جواب فعالیت های فصل اول علوم هشتم ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ و جواب سوالات شکل و خود را بیازمایید صفحه ۲ ، فعالیت صفحه ۳ ، فکر کنید و فعالیت صفحه ۴ ، خود را بیازمایید و آزمایش کنید و فعالیت صفحه ۵ و ۶ ، اطلاعات جمع آوری کنید و فعالیت صفحه ۷ ، گفت و گو کنید و فکر کنید صفحه ۸ فصل اول مخلوط و جداسازی مواد علوم تجربی کلاس هشتم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.
بعدی: جواب فصل ۲ دوم علوم هشتم
جواب سوالات شکل بالای صفحه ۲ فصل اول علوم هشتم
شکل ۱: برخی مواد در زندگی روزمره
الف) موادی که از یک نوع ماده تشکیل شده باشند، مواد خالص نامیده میشوند. مواد خالص را در شکل بالا مشخص کنید.
پاسخ: نمک: ترکیب (خالص)
آب مقطر: ترکیب (خالص)
ب) موادی را که از دو یا چند ماده تشکیل شده باشند، مواد ناخالص یا مخلوط مینامند. در شکل بالا مخلوطها را مشخص کنید.
پاسخ: شربت آب لیمو: مخلوط ناهمگن آب و شکر و آب لیمو
آجیل: مخلوط ناهمگن
جواب خود را بیازمایید صفحه ۲ فصل ۱ علوم هشتم
مواد زیر را به دو دسته خالص و مخلوط دسته بندی کنید.
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
مخلوط (ناخالص) | خالص |
---|---|
دوغ | مس |
سکه | شکر |
پاسخ سوالات شکل پایین صفحه ۲ فصل ۱ علوم هشتم
شکل ۲: مخلوطهایی با حالتهای فیزیکی متفاوت
حالت فیزیکی هر یک را مشخص کنید.
پاسخ: آجیل: جامد
هوای درون بادکنک: گاز
آب لیمو: مایع
هر کدام این مخلوطها از چه اجزایی تشکیل شدهاند؟
پاسخ: آجیل: مخلوط ناهمگن
هوای درون بادکنک: مخلوط همگن
آب لیمو: مخلوط ناهمگن (سوسپانسیون)
جواب فعالیت های صفحه ۳ فصل اول علوم هشتم
دو بشر انتخاب، و آنها را شماره گذاری کنید و در هر دو به مقدار یکسان آب بریزید.
در بشر شماره ۱ ، یک قاشق خاک و در بشر شماره ۲ ، یک قاشق نمک بریزید. محتویات بشرها را کاملاً هم بزنید. مشاهدات خود را بنویسید.
پاسخ: ۱) در بشر شماره ۱ پس از هم زدن مخلوط خاک و آب، مخلوطی تیره و کدر به دست می آید. (غیر یکنواخت پراکنده شدهاند.)
۲) در بشر شماره ۲ پس از هم زدن مخلوط نمک و آب، مخلوطی شفاف به دست می آید. (یکنواخت در هم پراکنده شدهاند.)
مشاهدات
الف) محتویات کدام بشر پس از هم زدن شفاف است؟ کدام کدر است؟
پاسخ: بشر شماره ۲ که نمک ریخته ایم شفاف است. و بشر شماره ۱ که دارای آب و خاک است، کدر می باشد.
ب) در برخی از مخلوط ها ذره های مواد تشکیل دهنده مخلوط به طور یکنواخت در هم پراکنده اند. این نوع مخلوطها را مخلوط همگن یا محلول می نامند.
کدام یک از مخلوط های بالا محلول، و کدام مخلوط ناهمگن است؟ چرا؟
پاسخ: مخلوط ۱، مخلوط ناهمگن و مخلوط ۲، همگن است، زیرا ذرات تشکیل دهنده در مخلوط ۱ به طور یکنواخت پراکنده نشده است، اما ذرات مخلوط ۲ به صورت یکسان پراکنده شده اند.
پاسخ فکر کنید صفحه ۴ فصل اول علوم هشتم
شکل زیر کدام ویژگی تعلیقه (سوسپانسیون) را نشان می دهد؟
پاسخ: ظرف سمت چپ تعلیقه را نشان می دهد.
