اخبارعلمی

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۱ شیمی دهم تجربی و ریاضی

توضیح و حل سوال های با هم بیندیشیم صفحه ی 111 فصل سوم کتاب شیمی دهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۱ شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین با هم بیندیشیم صفحه ی 111 فصل سوم آب آهنگ زندگی کتاب شیمی دهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۰۸ و ۱۰۹ شیمی دهم

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۱ شیمی دهم تجربی و ریاضی
جواب باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۱ شیمی دهم تجربی و ریاضی

پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۱۱۱ شیمی دهم تجربی و ریاضی

١) با توجه به مقدار گشتاور دو قطبی هر ماده، موارد زیر را توجیه کنید.

آ) انحلال استون در آب

پاسخ: آب و استون – هر دو از مولکول های قطبی تشکیل شده اند، چون طبق داده های تجربی گشتاور دو قطبی دارند. از این رو استون در آب حل می شود.

ب) انحلال یُد در هگزان

پاسخ: ید و هگزان، طبق داده های تجربی هر دو از مولکول های ناقطبی تشکیل شده اند، چون گشتاور دو قطبی آنها صفر است. از این رو ید در هگزان حل می شود.

پ) حل نشدن هگزان در آب

پاسخ: هگزان با گشتاور دو قطبی صفر از مولکول های ناقطبی تشکیل شده اما آب با گشتاور دو قطبی بزرگتر از صفر، از مولکول های قطبی تشکیل شده اند. از این رو هگزان ناقطبی در آب حل نمی شود، لذا یک مخلوط ناهمگن پدید می آید.

٢) آیا جمله «شبیه شبیه را حل می‌کند (Like Dissolves Like)» درست است؟ توضیح دهید.

پاسخ: بله درست است – تجربه و آزمایش نشان می دهد که حل شونده های قطبی در حلال های قطبی و حل شونده های ناقطبی در حلال های ناقطبی بهتر حل می شوند.

٣- آزمایش‌ها نشان می‌دهد که فرایند انحلال هنگامی منجر به تشکیل محلول می‌شود که: (میانگین جاذبه‌ها در حلال خالص وحل شوندۀ خالص) < (جاذبه‌های حل شونده با حلال در محلول) با این توصیف با توجه به شکل زیر، به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهید.

پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۱۱۱ شیمی دهم
پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۱۱۱ شیمی دهم

آ) نیروهای بین مولکولی در هریک از چه نوعی است؟ چرا؟

پاسخ: پیوند هیدروژنی – چون هم در مولکول آب (H2O) و هم در مولکول اتانول (C2H5OH)، اتم هیدروژن با پیوند اشتراکی به اتم اکسیژن متصل است، در میان مولکول های آب خالص، همچنین در میان مولکول های اتانول خالص و همچنین میان مولکول های اتانول با آب در حالت محلول،‌ پیوندهای هیدروژنی وجود دارد.

ب) در مربع زیر علامت < یا > قرار دهید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید پاسخ این پرسش را مشاهده کنید:

جواب با هم بیندیشیم صفحه 111 شیمی دهم
جواب با هم بیندیشیم صفحه 111 شیمی دهم

نیروی جاذبه میان مولکول‌ها در محل اتانول در آب < میانگین نیروی جاذبه میان مولکول‌های آب خالص و اتانول خالص

توجه: مطابق نظر مولفین محترم، دانش آموزان نقطه جوش آب و الکل را می‌دانند. پس نیروی جاذبه آب از همه بیشتر است، سپس مخلوط آب و الکل و بعد هم نیروی جاذبه الکل از همه ضعیف‌تر است.

پ) چرا شیمی‌دان‌ها انحلال اتانول در آب را انحلال مولکولی می‌نامند؟ توضیح دهید.

پاسخ: با انحلال اتانول در آب، ساختار مولکولی اتانول (C2H5OH)، دچار تغییر، تبدیل یا تخریب نشده، بلکه با همان ساختار مولکولی در میان مولکول های حلال (آب)‌ فقط با تشکیل پیوندهای هیدروژنی جدید پراکنده شده است.

پاسخ دیگر: چون مولکول اتانول به هنگام حل شدن در آب دچار تغییر نشده و ساختار و ماهیت مولکول آن حفظ می‌شود.

همچنین بخوانید: جواب با هم بیندیشیم صفحه ۱۰۷ شیمی دهم
و
جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۰۵ شیمی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول و دوم و سوم کتاب شیمی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۱ فصل دوم شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫4 دیدگاه ها

  1. خیلی ممنون از سایت خوب شما تمام اطلاعات تمام و کمال ارائه می‌شود
    فقط در سوال ۳- ب تجدید نظر فرمایید تا دوستان به اشتباه نیوفتند طبق اینکه اتانول در آب محلول است باید علامت برعکس می‌بود

  2. واقعا سایت عالی ایه من سایتتون رو روی صفحه گوشیم نصب کردم و خیلی راحت تر از اون چیزی که فکر میکردم میتونم جواب سوالاتمو پیدا کنم خیلی ممنون از سایت خوبتون💜💜

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =