اخبارعلمی

جواب درس هفتم علوم هفتم ❤️ پاسخ فصل ۷ سفر آب درون زمین

پاسخ تمام سوالات درس هفتم ۷ کتاب علوم تجربی پایه هفتم ، جواب فعالیت و آزمایش کنید و فکر کنید و اطلاعات جمع آوری کنید و گفت و گو کنید فصل هفتم علوم پایه هفتم متوسطه

جواب درس هفتم علوم پایه هفتم : در این نوشتار فعالیت و آزمایش کنید و فکر کنید و اطلاعات جمع آوری کنید و گفت و گو کنید و سوال های داخل متن درس هفتم 7 علوم هفتم درس تفکر و تجربه صفحه ۵۷ و ۵۸ و ۵۹ و ۶۰ و ۶۱ و ۶۲ و ۶۳ و ۶۴ به همراه پاسخ های مربوط به درس ۷ علوم پایه هفتم را برای تان آماده کردیم. با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید: جواب درس هشتم علوم هفتم

جواب فصل ۷ علوم هفتم ؛ سفر آب درون زمین

جواب فعالیت های درس ۸ علوم تجربی هفتم

در پاسخ به سوالات فصل 8 علوم هفتم داریم:

جواب فعالیت صفحه ۵۷ علوم هفتم

مقدار نفوذ آب را به درون زمین در دو دامنه‌ی شکل زیر با هم مقایسه و درباره‌ی دلیل خود بحث کنید.
جواب: میزان نفوذ در دامنه الف بیشتر می باشد، چون پوشش گیاهی موجود در این ناحیه باعث کند شدن سرعت حرکت آب می شود و آب فرصت بیشتری برای نفوذ دارد. همچنین ناحیه الف شیب کمتری نسبت به ناحیه ب دارد.

احداث سد در کدام دامنه بیشتر مورد نیاز است؟ دلیل خود را ذکر کنید.
جواب: در دامنه ب، زیرا از هدر رفتن آب جلوگیری می کند و سرعت حرکت آب را کاهش می دهد و آن را ذخیره می کند. از طرفی احداث سد در این منطقه باعث نفوذ آب به درون زمین در مناطق مجاور می شود و سطح آب زیرزمینی منطقه را افزایش می‌دهد.

پاسخ آزمایش کنید صفحه ۵۷ علوم هفتم

وسایل و مواد: گلدان کوچک و یکسان ۴ عدد، مقداری ماسه و خاک رس، برچسب کاغذی ۴ عدد و لیوان ۱ عدد

روش آزمایش
۱- ته هر گلدان سوراخی ایجاد کنید.
۲- گلدان‌ها را با برچسب ۱، ۲، ۳ و ۴ نام گذاری کنید.
۳- ترکیب خاک های زیر را به ترتیب در گلدان‌های ۱ تا ۴ بریزید. ۱ لیوان رس با ۲ لیوان ماسه، ۲ لیوان رس با ۱ لیوان ماسه، ۳ لیوان رس، ۳ لیوان ماسه
۴- در هر یک از گلدان‌ها ۱ لیوان آب بریزید. نتیجه‌ی مشاهده ها را در گروه خود به بحث بگذارید.

۵- کدام نمونه خاک برای کشاورزی مناسب‌تر است؟ چرا؟
جواب: برخی از مواد مانند شن و ماسه آب را به راحتی عبور می دهند که به آن نفوذپذیری می گویند، در حالی که برخی از مواد مانند خاک رس آب را به راحتی عبور نمی دهند. به این معنی که این مواد نفوذ پذیری بسیار کمی دارند. خاک گلدان دوم برای کشاورزی مناسب می باشد چون به مقدار مساوی دارای ماسه، خاک رس و کود می باشد. وقتی این مقدارها مساوی باشد آب به اندازه کافی در خاک می ماند. سرعت نفوذ و حجم ذخیره‌ی آب در خاکی که ترکیبی از رس و ماسه باشد بهتر است.

