مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره ثواب نماز جماعت ⚜️ کلاس دوم

بهترین مقاله درباره ثواب نماز جماعت برای دانش آموزان کلاس دوم و تمامی پایه ها

تحقیق درباره ثواب نماز جماعت : نمازی جماعت نمازی است که به صورت دسته جمعی در مسجد یا هر مکان دیگری خوانده می‌شود، براساس روایات و احادیث خواندن نماز جماعت ثواب‌های بسیاری دارد.

در این نوشتار آموزش و پرورش ماگرتا می‌خواهیم ثواب نماز جماعت و مسائل پیرامونی آن را مورد بررسی قرار دهیم پس در بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد صنایع دستی ایران

تحقیق درباره ثواب نماز جماعت

نماز جماعت چیست؟

نماز جماعت به نمازی گفته می‌شود که به صورت دسته جمعی در مسجد یا ار مکان دیگری اقامه می‌شود، در این نماز شخصی که جلو می‌ایستد و دیگران به او اقتدا می‌کنند را امام جماعت می‌گویند و افرادی که به او اقتدا می‌کنند را مأموم می‌گویند. برای خواندن نماز جماعت حداقل دو نفر باید حضور داشته باشند یعنی یکی شخص امام جماعت و دیگر مأموم.

اولین نماز جماعت را پیامبر(ص) و امام علی (ع) اقامه کردند شرکت در نماز جماعت مستحب موکد است و تنها نماز‌های واجب مانند نماز آیات، نماز میت، نماز یومیه، نماز جمعه و نماز عیدین را می‌تان به صورت جماعت اقامه کرد.

اهمیت نماز جماعت

از مستحبات موکد در دین اسلام نماز جماعت است و بر اساس روایات ترک بدون عذر آن، بی توجهی به نماز جماعت به منزله کوچک شمردن خدا می‌باشد.

در قرآن کریم در باب فضیلت نماز جماعت به آیه شریفه ( وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِینَ) اشاره شده است . البته احادیث ک روایات زیادی در باب نماز جماعت و ثواب آن وجود دارد.

آیت الله بروجردی معتقد است که نماز در دین اسلام در ابتدا به صورت واجب تاکید شد است، در ابتدای پیامبری حضرت محمد (ص) نماز جماعت به امامت رسول خدا برگزار میشد که تنها مأموم زن حضرت خدیجه و تنها مأموم مرد حضرت علی(ع) بوده است سپس جعفر طیار به آن‌ها ملحق شده است.

فضیلت و ثواب نماز جماعت

 روایات و احادیث زیادی در خصوص ثواب و فضیلت نماز جماعت بیان شده است، پیامبر اکرام می‌فرماید که هر چه تعداد حاضران در نماز جماعت بیشتر باشد نزد پرودگار محبوب‌تر و پاداش آن بیشتر خواهد بود اگر مأموم یک نفر باشد، فضیلت نماز ۱۵۰ برابر و اگر دو نفر باشد فضیلت نماز ۶۰۰‌ ‌برابر و اگر ۹ نفر بیشتر باشد پاداش آن را جز خدا کسی نمی داند.

همچنین براساس روایات یک نماز جماعت از ۲۵ نماز فُرادا برتر است و ثواب نماز جماعت برتر از چهل سال نماز فُرادا در خانه می‌باشد.

آثار نماز جماعت

براساس روایات و احادیث نماز جماعت آثار فوق العاده‌ای دارد که شامل سبب دوری از نفاق، آمرزش گناهان و استجابت دعا، جلب خشنودی خدا و ملائکه و آسان شدن سختی‌ها در قیامت و ورود به بهشت می‌شود، همچنین اگر کسی در نماز جماعت شرکت کند می‌تواند دیگران را شفاعت کند.

پیامبر اسلام می‌فرماید: هر گامی که نماز گزار برای رفتن به مسجد بر میدارد برایش هزار حسنه نوشته می‌شود و ۷۰‌ درجه دریافت می‌کند و از اینگونه از دنیا برود پرودگار ۷۰ هزار فرشته را مامور می‌کند تا در قبر او را زیارت کنند و انیس و همدم او باشند تا زمانی که از قبر خود برخیزد.

از دیگر آثار نماز جماعت می‌توان به هویت یافتن جامعه اسلامی، کاشتن بذر محبت و مودت، آگاهی بیشتر مردم از یکدیگر، تعاون و همکاری و ارتباط و الفت میان مسلمانان اشاره کرد.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درباره آداب غذا خوردن در دین اسلام
و
تحقیق با موضوع نماز

☑️ به پایان تحقیق درباره ثواب نماز جماعت رسیدیم، اگر شما نیز اطلاعات مفیدی در مورد این موضوع دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =