مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس هشتم جغرافیا یازدهم انسانی ☑️ صفحه ۹۹ تا ۱۱۴

گام به گام فعالیت های درس 8 جغرافیا (2) پایه یازدهم انسانی ، درس نواحی اقتصادی (تجارت و اقتصاد جهانی)

پاسخ فعالیت درس ۸ جغرافیا (۲) پایه یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام سوالات درس «نواحی اقتصادی بخش تجارت و اقتصاد جهانی» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس هفتم جغرافیا یازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس هشتم جغرافیا یازدهم انسانی

جواب گفت‌وگو کنید صفحه ۹۹ درس ۸ جغرافیا یازدهم انسانی

در این نمودار، مهم ترین اقلام صادراتی و وارداتی پنج کشور را در چند سال اخیر مشاهده می کنید. آن را مطالعه کنید و به پرسش ها پاسخ دهید. (تصاویر را از داخل کتاب مشاهده کنید)

۱- چرا هر یک از این کشورها به وارد کردن این اقلام نیاز دارد؟ صادر کردن این اقلام برای هر کشور چه ضرورتی دارد؟ توضیح دهید.

زیرا هیچ کشوری نمی تواند در دارا بودن منابع، مواد اولیه و کالاهای صنعتی خودکفا باشد و مجبور به تجارت با سایر نقاط جهان است. رشد و توسعه صادرات نشان دهنده رشد و گسترش تولید داخلی است و افزایش تولید موجب رونق کسب و کار و ثبات اشتغال در کشور می شود. صادرات باعث رقابت در بازار جهانی و رشد اقتصادی بالا و پایدار و همچنین تراز تجاری مثبت می شود.

۲- الف) از نظر اقلام صادراتی بین این کشورها چه تفاوت عمده‌ای مشاهده می‌کنید؟ به نظر شما کدام اقلام صادراتی سودآوری بیشتری دارند؟ چرا؟

برخی از این کشورها عمدتاً صادرکننده مواد اولیه و مواد خام (مانند لیبی، اکوادور و پاکستان) و برخی دیگر صادرکننده محصولات و فناوری صنعتی (مانند فرانسه و ژاپن) هستند. محصولات و کالاهای صنعتی سود بیشتری دارند، زیرا ارزش افزوده زیادی ایجاد می کند.

ب) آیا می‌توانید این پنج کشور را به دو گروه جداگانه تقسیم کنید؟ چطور؟

۱- کشورهای در حال توسعه و صادر کننده‌ مواد اولیه و خام مانند پاکستان، لیبی و اکوادور
2- کشورهای توسعه یافته و صادر کننده محصولات صنعتی مانند فرانسه و ژاپن

۳- به کالاهای مصرفی در محیط زندگی خود توجه کنید و تعدادی از کالاهایی را که تمام یا بخشی از آنها در کشورهای دیگر تولید و سپس به کشور ما وارد شده‌اند، نام ببرید.

اتومبیل، دارو، هواپیما، کشتی، وسایل الکترونیکی مانند رایانه، تلفن همراه، تبلت و غیره.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۱ جغرافیا یازدهم انسانی درس ۸

۱- الف) با راهنمایی معلم، پرس و جو کنید: مهم‌ترین اقلام صادراتی و وارداتی کشور ایران در سال گذشته چه بوده است؟

صادرات: نفت و گاز، پتروشیمی، بافندگی، زعفران و محصولات معدنی و …
واردات: محصولات عمده کشاورزی مانند برنج، ذرت، شکر، گندم و سویا، خودرو، دارو و …

ب) به نظر شما، آیا باید در اقلام صادراتی و وارداتی کشور ما تغییری ایجاد شود؟ چرا و چطور؟ نظر خود را با دلیل بیان کنید.

بله، صادرات کالا باید از خام فروشی و منابع طبیعی اولیه به سمت فروش کالاهای تولیدی سوق داده شود تا ضمن حفظ منابع، از آنها در تولید استفاده مجدد شود. همچنین باید واردات محصولات تولیدی در کشورمان را از کشورهای دیگر کاهش دهیم و محصولات ملی را بفروشیم.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۵ جغرافیا یازدهم انسانی

همفکری کنید و نمودار را بخوانید.
الف) هر ضلع نمودار نشان دهنده چه موضوعی است؟
درصد از کل ثروت جهان
درصد بزرگسالان از جمعیت جهان
دامنه میزان ثروت (دلار)

ب) چهار بخش هرم را با یکدیگر مقایسه و تفسیر کنید.

تفسیر هرم از پایین به بالا:
بخش اول (قاعده‌ هرم): ثروت آنها کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار است و ۶۹/۸ درصد از جمعیت بزرگسال جهان را شامل می شود که حدود ۲/۹ درصد از ثروت جهان را شامل می شود.
بخش دوم: دارایی خالص آنها بین ۱۰/۰۰۰ تا ۱۰۰/۰۰۰ دلار است، آنها ۲۱.۵٪ از بزرگسالان جهان را تشکیل می دهند و ۱۱.۸٪ از ثروت جهان را در اختیار دارند.

بخش سوم: ثروت آنها بین ۱۰۰/۰۰۰ تا 1 میلیون دلار است و ۷/۹ درصد از بزرگسالان جهان و ۴۱/۳ درصد از ثروت جهان را تشکیل می دهند.
بخش چهارم: ثروت آنها بیش از یک میلیون دلار است و حدود ۰.۷٪ از جمعیت بزرگسال جهان و حدود ۴۴٪ از ثروت جهان را تشکیل می دهند.

پ) تفاوت قاعده و راس هرم را بیان کنید.

در راس هرم درصد از کل ثروت جهان و دامنه میزان ثروت جهان افزایش می یابد ولی در قاعده هرم درصد از کل ثروت جهان و دامنه میزان ثروت جهان کاهش می یابد. به عبارت دیگر با حرکت از قاعده هرم به راس هرم درصد از کل ثروت جهان و دامنه میزان ثروت جهان افزایش می یابد و بالعکس.

جواب فعالیت های صفحه ۱۰۸ جغرافیا یازدهم انسانی

۱- الف) ویژگی‌های کشورهای مرکز و پیرامون و نیمه پیرامون را در جدولی دسته‌بندی کنید.

کشورهای مرکزکشورهای پیرامونکشورهای نیمه پیرامون
– سطح بالای زندگی و رفاه اجتماعی
– حوزه‌های تولید متنوع
– حمل و نقل پیشرفته
– نیروی ماهر و متخصص
– صنایع نوین و خدمات پیشرفته
– صادر کننده مواد اولیه و خام
– سطح پایین فناوری
– کمبود نیروی کار ماهر و متخصص
– وابستگی به کالاهای صنعتی کشورهای مرکز
– بازار خوب تولیدات مرکز
– تعدیل کننده نظام جهانی
– خیز اقتصادی فوق ‌العاده در دو دههٔ اخیر
– تحولات صنعتی فناورانه
– نقش واسطه بین مرکز و پیرامون
– تحول در ساختار اقتصادی و اجتماعی

ب) به نظر شما، یک کشور چگونه می‌تواند جایگاه خود را در مدل مرکز  پیرامون ارتقا دهد و از وابستگی به مرکز رها شود؟

– افزایش ارتباطات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور با دیگر کشورهای جهان
– تدوین برنامه های بلند مدت و میان مدت برای توسعه کشور
– استفاده از نیروهای جوان و خلاق در اداره کشور
– استفاده از درآمدهای کشور در آبادانی داخل کشور و عدم توجه به ایجاد تنش و درگیری در منطقه استفاده از انرژیهای نو و پاک در کشور مانند انرژی خورشیدی
– توجه به محیط زیست کشور که زیر ساخت توسعه کشور می باشد و حفظ محیط زیست کشور توسعه فعالیت هایی که به آب کمتری نیاز دارد
– توسعه فعالیت های گردشگری داخلی و خارجی که از طریق آن درآمد زیادی به دست می آید

۱- با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به نظر شما واردات کدام کالاها به کشور باید محدود یا ممنوع شود؟ دلیل بیاورید.

باید سعی شود صادرات کشور افزایش یابد زیرا افزایش واردات بی رویه به ضرر اقتصاد کشور است. با افزایش صادرات درآمد کشور افزایش یافته و موجب رونق اقتصادی می شود و با افزایش واردات بی رویه کالاها مخصوصا کالاهای غیر ضروری رکود اقتصادی پیش می آید و نتیجه آن افزایش بیکاری می باشد. برای مثال برنج با بهترین کیفیت در کشور تولید می‌شود ولی به دلیل قیمت بالا کالای مشابه آن مانند هندی، اروگوئه‌ای به مصرف می‌رسد.

۲- متن زیر را مطالعه کنید و فعالیت زیر را انجام دهید. 
الف) عبارت‌ها را به طور مناسب، به هم مربوط کنید:

پاسخ فعالیت های درس ۸ جغرافیا یازدهم انسانی
پاسخ فعالیت های درس ۸ جغرافیا یازدهم انسانی

ب) ایران عضو کدام یک از این اتحادیه‌هاست؟ چند عضو این اتحادیه را نام ببرید. دو هدف این اتحادیه را بنویسید. 

