نمونه سوالات متن فصل درس ۶ ششم گفتار ۱ و ۲ و ۳ «از انرژی به ماده» کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم رشته تجربی متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.
سوال های متن درس بعدی: سوالات متن فصل هفتم زیست دوازدهم
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل ششم زیست دوازدهم تجربی
نمونه سوال های متن امتحانی فصل 6 ششم زیست شناسی دوازدهم تجربی
۱) سبزینه همان طور که از نامش پیداست به رنگ سبز دیده می شود، توضیح دهید این رنگیزه چرا به رنگ سبز دیده می شود؟
پاسخ: بازتاب بخش سبز نور مرئی از گیاه.
۲) چه نوع باکتری هایی در معادن اعماق اقیانوس ها و اطراف دهانه آتشفشان های زیر آب وجود دارند؟
پاسخ: شیمیوسنتز کننده
۳) یک باکتری فتوسنتز کننده ی اکسیژن را نام ببرید.
پاسخ: سیانوباکتریها
۴) شکل مقابل فتوسنتز در گیاهان CAM را نشان می دهد. دو ویژگی مناطقی که این گیاهان در آنجا زندگی می کنند را بنویسید.
پاسخ: این گیاهان در مناطقی زندگی کنند که با مسئله دما و نور شدید در طول روز و کمبود آب مواجه اند.
۵) به فرایند استفاده از CO۲ برای تشکیل ترکیب های آلی چه می گویند؟
پاسخ: تثبیت کربن
۶) در چرخه کالوین CO۲ با فعالیت کدام آنزیم با ریبولوز بیس فسفات ترکیب می شود؟
پاسخ: روبیسکو
۷) کمبود الکترون سبزینه a در فتوسیستم ۲ چگونه جبران می شود؟
پاسخ: از تجزیه نوری آب
۸) بیشترین جذب کاروتنوئیدها در چه بخش هایی از نور مرئی است؟
پاسخ: آبی و سبز
۹) میان برگ گیاهان دولپه و تک لپه شامل یاخته های نرم آکنه است یا سخت آکنه؟
پاسخ: نرم آکنه
۱۰) برای این که جانداری بتواند فتوسنتز انجام دهد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
پاسخ: داشتن مولکولهایی رنگیزهای است که بتوانند انرژی نور خورشید را جذب کنند. باید سامانه ای برای تبدیل این انرژی به انرژی شیمیایی وجود داشته باشد.
۱۱) واکنش کلی فتوسنتز را بنویسید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
۱۲) رابطه فتوسنتز و تنفس سلولی را با توجه به واکنش کلی آنها شرح دهید.
پاسخ: در فتوسنتز کربن دی اکسید و آب مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از به دام انداختن نور خورشید تولید مولکولهایی از قبیل کربوهیدرات ها صورت می گیرد، در واقع نور خورشید در این مولکولها به دام میافتد همراه با آن O۲ هم تولید می شود. در فرآیند تنفس یاخته ای دقیقاً عمل عکس واکنش انجام می شود تا انرژی ذخیره شده در مولکولهای ساخته شده آزاد شود و به مصرف سلول برسد. در واقع انرژی که ما استفاده میکنیم منبع آن نور خورشید است و دوباره CO۲ و H۲O تولید میشود.
۱۳) میزان فتوسنتز را چگونه می توان تعیین کرد؟
پاسخ: میتوان میزان فتوسنتز را با تعیین میزان کربن دی اکسید مصرف شده و یا اکسیژن تولید شده، اندازه گرفت.
۱۴) ساختار برگ گیاهان دولپه ای را شرح دهید.
پاسخ: برگ گیاهان دولپهای دارای پهنک و دم برگ است. پهنک شامل روپوست میان برگ و دستههای آوندی (رگبرگ) است. روپوست رویی و زیرین به ترتیب در سطح رویی و زیرین پهنک برگ قرار دارد.
۱۵) مناسب ترین ساختار برای فتوسنتز در گیاهان چیست؟ چرا؟
پاسخ: برگ مناسب ترین ساختار برای فتوسنتز در اکثر گیاهان است. زیرا تعداد فراوانی سبزدیسه دارد چرا که فتوسنتز در سبز دیسهها انجام میشود.
۱۶) یاخته های نرده ای در گیاهان در کجا قرار دارند؟
پاسخ: یاختههای نردهای جزء میان برگ هستند و بعد از روپوست رویی قرار میگیرند. این یاختهها در برگ قرار میگیرند.
۱۷) میان برگ از چه ساختارهایی تشکیل شده است؟
پاسخ: میان برگ شامل یاختههای نرم آکنه است. میان برگ از یاخته های نرم آکنهای نردهای و اسفنجی تشکیل شده است. یاختههای نرده ای بعد از روپوست رویی قرار دارند و به هم فشردهاند، در حالی که یاخته های اسفنجی به سمت روپوست زیرین قرار دارند. میان برگ در بعضی گیاهان از یاختههای اسفنجی تشکیل شده است.
۱۸) لایه های یک برگ را از سطح به زیر بنویسید. (یاخته های زیر روپوست آن به هم فشرده اند.)
پاسخ: چون در صورت سوال بیان شده است که یاخته های زیر روپوست آن به هم فشرده است پس دارای یاخته های نرده ای باشد که زیر روپوست بالایی قرار می گیرد.
به ترتیب از سطح به زیر:
پوستک ← روپوست رویی ← یاخته های نرده ای ← آوند چوبی ← آوند آبکش / یاخته های اسفنجی ← روپوست پایینی ← پوستک.
توجه کنید: یاخته های اسفنجی و رگبرگ ها در یک سطح قرار دارند.
۱۹) چه موادی می توانند از روزن ها عبور کنند؟
پاسخ: O۲ ،CO۲ و آب
۲۰) تفاوت هایی برگی که میان برگ آن از یاخته های نرده ای و اسفنجی تشکیل شده است با برگی که میان برگ آن از یاخته های اسفنجی تشکیل شده است را بنویسید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
۲۱) تیلاکوئید چیست؟
پاسخ: فضای درون سبزدیسهها با سامانهای غشایی به نام تیلاکوئید به دو بخش فضای درون تیلاکوئید و بستره تقسیم شده است. تیلاکوئیدها ساختارهایی غشایی و کیسه مانند و به هم متصل هستند که رنگیزه های فتوسنتزی را در غشای خود دارند.
۲۲) ویژگی های سبز دیسه ها را بیان کنید.
پاسخ: دارای دو غشا هستند.
فضای درون آنها سامانه هایی غشایی به نام تیلاکوئید دارد.
دارای رنا دنا و رناتن هستند، پس می تواند برخی از پروتئینهای مورد نیاز خود را بسازد.
سبزدیسهها می توانند به طور مستقل تقسیم شوند.
۲۳) راکیزه را با سبز دیسه از نظر ساختار مقایسه کنید.
پاسخ: راکیزه: غشاء داخلیاش چین خورده است و فاقد ساختار تیلاکوئید و رنگیزه در بخش درونی خود است.
سبز دیسه: غشای داخلیاش صاف و بدون چین خوردگی است و دارای تیلاکوئید است.
هر دو دارای دو غشا هستند، هر دو دارای رنا، دنا و رناتن مخصوص خود هستند.
۲۴) فضاهای موجود در سبز دیسه ها را بیان کنید.
پاسخ: ۱- فضای بین غشای بیرونی و درونی
۲- فضای بین تیلاکوئید و غشای درونی (بستره)
فضای بین تیلاکوئیدها
۲۵) فراوانی راکیزه را با سبز دیسه در جانداران مقایسه کنید.
پاسخ: سبزدیسه در جانداران یوکاریوتی با قابلیت عمل فتوسنتز وجود دارد، اما راکیزه در تمامی جانداران یوکاریوتی وجود دارد. پس فراوانی راکیزه از سبز دیسهها بیشتر است.
۲۶) راکیزه و سبز دیسه را از نظر عملکرد مقایسه کنید.
پاسخ: راكيزه: تنفس یاختهای در آن انجام میشود، تولید انرژی ATP را برعهده دارد.
سبزدیسه: فتوسنتز را انجام می دهد، تولید ماده ی غذایی را برعهده دارد.
هر دو دارای دنا و رنا و رناتن مخصوص به خود هستند و قادر به پروتئین سازی برای خود هستند، می توانند مستقل از
یاخته تقسیم شوند.
۲۷) وجود رنگیزه های متفاوت چه نفعی برای گیاه دارد؟
پاسخ: کارایی گیاه را در استفاده از طول موجهای متفاوت نور افزایش می دهد.
۲۸) رنگیزه های فتوسنتزی کدام ها هستند و در کجا قرار دارند؟
پاسخ: رنگیزههای فتوسنتزی در غشای تیلاکوئید قرار دارند. سبزینه و کاروتنوئید از جمله رنگیزهها هستند.
۲۹) هر کدام از رنگیزه ها در گیاهان به چه رنگی دیده می شوند؟
پاسخ: سبزینههای a و b به رنگ سبز – کاروتنوئیدها به رنگ قرمز، زرد و نارنجی
۳۰) انواع رنگیزه ها را با بیشترین محدوده ی جذبشان بیان کنید.
پاسخ: سبزینههای a و b که بیشترین جذب هر دو محدودههای ۴۰۰ و ۵۰۰ نانومتر (بنفش – آبی) و ۶۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر (نارنجی – قرمز) است.
کاروتنوئیدها که بیشترین جذب آنها در بخش آبی و سبز نور مرئی است.
۳۱) وظیفه آنتن های گیرنده نور در فتوسیستم را بیان کنید.
پاسخ: هر آنتن که از رنگیزههای متفاوت کلروفیل و کاروتنوئیدها و انواعی پروتئین ساخته شده است، انرژی نور را می گیرد و به مرکز واکنش منتقل میکند.
۳۲) فتوسیستم چیست؟
پاسخ: رنگیزههای فتوسنتزی همراه با انواعی پروتئین در سامانههایی به نام فتوسیستم و ۲ قرار دارند. هر فتوسیستم شامل آنتنهای گیرنده نور و یک مرکز واکنش است.
۳۳) حداکثر جذب سبزینه ی a را در هر فتوسیستم بیان کنید.
پاسخ: حداکثر جذب سبزینه a در مرکز واکنش فتوسیستم ۱، در طول موج ۷۰۰ نانومتر و حداکثر جذب آن در فتوسیستم ۲، در طول موج ۶۸۰ نانومتر است.
۳۴) مرکز واکنش در فتوسیستم ها شامل چیست؟
پاسخ: مرکز واکنش شامل مولکولهای کلروفیل a است که در بستری پروتئینی قرار دارند.
۳۵) P۶۸۰ و P۷۰۰ چیست؟
پاسخ: حداکثر جذب سبزینهی a در مرکز واکنش فتوسیستم ۱، در طول موج ۷۰۰ نانومتر و حداکثر جذب آن در فتوسیستم ۲، در طول موج ۶۸۰ نانومتر است. بر همین اساس، به سبزینه a در فتوسیستم ۱، P۷۰۰ و در فتوسیستم ۲، P۶۸۰ میگویند.
۳۶) ناقل های الکترون چه نقشی برای فتوسیستم ها انجام می دهند؟
پاسخ: فتوسیستمها که در غشای تیلاکوئیدها قرار دارند با مولکولهای ناقل الکترون به هم مرتبط میشود. این مولکول ها میتوانند الکترون بگیرند یا این که الکترون از دست بدهند.
۳۷) آیا همه طول موج های نور مرئی به یک اندازه در فتوسنتز نقش دارند؟
پاسخ: خیر، زیرا رنگیزههای فتوسنتزی هر کدام حداکثر جذب و حداقل جذبشان با این که با هم متفاوت است اما تقریباً در یک محدوده خاص بیشترین جذب در (۷۰۰ تا ۶۰۰ و ۵۰۰ تا ۴۰۰) را دارند و در محدودهی دیگر (۶۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر) حداقل جذب را دارند. در نتیجه در تمام طیف نور مرئی فتوسنتز به یک اندازه نیست و متفاوت است.
۳۸) آزمایشی طراحی کنید که بررسی کند آیا طول موج های نور مرئی به یک اندازه در فتوسنتز نقش دارند یا خیر.
پاسخ: از اسپیروژیر باکتری های هوازی منشور و منبع نور استفاده می کنیم.
با استفاده از منشور طیفی از طول موج های مرئی را به وجود می آوریم. جلبک را روی سطحی ثابت می کنیم و بدون لوله آزمایشی شامل آب و باکتری های هوازی قرار می دهیم. لوله آزمایش را در برابر نوری که تجزیه کردیم قرار می دهیم. بعد از مدتی مشاهده شد باکتری ها در بعضی قسمت یا بهتر بگوییم طیف ها تجمع یافتهاند که این نشان دهنده تأثیرگذار بودن طول موج نور در فرآیند فتوسنتز است.
۳۹) اگر همه طول موج های نور مرئی به یک اندازه در فتوسنتز مؤثر ،باشند چه انتظاری داریم؟ (از اسپیروژیر به عنوان فتوسنتز کننده استفاده می کنیم.)
پاسخ: از آن جایی که اسپیروژیر دارای سبزدیسهای نواری و درازی است اگر آن را در طیفهای مختلف نوری مرئی قرار دهیم، انتظار داریم تراکم اکسیژن در همه اطراف جلبک رشته ای، یکسان باشد.
۴۰) چگونه می توان از آزمایش اسپیروژیر و باکتریهای هوازی نتیجه گرفت که سبزینه، رنگیزه های اصلی در فتوسنتز است؟
پاسخ: میزان باکتریهای هوازی در محدوده بیشترین جذب رنگیزههای سبز قرار دارد. توجه کنید که کاروتنوئید از ۵۰۰ نانومتر به بالا قابلیت جذب ندارد در حالی که در طیف ۶۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر ما میزان باکتری های هوازی زیادی داریم که نشان دهنده زیاد بودن عمل فتوسنتز در این طیف است که فقط رنگیزههای سبزینه قادر به جذب هستند رنگیزهی اصلی همان سبزینه است.
۴۱) بیشترین تجمع باکتری ها در آزمایش اسپیروژیر در طیف های مختلف نور مرئی در چه طول موج هایی بوده است؟
پاسخ: در طول موجهای بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر و طول موج ۶۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر بوده است.
۴۲) چه مواردی از ویژگی های نور بر فتوسنتز اثر می گذارد؟
پاسخ: طول موج، شدت و مدت زمان تابش نور
۴۳) چه عوامل محیطی بر فتوسنتز اثر می گذارند؟
پاسخ: نور، CO۲، دما، O٢
۴۴) چرا دما روی فتوسنتز اثر می گذارد؟
پاسخ: فتوسنتز فرآیندی آنزیمی است، بیشترین فعالیت آنزیم ها در گستره دمایی خاصی انجام می شود، بنابراین دما بر فتوسنتز اثر می گذارد.
۴۵) چرا طول موج نور در میزان فتوسنتز اثر می گذارد؟ شدت و مدت نور را در این باره توضیح دهید.
پاسخ: طول موج در غشای تیلاکوئید فتوسیستم ها قرار دارند که دارای رنگیزه های فتوسنتزی هستند. هر رنگیزه در محدوده خاصی حداکثر جذب را دارد از طرفی در بعضی طیف ها اصلاً جذب ندارد، در نتیجه طول موج روی میزان جذب نوری رنگیزه و در نتیجه میزان فتوسنتز تأثیر می گذارد.
شدت هر چه شدت بیشتر باشد میزان انرژی دریافتی الکترون های رنگیزه ها هم بیشتر است. مدت هر چه مدت تابیدن نور بیشتر باشد گیاه فرصت بیشتری برای انجام فرآیند فتوسنتز خواهد داشت.
۴۶) آیا این جمله درست است؟ چرا؟
«با افزایش اکسیژن، میزان فتوسنتز تا حدی افزایش می یابد و پس از آن ثابت می شود.»
پاسخ: خیر، این جمله صحیح نیست. افزایش تراکم اکسیژن بر سرعت فتوسنتز اثر می گذارد نه میزان فتوسنتز. توجه کنید که این دو، دو مقوله ی جدا هستند. در اثر افزایش سرعت فتوسنتز امکان دارد میزان آن کاهش یابد، اما زیاد بودن میزان فتوسنتز به معنی زیاد بودن سرعت آن نیست.
۴۷) با توجه به نمودار زیر تأثیر میزان اکسیژن بر میزان فتوسنتز گیاه را بیان کنید و نیز بیان کنید که گیاه روبه رو چه گیاهی است؟
پاسخ: هر چه تراکم اکسیژن کم باشد، سرعت فتوسنتز هم زیاد است، در حدی که اگر میزان اکسیژن صفر باشد ما بیشترین میزان فتوسنتز را خواهیم داشت. اما به مرور با افزایش میزان اکسیژن از سرعت فتوسنتز هم کاسته می شود تا حدی که هر چه قدر میزان اکسیژن افزایش یابد اثری بر سرعت فتوسنتز نخواهد داشت.
این نمودار مربوط به یک گیاه C۳ است.
۴۸) در چه حالتی وضعیتی برای نقش اکسیژنازی روبیسکو مساعد است؟
پاسخ: هنگامی که روزنه ها بسته است، تبادل گازهای O۲ و CO۲ متوقف می شود اما فتوسنتز داریم. در چنین حالتی که میزان CO۲ برگ کم می شود میزان اکسیژن در آن افزایش می یابد.
۴۹) با بسته شدن روزنه ها در گیاه چه اتفاقی می افتد؟
پاسخ: وقتی روزنه ها به منظور کاهش تعرق بسته می شوند تبادل گازهای اکسیژن و کربن دی اکسید از روزنه ها نیز توقف می یابد اما فتوسنتز همچنان ادامه دارد. بنابراین در حالی که میزان CO۲ برگ کم می شود، میزان اکسیژن در آن افزایش می یابد.
۵۰) نقش اکسیژنازی آنزیم روبیسکو باعث چه چیزی می شود؟
پاسخ: در صورت افزایش مقدار اکسیژن در برگ و کاهش کربن دی اکسید در آن، آنزیم روبیسکو با نقش اکسیژنازی خود، اکسیژن را با ریبولوزبيس فسفات ترکیب می کند. مولکول حاصل ناپایدار است و به دو مولکول سه کربنی و دو کربنی تجزیه می شود.
۵۱) نقش آنزیم روبیسکو به چه چیزهایی بستگی دارد؟
پاسخ: نقش کربوکسیلازی یا اکسیژنازی آنزیم روبیسکو به میزان CO۲ و اکسیژن در محیط عملکرد آن ارتباط دارد.
۵۲) چه عواملی سبب بسته شدن روزنه می شود؟
پاسخ: افزایش بیش از حد دما و نور سبب بسته شدن روزنه ها می شود.
۵۳) چه اتفاقی برای محصولات حاصل از فعالیت اکسیژنازی روبیسکو می افتد؟
پاسخ: پس از ترکیب اکسیژن با ریبولوزبیس فسفات، مولکولی ناپایدار به وجود می آید که به دو مولکول سه کربنی و دو کربنی تجزیه می شود. مولکول سه کربنی به مصرف بازسازی ریبولوزبیس فسفات می رسد مولکول دو کربنی از کلروپلاست خارج و در واکنشهایی که بخشی از آنها در راکیزه انجام می گیرد، از آن مولکول CO۲ آزاد می شود.
۵۴) چرا تنفس نوری باعث کاهش فرآورده های فتوسنتز می شود؟
پاسخ: در تنفس نوری گرچه ماده آلی تجزیه می شود اما برخلاف تنفس یاختهای، ATP از آن ایجاد نمیشود به همین دلیل باعث کاهش فرآوردههای فتوسنتز می شود.
۵۵) تنفس نوری چیست؟
پاسخ: در صورت بسته بودن روزنهها O۲ و ریبولوز بیس فسفات توسط آنزیم روبیسکو با هم ترکیب میشوند و یک محصول ناپایدار تولید میشود که به یک مولکول سه کربنه و یک مولکول دو کربنه تجزیه می شود. مولکول دو کربنه از کلروپلاست خارج و در واکنشهایی که بخشی از آن در راکیزه انجام میشود. از آن CO۲ آزاد می شود چون این فرآیند با مصرف اکسیژن آزاد شدن CO۲ و همراه با فتوسنتز است تنفس نوری نامیده می شود.
۵۶) افزایش شدت نور تأثیر بیشتری روی فتوسنتز می گذارد یا افزایش CO۲؟
پاسخ: با توجه به نمودارهای فعالیتها میزان افزایش CO۲ باعث افزایش میزان فتوسنتز به میزان بیشتری شده است و میزان افزایش شدت نور تأثیرش از میزان CO۲ کمتر است.
۵۷) علت افزایش میزان فتوسنتز در گیاهان C برخلاف گیاهان C۳ در شدت های بالای نور چه می تواند باشد؟
پاسخ: گیاهان C۴، کربن دی اکسید را در دو مرحله تثبیت می کنند و در شدت های بالای نور با این که روزنه ها بسته است و هیچ CO۲ وارد نمی شود با این ترفند تثبیت دو مرحله ای CO۲، میزان CO۲ را در کنار آنزیم روبیسکو بالا نگه می دارد و باعث انجام فتوسنتز می شود، از طرفی افزایش شدت نور باعث برانگیخته شدن بیشتر الکترون رنگیزه های گیرنده های نور می شود و این خود باعث افزایش فتوسنتز می شود.
۵۸) انواع جانداران فتوسنتز کننده را نام ببرید.
پاسخ: ۱- انواعی باکتری ها ۲- انواعی آغازیان ۳- گیاهان
۵۹) با توجه به گرم شدن کره زمین انتظار داریم کدام نوع گیاهان افزایش یابند؟
پاسخ: گیاهان C۴ زیرا با شرایط گرمای زیاد و کمبود آب سازگارترند و کارایی بیشتری دارند.
۶۰) ویژگی باکتری هایی که فتوسنتز می کنند چیست؟
پاسخ: باکتریهایی که فتوسنتز می کنند سبزینه ندارند، اما دارای رنگیزههای جذب کنندهی نورند.
۶۱) بخش عمده فتوسنتز توسط چه جاندارانی انجام می شود؟
پاسخ: بخش عمده فتوسنتز را جاندارانی انجام میدهند که گیاه نیستند و در خشکی زندگی نمیکنند که شامل انواعی از باکتریها و آغازیان میشوند.
۶۲) باکتری های فتوسنتز کننده غیر اکسیژن زا، چه باکتری هایی هستند؟
پاسخ: این باکتری ها CO۲ را جذب میکنند اما اکسیژن تولید نمیکنند، زیرا منبع تأمین الکترون در آنها ترکیبی به غیر از آب است رنگیزه فتوسنتزی این باکتری ها باکتری و کلروفیل است.
۶۳) باکتری های فتوسنتز کننده اکسیژن زا، چه نوع باکتری هایی هستند؟
پاسخ: بعضی باکتریها سبزینه دارند، مثل سیانوباکتریها که سبزینه a دارند و همانند گیاهان با استفاده از CO۲ و نور، ماده آلی میسازند و چون همانند گیاهان در فرآیند فتوسنتز اکسیژن تولید می کنند، باکتریهای فتوسنتز کننده اکسیژن زا نامیده میشوند.
۶۴) واکنش فتوسنتز در باکتری های گوگردی را بنویسید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
۶۵) باکتری های گوگردی ارغوانی و سبز از چه گروهی هستند و منبع الکترون آنها چیست؟
پاسخ: فتوسنتز کننده غیر اکسیژن زا هستند، منبع تأمین الکترون آنها از H۲S است و به جای اکسیژن، گوگرد ایجاد میشود.
۶۶) HS چیست و در کجا یافت می شود؟
پاسخ: هیدروژن سولفید گازی بی رنگ است و بویی شبیه تخم مرغ گندیده دارد در فاضلابها یافت میشود، بعضی باکتریها از آن به عنوان منبع الکترون استفاده می کنند.
۶۷) از باکتری های گوگردی ارغوانی و سبز در چه کارهایی استفاده می شود؟
پاسخ: از این باکتریها در تصفیه فاضلابها برای حذف هیدروژن سولفید استفاده می کنند.
۶۸) چند نوع از آغازیانی که فتوسنتز می کنند را نام ببرید.
پاسخ: جلبکهای قرمز، سبز، قهوه ای، اوگلنا
۶۹) باکتری و کلروفیل چیست؟
پاسخ: باکتریهای فتوسنتز کننده غیر اکسیژن را دارای رنگیزه های فتوسنتزی مخصوص به خود هستند که باکتریوکلروفیل نام دارد.
۷۰) یک جاندار تک یاخته ای فتوسنتز کننده نام ببرید که دارای غشاهای تیلاکوئیدی است؟
پاسخ: غشاهای تیلاکوئیدی در کلروپلاست وجود دارند، پس منظور جانداری تک یاخته ای کلروپلاست دار است، با توجه این که باکتری ها تک یاخته ای هستند، اما کلروپلاست ندارند. اوگلنا یک جاندار تک یاخته ای است که توانایی فتوسنتز دارد.
۷۱) اوگلنا جز کدام فرمانرو است و غذای خود را چگونه به دست می آورد؟
پاسخ: اوگلنا جزء آغازیان است و از دو طریق می تواند غذای خود را به دست آورد:
۱- در حضور نور ← فتوسنتز می کند.
۲- بدون نور ← سبزدیسههای خود را از دست می دهد و با تغذیه از مواد آلی مواد مورد نیاز خود را به دست می آورد.
۷۲) باکتری های شیموسنتز کننده چگونه مواد آلی مورد نیاز خود را می سازند؟
پاسخ: این باکتریها می توانند بدون نیاز به نور از کربن دی اکسید ماده آلی بسازند، انرژی مورد نیاز خود را از واکنش های شیمیایی به ویژه اکسایش ترکیبات معدنی به دست می آورند.
۷۳) آیا تولید کنندگان در اعماق تاریکی وجود ندارند؟
پاسخ: انواعی از باکتری ها هستند که بدون نیاز به نور از کربن دی اکسید ماده ی آلی می سازند، انرژی مورد نیاز برای ساختن مواد آلی از مواد معدنی را از واکنش های شیمیایی به ویژه اکسایش ترکیبات معدنی (غیر آلی) به دست می آورند.
۷۴) سه محل نام ببرید که باکتری های شیموسنتز کننده در آنجا قادر به حیات هستند.
پاسخ: ۱- در دهان ۲- اعماق اقیانوس ها ۴- اطراف دهانه آتشفشان های زیر آب
۷۵) یک نوع باکتری شیموسنتز کننده نام ببرید.
پاسخ: باکتریهای نیترات ساز که آمونیوم را به نیترات تبدیل می کنند از باکتریهای شیموسنتز کننده اند.
۷۶) الکترون برانگیخته چه نوع الکترونی است؟
پاسخ: الکترون با گرفتن انرژی از مدار خود خارج می شود، به چنین الکترونی، الکترون برانگیخته می گویند زیرا پرانرژی است. و از مدار خود خارج شده است.
۷۷) واکنش های فتوسنتزی چند دسته هستند؟
پاسخ: دو دسته اند: ۱- وابسته به نور ۲- مستقل از نور
۷۸) در عمل فتوسنتز الکترونی که در آنتن های گیرنده نور برانگیخته می شود چه سرنوشتی پیدا می کند؟
پاسخ: انرژی الکترون های برانگیخته در رنگیزههای موجود در آنتنها از رنگیزهای به رنگیزه دیگر منتقل و در نهایت، به مرکز واکنش می رود و در آنجا سبب ایجاد الکترون برانگیخته در سبزینه a و خروج الکترون از آن می شود.
۷۹) بعد از این که نور به مولکول های رنگیزه می رسد، چه اتفاقی می افتد؟
پاسخ: وقتی نور به مولکولهای رنگیزه میتابد الکترون انرژی می گیرد و برانگیخته می شود. الکترون برانگیخته ممکن است با انتقال انرژی به مولکول رنگیزه بعدی، به مدار خود برگردد یا از رنگیزه ی خارج و به وسیلهی رنگیزه یا مولکولی دیگر گرفته شود.
۸۰) چند نوع زنجیره انتقال الکترون در غشای تیلاکوئید وجود دارد؟ توضیح دهید.
پاسخ: دو نوع زنجیره انتقال الکترون در غشای تیلاکوئید وجود دارد، یک زنجیره بین فتوسیستم و فتوسیستم ۱ و دیگری بين فتوسیستم ۱ و +NADP قرار دارد.
۸۱) سرنوشت الکترون برانگیخته از فتوسیستم ۲ چیست؟
پاسخ: الکترون برانگیخته از فتوسیستم ۲، بعد از عبور از زنجیره انتقال الکترون به مرکز واکنش در فتوسیستم ۱ می رود. همچنین، الکترون برانگیخته از فتوسیستم ۱ در نهایت به مولکول +NADP می رسد.
۸۲) کمبود الکترون سبزینه a فتوسیستم ۱ چگونه تأمین می شود؟
پاسخ: الکترونی که از سبزینه a در مرکز واکنش فتوسیستم ۲ می آید، کمبود الکترون سبزینه a در فتوسیستم ۱ را جبران می کند.
۸۳) واكنش تشكيل NADPH را بنویسید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
۸۴) تجزیه نوری آب را توضیح دهید.
پاسخ: به تجزیه آب در اثر فرآیندهایی که به اثر نور مربوط می شود تجزیه نوری آب می گویند.
۸۵) کمبود الکترون سبزینه a در مرکز فتوسیستم ۲ چگونه تأمین می شود؟
پاسخ: در اثر تجزیه نوری آب الکترون ایجاد می شود که کمبود الکترونی سبزینه ی a در مرکز فتوسیستم ۲ را جبران می کند.
۸۶) واکنش تجزیه آب را بنویسید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
۸۷) عامل تجزیه نوری آب را بنویسید و بگویید در کجا انجام می شود؟
پاسخ: تجزیه نوری آب در فتوسیستم ۲ و در سطح داخلی تیلاکوئید انجام می شود. حاصل تجزیه آب الکترون، پروتون و اکسیژن است.
