مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره صاعقه و آذرخش ⚡️+ انواع رعد و برق

بهترین مقاله درباره صاعقه و آذرخش برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

صاعقه و آذرخش از پدیده‌های طبیعی هستند که در فصول خاصی از سال و بر اثر فرایند بارهای الکتریکی در ابرها اتفاق می‌افتند؛ این اتفاق در اختلاف پتانسیل مثبت و منفی که در ابرها وجود دارد، رخ می‌دهد. به این منظور که یک نوع خالی کردن بار دارای فشار در ابرها صورت می‌گیرد.

عمل تخلیه شدن الکتریکی ابرها در نتیجه اختلاف پتانسیل بارهای الکتریکی مثبت و منفی دمای بالایی ایجاد می‌کند که همین حرارت بالا رفته‌ی بسیار زیاد با توجه به فعل و انفعالاتی در اتمسفر هوا موجب ایجاد صدای مهیبی به نام رعد خواهد شد. در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره رعد و برق مطالبی ارائه دهیم با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره ذهن انسان

تحقیق درباره صاعقه و آذرخش

چگونگی ارسال صاعقه و آذرخش به زمین

زمانی صاعقه و آذرخش به زمین می‌رسند که جابجایی و انتقال بارهای الکتریکی منفی در ابرها و بارهای مثبت در زمین خیلی بیشتر از چند میلیون ولتاژ باشد؛ در این صورت اثرات آذرخش به سطح زمین می‌رسد که در نتیجه این موضوع و رخداد طبیعی ممکن است باعث اتفاقات ناگواری برای اشیا و اجسام روی زمین شود؛ از جمله آتش سوزی، برق گرفتی و…

پدیده صاعقه و آذرخش در نتیجه فعل و انفعالات فیزیکی رخ می‌دهند که بسیار علمی و در اثر علل و عواملی  منظم و دقیق رخ می‌دهد؛ این جابجایی بارهای الکتریکی منفی که در ابرها وجود دارد، با عوامل زمینی باعث ایجاد یک جریان الکتریکی قوی می‌شود که در اثر فشاری است که در ابرهای باران زا به وجود می‌آید.

قدرت ایجاد شده به قدری پر انرژی است که اتصالات فیزکی بین ابرهای منفی و زمین مثبت موجب برخورد صاعقه به سطح زمین خواهد شد. یکی از موضوعاتی که در اثر برخورد صاعقه با سطح زمین قابل توجه است میزان احتمالات خطری است که دارند و به همین دلیل باید مراقب و پیش‌بین کننده صاعقه‌هایی با ولتاژ برقی بسیار قوی بود.

ایجاد انواع صاعقه و آذرخش

همانطور که می‌دانید و بیان کردیم صاعقه‌ها بیشتر در فصول خاصی از سال مثل بهار یا پاییز اتفاق می‌افتند و در تابستان به دلیل جو هوای گرمی که در سطح ابرها وجود دارد ما کمتر شاهد رعد و برق هستیم؛ پس برای ایجاد رعد و برق ضمن اینکه ابرها باید باران زا باشند، هوای سرد نیز از دلیل حتمی رخ دادن آذرخش یا صاعقه است.

در معمول‌ترین حالت ابرهایی که در سطح خود بار منفی دارند به دنبال جریانی هستند که این بارها را تخلیه کنند، در این صورت جسم و شیئ یا سطحی از زمین که بار مثبت متناسبی را برای این ابرها با بار منفی فراهم می‌کنند، شرایط مناسبی ایجاد خواهند کرد که باعث ایجاد آذرخش شوند و این صاعقه‌ها با سرعت هر چه تمام به سطح زمین انتقال داده خواهند شد.

در بسیاری از موارد ما شاهد رعد و برق درون ابری هستیم؛ به این منظور که جریان انتقال الکتریکی بار منفی و مثبت بین ابرها شکل می‌گیرد و این نوع رعد و رق در سطح زمین حس نمی‌شود و فقط ما درخششی با صدای بسیار کم از آن‌ها در آسمان می‌بینیم.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره میکروسکوپ و اجزای آن
و
تحقیق درباره انواع اهرم ها
و
آداب صحبت کردن تاثیر گذار

به پایان تحقیق درباره‌ی صاعقه و آذرخش رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =