرم به زبان ساده

مقاله در مورد جنگ نرم برای کتاب دفاعی نهم، دهم و دوازدهم با توضیح کامل

تعریف جنگ نرم دفاعی نهم و دهم به زبان ساده، برای مشاهده متن این مقاله با در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد چرا باید پیشرفت موشکی را ادامه دهیم

تحقیق در مورد تعریف جنگ نرم به زبان ساده

مقاله در مورد جنگ نرم برای کتاب دفاعی

در دنیای امروزی جنگ ها به شیوه های متفاوتی شکل می گیرند که یکی از آن ها جنگ نرم است که شامل اقدامات روانی و تبلیغاتی می شود و در آن مثل جنگ سخت از سلاح های نظامی استفاده نمی شود. به عبارتی دیگر جنگ نرم استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و ابزار های مربوط به آن است که بر روی فرهنگ، سیاست، احساسات و … تاثیر می گذارد.

جالب است بدانید که جنگ ها تا سال 1945 میلادی در غالب جنگ سخت بود ولی به دلیل هزینه زیادی که برای جنگ سخت صرف می شد، کشور ها به جنگ نرم روی آوردند. اولین بار در جنگ سرد میان آمریکا و شوروی سابق بود که این دو کشور از ترکیبی از جنگ سخت و جنگ نرم استفاده کردند و در عین تهدید های سخت از رویارویی مستقیم با یکدیگر پرهیز می کردند.

با فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ میلادی و پایان یافتن جنگ سرد کارشناسان جنگ در ایالات متحده با استفاده از تجارب دو جنگ جهانی و دوران جنگ سرد دریافتند که می شود با هزینه کمتر و بدون دخالت مستقیم در سایر کشورها به اهداف سیاسی، اقتصادی و… دست یافت که در ادبیات سیاسی جهان به جنگ نرم شهرت یافت.

در واقع جنگ های نرم مسئله ی تازه ای نبوده و از سابقه ی تاریخی برخوردار است. به این صورت که در ابتدا چهره ی ساده ای داشته مثلا شایعه پراکنی و دروغ پردازی اما با گذشت زمان و تحولات و پیچیدگی های روز افزون اجتماعی، این رویکرد نیز پیشرفت نموده و از پیچیدگی های بیشتری برخوردار شده است.

در کل تعریف جنگ نرم در مقابل جنگ سخت است. جان کالینز تئوریسین دانشگاه ملی جنگ آمریکا، جنگ نرم را اینگونه تعریف کرده است : استفاده از تبلیغات و ابزار های مثل آن برای نفوذ در مختصات فکری دشمن است که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می شود.

همچنین در آیین رزمی ارتش ایلات متحده آمریکا جنگ نرم اینگونه تعریف شده است : جنگ نرم، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تاثیر گذاری بر عقای، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه های دوست است که به نحوی برای برآورند مقاصد و اهداف ملی پشتیبان باشد.

پس جنگ نرم معانی زیادی دارد برای مثال در علوم نظامی از واژه هایی مانند جنگ روانی یا عملیان روانی برای بیان جنگ نرم و در علوم سیاسی می توان برای واژه هایی چون براندازی نرم، تهدید نرم، انقلاب مخملین و اخیرا به واژه انقلاب رنگی اشاره کرد. ولی با این همه هدف مشترک جنگ نرم، تحمیل اراده گروهی بر گروه دیگر با استفاده از راه های غیر نظامی است.

☑️ به پایان تحقیق در مورد جنگ نرم رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتماً آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق در مورد شهید بهنام محمدی
و
تحقیق در مورد راهیان نور و روایتگری دفاع مقدس

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 4 =