۸۸) انتقال انرژی و انتقال الکترون را در واکنش های تیلاکوئیدی توضیح دهید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
۸۹) سرنوشت هر یک از محصولات تجزیه نوری آب را بنویسید.
پاسخ: اکسیژن: از طریق روزنها خارج می شود یا در راکیزه مورد استفاده قرار می گیرد.
الكترون: کمبود الکترونی سبزینه a در مرکز واکنش فتوسیستم ۲ را جبران می کند.
پروتون: در فضای درون تیلاکوئیدها تجمع می یابد.
۹۰) مراحل تولید NADPH از +NADP را بیان کنید.
پاسخ: +NADP با گرفتن دو الکترون فتوسیستم ۱، با منفی پیدا می کند و با ایجاد پیوند با پروتون به مولکول NADPH تبدیل میشود.
۹۱) در برگ گیاه اوریمی مولکول آب هم تجزیه می شود و هم تولید، توضیح دهید چگونه و در کجا این اتفاقات می افتد.
پاسخ: تجزیه آب در سطح داخلی تیلاکوئید انجام میشود، این تجزیه آب به علت فرآیندهایی است که به اثر نور مربوط میشود و به آن تجزیه ی نوری آب میگویند:
تولید آب در فضای داخلی راکیزه در طی زنجیره انتقال الکترون صورت می گیرد، O۲ آخرین گیرنده الکترون است که با گرفتن الکترون تبدیل به یون اکسید می شود و سپس با گرفتن پروتون تولید H۲O می کند.
۹۲) چه مواردی شیبی از غلظت پروتون از فضای درون تیلاکوئیدها به سمت بستره ایجاد می کند؟
پاسخ: ۱- پمپ پروتون که در زنجیره انتقال الکترون قرار دارد و پروتون ها را از بستره به درون تیلاکوئید پمپ میکند.
۲- تجزیه شدن آب که تعدادی پروتون را در تیلاکوئید به وجود میآورد.
۹۳) پمپ پروتون درون دیسه در کجا قرار دارد و چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ: یکی از اجزای زنجیره انتقال الکترون که بین فتوسیستم ۲ و ۱ در غشای تیلاکوئید قرار دارد، پروتئینی است که یون های H را از بستره به فضای درون تیلاکوئیدها پمپ می کند.
۹۴) در فرآیند ساخته شدن نوری ATP چند اجزای سراسری نقش دارد؟ توضیح دهید.
پاسخ: ۳ عدد: ۱- فتوسیستم ۱ ← تجزیه ی آب و انتقال الکترون برانگیخته
۲- پمپ پروتون ← پمپ +H از بستره به درون تیلاکوئید و ایجاد شیب غلظت
۳- آنزیم ATP ساز ← با عبور پروتون از درون آن ATP ساخته می شود.
۹۵) ساخته شدن نوری ATP را توضیح دهید.
پاسخ: درون تیلاکوئید مقدار پروتون بیشتر از بستره می شود (به علت فعالیت پمپ پروتون و تجزیه ی آب)، شیب غلظت ایجاد می شود، تنها راه عبور پروتون ها آنزیم ATP ساز است. همراه با عبور پروتون ها از این آنزیم، ATP ساخته می شود. به این گونه ساخته شدن که حاصل فرآیندی است که با نور راه می افتد ساخته شدن نوری ATP می گویند.
۹۶) نمودار زیر را تفسیر کنید.
پاسخ: میزان فتوسنتز در گیاهان C۳ و C۴ با افزایش شدت نور افزایش می یابد، اما این افزایش در گیاهان C۴ بیشتر از گیاهان C۳ است، پس از مدتی گیاهان C۳ با افزایش شدت نور هیچ افزایشی در میزان فتوسنتز خود ندارند، در حالی که گیاهان C۴ همچنان به افزایش خود ادامه می دهند.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
سوال های متن درس قبلی: سوالات متن فصل پنجم زیست دوازدهم
توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیت ها و سوالات دروس کتاب زیست شناسی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله نمونه سوالات متن فصل ۶ ششم کتاب زیست شناسی ۳ پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹
برای امتحان هایی با سطح پاین خوبه و حتی میشه به عنوان جمع بندی ازش استفاده کرد …
سلام خیلی عالی بود نمونه سوالات ممنون 🤗🤗🤗🤗👏👌🤩😍😉