اخبارعلمی

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۷۲ شیمی دهم تجربی و ریاضی

توضیح و حل سوال های با هم بیندیشیم صفحه ی 72 فصل دوم کتاب شیمی دهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۷۲ شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین با هم بیندیشیم صفحه ی 72 فصل دوم ردپای گازها در زندگی کتاب شیمی دهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب در میان تارنماها صفحه ۷۲ شیمی دهم

جواب باهم بیندیشیم صفحه ۷۲ شیمی دهم تجربی و ریاضی
جواب باهم بیندیشیم صفحه ۷۲ شیمی دهم تجربی و ریاضی

پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۷۲ شیمی دهم تجربی و ریاضی

هیدروژن فراوان‌ترین عنصر در جهان است که به صورت ترکیب‌های گوناگون یافت می‌شود. این گاز مانند سوخت‌های فسیلی می‌تواند با اکسیژن بسوزد و نور و گرما تولید کند. با توجه به جدول زیر:

پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۷۲ شیمی دهم
پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۷۲ شیمی دهم

آ) استفاده از کدام سوخت آلاینده‌های کمتری ایجاد می‌کند؟

پاسخ: هیدروژن

ب) تولید، حمل و نقل و نگهداری هیدروژن بسیار پرهزینه است. آیا تولید این گاز صرفه اقتصادی دارد؟

پاسخ: بله، از لحاظ حفظ محیط زیست در دراز مدت به صرفه خواهد بود.

۲) کارخانه قیمت تمام شده یک کالا را با حساب کردن کل هزینه‌های تولید و با در نظر گرفتن سود آن شرکت مشخص می‌کند. در این حالت برای حساب کردن قیمت تمام شده، فقط ملاحظات اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ اما هر کالایی به اقتصاد کشور هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند که به قیمت تمام شده، اضافه نشده است. برای مثال فرض کنید، شرکتی یک ماده خوراکی تولید کرده است. اگر این شرکت در تولید این ماده، استانداردهای لازم را رعایت نکند (بسته‌بندی مناسب به کار نگیرد، موارد بهداشتی را رعایت نکند و…) مصرف این ماده خوراکی به سلامت شهروندان و محیط زیست آسیب خواهد زد. در این حالت قیمت تمام شده این کالا برای کشور بسیار بیشتر از قیمتی است که روی آن ثبت شده است؛ بنابراین، توسعه پایدار بیان می‌کند هرگاه در مجموع، شرکت‌ها و کارخانه‌ها، کالاهایی را تولید کنند که قیمت تمام شده تولید کالا برای کشور کاهش یابد، این توسعه سبب رشد واقعی کشور می‌شود و در دراز مدت سبب حفظ یا کاهش مصرف منابع طبیعی می‌گردد.

جواب با هم بیندیشیم صفحه 72 شیمی دهم
جواب با هم بیندیشیم صفحه 72 شیمی دهم

با این توصیف:

آ) توضیح دهید چرا برخی از کشورها برای تولید گاز هیدروژن سرمایه گذاری‌های هنگفتی می‌کنند؟

پاسخ: چون استفاده از آن در مسیر توسعه پایدار قرار داشته و در بلند مدت به نفع کشور می‌باشد. از این گاز به منظور تولید برق و انرژی مورد نیاز برای وسایل نقلیه‌ی سبک و سنگین استفاده می‌شود. همچنین با توجه به اینکه فرآورده‌ی سوختن این گاز که آب است برای گرم شدن زمین مشکلی ایجاد نمی‌کند (بر خلاف کربن دی‌اکسید)، کشورها به سمت تولید این گاز رفته‌اند.

ب) چرا برخی از کشورها در پی تولید پلاستیک‌های زیست تخریب پذیرند در حالی که قیمت تمام شده تولید پلاستیک‌ها با پایه نفتی در کارخانه بسیار کم است؟

پاسخ: علت آن هزینه‌های زیاد بازیافت و همچنین ضرر هنگفت پالستیک‌ها با پایه نفتی برای محیط زیست و ساکنان کره زمین است، و در مسیر توسعه پایدار است. بنابراین از نگاه زیست محیطی تولید پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر در گذر زمان به صرفه‌تر است.

پ) توضیح دهید چرا طراحان و متخصصان در شرکت‌های بزرگ تولید خودرو و هواپیما، هزینه‌های هنگفتی صرف می‌کنند تا موتورهایی با انتشار کمترین مقدار CO2 بسازند؟

پاسخ: گاز کربن دی‌اکسید یکی از گازهای گلخانه‌ای بوده که افزایش این آلاینده در کره‌ی زمین سبب گرم شدن زمین و در پی آن مشکلات جدی زیست محیطی و نامساعد کردن شرایط زندگی برای آیندگان می‌شود.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۶۷ و ۶۸ شیمی دهم
و
جواب پروژه صفحه ۶۶ و ۶۷ شیمی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول و دوم و سوم کتاب شیمی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های با هم بیندیشیم صفحه ۷۲ فصل دوم شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 7 =