اخبارعلمی

سوالات متن درس هشتم روانشناسی یازدهم انسانی با جواب

نمونه سوال های امتحانی تشریحی و جای خالی درس 8 هشت کتاب روانشناسی پایه یازدهم انسانی با جواب

نمونه سوالات متن درس ۸ هشتم «روان شناسی سلامت» کتاب روانشناسی پایه یازدهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس هفتم روانشناسی یازدهم انسانی

سوالات متن درس هشتم روانشناسی یازدهم انسانی با جواب
سوالات متن درس هشتم روانشناسی یازدهم انسانی با جواب

نمونه سوال های متن امتحانی درس 8 هشتم روانشناسی یازدهم انسانی

۱) روانشناسی سلامت چیست؟

پاسخ: شاخه‌ای از روان‌شناسی است که از یافته‌های این علم برای پیشگیری و درمان بیماری‌های جسمی بهره می‌برد.

۲) پیوستار سلامت را رسم کنید و شرح دهید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید شکل پیوستار سلامت را مشاهده کنید:

سوالات متن درس هشتم روانشناسی یازدهم انسانی با جواب
سوالات متن درس هشتم روانشناسی یازدهم انسانی با جواب

سمت راست این پیوستار بیانگر وضعیت سلامت کامل و سمت چپ بیانگر مرگ است و میان این دو، درجات مختلفی از سلامت نشان داده شده است؛ به‌ طوری که بیمار مبتلا به سرطان، که روش درمانی دیگر روی او اثر ندارد، نزدیک به انتهای چپ پیوستار یعنی مرگ (قسمت قرمز ناتوانی‌های عمده ناشی از بیماری) قرار دارد. به عکس، فردی که در زندگی توانسته با انتخاب شیوه‌ای صحیح و سالم، از بروز بیماری‌ها در خود پیشگیری کند، در انتهای راست پیوستار (قسمت سبز شیوه زندگی بسیار سالم) یعنی سلامت کامل قرار می‌گیرد.

۳) از پیوستار سلامت چه نتیجه ای به دست می آید؟

پاسخ: در روان‌شناسی سلامت، اعتقاد بر این است که بیماری یا سلامت دو جنبه جداگانه نیستند، بلکه از سلامت کامل تا مرگ، یک پیوستار وجود دارد که هر یک از ما برروی یکی از نقاط پیوستار جای می‌گیریم.

۴) اهداف روانشناسی سلامت کدم اند؟

پاسخ: پیشگیری و درمان بیماری‌ها، حفظ سلامتی و ارتقای آن

۵) در روانشناسی سلامت متغیرهای روان شناختی در چند نقش بررسی می شوند؟ هر یک را شرح دهید.

پاسخ: در روان‌شناسی سلامت، متغیرهای روان‌شناختی در دو نقش بررسی می‌شوند:

۱- عامل ایجاد بیماری‌های جسمانی : برخی از مسائل روانی در ایجاد انواع بیماری‌های جسمانی مؤثر است؛ مثلاً کسی مانند خانم عسگری، که در زندگی خود فشارهای زیادی را تجربه می‌کند، احتمال دارد به بیماری‌های قلبی – عروقی و سایر بیماری‌های جسمانی مبتلا شود.

۲- پیامدهای بیماری‌های جسمانی : اگر فردی مبتلا به بیماری‌ها و مشکلات جسمانی باشد عوارض و مشکلات روانی نیز در وی بروز می‌کند؛ مثلاً کسی که مانند امید ۱۴ ساله مبتلا به بیماری دیابت است، خیلی زود عصبانی می‌شود و احساس غمگینی می‌کند.

۶) منظور از سبک زندگی چیست؟

پاسخ: به مجموعه الگوهای رفتاری و شناختی، که شما معمولاً در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنید سبک زندگی می‌گویند.

۷) چه رابطه ای بین سبک زندگی و بیماری وجود دارد؟ مثال بزنید.

پاسخ: سبک زندگی با عوامل خطرساز بیماری رابطه دارد. الگوهای رفتار ناسالم در ایجاد و گسترش بیماری‌ها مؤثرند؛ مثلاً اگر در برنامه روزانۀ یک نفر، که همان سبک زندگی اوست، خوردن غذاهای چرب و سرخ شده و عدم تحرک کافی باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت بیشتر می‌شود.

۸) ابعاد مهم سبک زندگی را نام ببرید.

پاسخ: ۱- تغذیه
۲- ورزش
۳- فشارهای روانی و روش‌های مقابله با آن.

