مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس دهم جغرافیا یازدهم انسانی ⚜️ صفحه ۱۲۷ تا ۱۴۰

گام به گام فعالیت های درس 10 جغرافیا (2) پایه یازدهم انسانی ، درس کشور، یک ناحیه سیاسی

پاسخ فعالیت درس ۱۰ جغرافیا (۲) پایه یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام سوالات درس «کشور، یک ناحیه سیاسی» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس نهم جغرافیا یازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس دهم جغرافیا یازدهم انسانی

جواب فعالیت صفحه ۱۲۷ درس دهم جغرافیا یازدهم انسانی

۱- با توجه به آن چه در درس قبل خوانده‌اید، رابطه تصویر الف و ب را توضیح دهید.

پاسخ سوال های درس ۱۰ جغرافیا یازدهم انسانی
پاسخ سوال های درس ۱۰ جغرافیا یازدهم انسانی

تصویر (الف) ارکان ناحیه سیاسی را نشان می‌دهد که ممکن است مقیاس فضای جغرافیایی و سطوح مختلفی مانند فرو ملی، ملی، فراملی (منطقه‌ای)، خودمختار و مناطق آزاد تجاری و… باشد. ولی تصویر (ب) ارکان کشور را نشان می‌دهد که یک ناحیه سیاسی در سطح ملی محسوب می شود.

۲- آیا می‌توانید با توجه به آنچه در تصویر ب مشاهده می‌کنید، «کشور» را تعریف کنید؟ تعریف خودتان را یادداشت کنید.

کشور سرزمینی است که دارای نظام سیاسی (حکومت) و جمعیت است.

جواب فعالیت صفحه ۱۲۹ جغرافیا یازدهم انسانی درس ۱۰

۱- فکر کنید که به کدام مکان‌ها احساس تعلق و وابستگی عاطفی دارید. علت احساس تعلق خود را توضیح دهید.

هر انسانی به شهر، روستا، استان و کشور خود احساس تعلق و وابستگی عاطفی دارد. این احساس در طول زندگی انسان در محل زندگی اش به وجود می آید. وقتی شما به مسافرت می روید در طول سفر دلتان برای شهر و روستای محل زندگی تان تنگ می شود و وقتی به شهر و روستای تان باز می گردید احساس می کنید محل زندگی تان را خیلی دوست دارید.

۲- به نظر شما، وابستگی و تعلق عاطفی مردم یک کشور به وطن خود چه آثار و پیامدهایی برای آن کشور دارد؟ نظر خود را با مثال، توضیح دهید.

تعلق اعضای یک کشور به وطن خود موجب می‌شود حفظ و امنیت آن کشور برای افراد مهم باشد، برای استقلال اقتصادی آن بکوشند و به فکر آبادانی و پیشرفت آن باشند.

جواب فعالیت صفحه ۱۳۲ جغرافیا یازدهم انسانی

۱- تصویر الف چه نوع مرزی را نشان می‌دهد؟ با مراجعه به نقشه امریکای جنوبی، موقعیت کشورها و رودهای مرزی آنها را توضیح دهید.

مرزهای طبیعی (رودخانه ها) از نوع تالوگ را نشان می دهد. رودخانه پارانا مرز بین سه کشور پاراگوئه، برزیل و آرژانتین است. در واقع دو رودخانه پارانا و ایگوزو در این منطقه به یکدیگر متصل می شوند و رودخانه بزرگتری را تشکیل می دهند که از نظر استراتژیک و طبیعی برای این سه کشور اهمیت دارد.

۲- تصویر ب چه نوع مرزی را نشان می‌دهد؟ با توجه به آنچه پیش تر درباره اتحادیه اروپا گفته شد، توضیح دهید.

مرز مصنوعی بر روی زمین با توافق بین دو کشور بلژیک و هلند مشخص شده است. این مرز بین شهر بارله ناسائو در هلند و شهر بارل هرتز در بلژیک قرار دارد. بنابراین شهر بارل هرتز بلژیک کاملاً توسط مرزهای هلند احاطه شده است و بدون عبور از هلند راهی به بخش اصلی بلژیک وجود ندارد.

این حاشیه با علامت + سفید از وسط خیابان ها حتی از وسط خانه ها می گذرد و خط مستقیم یا منحنی کامل نیست و در بعضی جاها حتی داخل ساختمان ها هم دیده نمی شود. این دو کشور بخشی از اتحادیه اروپا هستند و در اتحادیه اروپا مرزهای سیاسی تقریبا حذف شده و ساکنان دو طرف مرز می توانند به راحتی بین دو کشور رفت و آمد کنند.

