اخبارعلمی

تحقیق در مورد منابع آب آشامیدنی کلاس پنجم + PDF

مقاله دانش آموزی درمورد مهمترین منابع آب آشامیدنی ایران و دنیا برای کلاس پنجم ابتدایی

تحقیق درباره‌ی منابع آب آشامیدنی کلاس پنجم : بعد از هوا مهم‌ترین نیاز انسان و دیگر موجودات آب آشامیدنی است؛ زیرا انسان بدون آب تنها چند روز بیشتر نمی تواند زنده بماند، حال شاید جالب باشد که بدانید منابع آب آشامیدنی محدود است.

در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم منابع آب آشامیدنی را بررسی کنیم و مطالبی مفیدی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم پس با ما همراه شوید.

تحقیق در مورد منابع آب آشامیدنی کلاس پنجم

تحقیق درباره منابع آب آشامیدنی خلاصه

آب شیرینی، آبی که درصد نمک آن کم باشد قابل آشامیدن می‌باشد، آب اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها شور است و برای استفاده از آن‌ها نیاز به تصفیه کردن دارد که هزینه آن بسیار بالا است، به همین دلیل انسان‌ها به آب‌های شیرین موجود در خشکی و جو زمین قانع هستند.

لازم به ذکر است که آب شیرینی ابتدا باید ضد عفونی شده سپس به آب آشامیدنی تبدیل شود، در واقع آبی قابل آشامیدن است که عوامل فیزیکی، شیمیایی، آن در حد استاندارد باشد و مصرف ان برای بدن عوارضی ایجاد نکند.

امروزه داشتن منابع آب آشامیدنی برای یک کشور امتیاز بزرگی محسوب می‌شود و در عرصه سیاسی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

می دانید که سه صدر از آب‌های زمین شامل آب شیرین می‌شود که تنها دو سوم آن در یخچال‌های طبیعی و قطبی قرار دارد، بدین ترتیب می‌توان گفت که میزان آب آشامیدنی بسیار محدود است.

☑️ منابع تامین آب شرب عبارتند از:

  • منابع زمینی مانند چشمه‌ها و سفره‌های آبی
  • بارش باران و تگرگ
  • آب تقطیر شده دریا
  • شبکه آبرسانی
  • ژنراتور آب جوی
  • منابع بیولوژیکی متل گیاهان
  • آب‌های سطحی مانند رودخانه‌ها و یخچال‌های طبیعی

اما به طور کلی مهم‌ترین منابع آب شامل منابع آب سطحی، منابع آب زیر زمینی و آب‌های شور می‌شود.

آب‌های سطحی، آب‌های رودخانه، دریاچه‌ها، سدهای ذخیره‌ای طبیعت در صورت نگهداری و بهره برداری قابل استفاده برای آشامیدن هستند.

آب رودخانه ها، از زمان‌های قدیم رودخانه‌ها یکی از مهم‌ترین منابع آشامیدنی محسوب می شدند، امروزه نیز با ایجاد دریاچه‌های مصنوعی پشت سد در مسیر رودخانه‌ها آب مورد نیاز شهرها تامین می‌شود.

آب ذخیره شده در پشت سد، ذخیره آب رودخانه در پشت سدها باعث ته نشین شدن مواد معلق و گل و لای و باکتری‌ها می‌شود و باعث کاهش هزینه‌های بالای تصفیه و ضد عفونی آب می‌شود.

آب‌های زیر زمینی، تنوع منابع آب‌های زیر زمینی بیشتر از آب های سطحی است و شامل آب چشمه سارها، چاه‌های جاری، چاه‌های کم عمق و عمیق، قنات‌ها و آب حاصل از کانال‌های ساخته شده منابع آب زیرزمینی می‌شود.

☑️ مزایای آب‌های زیرزمینی:

  • امکان آلودگی در این آب‌ها کمتر است.
  • میزان تبخیر این آب‌ها کم است.
  • این آب‌ها دارای ترکیب شیمیایی ثابتی هستند.
  • آب‌های زیر زمینی بی رنگ و فاقد مواد تیره کننده هستند.
  • امکان استفاده از این آب‌ها در اکثر مناطق وجود دارد.
  • دمای آب‌های زیر زمینی تغییرات زیادی ندارد.

آب شور، آخرین منابع تامین آب آشامیدنی، آب شور دریاها و دریاچه‌ها می‌باشد. امروزه کشور های حاشیه خلیج فارس به دلیل کمبود آب شیرینی از آب شور دریا استفاده می‌کنند که برای شیرین کردن آن باید روش اسمز معکوس استفاده نمایند این دستگاه یکی از بهترین دستگاه‌ها برای شیرین کردن آب شور می‌باشد.

دانلود PDF تحقیق منابع آب آشامیدنی

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق در مورد هشدار درباره‌ی مصرف نادرست آب
و
تحقیق در مورد چگونه هوای پاک داشته باشیم

☑️ به پایان تحقیق در مورد منابع آب آشامیدنی کلاس پنجم رسیدیم، امید است از این مطلب بهره کافی ببرید منتظر نظرات و پیشنهادات شما در کامنت هستیم.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 8 =