نمونه سوالات متن فصل درس ۸ هشتم گفتار ۱ و ۲ و ۳ «رفتارهای جانوران» کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم رشته تجربی متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.
همچنین بخوانید: سوالات متن درس به درس زیست شناسی دوازدهم تجربی

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل هشتم زیست دوازدهم تجربی
نمونه سوال های متن امتحانی فصل 8 هشتم زیست شناسی دوازدهم تجربی
۱) رام کنندگان جانوران چگونه انجام حرکات نمایشی در سیرک را به آنها می آموزند؟
پاسخ: رام کنندگان به جانوران میآموزند رفتار ویژهای به دریافت پاداش یا تنبیه منجر میشود.
۲) شقایق دریایی با تحریک مکانیکی (تماس)، بازوهای خود را منقبض می کند اما به حرکت مداوم آب پاسخی نمی دهد. چرا؟
پاسخ: حرکت مداوم آب موجب خوگیری جانور شده، ولی تماس موج پاسخ میشود.
۳) در برخی کشتزارها قوطی های فلزی را به مترسک آویزان می کنند. این کار چه فایده ای دارد؟
پاسخ: قوطیهای فلزی با وزش باد تکان میخورند و صدا ایجاد میکنند و موجب ترس پرندهها میشوند. از آنجا که این متحرک دائمی نیست استفاده از مترسک را موثرتر می کند.
۴) در رفتار دگرخواهی خفاش های خون آشام چه زمانی یک خفاش از اشتراک غذا کنار گذاشته می شود؟
پاسخ: خفاشی که غذا دریافت کرده، کار خفاش دگرخواه را در آینده جبران می کند. اگر جبران انجام نشود، این خفاش از اشتراک غذا کنار گذاشته می شود.
۵) چرا طاووس نر نظام جفت گیری چند همسری دارد؟
پاسخ: در این نظام یکی از والدین پرورش و نگهداری زادهها را انجام می دهد.
۶) با توجه به توضیحات داده شده نوع یادگیری موردنظر را در برگه پاسخ نامه بنویسید.
پاسخ: الف) خوگیری (عادی شدن)
ب) حل مسئله
ج) نقش پذیری
۷) چگونه مشخص شد رفتار مراقبت مادری در موش اساس ژنی دارد؟
پاسخ: با ایجاد جهش در ژن B آن را غیر فعال کردند، موشهای مادهای که ژنهای جهش یافته داشتند، ابتدا بچه موش های تازه متولد شده را وارسی کردند، ولی بعد آنها را نادیده گرفتند و رفتار مراقبت نشان ندادند.
۸) در زنبورهای نازا رفتار دگر خواهی چه فایده ای برای آنها دارد؟
پاسخ: گرچه این جانوران خود زادهای نخواهند داشت ولی خویشاوندان آنها می توانند زادآوری کرده و ژن های مشترک را به نسل بعد منتقل کنند.
۹) خفاش هایی که دگر خواهی انجام می دهند لزوماً …………… نیستند.
پاسخ: خویشاوند
۱۰) افراد یاریگر چگونه به پرندگان دیگر کمک می کنند؟
پاسخ: یاریگرها پرندههای جوانی هستند که با کمک به والدین صاحب لانه، تجربه کسب می کنند و هنگام زادآوری میتوانند از این تجربهها برای پرورش زاده های خود استفاده کنند.
۱۱) نمونه ای از دگر خواهی که به نفع خود فرد می باشد را بیان کنید.
پاسخ: در میان پرندگان افراد یاریگری هستند که در پرورش زادهها به والدین آنها یاری می دهند، اگر والدین پرنده بمیرند افراد یاریگر قلمرو آنها را تصاحب و خود زادآوری میکنند.
۱۲) رفتار دگر خواهی در خفاش بر اثر انتخاب طبیعی برگزیده می شود به ………. جانور منجر می شود.
پاسخ: بقای
۱۳) در چه موقعی خفاش از اشتراک غذا کنار گذاشته می شود؟
پاسخ: خفاش گرسنهای که خون دریافت کرده اگر کار خفاش دگر خواه را در آینده جبران نکند، این خفاش از اشتراک غذا کنار گذاشته می شود.
۱۴) غذای خفاش های خون آشام چیست؟
پاسخ: خون پستانداران بزرگ، مثل دامها
۱۵) یک نمونه از دگر خواهی که به صورت گروه همکاری هستند را شرح دهید.
پاسخ: خفاشهای خون آشام به طور گروهی درون غارها یا سوراخ درختان زندگی می کنند. این خفاشها خونی را که خوردهاند با یکدیگر به اشتراک میگذارند.
۱۶) بر اساس ………….. رفتار دگر خواهی برگزیده شده است.
پاسخ: انتخاب طبیعی
۱۷) چرا جانوران رفتار دگر خواهی انجام می دهند؟
پاسخ: افراد نگهبان در گروه جانوران رفتار دگرخواهی را نسبت به خویشاوندان خود انجام دهند. زیرا ژن های مشترکی دارند.
۱۸) رفتار دگرخواهی را تعریف کنید.
پاسخ: رفتاری است که در آن یک جانور بقا و موفقیت تولید مثلی جانور دیگری را با هزینه کاسته شدن از احتمال بقا و تولید مثل خود افزایش می دهد.
۱۹) زنبورهای عسل کارگر ………. هستند و نگهداری و پرورش …………… را انجام می دهند.
پاسخ: نازا – زاده های ملکه
۲۰) رفتار دگرخواهی در زنبورها را توضیح دهید.
پاسخ: افراد نگهبانی هستند که با تولید صدا حضور شکارچی را به دیگران هشدار می دهند تا به موقع فرار کنند. با این کار توجه شکارچی را به خود جلب می کنند و احتمال بقای خود را کاهش میدهند.
۲۱) مورچه ها قطعه های برگ را به عنوان ……….. برای پرورش نوعی ………. که از آن تغذیه می کنند به کار می برند.
پاسخ: کود – قارچ
۲۲) اندازه و نوع کار مورچه ها در گروه چه تفاوت هایی دارند؟
پاسخ: در اجتماع مورچه های برگبُر، کارگرها اندازههای متفاوتی دارند. تعدادی از آنها برگها را برش دهند و به لانه حمل میکنند و گروهی دیگر کار دفاع را انجام میدهند.
۲۳) اجتماع مورچه ها در چه چیزهایی با هم تفاوت دارند؟
پاسخ: در اندازه، شکل و کارهایی که انجام می دهند.
۲۴) در زندگی گروهی جانور می تواند درباره ی محل …………… از جانوران دیگر گروه اطلاعات کسب کند.
پاسخ: منبع غذا
۲۵) چرا شکار گروهی موفقیت بیشتری دارد؟
پاسخ: زیرا افراد یک گروه می توانند شکار بزرگتری را به دام بیندازند.
۲۶) چرا در زندگی گروهی احتمال شکار شدن جانور در گروه کمتر است؟
پاسخ: زیرا نگهبان های گروه محیط اطراف را زیر نظر می گیرند.
۲۷) زندگی گروهی چه فایده ای دارد؟
پاسخ: جانوران از زندگی گروهی سود می برند. برای مثال احتمال شکار شدن جانور در گروه کمتر است. دسترسی به منابع غذایی نیز ممکن است افزایش یابد.
۲۸) کمک زنبور یابنده به بقیه چه مزیتی دارد؟
پاسخ: با صرف انرژی کمتر و در زمان کوتاه تری محل دقیق آن را پیدا می کنند.
۲۹) زنبور یابنده چگونه زنبورهای دیگر را خبر می کند؟
پاسخ: این زنبور با انجام حرکات ویژهای اطلاعات خود را به زنبورهای دیگر نشان می دهد. هر چه حرکات طولانی تر باشد منبع غذایی دورتر است. هنگام انجام حرکات زنبور یابنده صدای وز وز متفاوتی نیز دارد.
۳۰) ارتباط برای یافتن غذا در زنبورهای عسل را توضیح دهید.
پاسخ: زنبورهای کارگر شهد و گردههای گلها را جمع آوری کرده و به کندو می آورند. وقتی زنبور کارگر منبع غذایی جدیدی پیدا می کند و به کندو باز میگردد خیلی طول نمیکشد که تعداد زیادی زنبور کارگر در محل دیده می شوند.
۳۱) صدای جیرجیرک نر چه اطلاعاتی را به اطلاع جیرجیرک ماده می رساند؟
پاسخ: گونه و جنسیت
۳۲) در نتیجه ارتباط بین جانوران ………. آنها تغییر می کنند.
پاسخ: رفتار
۳۳) چند نمونه از ارتباط جانوران مثال بزنید.
پاسخ: جانوران از راه های گوناگون مانند تولید صدا، علامتهای دیداری، بو و لمس کردن با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.
۳۴) برخی از جانوران مانند زنبورها با استفاده از …………… با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
پاسخ: فرومون
۳۵) برخی از جانوران زندگی گروهی دارند برای زندگی در گروه جانوران باید بتوانند …………… برقرار کنند.
پاسخ: با هم ارتباط
۳۶) چرا رکود تابستانی را رفتاری ژنی می دانند؟
پاسخ: زیرا جانوری مثل لاک پشت حتی وقتی در آزمایشگاه قرار دارد و غذا و آب کافی دریافت میکند رکود تابستانی را نشان میدهد.
۳۷) رکود تابستانی در چه جانورانی دیده می شود؟
پاسخ: در جانورانی که در جاهای به شدت گرم مانند بیابان زندگی می کنند. این جانوران در پاسخ به نبود غذا یا دوره های خشک سالی رکود تابستانی انجام می دهند.
۳۸) رکود تابستانی چیست؟
پاسخ: یک دوره کاهش فعالیت است که در آن سوخت و ساز جانور کاهش پیدا می کند.
۳۹) جانوران چه فعالیتی برای خواب زمستانی انجام می دهند؟
پاسخ: جانور مقدار زیادی غذا مصرف می کند و در بدن آن چربی لازم به مقدار کافی ذخیره می شود تا هنگام خواب به مصرف برسد.
۴۰) در خواب زمستانی سیستم بدن چگونه می شود؟
پاسخ: جانور به خواب عمیقی فرو می رود و یک دوره ی کاهش فعالیت را طی می کند که در آن دمای بدن، مصرف اکسیژن، تعداد تنفس جانور و نیاز جانور به انرژی کاهش مییابد.
۴۱) چگونه میدان مغناطیسی در جهت یابی لاک پشت ها موثر است؟
پاسخ: لاک پشتهای دریایی ماده پس از طی مسافتهای طولانی برای تخمگذاری به ساحل دریا می آیند و پس از تخمگذاری دوباره به دریا باز میگردند.
۴۲) پژوهشگران چگونه پی بردند که کبوتر خانگی با استفاده از میدان مغناطیسی جهت یابی کند؟
پاسخ: پژوهشگران در یک روز ابری آهنربای کوچکی را روی سر کبوتر خانگی قرار دادند پرنده نتوانست مسیر درست را بیابد و به لانه بازگردد.
۴۳) چگونه جانوران در مسیر مهاجرت راه خود را پیدا می کنند؟
پاسخ: جانوران برای جهتیابی از نشانه های محیطی استفاده میکنند. مثلاً جهت یابی هنگام روز با استفاده از موقعیت خورشید و در شب با استفاده از موقعیت ستارهها در آسمان انجام می شود.
۴۴) چرا جانوران زیستگاه های مناسب تر را انتخاب می کنند؟
پاسخ: برای تغذیه، بقاء و زادآوری به زیستگاههای مناسب تر مهاجرت می کنند.
۴۵) یک مهاجرت جانوران به ایران را شرح دهید.
پاسخ: هر ساله با آغاز فصل پاییز پرندگان مهاجر از سیبری و اروپا به تالابها و آبگیرهای شمال ایران مهاجرت می کنند، این پرنده ها پس از زمستان گذرانی در اوایل بهار به سرزمین خود بازمی گردند.
۴۶) مهاجرت را تعریف کنید.
پاسخ: جابهجایی طولانی و رفت و برگشتی جانوران مهاجرت نام دارد.
۴۷) چرا پرنده هزینه های دفاع از قلمرو را می پردازد؟
پاسخ: قلمرو خواهی در پرندگان فایدههایی دارد. استفاده اختصاصی از منابع قلمرو می تواند غذا و انرژی دریافتی جانور را افزایش دهد. امکان جفت یابی جانور و دسترسی به پناهگاه برای در امان ماندن از شکارچی نیز افزایش می یابد.
۴۸) رفتار قلمرو خواهی پرنده چگونه است؟
پاسخ: یک پرنده با آواز خواندن سعی می کند از ورود پرنده مزاحم به قلمرو خود جلوگیری کند. اگر آواز مؤثر نباشد، ممکن است به پرنده مزاحم حمله کند.
۴۹) در قلمرو خواهی جانور چه رفتارهایی را نشان می دهد؟
پاسخ: جانور با رفتارهایی مانند اجرای نمایش و یا تهاجم به جانوران دیگر اعلام می کند که قلمرو متعلق به آن است.
۵۰) قلمرو خواهی را توضیح دهید.
پاسخ: جانوران در برابر افراد هم گونه یا افراد گونه های دیگر از قلمرو خود دفاع می کنند.
۵۱) قلمرو را تعریف کنید.
پاسخ: قلمرو یک جانور بخشی از محدوده جغرافیایی است که جانور در آن زندگی می کند.
۵۲) چرا طوطی ها خاک رس مصرف می کنند؟
پاسخ: تا مواد سمی حاصل از غذاهای گیاهی را در لوله گوارش آنها خنثی کند.
۵۳) هنگام غذایابی جانوران به چه مسائلی باید اهمیت بدهند؟
پاسخ: هنگام غذایابی ممکن است جانور خود در خطر شکار شدن قرار گیرد، بنابراین رفتار برگزیده باید موازنه ای بین کسب بیشترین انرژی و کمترین خطر را نشان دهد.
۵۴) غذایابی بهینه خرچنگ ساحلی را شرح دهید.
پاسخ: خرچنگهای ساحلی صدفهایی با اندازه متوسط را ترجیح میدهند. زیرا آنها بیشترین انرژی خالص را تأمین میکنند. صدفهای بزرگتر انرژی بیشتری دارند اما برای شکستن آنها باید انرژی بیشتری صرف شود.
۵۵) اساس انتخاب طبیعی چه نوع غذایابی برگزیده می شود؟
پاسخ: از نظر میزان انرژی دریافتی کارآمدتر باشد یعنی این که جانور در هر بار غذایابی بیشترین انرژی خالص را دریافت کند.
۵۶) در به دست آوردن غذا چه مواردی برای جانور اهمیت دارد؟
پاسخ: برای جانوران میزان سود یعنی میزان انرژی موجود در غذا و هزینه به دست آوردن غذا و مصرف آن اهمیت دارد.
۵۷) غذایابی چیست؟
پاسخ: مجموعه رفتارهای جانور برای جست و جو و به دست آوردن غذا است.
۵۸) نظام تک همسری چگونه است؟ مثال بزنید.
پاسخ: در این نظام هر دو والد هزینههای پرورش زادهها را می پردازند همچنین در این نظام جانور نر و ماده در انتخاب جفت سهم مساوی دارند. مانند قمری خانگی
۵۹) طاووس نر چگونه به ماده در زاد و ولد کمک کنند؟
پاسخ: با نگه داری از قلمرو – منابع غذایی – محل لانه و پناهگاه ایمن از شکارچیها، به طوری غیر مستقیم به مادهها کمک میکند.
۶۰) بخش سفید رنگ کیسه ای که جیرجیرک ماده دریافت می کند دارای چه چیزی است؟
پاسخ: اسپرم و مواد مغذی
۶۱) چرا جیرجیرک نر، ماده بزرگتری را انتخاب می کند؟
پاسخ: زیرا بزرگتر بودن جیرجیرک ماده نشانه آن است که تخمکهای بیشتری دارد و می تواند زادههای بیشتری تولید میکند.
۶۲) روش جفتگیری و زاد و ولد جیرجیرک را توضیح دهید.
پاسخ: جیرجیرک نر زادههای خود را درون کیسه ای به همراه مقداری مواد مغذی به جانور ماده منتقل می کند. جانور نر جیرجیرک مادهای را انتخاب میکند که بزرگتر باشد.
۶۳) صفات ثانویه جنسی در جانوران چه هنگامی به کار می روند؟
پاسخ: هنگام جفت یابی و رقابت با نرهای دیگر
۶۴) از صفات ثانویه جنس طاوس نر مثال بزنید.
پاسخ: ویژگیهای ظاهری مانند دم زینتی طاووس نر
۶۵) دم بلند و زینتی طاووس نر چه فواید و چه ضررهایی برای او دارد؟
پاسخ: ضررها: حرکت جانور را دشوار و آن را در مقابل شکارچی ها آسیب پذیرتر می کند و احتمال بقای آن را کاهش می دهد.
فواید: بقای جانور با این ویژگی هنگام تولید مثل سازگارتر بوده و آن را نشان می دهد.
۶۶) ویژگی های ظاهری جانور نر نشانه چیست؟
پاسخ: نشانه ای از داشتن ژنهای مربوط به صفات سازگارکننده نیز هستند.
۶۷) پرهای زینتی دم طاووس نر با موفقیت زادآوری جانور ماده چه ارتباطی دارد؟
پاسخ: جانور ماده در انتخاب جفت به ویژگیهای ظاهری نرها توجه می کنند. درخشان بودن رنگ پرنده یکی از این ویژگیهایی است که نشانه سلامت و کیفیت رژیم غذایی آن است.
۶۸) چرا جانوران ماده باید جفت انتخاب کنند؟
پاسخ: تا موفقیت تولید مثلی آنها تضمین شود زیرا تولید مثل برای آنها هزینه بیشتری دارد.
۶۹) جانوران ماده بیشتر از نرها رفتار انتخاب جفت را انجام می دهند. چرا؟
پاسخ: جانوران ماده معمولاً زمان و انرژی بیشتری صرف می کنند. برای مثال نگه داری از تخمها و جوجهها در پرندگان و بارداری و شیردادن به نوزادان در پستانداران فعالیتهای پرهزینهای هستند که جانوران ماده آنها را انجام می دهند.
۷۰) رفتار انتخاب جفت طاووس را شرح دهید.
پاسخ: طاووس نر برای جلب جفت دم خود را مانند باد بزن میگستراند تا بهتر در معرض دید جانور ماده قرار گیرد. طاووس ماده نری را انتخاب می کند که رنگ درخشان و کله های چشم مانند بیشتر روی پرهای دم نر وجود داشته باشد.
۷۱) یکی از رفتارهای زادآوری را نام ببرید.
پاسخ: انتخاب جفت
۷۲) انتخاب جفت را توضیح دهید.
پاسخ: جانور ابتدا ویژگیهای جفت را بررسی می کند و بعد تصمیم میگیرد با آن جفت گیری کند یا نه.
۷۳) جانوران برای دستیابی به موفقیت در زادآوری چه رفتارهایی انجام می دهند؟
پاسخ: رفتارهای زادآوری
۷۴) معیار موفقیت زادآوری در جانوران چیست؟
پاسخ: داشتن بیشترین تعداد زاده های سالم
۷۵) پژوهشگران برای پاسخ به پرسش چرایی رفتارهای جانوران چه می کنند؟
پاسخ: آنها نقش سازگارکنندگی رفتارهای گوناگون و به عبارتی نقش رفتارها را در بقا و زادآوری بیشتر جانوران بررسی می کنند.
۷۶) رفتارهای سازگارکننده چگونه برگزیده می شوند؟
پاسخ: با سازوکار انتخاب طبیعی برگزیده می شوند.
۷۷) رفتار بیرون انداختن پوسته های تخم در کاکایی چه نوع رفتاری است؟
پاسخ: این رفتار کاکایی نقش حیاتی دارد و سازگار کننده است و برای کاهش احتمال شکار شدن جوجهها می باشد.
۷۸) چرا کاکایی پوسته های تخم را از لانه خارج می کند؟
پاسخ: طبق آزمایش پژوهشگران پی بردند که رنگ سفید داخل پوستههای تخم کلاغها را بیشتر راهنمایی می کند برای پیدا کردن تخمها.
۷۹) پرنده کاکایی برای استتار جوجه هایش چه عملی را انجام می دهد؟
پاسخ: پوستههای تخم را از لانه خارج می کند.
۸۰) پرسش چرا جانور رفتاری را انجام می دهد به چه چیزی مربوط می شود؟
پاسخ: به دیدگاه انتخاب طبیعی مربوط است.
۸۱) پژوهشگران برای پاسخ به پرسش جانور چگونه رفتاری را انجام دهد چه مواردی را بررسی می کنند؟
پاسخ: فرآیندهای ژنی رشد و نمو و عملکرد بدن جانور را بررسی می کنند.
۸۲) پژوهشگران در بررسی یک رفتار تلاش می کنند به چه پرسش هایی پاسخ دهند؟
پاسخ: ۱- جانور چگونه رفتاری را انجام میدهد؟
۲- چرا جانور رفتاری را انجام میدهد؟
۸۳) شقایق دریایی بر اساس کدام فعالیت یادگیری به حرکت مداوم آب پاسخ نمی دهد؟
پاسخ: شقایق دریایی بر اساس خوگیری به حرکت مداوم آب پاسخ نمیدهد، ولی با تحریک مکانیکی (تماس) بازوهای خود را منقبض میکند.