۹) رژیم غذایی سالم شامل چه مواردی است؟

پاسخ: متخصصان تغذیه معتقدند که رژیم غذایی سالم باید حاوی کربوهیدرات زیاد و چربی کم باشد؛ همچنین آنان بر اهمیت مصرف مواد فیبردار و میوه‌ها تأکید می‌کنند.

۱۰) در رژیم غذایی خاص هر فرد باید به چه ویژگی هایی از آن فرد توجه کرد؟

پاسخ: تغذیه سالم و متعادل به سبک زندگی افراد مرتبط است. همه افراد نیاز به رژیم‌های غذایی خاص سن و جنس خودشان دارند و به تناسب رشد، نوع رژیم غذایی افراد تغییر می‌کند.

۱۱) چند ورزش مناسب را نام ببرید ویژگی این ورزش ها چیست؟

پاسخ: پیاده‌روی، کوه پیمایی، شنا و دویدن آهسته که به مصرف اکسیژن احتیاج دارند، نمونه‌هایی از ورزش‌های مناسب است.

۱۲) چند مورد از فواید ورزش را نام ببرید.

پاسخ: ورزش، علاوه بر ایجاد لذت و شادابی، موجب حفظ و ارتقای سلامتی و پیشگیری و کنترل بیماری‌ها می‌شود. همچنین، ورزش و تحرک زیاد می‌تواند سوخت‌وساز بدن را تنظیم کرده به کنترل وزن و تناسب اندام کمک کند. ورزش اثرات پرخوری بر وزن و سلامتی را کنترل می‌کند و موجب تناسب اندام می‌شود.

۱۳) فشار روانی چیست؟ با ذکر مثال توضیح دهید.

پاسخ: «فشار روانی عبارت است از نیاز برای دوباره سازگار شدن با شرایط جدید زندگی».
فشار روانی، روبه‌روشدن با تغییر در زندگی است. مواردی مانند بیماری، مرگ یکی از عزیزان، فشار کار سنگین و قبولی یا شکست در کنکور، یک ویژگی مشترک دارند و آن ایجاد تغییر در زندگی است. چنین تغییری باعث به هم خوردن تعادل در زندگی می‌شود و لازم است برای سازگار شدن با شرایط جدید بیشتر تلاش کنیم.

۱۴) فشار روانی از جنس چه نوع ارتباطی است و چه موقع ایجاد می شود؟ یک مثال بزنید.

پاسخ: فشار روانی از نوع ارتباط شخص با محیط است. هنگام فشار روانی، شخص یک رویداد یا یک موقعیت را به صورت فشارآور و فراتر از توانایی خود، ارزیابی می‌کند و سلامتی خود را در خطر می‌بیند.
مثال: ۱- حواس‌پرتی دانش آموز در جلسه امتحان به علت فشار روانی زیاد؛
۲- ناراحتی شدید از دوست صمیمی در صورتی که نتوانید ناراحتیتان را به او بگویید؛

۱۵) مهمترین پیامد فشار روانی چیست؟

پاسخ: فشار روانی پیامدهای ناخوشایندی به دنبال دارد که یکی از آنها از دست دادن تمرکز است.

۱۶) فشار روانی منفی و مثبت چه رابطه ای با دستیابی به اهداف دارند؟

پاسخ: در فشار روانی منفی، فرد به دلیل نوع ارزیابی‌اش از مشکل، احساس ناخوشایندی را تجربه می‌کند و در نتیجه، قادر به دستیابی به هدف نیست. برعکس، در فشار روانی مثبت، انگیزش و تلاش فرد برای رسیدن به هدف‌ها افزایش یافته، با موقعیت به چالش برخاسته و هنگام رسیدن به هدف، فشار روانی‌اش از بین می‌رود.

۱۷) فشار روانی مثبت چه تأثیری بر رفتار و شناخت فرد دارد؟ مثال بزنید.

پاسخ: فشار روانی مثبت باعث ارتقای واکنش‌های رفتاری و پردازش‌های شناختی می‌شود؛ برای مثال دروازه‌بان در فوتبال زمانی که توپ در زمین تیم مقابل است کاملاً احساس خونسردی می‌کند و همین باعث بی‌توجهی وی می‌شود، امّا همین که توپ به سمت او حرکت می‌کند، کاملاً هشیارانه عمل می‌کند؛ یعنی توجه متمرکز در او شکل گرفته، کوچک‌ترین حرکت‌ها را در نظر می‌گیرد. دروازه‌بان در این حالت با فشار روانی مثبت مواجه است.

۱۸) مقابله چیست؟

پاسخ: مقابله به معنای تلاش فرد برای از بین بردن فشار روانی و یا به حداقل رساندن و تحمّل آن است.