جواب فکر کنید صفحه ۵۸ علوم هفتم

الف) افزون بر پوشش گیاهی و اندازه ذره‌های تشکیل دهنده زمین، شیب زمین نیز در نفوذ آب به درون زمین تأثیر دارد؛ چگونه؟
جواب: هر چقدر شیب زمین کمتر باشد آب زمان بیشتری برای نفوذ دارد پس آب در زمین هایی که شیب کمتری دارند بیشتر نفوذ می کند.

ب) زمین‌هایی که مقدار نفوذپذیری خاک آنها زیاد است برای کشاورزی مناسب نیستند. چرا؟
جواب: چون آب با سرعت زیادی در آن ها نفوذ می کند و گیاه نمی تواند در زمان کافی آن را جذب کند.

پاسخ آزمایش کنید صفحه ۵۸ علوم هفتم

وسایل و مواد: بشر، استوانه مدرج، مقداری ماسه
روش آزمایش
۱- یک بشر را از ماسه پر کنید.
۲- با استوانه مدرج به آن آب اضافه کنید تا بشر از آب لبریز شود.
۳- مقدار آب مصرفی را بر حسب سانتی‌متر مکعب یادداشت کنید.
۴- حجم آب مصرف شده، نشان دهنده چیست؟
جواب: نشان دهنده حجم فضاهای خالی بین ذرات ماسه است.

جواب فکر کنید صفحه ۵۹ علوم هفتم

الف) میزان فضاهای خالی و نفوذپذیری را در دو شکل زیر با هم مقایسه کنید.
جواب: در شکل ۲ بیشتر است چون ذرات ریز شکل ۱ فضاهای خالی را پر می کند.

ب) کدام یک برای تشکیل ذخیره آب زیرزمینی مناسب‌تر است؟
جواب: شکل ۲، چون ذرات درشتی دارند و تقریبا اندازه آن ها یکسان است و نفوذ آب در آن بیشتر است.

پاسخ فعالیت صفحه ۵۹ علوم هفتم

یک ظرف شیشه‌ای را تا ۳/۴ با ماسه پر کنید؛ سپس تا نیمه درون آن آب بریزید. به دقت آن را مشاهده کنید و به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.

۱- داخل ظرف چند منطقه مجزا وجود دارد؟
جواب: دو منطقه

۲- کدام منطقه را می‌توان به سفره آب زیرزمینی تشبیه کرد؟
جواب: منطقه پایینی چون فضاهای خالی پر شده است.

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۶۰ علوم هفتم

در مورد عمق چاه های آب محل سکونت خود، تحقیق، و نتیجه را در کلاس گزارش کنید.

جواب: عمق چاه ها در مناطق خشک بالای ۱۵۰ متر و در مناطق مرطوب کمتر از ۱۰۰ متر می باشد. در ایران چون از آب های زیرزمینی بی رویه استفاده شده است باید چاه ها را عمیق تر حفر کنند. مثلا در تهران بخش عمده‌ی چاه های آب در آبخوان اصلی دشت تهران، در زمین‌های آبرفتی و آبخوان آزاد و با متوسط عمق ۲۵۰ متر و حداکثر عمق ۳۰۰ متر حفاری شده اند.

پاسخ فکر کنید صفحه ۶۰ علوم هفتم

عمق سطح ایستایی به چه عواملی بستگی دارد؟ توضیح دهید.

میزان بارندگی: هر چه بیشتر باشد عمق سطح ایستایی کمتر می شود.
ارتفاع زمین از سطح دریا: عمق سطح ایستایی در ارتفاعات بیشتر است.
میزان نفوذ پذیری خاک: عمق سطح ایستایی در خاک هایی که نفوذ پذیریی بالایی دارند کمتر است.
میزان برداشت از آب های زیر زمینی: هر چه برداشت بیشتر باشد عمق سطح ایستایی نیز بیشتر است.
فاصله از دریا: مناطق نزدیک به دریا عمق سطح ایستایی کمتری دارند.

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۶۰ علوم هفتم

در استان محل سکونت شما، برای تأمین آب مصرفی، بیشتر از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود یا از آب‌های سطحی؟ دلیل خود را در کلاس ارائه کنید.

جواب: استفاده از آب سطحی و سدها در شهرهای بزرگ به دلیل آلودگی آب به فاضلاب، بهتر است. در تهران، افراد بیشتر از آب‌های سطحی و سدها استفاده می‌کنند. این امر به دلیل وجود منابع آب زیرزمینی فراوان در تهران است. با این حال، این آب‌ها برای مصارف آشامیدنی مناسب نیستند زیرا در تماس با چاه‌های فاضلاب قرار دارند و برای مصارف کشاورزی و صنعتی مناسب هستند.

پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۶۱ علوم هفتم

برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟ علت آن را توضیح دهید.
۱. پایین آمدن سطح سفره‌های آب زیرزمینی
۲. افزایش هزینه آب
۳. کاهش سطح تامین آب
۴. فشردگی خاک
۵. کیفیت آب
۶. نشست زمین

پاسخ فعالیت صفحه ۶۲ علوم کلاس هفتم

به رسوب تشکیل شده درون کتری یا سماور دقت کنید. آیا می‌دانید منشأ آنها از کجاست؟
جواب: وقتی تخم مرغ را داخل سرکه می گذاریم، حباب هایی در اطراف تخم مرغ می بینیم. پس از مدتی پوسته تخم مرغ در سرکه حل می شود و نرم و کشسان می شود و فقط غشای اطراف تخم مرغ باقی می ماند.

چگونه می‌توانیم آنها را از بین ببریم؟
جواب: با استفاده سرکه می توانیم این رسوبات را از بین ببریم. برای این کار باید مقداری سرکه درون سماور ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه جوشاند.

مطلب پیشنهادی: جواب درس نهم علوم هفتم

پاسخ آزمایش کنید صفحه ۶۲ علوم پایه هفتم

وسایل و مواد: بشر، مقداری سرکه، یک عدد تخم مرغ با پوست سالم

روش آزمایش
۱- در بشر تا نیمه سرکه بریزید.
۲- یک تخم مرغ را در داخل آن قرار دهید.

۳- در طول روز مشاهدات خود را یادداشت و نتیجه گیری کنید.
جواب: سرکه حاوی اسید استیک است و کربنات کلسیم را در پوسته تخم مرغ حل می کند. یون های کلسیم در واکنش با اسید استیک در سرکه شناور می شوند و کربنات در ترکیب با اسید استیک به دی اکسید کربن و حباب هایی در اطراف تخم مرغ تبدیل می شود.

آیا می توانید از این روش برای رسوب زدایی سماور استفاده کنید؟ چگونه؟
جواب: بله، چون رسوب سماور معمولاً از آهک تهیه می شود و کلسیم در سرکه حل می شود، بنابراین با ریختن سرکه در سماور می توان این رسوب آهکی را از بین برد.

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۶۳ علوم هفتم

در کدام استان های کشورمان برای بهره برداری از آب‌های زیرزمینی بیشتر از کاریز استفاده می شود؟
جواب: بیشتر قنات های ایران در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی و سمنان و حتی در استان های پرباران مانند گیلان نیز قنات وجود دارد.