۸۴) رام کنندگان جانوران با چه فعالیتی انجام حرکات نمایشی در سیرک را به آنها می آموزند؟
پاسخ: آنها با شرطی شدن به جانوران میآموزند تا فعالیت های خاصی را انجام دهند.
۸۵) رفتار غریزی کسب غذا توسط جوجه به چه عواملی بستگی دارد؟
پاسخ: این رفتار غریزی به طور کامل در جوجهای که از تخم بیرون آمده بروز پیدا نمیکند. برای شکل گیری کامل آن بر هم کنش جوجه و والدین و کسب تجربه لازم است.
۸۶) برهم کنش ژن ها و یادگیری امکان چه چیزی را به جانور می دهد؟
پاسخ: امکان سازگار شدن جانور با تغییرات محیط را می دهد.
۸۷) چرا یادگیری برای بقای جانوران لازم است؟
پاسخ: زیرا محیط جانوران همواره در حال تغییر است.
۸۸) بیشتر رفتارهای جانوران محصول چه چیزهایی است؟
پاسخ: محصول برهم کنش ژن ها و اثرهای محیطی است که جانور در آن زندگی می کند.
۸۹) پخش صدای پرندگان برای جوجه هایی که والدین خود را از دست داده اند چه نوع فعالیتی می باشد؟
پاسخ: نقش پذیری یکی از فعالیتهای یادگیری
۹۰) یک نمونه نقش پذیری در پستانداران را بیان کنید.
پاسخ: برههایی که مادر خود را از دست دادهاند و انسان آنها را پرورش داده است. دنبال او راه می افتند و تمایلی برای ارتباط با گوسفندهای دیگر نشان نمی دهند.
۹۱) جانوران با نقش پذیری چه رفتارهای اساسی دیگران را یاد می گیرند؟
پاسخ: رفتارهای اساسی مانند جست و جوی غذا نیز از مادر یاد می گیرند.
۹۲) کدام یک از انواع یادگیری برای جانوران نقش حیاتی دارد؟
پاسخ: جوجه غازها با نقش پذیری مادر خود را می شناسند، این شناسایی برای آنها حیاتی است.
۹۳) در چه دوره ای نقش پذیری با بیشترین موفقیت انجام می شود؟
پاسخ: چند ساعت پس از خروج از تخم
۹۴) نقش پذیری را تعریف کنید.
پاسخ: نوعی یادگیری است که در دوره مشخصی از زندگی جانور انجام می شود.
۹۵) یک نمونه از حل مسئله جانوران در محیط طبیعی را بیان کنید.
پاسخ: شامپانزهها فهمیدهاند که با تکههای چوب یا سنگ به شکل سندان و چکش استفاده کرده و پوسته سفت میوهها را بشکند.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
سوال های متن درس قبلی: سوالات متن فصل هفتم زیست دوازدهم
توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیت ها و سوالات دروس کتاب زیست شناسی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله نمونه سوالات متن فصل ۸ هشتم کتاب زیست شناسی ۳ پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖
من شیشمی ام اومدم ببینم شما هشتم ها درساتون سخته یا نه که دیم افتضاح سخته آخه ۹۵ تا سوال
اول خرداد روز امتحان علومم
۷:۴۱
متاسفم ولی اینا مال دوازدهمه نه هشتم🎧
به اطلاعت میرسونم این زیست دوزادهمه دوست عزیز
متاسفم دوست عزیز این آسون ترین فصل زیست دوازدهم هست
خداروشکر ژنتیک رو ندیدی وگرنه ترک تحصیل میکردی 💀💀💀😂
خیلی خوب بود، مرسیی فقط خیلی زیاد بود ولی عالی مثل همیشه.
سلام
من در همین درس ضرب عدد در بردار اشکال دارم اصلا به ذهنم نمیره
میشه به طور کلی یک فیلم از همه ی سوالات درس (ضرب عدد در بردار) و به طور کلی توضیح بدین🙏🙏🙏🙏
جوری ک سوالاتون خوبع:>
زیاد بود ولی ب هرحال مرسییی