اخبارعلمی

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۸ شیمی دهم تجربی و ریاضی

توضیح و حل سوال های با هم بیندیشیم صفحه ی 118 فصل سوم کتاب شیمی دهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۸ شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین با هم بیندیشیم صفحه ی 118 فصل سوم آب آهنگ زندگی کتاب شیمی دهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۴ و ۱۱۵ شیمی دهم

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۸ شیمی دهم تجربی و ریاضی
جواب باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۸ شیمی دهم تجربی و ریاضی

پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۱۱۸ شیمی دهم تجربی و ریاضی

۱) مطابق شکل زیر، حجم‌های برابری از آب دریا و آب مقطر به وسیله یک غشای نیمه تراوا از یکدیگر جدا شده‌اند.

پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۱۱۸ شیمی دهم
پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۱۱۸ شیمی دهم

آ) اگر از این غشا یون‌های سدیم و کلرید نتوانند بگذرند، با گذشت زمان چه رخ می‌دهد؟

پاسخ: با گذشت زمان تنها مولکول های آب با عبور از غشای نیمه تراوا از آب خالص به سوی آب دریا مهاجرت می کنند (پدیده اسمز).

پاسخ دیگر: با گذشت زمان مولکول‌های آب از سمت راست غشای نیمه تراوا (رقیق) به سمت چپ (محیط غلیظ) انتقال می‌یابند و ارتفاع آب در بخش غلیظ افزایش یافته و محلول رقیق‌تر می‌شود.

ب) آیا با این روش می‌توان آب دریا را نمک زدایی و آب شیرین تهیه کرد؟ چرا؟

پاسخ: خیر – با این روش آب خالص مصرف شده و آب دریا رقیق تر می شود. درواقع با این روش نمی توان آب دریا را نمک زدایی کرد و به آب شیرین رسید.

پ) بر اساس شکل روبه رو، اگر بر پیستون نیرو وارد کنیم، چه رخ می‌دهد؟ چرا؟ می‌نامند؟

جواب با هم بیندیشیم صفحه ۱۱۸ شیمی دهم
جواب با هم بیندیشیم صفحه ۱۱۸ شیمی دهم

پاسخ پ: وارد کردن فشار به پیستون مانع از مهاجرت خود به خود مولکول های آب از آب خالص رقیق تر به آب دریا (محلول غلیظ تر) می شود. به طوری که اگر فشار وارد شده به پیستون به یک حد معین برسد. مهاجرت مولکول های آب از آب خالص به سوی محلول غلیظ تر متوقف می شود. یعنی از انجام روند معمولی پدیده اسمز جلوگیری شد.

پاسخ دیگر: با اعمال فشار، مولکول‌های آب از غشا عبور کرده و آب شور، شیرین می‌شود. یعنی مولکول‌های آب از محیط غلیظ به محیط رقیق جابه‌جا می‌شوند.

ت) چرا فرایند انجام شده در قسمت «پ» را اسمز وارونه (معکوس) می نامند؟

پاسخ: اگر فشار وارد بر پیستون از یک حد معین فراتر رود، مولکول های H2O از محلول (آب دریا)‌ به سوی آب خالص مهاجرت می کنند. پدیده ای که خلاف جهت روند طبیعی پدیده اسمز رخ می دهد، از این رو به آن اسمز معکوس می گویند.

پاسخ دیگر: به عبور دادن آب از محلول غلیظ به رقیق با اعمال نیرو (فشار) اسمز معکوس می‌گویند با استفاده از این روش، بر خلاف روش اسمز، آب از محلول غلیظ وارد محلول رقیق می‌شود (اسمز معکوس بر خلاف اسمز، غیر خود به خودی و با اعمال فشار انجام می‌گیرد).

ث) با توجه به شکل زیر، چگونگی تولید آب شیرین از آب دریا را توضیح دهید.

جواب باهم بیندیشیم صفحه 118 شیمی دهم
جواب باهم بیندیشیم صفحه 118 شیمی دهم

پاسخ ث: آب دریا (آب شور) از یک سو وارد دستگاه شده، سپس با ایجاد فشار بیش از حد نیاز، مولکول های H2O با عبور از غشای نیمه تراوا به سوی آب شیرین مهاجرت کرده و محلول غلیظ تر از سوی دیگر خارج می شود. درواقع با اسمز معکوس می توان از آب دریا نمک زدایی و به تدریج به حجم آب شیرین افزود و با این روش می توان از آب شور، آب شیرین تهیه کرد.

همچنین بخوانید: جواب کاوش کنید صفحه ۱۱۳ و ۱۱۴ شیمی دهم
و
جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳ شیمی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول و دوم و سوم کتاب شیمی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های باهم بیندیشیم صفحه ۱۱۸ فصل دوم شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 12 =