ایران عضو اتحادیه اکو می باشد. ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان از اعضای اکو می باشد. مهم ترین اهداف آن عبارتست از:

– حذف تدریجی موانع تجاری در منطقه
– برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات بین کشورهای عضو
– بهبود شرایط توسعه اقتصادی
– افزایش سطح زندگی و رفاه مردم منطقه
– تدوین برنامه های مشترک فرهنگی و مبادلات فرهنگی

پ) کدام هدف در همه اتحادیه‌های اقتصادی  تجاری، مشترک است؟

کاهش تعرفه ها تجاری و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی اعضا و افزایش سطح رفاه زندگی مردم.

ت) چه عواملی موجب می‌شود که این کشورها با یکدیگر اتحادیه‌ای تشکیل بدهند؟ 

همسایگی، شباهت های تاریخی، فرهنگی و مذهبی، موقعیت گذرگانی مشترک، مجاورت منابع طبیعی و محصولات کشاورزی و غیره.

ه‍) آیا این اتحادیه‌های منطقه‌ای فقط اهداف اقتصادی دارند؟ 

خیر، مبادلات علمی و فناوری، فرهنگی و امنیت سیاسی و ثبات سیاسی از دیگر اهداف کشورها می باشد که با هم متحد می شوند.

جواب فعالیت صفحه ۱۱۲ جغرافیا یازدهم انسانی درس ۸

۱- چه موقع می‌توان گفت که یک منطقه آزاد تجاری در دستیابی به اهداف خود موفق بوده است؟

وظیفه اصلی منطقه آزاد توسعه صادرات است تا پایگاه واردات، زمانی که منطقه آزاد بتواند پایگاه صادرات کالا باشد می تواند به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کند و کشور را به دستیابی به اهداف خود نزدیک کند.

۲- آیا کشورهای محصور در خشکی نیز از تجارت و حمل و نقل دریایی بهره‌مند می‌شوند و به آن نیاز دارند؟ چطور؟

بله، کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و مغولستان به حمل و نقل دریایی نیاز دارند و به طور غیر مستقیم از آن بهره می برند ولی به راحتی این کار انجام نمی شود. کالاهای مورد نیاز این کشورها ابتدا وارد بنادر کشورهای همسایه شده و سپس از طریق پرداخت حق ترانزیت کالاها از داخل کشور همسایه وارد کشور محصور می شود.

۳- روی مدل مرکز پیرامون، جای های خالی را با کلمات مناسب پر کنید.

پاسخ سوالات درس ۸ جغرافیا یازدهم انسانی
پاسخ سوالات درس ۸ جغرافیا یازدهم انسانی

جواب گفت‌وگو کنید صفحه ۱۱۴ جغرافیا پایه یازدهم انسانی

۱- فعالیت مهارت‌های جغرافیایی صفحه ۸۲، تهیه نقشه موضوعی کشورهای مسلمان را در کلاس به نمایش بگذارید. 

به عهده دانش آموز

۲- عوامل وحدت بخش و اشتراکات ناحیه فرهنگی جهان اسلام را که باعث تمایز آن از سایر نواحی می‌شوند، فهرست کنید.

  • جنبه های اسلام و فرهنگ اسلامی
  • مراسم عبادی حج
  • هنر و معماری اسلامی
  • قوانین و ارزش های اخلاقی

۳- با توجه به پیش دانسته‌های خود بگویید کدام منابع ثروت و موقعیت‌های جغرافیایی ممتاز موجب می‌شود دشمنان، جهان اسلام را هدف توطئه‌های خود قرار دهند.

وجود منابع عظیم سوخت های فسیلی مانند نفت و گاز طبیعی در منطقه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز از اهمیت اقتصادی و نظامی بالایی برخوردار است.

۴- به نظر شما، برای مبارزه با چالش‌هایی چون تفرقه افکنی میان مسلمانان یا گروه‌های تکفیری چه راه حل‌هایی وجود دارد؟ چند راه‌حل پیشنهاد کنید.

نقش آفرینی کشورهای تأثیرگذار در جهان اسلام برای همگرایی بیشتر کشورهای مسلمان، گسترش روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی بین کشورهای جهان اسلام با ایجاد پیمان‌ها و توافق نامه‌های چند جانبه، توسعه گردشگری و گفت‌وگوی دوجانبه و منطقه‌ای برای حل و فصل تنش‌ها و اختلافات و توجه به اشتراکات دینی، فرهنگی و اجتماعی

۵- تصاویر تعدادی از مساجد در نواحی مختلف جهان را در لوح فشرده پیوست کتاب مشاهده کنید. طراحی و معماری کدام یک بیشتر نظر شما را جلب می‌کند؟ چرا؟ 

به عهده دانش آموز

همچنین بخوانید:
جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس پنجم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس اول جغرافیا یازدهم انسانی

✅ به پایان جواب فعالیت های درس هشتم جغرافیا یازدهم انسانی رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هفت =