مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب سوالات فصل یازدهم علوم هشتم ⚡️ صفحه ۹۸ تا ۱۰۳

گام به گام پاسخ نامه و حل پرسش های گفت و گو کنید ، فعالیت و اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 98 ، 99 ، 100 ، 101 ، 102 و 103 فصل 11 یازدهم کتاب علوم تجربی هشتم

جواب سوالات فصل 11 یازدهم علوم هشتم ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب سوالات گفت و گو کنید ، فعالیت و اطلاعات جمع آوری کنید های صفحه ۹۸ ، ۹۹ ، ۱۰۰ ، ۱۰۱ ، ۱۰۲ و ۱۰۳ درس فصل ۱۱ یازدهم کانی ها کتاب علوم هشتم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب آزمایش کنید ها و فعالیت های فصل دهم علوم هشتم

جواب سوالات فصل یازدهم علوم هشتم
جواب سوالات فصل یازدهم علوم هشتم

پاسخ سوال های فصل 11 یازدهم علوم هشتم


جواب گفت و گو کنید صفحه 98 فصل 11 علوم هشتم

در شکل زیر دو کانی را مشاهده می‌کنید. درباره کاربرد هر یک از این کانی‌ها در زندگی گفت‌وگو کنید.

الف) کانی طلا: ۱) جواهرسازی و تهیه زیورآلات و سکه ۲) پشتوانه پولی کشورها ۳) ساخت لوازم پزشکی ۴) ساخت قطعات الکترونیکی و …

ب) کانی گرافیت: ۱) کاهنده سرعت نوترون ها در رآکتور اتمی ۲) کاهنده اصطکاک در صنایع سنگین ۳) ساخت مداد ۴) ساخت پیل الکتریکی و زغال دینام و برای کاهش اصطکاک در بعضی ماشین ها استفاده می شود.

جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 99 فصل 11 علوم هشتم

۱) در استان محل سکونت شما چه معادنی وجود دارد و کدام مواد ارزشمند از آنها استخراج می شود؟ در این باره اطلاعاتی جمع آوری و نتیجه را به کلاس گزارش کنید.

پاسخ: با توجه به متفاوت بودن محل سکونت، معادن مهم ایران را در جدول زیر آورده ایم.

نام استاننام معدننام کانسنگ‌ها
کرمانگل گهر و سرچشمههماتیت (سنگ آهن)، ماگنتیت، کویریت (مس)
یزدمعدن سنگ‌آهن چغارتسنگ‌آهن
زنجانانگورانگالن (سرب)
اصفهانموتهطلا
تهرانرودشهر، پونه زار، سارانژیپس (گچ)، باریت، زغال سنگ
خراسان رضوینیشابورفیروزه
کرمانمعدن مس سونگون ورزقانکان سنگ مس

جواب فعالیت صفحه 100 فصل یازدهم علوم هشتم

کانی بسازید
۱- در یک لیوان آب، مقداری نمک خوراکی بریزید و آن را به هم بزنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که محلول فراسیر شده (فوق اشباع) آب نمک تشکیل شود؛ یعنی دیگر نمک در آب حل نشود. 

۲- چند قطره از محلول فراسیر شده را روی یک مقوای سیاه رنگ بچکانید. مدتی صبر کنید تا آب آن تبخیر شود. آنگاه کانی نمک خوراکی (هالیت) را می توانید با چشم ببینید. 

پاسخ: مقداری نمک را درون یک لیوان ریختیم و با قاشق خوب به هم زدیم و دوبار نمک اضافه کردیم و به هم زدیم. این کار را همچنان ادامه دادیم تا دیگر نمک در آب حل نشود در این حالت محلول سیر شده نمک داریم. سپس محلول را حرارت دادیم تا بلور نمک ظاهر شود چنین محلولی فرا سیر شده است. چند قطره از این محلول را روی سطحی ریختیم و پس از مدتی بر روی سطح بلور های نمک ظاهر شدند.

پاسخ اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 101 فصل یازدهم علوم هشتم

با مراجعه به اینترنت و منابع معتبر درباره سایر روش های تشکیل کانی ها اطلاعات جمع آوری، و نتیجه را به صورت پرده‌نگار به کلاس ارائه کنید.

پاسخ: در طبیعت حدود 3000 نوع کانى پیدا مى‌شود این کانی ها از نظر ترکیب، شکل ظاهرى، رنگ، اندازه و… بسیار تفاوت دارند. مهم ترین علت تفاوت کانی ها، چگونگى تشکیل آن‌ها است. برخی از کانی‌ها از انجماد مواد مذاب به وجود می‌آیند.

مانند کانی هایی که از سرد شدن مواد مذاب آتشفشانی در درون پوسته زمین و یا در سطح آن سرد می شوند. مانند فلدسپات و کوارتز و میکا برخی از کانی ها از سرد شدن بخارها در سطح یا شکاف‌هاى موجود در سنگ‌ها به وجود مى‌آیند.

بعضی از کانی‌ها نیز از تبخیر محلول‌هایى که به حد اشباع رسیده‌اند به وجود مى‌آیند مانند هالیت و ژیپس برخی هم مانند کلسیت در اثر واکنش های پیچیده شیمیایی حاصل می شوند. همچنین بعضی از کانی‌ها مانند الماس از فشار و دمای زیاد درون سایر کانی‌ها تشکیل می‌شوند.

پاسخ اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 102 فصل 11 علوم هشتم

درباره کاربردهای پنبه نسوز، خطرهای آن و راه‌های جلوگیری یا کاهش این خطرها، اطلاعات جمع‌آوری، و نتیجه را به صورت پرده‌نگار به کلاس گزارش کنید.

پاسخ: کاربردهای پنبه نسوز: سیمان‌سازی – عایق اسکلت بندی فولادی ساختمان‌ها – لوله‌ها و قطعات مرتبط – قطعات خودروسازی – صنایع پارچه‌ای – انواع کاشی‌های آکوستیک (عمدتا قهوه‌ای) – ساخت بیشتر مواد نسوز مانند لباس‌های نسوز – ساخت کاغذ‌های آزبستی برای پوشش لوله‌های الکتریکی و …

خطرهای پنبه نسوز: آزبست یا پنبه نسوز باعث سرطان ریه، تخمدان و حنجره است و تصور می شود که عامل بیماری های دیگری مانند سرطان معده و روده باشد. پس از استنشاق، الیاف آزبست ممکن است در بدن باقی بماند و باعث سرطان شود. نوعی بیماری تحریک‌کننده تدریجی که ریه‌ها را درگیر می‌کند.

راه‌های جلوگیری یا کاهش خطر‌ها: جایگزینی آن با مواد کم خطر مانند پشم شیشه، مرطوب کردن مواد دارای آزبست یا پنبه نسوز هنگام بریدن، سوراخ کردن، انتقال ذرات و گرد غبار حاصل از آزبست به محیط بسته، بهتر است با رعایت مراقبت‌های لازم، مواد دارای این ماده را مرطوب نگه دارید و …

جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 103 فصل یازدهم علوم هشتم

درباره دلیل نام گذاری سایر کانی های ملی، اطلاعات جمع آوری، و نتیجه را به صورت روزنامه دیواری ارائه کنید.

پاسخ: کانی خونیت: این کانی در سال ۱۹۷۰ میلادی در معدن قدیمی خونی واقع در شمال شرقی انارک کشف شد و نام این معدن را بر آن نهادند. چگالی آن ۵/۹ گرم بر سانتی متر مکعب است و این کانی رنگ زرد دارد و مشابه کانی ایرانیت است.

کانی تالمسیت: این کانی در سال ۱۹۶۰ میلادی در معدن قدیمی «تالمسی» در مجاورت دهی به همین نام در بخش انارک کشف شد و نام این معدن را بر آن گذاشتند. این کانی خصیت فلورسانس دارد و رنگ آن بی رنگ تا سبز است.

کانی انارکیت: این کانی در سال ۱۹۷۲، در بخش انارک کشف شد و نام کانی از انارک (نام یکی از بخش های شهر نایین) نام گذاری شد. رنگ این کانی سبز است.

کانی خادمیت: این کانی در ۱۹۳۷ میلادی در ساغند یزد کشف شد و به افتخار مهندس نصر الله خادم رئیس وقت سازمان زمین شناسی کشور نامگذاری شد.

کانی بیرونیت: سیلیکات کلسیم آبدار، این کانی در سال ۱۹۵۷ میلادی کشف شد و به افتخار ابوریحان بیرونی نام‌گذاری شد.

کانی ایرانیت: کرومات سرب آبدار. این کانی در سال ۱۹۶۳ میلادی در یکی از معادن قدیمی در شمال انارک کشف شد.

کانی آوسینیت: اکسید تالیم و آهن که در سال ۱۹۵۸ میلادی کشف شد و به افتخار ابن سینا نامگذاری شد. ابن سینا اولین طبقه بندی کانی را در کتاب شفا آورده است.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل 9 علوم هشتم

توجه: شما دانش آموزان عزیز اگر می خواهید به راحتی به جواب فعالیت های کتاب علوم هشتم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب فصل مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در این مقاله جواب همه گفت و گو کنید و اطلاعات جمع آوری کنید های درس فصل 11 یازدهم کانی ها کتاب علوم هشتم را به صورت کامل بررسی کردیم، شما دانش آموزان عزیز می توانید از قسمت دیدگاه، نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. 😊

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫7 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یک =