تعلیقه یا سوسپانسیون مخلوطی ناهمگن است که در آن ذرّات جامد به صورت معلق در مایع (آب) پراکنده اند. همچنین از مخلوط معلق سوسپانسیون نور عبور نمی کند و به عبارتی مسیر نور در آن نامشخص است.
مانند دوغ، آب لیمو و شربت خاکشیر و شربت معده، که این موارد باید تکان داد و بعد خورد.
جواب فعالیت صفحه ۴ فصل ۱ علوم هشتم
پنج بشر را شماره گذاری کنید و در هر یک از آنها ۱۰۰ میلی لیتر آب بریزید. در هر بشر به ترتیب ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ گرم کات کبود بریزید و محتویات آن را به هم بزنید. چرا رنگ، محلول ها با یکدیگر متفاوت است؟
پاسخ: در بشر شماره ۱ مقدار کمتری حل شونده (کات کبود) وجود دارد، ولی در بشر شماره ۵ مقدار بیشتری حل شونده (کات کبود) در حلال (آب) حل شده است و رنگ محلول پر رنگ تر است. (کات کبود همان مس سولفات است).
پاسخ دیگر: زیرا نسبت های مختلفی از حل شونده در حلال حل نمودیم، بنابر این هرچقدر مقدار کات کبود در آب افزایش یابد، محلول پررنگ تر میشود.
جواب خود را بیازمایید صفحه ۵ فصل اول علوم هشتم
حالت فیزیکی هر محلول را مشخص کنید.
حلال و حل شونده های هر یک را مشخص کنید و حالت آنها را بنویسید.
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
نام محلول | نوع محلول | حالت فیزیکی | حلال | حل شونده |
---|---|---|---|---|
نوشابه گازدار | گاز در مایع | مایع | آب | گاز |
سکه طلا | جامد در جامد | جامد | طلا | مس و نقره |
چای شیرین | جامد در مایع | مایع | آب | شکر |
هوای درون استوانک (کپسول) | گاز در گاز | گاز | نیتروژن | اکسیزن، کربن دیاکسید وگازهای دیگر |
پاسخ آزمایش کنید صفحه ۵ فصل اول علوم هشتم
الف) در ۱۰۰ میلی لیتر آب در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد چه مقدار نمک خوراکی (سدیم کلرید) حل می شود؟ با انجام دادن آزمایش، درستی یا نادرستی پیش بینی خود را بررسی کنید.
پاسخ: میزان حل شدن نمک خوراکی در ۱۰۰ میلی لیتر آب در دمای ۳۰ درجه حدود ۳۹ گرم می باشد، در صورتی که برای شکر و ترکیبات دیگر تغییرات زیادتری داریم.
شرح آزمایش: در یک بشر ۱۰۰ میلی لیتر آب می ریزیم. دمای آب را با دماسنج اندازه می گیریم به وسیله قاشقک کم کم نمک به آب اضافه می کنیم و با همزن هم می زنیم. که در انتها نتیجه آزمایش تقریباً با پیش بینی ها هم خوانی داشت.
ب) در ۱۰۰ میلی لیتر آب در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد به جای نمک سدیم کلرید، نمک پتاسیم نیترات بریزید. مقدار نمک حل شده را پیش بینی و آزمایش کنید. از آزمایش های بالا چه نتیجه ای می گیرید؟
پاسخ: پیش بینی می کنیم که حدود ۴۰ گرم حل شود که با انجام این آزمایش مشاهده می شود که در دمای ۳۰ درجه حدود ۴۴ گرم پتاسیم نیترات در آب حل می شود.
نتیجه گیری: انحلال پذیری یک ماده جامد در آب به نوع ماده و دما بستگی دارد.
جواب فعالیت صفحه ۵ و ۶ فصل ۱ علوم هشتم
الف) چند بشر کوچک بردارید و در هر یک ۱۰۰ میلی لیتر آب بریزید و دمای آنها را به دمای داده شده در جدول برسانید.
ب) در هر بشر آنقدر نمک پتاسیم نیترات حل کنید تا دیگر حل نشود. مقدار نمک حل شده را در هر مورد در جدول زیر بنویسید.
دما (سلسیوس) | ۲۰ | ۳۰ | ۴۰ | ۵۰ |
بیشترین مقدار ماده حل شده (گرم) | ۳۰ | ۴۵ | ۶۵ | ۸۸ |
پ) دما را روی محور افقی و مقدار ماده حل شده را روی محور عمودی در نظر بگیرید و نمودار را رسم کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
ت) از این نمودار چه نتیجه ای می گیرید؟
پاسخ: نتیجه می گیریم که هر چقدر که دما افزایش پیدا کرده است، مجبور می شویم که مقدار بیشتری نمک برای حل شدن در داخل آب بریزیم.
پاسخ دیگر: با افزایش دما، مقدار نمک پتاسیم نیترات حل شده نیز افزایش مییابد. اما از یک مقدار به بعد هر چقدر مقدار ماده را افزایش دهیم، حل شوندگی ثابت میماند. که نشان دهنده این است که محلول اشباع شده است.
ث) در دمای ۴۵ درجه سانتی گراد چند گرم نمک در آب حل می شود؟ روی نمودار نشان دهید.
پاسخ: حدود ۵/۳۷ گرم
جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۷ فصل اول علوم هشتم
با مراجعه به منابع معتبر و اینترنت درباره مواد سازنده هریک از مخلوط های نشان داده شده در شکل ۵، اطلاعاتی جمع آوری، و نتایج را به صورت پرده نگار (پاورپوینت) به کلاس گزارش کنید.
پاسخ: صابون و شامپو برای پاک کنندگی، قهوه به عنوان نوشیدنی و روغن زیتون در سالاد و غذاها
پاسخ جامع و کامل: مواد مورد بررسی:
- صابون:
- مواد اصلی: چربیهای حیوانی یا گیاهی (مانند روغن نارگیل، روغن زیتون)، سود سوزآور (هیدروکسید سدیم) و آب.
- نحوه تشکیل: در فرایندی به نام صابونسازی، چربیها با سود سوزآور واکنش میدهند و صابون و گلیسیرین تولید میشود.
- انواع صابون: صابونهای جامد، مایع، صابونهای گیاهی و صابونهای صنعتی.
- شامپو:
- مواد اصلی: آب، سورفکتانتها (مواد شوینده)، نرمکنندهها، مواد کفزا، اسانسها و مواد نگهدارنده.
- نحوه عملکرد: سورفکتانتها چربی و آلودگی مو را در آب حل کرده و باعث تمیز شدن مو میشوند.
- روغن زیتون:
- ماده اصلی: میوه زیتون
- نحوه استخراج: از طریق پرس کردن میوه زیتون و استخراج روغن آن.
- کاربردها: پخت و پز، مراقبت از پوست و مو.
- قهوه:
- ماده اصلی: دانههای قهوه
- نحوه تهیه: بو دادن و آسیاب کردن دانههای قهوه و سپس دم کردن آن با آب داغ.
- مواد موثر: کافئین، آنتیاکسیدانها و اسیدهای چرب.
نتیجهگیری: همانطور که مشاهده میشود، مخلوطهای روزمره از مواد مختلفی تشکیل شدهاند. شناخت این مواد به ما کمک میکند تا انتخابهای بهتری در استفاده از محصولات مختلف داشته باشیم.
روغن های مایع مانند روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارند؟
پاسخ: چون این روغن ها به علت مایع بودن سریع تر جذب می شود و در رگ ها رسوب نمی کنند و به دلیل کلسترول کمتر چربی خون را افزایش نمی دهند.
جواب فعالیت صفحه ۷ فصل ۱ علوم هشتم
الف) تکه ای از کاغذ پی اچ (PH) را به هر یک از مواد زیر آغشته کنید.
ب) رنگ به دست آمده روی کاغذ پی اچ (PH) را با الگوی زیر مقایسه و آن را به عدد تبدیل کنید.
پ) موادی که پی اچ آنها از هفت کمتر است، اسیدیاند. آنها را مشخص کنید.
ت) موادی که پی اچ آنها از هفت بیشتر است، خاصیت بازی دارند. مواد بازی بر خلاف اسیدها که ترش مزهاند، مزۀ تلخ دارند. مواد بازی را بین نمونههای بالا مشخص کنید.
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
نام ماده | PH | بازی | اسیدی |
---|---|---|---|
لیمو | ۳ | ✔ | |
مایع ظرفشویی | ۸ | ✔ | |
شیر | ۶/۵ | ✔ | |
آب پرتقال | ۳/۵ | ✔ |
پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۸ فصل اول علوم هشتم
در هر یک از وسیله های زیر مشخص کنید هر وسیله چه اجزایی را از هم جدا می کند.
پاسخ: کمباین: دانه را از پوسته جدا می کند.
قیف جدا کننده: جداسازی مایعات دو بخشی
کاغذ صافی: جداسازی مواد معلق در آب
جواب گفت و گو کنید صفحه ۸ فصل ۱ علوم هشتم
در شکل های زیر برخی از دستگاههایی که از آنها برای جداسازی استفاده میشود، نشان داده شده است. درباره کاربردهای آنها در کلاس گفت و گو کنید.
پاسخ: دستگاه دیالیز: هنگامی کلیه نمی تواند مواد دفعی شامل اوره و نمک و… مواد اضافی را دفع کند دستگاه دیالیز به کمک می آید. به جای کلیه ها خون را تصفیه، مواد زائد را دفع می کند و خون تصفیه شده را به واسطه سیاهرگ به قلب برده می شود.
این دستگاه دارای صافی هایی از جنس غشاء سلول های صفاغ هستند که مواد لازم را از خون گرفته و از بدن خارج می کند.
دستگاه تصفیه آب: بر اساس داشتن صافی های مختلف و رزین های مخصوص مواد و ذرات داخل آب را می گیرد. که کاربردهای زیر را دارد:
۱) فیلتر تصفیه ذرات شن و ماسه، گلولای و لجن و زنگ لوله،
۲) قسمت جذب گاز کلر و حذف رنگ و بوی نامطبوع،
۳) اضافه کردن یونهای مفید به آب و تنظیم PH آب
۴) ضد عفونی کردن آب با لامپ U.V (فرابنفش)
دستگاه تقطیر: بر اساس تبخیر و میعان دو مایع مخلوط شدنی، مانند موارد زیر:
۱) تولید آب مقطر
۲) تقطیر جز به جز نفت خام
۳) تهیه اسانس و عرق های گیاهی
۴) جداسازی مایعات با نقطه جوش متفاوت
۵) تهیه گلاب
۶) تهیه آب شیرین از دریا
پاسخ فکر کنید صفحه ۸ فصل ۱ علوم هشتم
مخلوطی از ماسه و نمک در اختیار دارید. آزمایشی برای جداسازی آنها از یکدیگر پیشنهاد کنید و آن را انجام دهید.
پاسخ: در مخلوط ماسه و نمک، با افزودن مقداری آب و عبور دادن آن از کاغذ صافی، ماسه روی کاغذ صافی باقی میماند. سپس با حرارت دادن آب نمک، آب تبخیر شده و نمک در انتهای ظرف باقی میماند.
همچنین بخوانید: گام به گام علوم هشتم با جواب
توجه: شما دانش آموزان عزیز اگر می خواهید به راحتی به جواب فعالیت های کتاب علوم هشتم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب فصل مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.
در این مقاله جواب همه سوالات فعالیت های فصل اول مخلوط و جداسازی مواد کتاب علوم تجربی پایه هشتم را به صورت کامل بررسی کردیم، شما دانش آموزان عزیز می توانید از قسمت دیدگاه، نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
عالی
خیلی خوبه
خیلی عالی هستید مرسی
واقعا عالی
عالی
دمتون گرم واقعا حلال اسون
دمتون گرم عالی
عالی بود ممنون ازتون
عالی
عالی بود خیلی عالی بود خیلی ممنون ازتون،😘😘😘
عالی بود