۳- دوازده مایل دریایی چند کیلومتر است؟ حساب کنید.

هر مایل دریایی ۱۸۵۳ متر است و ۱۲ مایل دریایی کمی بیشتر از ۲۲ کیلومتر می باشد.

۴- بیندیشیم: رود به عنوان یک پدیده طبیعی برای تعیین مرز سیاسی دو کشور ممکن است طی زمان چه مشکلاتی ایجاد کند؟

مسیر رودخانه می تواند در طول زمان به دلیل فرسایش تغییر کند. علاوه بر این، با توجه به نیاز روزافزون به آب به دلیل میزان و نوع استخراج در کشورهای همسایه، درگیری‌های سیاسی و درگیری‌های جدید اختلافات بیشتری میان طرفین ایجاد می‌شود.

چرا بهترین خط مرزی در رودخانه‌های قابل کشتی‌رانی خط تالوِگ است؟

زیرا عمیق ترین قسمت های رودخانه را به هم متصل می کند و حمل و نقل را به هر دو کشور ارائه می دهد.

جواب فعالیت صفحه ۱۳۵ جغرافیا یازدهم انسانی درس دهم

۱- در کدام یک از انواع مرزها حداقل کشمکش ها و اختلافات مشاهده می شود؟ چرا؟
مرزهای پیشتاز (قبل از سکونت)، زیرا این مرزها قبل از استقرار جمعیت ها و جوامع انسانی در مناطق پرجمعیت ترسیم شده اند و بعدها توسط ساکنان پذیرفته شده اند.

در کدام یک امکان بروز اختلافات و ناآرامی ها بیشتر است؟ توضیح دهید.
مرزهای تحمیلی، زیرا این مرزها دو کشور با فرهنگ های مشابه را بدون توجه به ظاهر، فرهنگ، قومیت، زبان و مذهب جدا می کند، مانند مرز بین ایرلند شمالی و جنوبی.

۲- با مشاهده یک نقشه جنوب غربی آسیا، ۱۵ کشوری را که ایران از طریق خشکی و دریا با آنها هم مرز است، نام ببرید.

  1. پاکستان
  2. افغانستان
  3. ترکمنستان
  4. قزاقستان
  5. روسیه
  6. آذربایجان
  7. ارمنستان
  8. ترکیه
  9. عراق
  10. کویت
  11. قطر
  12. بحرین
  13. امارت متحده‌ عربی
  14. عربستان
  15. 15) عمان

۳- الف) چرا باید از تلاش‌های مرزبانان کشور قدردانی کنیم؟
زیرا کاری که مرزبانان کشورمان انجام می دهند بسیار با ارزش است آنان از کشورمان در مقابل هجوم دشمنان دفاع می کنند و موجب برقرار امنیت درداخل کشور می شوند و…

ب) با توجه به ارزش شغل «مرزبانی» نامه‌ای برای قدردانی خطاب به مرزبان‌ها بنویسید. این نامه را در کلاس بخوانید.

پاسخ به عهده دانش آموز

۴- اگر تاکنون از یک پایانه مرزی یا بازارچه مرزی کشور عبور یا دیدن کرده‌اید، درباره موقعیت جغرافیایی آن منطقه و مشاهدات خود از سفر به منطقه مرزی برای هم کلاسی هایتان توضیح دهید.

بازارچه مرزی بیله‌ سوار در شمال غربی ایران و در قسمت شمال استان اردبیل و در نقطه صفر مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده است که عمدتا محل عرضه و خرید و فروش پوشاک، لوازم خانگی و… است. به دلیل وجود گمرک، این منطقه محل صادرات و واردات کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان است. این منطقه علاوه بر ارزش تجاری و اقتصادی، به عنوان اصلی ترین منطقه گردشگری استان اردبیل به شمار می رود و سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می کند.

۵- بیندیشیم: به نظر شما، ایجاد پایانه‌های مرزی کالا در نواحی مرزی ایران چه تاثیراتی بر اقتصاد این نواحی دارد؟ توضیح دهید.

ایجاد بازارچه های مرزی بین دو کشور موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال می شود به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ارتقای سطح درآمد و معیشت مردم در نواحی مرزی
– افزایش و بهبود تولید محصولات کشاورزی
– افزایش ثبات و امنیت پایدار در نواحی مرزی،

جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۳۷ پایه یازدهم انسانی

1- با توجه به آنچه در درس تاریخ خوانده‌اید، عوامل موثر در انتخاب تهران به پایتختی را تحلیل کنید.

موقعیت نظامی و جغرافیایی مهمترین عامل در انتخاب پایتخت بود و شاید تهران مکان مورد نظر آقامحمدخان بوده است. همچنین از آنجا که تهران از سه طرف محصور بود و موقعیت استراتژیک منحصر به فردی داشت و در مسیر تجاری قرار داشت، بازرگانان زیادی در مسیر خود به مقاصد مختلف از شهر عبور می کردند.

۲- در سال‌های اخیر، طرح انتقال پایتخت از تهران به مکانی دیگر مطرح شده و حتی در مجلس شورای اسلامی نیز درباره آن گفت‌وگوهایی صورت گرفته است. این طرح موافقان و مخالفانی دارد. به نظر شما دو مزیت و دو پیامد منفی یا مشکل اجرای این طرح چیست؟

به نظر می رسد کشور ما اگر دارای دو پایتخت باشد بهتر است، یعنی یک پایتخت سیاسی و یک پایتخت اقتصادی و با این کار عدالت قضایی رعایت می شود. البته اجرای انتقال پایتخت و یا اجرای دو پایتختی کاره بسیار مشکلی است و بعید به نظر می رسد که چنین طرحی اجرا شود.

مزیت‌ها: کاهش آلودگی و ترافیک، کاهش خسارات زلزله احتمالی به دلیل قرار گرفتن تهران بر روی گسل‌های فعال.
معایب: افزایش هزینه ها به دلیل تامین زیرساخت در سرمایه جدید، انتقال پایتخت به مفهوم انتقال مشکلات به پایتخت جدید، ملاحظات امنیتی و غیره.

جواب فعالیت صفحه ۱۳۹ جغرافیا کلاس یازدهم انسانی

۱- با توجه به یک نقشه جهان‌نما، چند کشور دارای نظام فدرال و چند کشور با نظام یکپارچه نام ببرید.

کشورهایی مانند کانادا، ایالات متحده امریکا، برزیل، استرالیا، هند، پاکستان، نیجریه، تانزانیا، سودان جنوبی، نیوزلند و آلمان با نظام فدرال اداره می شوند و کشورهایی مانند چین، ایران، عربستان، فرانسه، الجزایر، اندونزی و…با نظام یکپارچه اداره می شوند. تعداد کشورهایی با نظام یکپارچه بیشتر از کشورهای فدرال می باشد.

۲- کدام کشور همسایه ایران با نظام فدرالی و کدام یک با نظام ناحیه‌ای و ترکیبی اداره می‌شود؟

روسیه و پاکستان با نظام فدرال اداره می شوند و عراق با نظام ناحیه ای و ترکیبی اداره می شود.

۳- الف) جدولی با دو ستون رسم کنید و حداقل چهار ویژگی نظام سیاسی تک ساخت و چهار ویژگی نظام فدرال را داخل آن بنویسید. 

فدرالتک ساخت
کشور به واحدهای سیاسی و اداری کوچک تر مانند استان و شهرستان تقسیم می شود اما حکومت مرکزی حدود اختیارات آن ها را تعیین می کند.کشور به چند ایالت تقسیم می شود و ایالت ها اختیارات زیادی دارند.
اختیارات محلی محدود نظام قانون گذاری و سیاست گذار متمرکز است.حکومت و توزیع قدرت در سرزمین دو سطح دارد، سطح فدرال و سطح ایالت.
قدرت سیاسی از یک کانون، یعنی پایتخت، به سایر نواحی کشور اعمال می شود و مدیریت های محلی، تصمیمات دولت مرکزی را اجرا می کنند.هر ایالت علاوه بر وجود حکومت و نیروی تصمیم گیری در سطح ملی، قوه مقننه و مجریه و قضائیه مستقل نیز دارد.
یک سطح قانون گذاری، یعنی مجلس ملی قانون گذاری، در مرکز وجود دارد و قوانین و مقررات و تشکیلات اداری در تمام کشور همسان است.مجلس نمایندگان و سنا در مرکز کشور و مجلس ایالتی در هر ایالت مستقرند و قانون گذاری می کنند.

ب) در کدام نظام سیاسی به تفاوت‌های جغرافیایی و فرهنگی بیشتر توجه می‌شود؟ در کدام نظام، حفظ هم‌بستگی و وحدت ملی در شرایط بحرانی آسان‌تر است؟

در نظام فدرال به تفاوت های جغرافیایی و فرهنگی بیشتر توجه می شود. در نظام تک ساخت، حفظ وحدت و همبستگی ملی در شرایط بحرانی آسانتر است.

۴- بیندیشیم: دو کشور آلمان غربی و شرقی، و یمن شمالی و جنوبی پس از اینکه سال‌ها به‌صورت دو کشور جداگانه در آمده بودند و با دو حکومت متفاوت اداره می‌شدند، سرانجام به هم پیوستند و امروز یک کشورند. با توجه به عنصر «ملت» این موضوع را تحلیل کنید.

ملت رکن اساسی کشور است و دارای تاریخ، زبان، مذهب، فرهنگ و اقتصاد و اندیشه های مشترک است و به دلیل همین چیزهای مشترک، احساس همدلی و اتحاد ایجاد می کند، جنگ ملت را از هم جدا می کند. از این‌رو این ملت‌ها به دلیل اشتراکات و احساس هم‌بستگی، خواهان اتحاد و پیوند دو سرزمین هستند.

به نظر شما، آیا ممکن است این اتفاق در آینده برای کشور کره شمالی و جنوبی نیز بیفتد؟
بله، زیرا مردم این دو کشور دارای اجتماعات فرهنگی، زبانی، تاریخی و مذهبی و احساس وحدت قوی نسبت به یکدیگر هستند.

– چرا کشور یوگسلاوی سابق از هم پاشید و به چند کشور تجزیه شد؟
این کشور متشکل از اقوام مختلفی بود که در طول تاریخ با یکدیگر جنگیدند و گروهی غیر همگن را تشکیل دادند که اشتراکات چندانی در بین مردم آن، فرهنگی، مذهبی و غیره نداشت و در نهایت به چندین کشور مستقل تقسیم شد.

پاسخ مهارت های جغرافیایی صفحه ۱۴۰ یازدهم انسانی

۱- از طرح نقشه (نقشه گنگ) ایران و کشورهای همسایه در ضمیمه آخر کتاب کپی بگیرید.

الف) حدود مرزهای رودخانه‌ای ایران را روی آن مشخص کنید.
رود اروند مرز ایران و عراق در جنوب غربی ایران
رود اترک مرز ایران و ترکمنستان در شمال شرقی ایران
رود هیرمند مرز ایران و افغانستان در شرق ایران
رود ارس مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شمال غربی ایران

ب) بلندترین و کوتاه‌ترین مرز ایران با کشورهای همسایه را با علامت ++ و – – روی نقشه مشخص کنید.
طولانی ‌ترین مرز: ایران و عراق
کوتاه‌ ترین مرز: ایران و ارمنستان

پ) نام کشورهای همسایه ایران را بنویسید. نام کشورهایی که ایران با آنها مرز آبی (دریایی) دارد را با علامت ستاره معین کنید.
کشورهای هم ‌مرز: پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق
کشورهایی که به واسطه دریا با آنها همسایه هستیم: قزاقستان، روسیه، قطر، بحرین، امارات متحدهٔ عربی، کویت، عربستان و عمان

ت) نام استان‌های مرزی ایران را در مجاورت مرزها بنویسید. چند استان مرزی داریم؟
۱۶ استان (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان)

۲- نخست، عددهای جدول زیر را به درصد تبدیل کنید. سپس، نمودار مناسبی بر مبنای درصد برای نمایش اطلاعات جدول ترسیم کنید.

پاسخ سوالات درس دهم جغرافیا یازدهم انسانی
پاسخ سوالات درس دهم جغرافیا یازدهم انسانی

⭕️ نکته: دانش آموز عزیز مطالب درسی قرار گرفته شده در این سایت فقط جنبه کمک آموزشی دارد و شما نباید از آن ها به شیوه نادرست استفاده نمایید، لذا قبل مشاهده جواب ها یکبار خودتان به سوالات پاسخ دهید سپس اگر مشکلی داشتید از این جواب ها کمک بگیرید.

همچنین بخوانید:
جواب فعالیت های درس هشتم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس هفتم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس پنجم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس اول جغرافیا یازدهم انسانی

✅ به پایان جواب فعالیت های درس دهم جغرافیا یازدهم انسانی رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =