جواب سوالات درس دوم ۲ علوم پنجم دبستان و حل سوالات کاوشگری، فکر کنید، فعالیت، جمع آوری اطلاعات و گفت و گو صفحه ۹ – ۱۰ – ۱۱ – ۱۲ – ۱۳ – ۱۴ – ۱۵ و ۱۶ درس ماده تغییر می کند علوم پنجم ابتدایی را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.
مطلب پیشنهادی: سوالات متن درس دوم علوم پنجم
جواب کاوشگری صفحه ۹ علوم پنجم درس دوم
بادبادک بسازید.
وسایل موردنیاز : کاغذ نازک، دو عدد نی یا دو تکه چوب سبک، چسب، قیچی و نخ محکم
روش کار :
۱- یک ورق کاغذ رنگی بردارید و آن را مانند شکل ببرید.
۲- دو تکه چوب نازک را به اندازه ی قطرهای کاغذ ببرید و آنها را با نخ محکم به هم ببندید.
۳- چوب ها را مانند شکل با چسب نواری، به کاغذ بچسبانید و دو سوراخ روی آن ایجاد کنید. نخ را از سوراخ ها رد کنید و گره بزنید.
۴- بادبادک شما آماده است. از تکه های کاغذ برای بادبادک، دنباله درست کنید.
۵- تغییرهای را که در طول این فعالیت در مواد ایجاد کرده اید، در جدول زیر بنویسید.
پاسخ فکر کنید صفحه ۱۰ درس ۲ علوم پنجم
آیا در ساختن بادبادک جنس موادی را هم که به کار بردید، تغییر کرد؟
خیر، فقط در شکل و اندازه مواد تغییراتی انجام داده شد.
حل فعالیت صفحه ۱۰ علوم پنجم ابتدایی
وسایل و مواد لازم : لیوان، چراغ الکلی، آب، قاشق، هاون و چند حبه قند.
۱- یک حبه قند را در هاون بکوبید.
۲- حبه قند دیگری را در آب حل کنید.
۳- یک حبه قند دیگر را روی شعله نگه دارید.
در کدام تغییر، شکل و اندازهی ماده عوض می شود؟
در دو تغییر اول یعنی کوبیدن قند و حل کردن آن در آب.
در کدام تغییر، رنگ و بوی ماده عوض می شود؟
در تغییر سوم زیرا با سوختن قند رنگ، بو و مزه آن تغییر می کند.
جواب فعالیت صفحه ۱۱ علوم پنجم دبستان
این فعالیت را همراه بزرگ ترها انجام دهید.
وسایل و مواد لازم : ۳ عدد تخم مرغ، ظرف و کره
۱- یک تخم مرغ خام را در ظرفی کوچک بشکنید.
۲- تخم مرغ دیگری را آب پز کنید. سپس آن را از وسط ببرید.
۳- با تخم مرغ سوم نیمرو درست کنید.
۴- حالا رنگ، مزه، بو و شکل تخم مرغ ها را با هم مقایسه کنید.
تخم مرغ اول: تغییر شکل
تخم مرغ دوم: تغییر رنگ، مزه و بو
تخم مرغ سوم: تغییر رنگ، مزه، بو و شکل
پاسخ فکر کنید صفحه ۱۲ علوم پنجم فصل ماده تغییر می کند
۱- وقتی چوب کبریت می سوزد، چه تغییری می کند؟
در طی این سوختن، چوب کبریت به ماده دیگری تبدیل شده و رنگ، بو و مزه آن تغییر می کند.
۲- وقتی آب یخ می زند، مایع به جامد تبدیل می شود. وقتی آب بخار می شود، مایع به گاز (بخار آب) تبدیل می شود. اینها چه نوع تغییرهایی هستند؟
از آنجایی که در این تغییرات مواد به ماده دیگری تبدیل نشده اند و فقط تغییرات حالت داده اند، تغییرهای فیزیکی هستند.
جواب فعالیت صفحه ۱۲ علوم پایه پنجم
تغییرهای زیر را در دو گروه، طبقه بندی کنید و در جدول بنویسید.
پختن مرغ، بریدن پارچه، شکستن لیوان، تبدیل انگور به سرکه، درست کردن مربا، تراشیدن مداد، آرد کردن گندم، پوسیدن پارچه و زنگ زدن وسایل آهنی.
تغییر فیزیکی | تغییر شیمیایی |
بریدن پارچه، شکستن لیوان تراشیدن مداد، ارد گندم | پختن تخم مرغ، درست کردن مربا تبدیل انگور به سرکه، پوسیدن پارچه |
پاسخ فعالیت صفحه ۱۳ علوم پنجم
تهیهی نوشیدنی گازدار
وسایل و مواد لازم : ماست، شیر پاستوریزه، آب نیم گرم، پارچ، لیوان، نمک و بطری خالی.
۱- یک لیوان شیر و یک لیوان آب نیم گرم را در یک پارچ با هم مخلوط کنید.
۲- نصف لیوان ماست و مقدار کمی نمک را در ظرفی دیگر با هم مخلوط کنید و در پارچ بریزید.
۳- مخلوط به دست آمده را در یک بطری بریزید و در آن را محکم ببندید و در کناری بگذارید.
۴- بعد از یک هفته، بطری را بردارید و خوب تکان دهید. سپس در آن را به آرامی باز کنید.
۵- مشاهده های خود را بنویسید.
پس از اینکه در بطری را باز کردم از آن گاز خارج شد و بوی خاصی داشت همچنین مزه آن نیز کم ترش شده بود.
فعالیت بالا را به دقت بررسی کنید. در کدام مرحله تغییر فیزیکی و در کدام مرحله تغییر شیمیایی رخ داده است؟ به چه دلیل؟
ابتدا با مخلوط کردن مواد ، تغییر فیزیکی به وجود می آید و در طول یک هفته تغییر شیمیایی به کندی صورت می گیرد. هنگام مخلوط کردن مواد ، خواص آنها نیز تغییر نمی کند ، اما با گذشت زمان مواد اولیه خواص خود را از دست داده و به ماده جدیدی تبدیل شده اند.
جواب گفتوگو صفحه ۱۳ علوم پنجم فصل ۲
هر یک از تغییرهای زیر در کدام حالت تندتر رخ می دهد؟ چرا؟
الف) فاسد شدن مواد غذایی در یخچال یا بیرون از آن
در خارج از یخچال زودتر تغییر شیمایی داده و فاسد می شوند.
ب) حل شدن شکر در چای داغ یا چای سرد
در چای داغ زودتر تغییر فیزیکی داده و سریع تر حل می شود.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۴ علوم کلاس پنجم
وسایل آهنی در هوای مرطوب سریع تر زنگ می زنند یا در هوای خشک؟ در این باره اطلاعات جمع آوری کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.
در هوای مرطوب، وقتی آهن در معرض هوای مرطوب قرار می گیرد. دچار تغییر شیمیایی شده و اکسید می شود.
پاسخ گفتوگو صفحه ۱۴ علوم پنجم ابتدایی
انسان در کدام تغییرهای نشان داده شده در تصویرهای زیر دخالت دارد؟
تغییر | نوع تغییر |
---|---|
سنگ نوشته ای در همدان | فیزیکی – با دخالت انسان |
رسیدن سیب | شیمیایی – بدون دخالت انسان |
صاف کردن جاده | فیزیکی – با دخالت انسان |
کندن زمین با بیل مکانیکی | فیزیکی – با دخالت انسان |
تغییر فصل | شیمایی – بدون دخالت انسان |
جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۵ درس ۲ علوم کلاس پنجم
فهرستی از تغییرهای اطراف خود تهیه کنید و آنها را در جدول زیر بنویسید.
تغییر | با دخالت انسان | بدون دخالت انسان |
---|---|---|
زرد شدن برگ درختان | ✅ | |
بخار شدن آب دریا | ✅ | |
پختن نان | ✅ | |
رسیده شدن میوه ها روی درخت | ✅ | |
ساختن ظروف مسی | ✅ |
جواب گفت و گو صفحه ۱۶ کتاب علوم پنجم
در گروه خود، یکی از دخالت های انسان در طبیعت را انتخاب کنید و در باره ی مفید یا مضر بودن آن گفت و گو کنید. نتیجهی این گفت و گو را به کلاس گزارش دهید.
گزارش گفتگوی گروهی: دخالت انسان در طبیعت
موضوع انتخاب شده: کشاورزی
سوال اصلی: آیا کشاورزی، به عنوان یکی از دخالتهای انسان در طبیعت، بیشتر مفید است یا مضر؟
مفید بودن کشاورزی: کشاورزی به عنوان منبع اصلی تامین غذای انسان، نقش حیاتی در بقای تمدنها ایفا کرده است. کشاورزی منبع درآمد و اشتغال برای میلیونها نفر در سراسر جهان است. کشاورزی به رشد و توسعه جوامع روستایی و شهری کمک کرده است. بسیاری از صنایع از جمله نساجی، داروسازی و غذایی به محصولات کشاورزی وابسته هستند.
مضر بودن کشاورزی: گسترش زمینهای کشاورزی منجر به تخریب جنگلها، مراتع و سایر زیستگاههای طبیعی شده است. استفاده بیرویه از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات، باعث آلودگی آبهای زیرزمینی و سطحی و تخریب خاک شده است. کشاورزی صنعتی با انتشار گازهای گلخانهای، به تغییر اقلیم جهانی کمک کرده است. تخریب زیستگاهها و استفاده از سموم کشاورزی، باعث کاهش تنوع زیستی و انقراض بسیاری از گونههای گیاهی و جانوری شده است.
نتیجهگیری: پس از بحث و تبادل نظر، گروه به این نتیجه رسید که کشاورزی به عنوان یک فعالیت ضروری برای بقای انسان، هم جنبههای مثبت و هم جنبههای منفی دارد. اگرچه کشاورزی سنتی برای هزاران سال به شیوهای پایدار انجام میشد، اما کشاورزی صنعتی مدرن با استفاده از روشهای نامناسب، به محیط زیست آسیبهای جدی وارد کرده است.
حل فعالیت صفحه ۱۶ علوم پنجم فصل ۲
به مواد موجود در محل زندگی تان توجه کنید. پنج تا از آنها را انتخاب کنید و مانند نمونه در جدول زیر بنویسید.
نوع ماده | کاری که انجام شده است | نوع تغییر |
---|---|---|
۱- کاغذ | بسته بندی | فیزیکی |
۲- چوب | تولید زغال | شیمیایی |
۳- پارچه | دوختن لباس | فیزیکی |
۴- سنگ | ساختن مجسمه | فیزیکی |
۵- شیر | تهیهی ماست | شیمیایی |
بعدی: جواب فصل سوم علوم پنجم
قبلی: جواب فصل اول علوم پنجم
✅ در این نوشته به پرسش های درس دوم علوم پنجم ابتدایی که مربوط به فصل ماده تغییر می کند بود، پاسخ دادیم. جهت مشاهده پاسخ بقیه صفحه های کتاب علوم کافیه شماره آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و کنید و یا از قسمت دیدگاه همین مطلب با ما در ارتباط باشید.
بهترین✨️🎈سایتی که پاسخ درس ها رو میذاره ماگرتا هست عالیییییی❤️❤️😍
من همیشه وقتی درسامو مینویسم میام اینجا ببینم درست نوشتم
ولی کاش پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۵ رو هم میذاشتین.🥺😭
آخه اسمش روش هست جمع آوری اطلاعات باید از جایی دید🫣😃
عالی بود
آره
وای عالی بود
خیلی خیلی خیلی عاااااااالی
خیلی خوب بود عالی
ممنون
خیلی عالی بود
سلام ممنونم من مادرم با بابام خونه مامانبزرگم بدرن به مدت دو روز منم کمک میخواستم ممنونم ازتون
عالی بود ممنون❤❤
دستت درد نکنه
عالی ک نوشتیش دستت دردنکنه
عالی بودید
آره
بدرد بخور ترین سایت
عالی 😙😙
عالی بود
عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بودددددددد
عالی ممنون دست درنکنه
عایییییی
ععععععععااااااااااللللللللللللیییییییییییی
عالی
عالی عالی خیلی خوب بود 🥺🍓
,عععععععاااااااالللللللليييييييييييي
خیلی خیلی خیلی ممنون 🥰😘😋😍😉
خیلی ممنون ازلطفتون عااااالیییی بود
عالی بود ممنون❤❤
واقعا عالیه ممنون🥰😘😘
خیلی ممنون
عالی ممنون
خیلی عالی کامل بوددددد
عااااالی
و کامل بود و آموزنده
آره بده