جواب گفت و گو کنید کنید صفحه ۶۴ علوم هفتم

با توجه به شکل چرخه آب، درباره چگونگی گردش آن با جزئیات بیشتری بحث کنید. انرژی مورد نیاز چرخه آب از کجا تأمین می شود؟

جواب: اول اینکه آبهای سطحی مانند دریاها و رودخانه ها در اثر نور خورشید تبخیر می شوند تبخیر ناشی از تنفس گیاهان و جانوران نیز موثر است. پس از تبخیر، بخار آب به سمت فلات ها حرکت می کند. در ارتفاعات به دلیل سردی هوا، بخارات متراکم و خنک می شوند و تبدیل به ابر می شوند. این ابرها ممکن است در همان جا ریزش باران داشته باشند. این آب ها پس از بارش برف یا باران از کوه ها به سمت دشت ها سرازیر می شوند و آب های سطحی رودخانه ها را ایجاد می کنند. مقداری از این آب های سطحی در زمین فرو می رود. برخی در همان جهت تبخیر می شوند و بیشتر به دریا باز می گردند و این اتفاق بارها می افتد که به آن چرخه آب می گویند.

انرژی مورد نیاز چرخه آب از کجا تأمین می‌شود؟ از خورشید.

همچنین مشاهده کنید: جواب درس دهم علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه ۶۴ علوم هفتم

به چند گروه تقسیم شوید و درباره منشأ آب‌های موجود محل زندگی خود، روش‌های به دست آوردن آب مناسب، مصارف آب و کارهایی که در پیشگیری و جلوگیری از آلودگی و هدر رفتن آن تأثیر دارند، اطلاعاتی جمع‌آوری کنید.

برای اطمینان از درستی اطلاعات از منابعی مانند کتاب، پایگاه‌های اینترنتی معتبر و مصاحبه با متخصصان آب‌شناسی یا زمین‌شناسان استفاده کنید و در نهایت هر گروه پیشنهادهای خود را در بهبود وضعیت تأمین آب و نگهداری آن به‌صورت پرده‌نما (پوستر) و یا پرده‌نگار (پاورپوینت) به کلاس ارائه دهد.

منشأ آب‌های موجود محل زندگی:
آب‌های موجود در محل زندگی ما ممکن است از منابع مختلفی مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، چشمه‌ها، آب‌های زیرزمینی و … باشد. برای مثال، در برخی مناطق، آب زیرزمینی می‌تواند به راحتی به دست آید، در حالی که در برخی مناطق، آب شیرین کمتری وجود دارد و باید از روش‌های دیگری مانند جمع‌آوری آب باران استفاده کرد.

روش‌های به دست آوردن آب مناسب:
روش‌های به دست آوردن آب مناسب شامل جمع‌آوری آب باران، استفاده از آب شیرین، تصفیه آب و … است. برای مثال، در برخی مناطق، می‌توان از آب باران جمع‌آوری شده استفاده کرد. همچنین، در برخی مناطق، ممکن است آب شیرین کمتری وجود داشته باشد و باید از روش‌های دیگری مانند تصفیه آب استفاده کرد.

مصارف آب:
مصارف آب شامل مصارف خانگی، کشاورزی، صنعتی و … است. برای مثال، آب مورد نیاز برای آشپزی، شستشو، شستن دست و … مصرف خانگی است. همچنین، آب برای آبیاری مزارع و باغات در مصارف کشاورزی و برای تولید محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارهایی که در پیشگیری و جلوگیری از آلودگی و هدر رفتن آب تأثیر دارند:
برای پیشگیری و جلوگیری از آلودگی و هدر رفتن آب، می‌توان از روش‌هایی مانند کاهش مصرف آب، استفاده از دستگاه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری از نشتی آب، جلوگیری از آلودگی آب و … استفاده کرد. همچنین، می‌توان از روش‌هایی مانند جمع‌آوری آب باران، استفاده از آب شیرین و تصفیه آب برای جلوگیری از هدر رفتن آب استفاده کرد.

درس قبلی: جواب درس ششم علوم هفتم

✅ دانش آموزان پایه هفتمی تا اینجا گام به گام تمام فعالیت ها و تمرین های درس هفتم علوم هفتم درس سفر آب درون زمین را برای تان گذاشتیم. اگر سوالی داشتید در قسمت دیدگاه، نظر خود را برای ما بنویسید. در ضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت ماگرتا را اضافه کنید. این طوری زودتر به ما میرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 1 =