۱۹) نحوه فراخوانی روش های مقابله در یک فرد چگونه است؟

پاسخ: هنگام روبه‌رو شدن با موقعیت، فرد ابتدا بر اساس برداشت اولیه خود، آن را ارزیابی می‌کند و از خود می‌پرسد: آیا خطری مرا تهدید می‌کند؟ اگر پاسخ این سؤال مثبت باشد، فرد کنترل شخصی خود را ارزیابی می‌کند: آیا من می‌توانم کاری برای تغییر موقعیت انجام دهم؟ به این ترتیب روش‌های مقابله‌ای فرد، برای کاهش فشار روانی، فراخوانی می‌شوند.

۲۰) هدف اصلی در مقابله چیست؟ یک مثال بزنید.

پاسخ: هدف اصلی فرد در مقابله، حذف عامل فشارآور است که زندگی او را از حالت عادی خارج ساخته است؛ مثلاً دانش آموزی که نمره خوبی نگرفته است، هر روز وقت بیشتری را صرف مطالعه و یادگیری آن درس می‌کند. در این مثال، دانش آموز سعی دارد مشکل درسی خود را برطرف کند. هر چند ممکن است دانش آموز دیگری، برای فرار از این مشکل، خود را با فعالیت دیگری مثل بازی کامپیوتری و یا تلفن همراه سرگرم کند.

۲۱) آیا همیشه می توانیم عامل فشار روانی را حذف کنیم؟ یک مثال بزنید.

پاسخ: باید گفت خیر؛ مثلاً برای فردی که پدر خود را از دست داده و دچار غم از دست دادن عزیز شده است، کاری نمی‌توان کرد، مگر آنکه به‌ طور سازگارانه‌ای شرایط پیش آمده را پذیرفته، فشار روانی را تحمل کند، به گونه‌ای که اندوه پیش آمده اثرات منفی کمتری داشته باشد.

۲۲) انواع مقابله را نام ببرید.

پاسخ: مقابله‌ها را می‌توان به دو دسته سازگارانه و ناسازگارانه تقسیم کرد.

۲۳) مقابله سازگارانه را تعریف کنید.

پاسخ: مقابله‌هایی که به حل مسائل و برطرف کردن عامل فشارآور و به حداقل رساندن و یا تحمل فشار روانی کمک می‌کنند، مقابله‌های سازگارانه هستند.

۲۴) عملکرد فردی که در حال مقابله سازگارانه است چگونه است؟

پاسخ: افراد در مقابله‌های سازگارانه، موقعیت را به خوبی می‌سنجند، از راهنمایی و حمایت دیگران استفاده می‌کنند و به روش‌های انتخاب شده حل مسئله فکر می‌کنند.

۲۵) چهار نمونه از روش های مقابله سازگارانه را نام ببرید و هر یک را مختصراً توضیح دهید.

پاسخ: الف) استفاده از مهارت حل مسئله : در این شیوه مقابله، فرد منبع استرس یا مشکل را یک مسئله در نظر می‌گیرد و برای مقابله با آن از مهارت حل مسئله استفاده می‌کند.

ب) مشورت و راهنمایی گرفتن : گاهی ممکن است فرد به تنهایی نتواند مشکل را حل کند؛ به همین دلیل، احساس فشار روانی در او باقی می‌ماند. در این موارد، مشورت کردن و راهنمایی گرفتن از دیگران به عنوان یک مقابله سازگارانه در نظر گرفته می‌شود.

ج) استفاده از حس شوخ طبعی : شوخی، به عنوان یک روش مقابله سازگارانه، در مواردی استفاده می‌شود که امکان از بین بردن مشکل در کوتاه مدت وجود ندارد برای اینکه راحت‌تر بتوان با فشار روانی سازگار شد، از حس شوخ طبعی استفاده می‌شود.

د) فعالیت بدنی و ورزش کردن : در بسیاری از مواقع می‌توان از ورزش کردن، به عنوان یکی از روش‌های سازگارانه مقابله با فشار روانی، استفاده کرد؛ مثلاً وقتی که به فرد فشارهای روانی زیادی وارد شده باشد ممکن است بر سلامتی او تأثیر منفی بگذارد. فعالیت بدنی و ورزش ملایم می‌تواند به وی کمک کند و باعث بی‌توجهی او به فشار روانی گردد.

۲۶) مقابله ناسازگارانه چیست؟

پاسخ: مقابله‌هایی که به حل مسئله و برطرف کردن فشار روانی کمک نمی‌کنند، معمولاً مقابله‌های ناکارآمد، ناسازگار و مضر هستند.

۲۷) عملکرد فردی که از مقابله ناسازگارانه استفاده می کند چگونه است؟

پاسخ: فرد، در مقابله‌های ناسازگارانه به منظور کاهش فشار روانی، به رفتارهای مضر و مخرب رو می‌آورد.
افرادی که از این نوع مقابله‌ها استفاده می‌کنند، معمولاً از موقعیت اجتناب کرده یا آن را انکار می‌کنند. خود و دیگران را به خاطر مشکل سرزنش می‌کنند، عصبانی، پرخاشگر و یا افسرده و منفعل می‌شوند و موجب بروز فشارهای روانی بیشتری می‌گردند که اثرات آنها وخیم‌تر و عظیم‌تر از فشار روانی اولیه است.

۲۸) چهار نمونه از روش های مقابله ناسازگارانه را نام ببرید و مختصر توضیح دهید.

پاسخ: الف) منفعل بودن : در این مقابله ناکارآمد، فرد دست از فعالیت بر می‌دارد و برای از بین بردن فشار روانی، تلاش نمی‌کند.

ب) در انتظار معجزه بودن : فرد در این مقابله، بدون اینکه تلاش کند، منتظر است اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ دهد.

ج) انجام دادن رفتارهای تکانشی و بدون فکر و تأمل : فرد در این نوع مقابله هنگام رویارویی با فشار روانی، از لحاظ هیجانی، به شدت تحریک می‌شود؛ به طوری که بر هیجانات و رفتار خود کنترل ندارد، بسیار عصبی و پرخاشگر است و حتی ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند.

د) استفاده از داروهای شیمیایی، دخانیات و سایر موارد مشابه : فرد در این نوع مقابله، برای فراموش کردن هیجانات منفی فشار روانی و رهایی از آنها، از داروهای آرام بخش، مواد اعتیادآور یا سیگار استفاده می‌کند که نه تنها کمکی به کنترل فشار روانی نمی‌کند، بلکه فشار آورهای بزرگ‌تری را ایجاد کرده و بر سلامتی فرد نیز تأثیر مخرب دارد.

۲۹) راه های تأثیر مذهب در سلامت را نام برده و مختصراً شرح دهید.

پاسخ: راه مستقیم : مذهب و رفتارهای معنوی (مثل توکل به خدا)، از طریق ایجاد آرامش ذهنی، کاهش فشار روانی، رابطه با خداوند و ایجاد روحیه مثبت حاصل از شرکت در مراسم مذهبی، عبادت و افزایش احساس حمایت اجتماعی، باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

راه غیر مستقیم : تحقیقات نشان داده است افراد مذهبی، در مقایسه با دیگر افراد، سبک زندگی سالم‌تری دارند و از رفتارهای پرخطر جنسی، مصرف سیگار، الکل و تغذیه ناسالم اجتناب می‌کنند.

۳۰) برخی از روش‌های سازگارانه کوتاه مدت را نام ببرید.

پاسخ: – تنفس عمیق
– گفتن عبارت «ایست!»
– شمردن اعداد
– تلقین برخی جملات
– خواندن یک بیت یا یک جمله
– ترک موقعیت
– خوردن یک لیوان آب خنک
– به خاطر آوردن یک رویداد خوشایند یا یک بیت شعر خوشایند.

۳۱) برخی از روش‌های سازگارانه بلند مدت را نام ببرید.

پاسخ: – ورزش‌های هوازی
– تمرین آرام‌سازی خود
– استفاده از روش‌های حل مسئله
– نوشتن خاطرات
– تغذیه مناسب
– حمایت های اجتماعی
– تفریح و سرگرمی
– برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده.

۳۲) بسیاری از بزهکاری‌ها، اعتیاد و انحراف‌های فردی و اجتماعی به دلیل استفاده مکرر از مقابله‌های نامناسب و ناسازگارانه در مقابل ……………. است.

پاسخ: فشار روانی

۳۳) فشار روانی به دو نوع، ……….. و …………. تقسیم می‌شود.

پاسخ: منفی و مثبت

۳۴) مثال هایی برای فشار روانی مثبت و منفی بنویسید.

پاسخ: ۱- حواس‌پرتی دانش آموز در جلسه امتحان به علت فشار روانی زیاد؛
۲- ناراحتی شدید از دوست صمیمی در صورتی که نتوانید ناراحتیتان را به او بگویید؛
۳- رقابت شدید دانش آموز برای کسب رتبه دو در سال تحصیلی؛
۴- تحت فشار بودن یک فوتبالیست برای زدن پنالتی سرنوشت‌ساز در دقایق پایانی بازی.

۳۵) اغلب افراد، فشار روانی را ………… تلقی می‌کنند.

پاسخ: منفی

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس ششم روانشناسی یازدهم انسانی با جواب

توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب روانشناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله سوالات متن درس ۸ هشتم کتاب روانشناسی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =