اخبارعلمی

تحقیق درباره حکیم بزرگمهر و زندگینامه او

مقاله خلاصه و کوتاه درباره زندگی نامه حکیم بزرگمهر برای مدرسه و کودکانه

حکیم بزرگمهر ملقب به بزرگمهر در ۱۸ دی ماه ششصد سال پس از میلاد در خروسان به دنیا آمد. عرب ها به دلیل این که حرف (گ) را در الفبای خود ندارد، ایشان را به نام بوذرجمهر خطاب می کنند. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق درباره حکیم بزرگمهر و زندگینامه او

تحقیق کوتاه زندگینامه حکیم بزرگمهر

بزرگمهر نخستین حکیم تاریخ ایران است و بعد از او ابوالقاسم فردوسی طوسی، خیام نیشابوری و اژد بزرگ حکیم های این سرزمین شدند. بزرگمهر در زمان سلسله سامانیان، وزیر خسرو انوشیروان بود.

حکیم بزرگمهر وزیر خردمند خسرو انوشیروان شاهنشاه ساسانی بود. در برخی نوشتارها آمده است انوشیروان ساسانی خوابی دید که همه خواب گزاران از تعبیر آن بازمانده و نتوانستند تعبیر کنند انوشیروان به سراسر ایران پیک فرستاد و از دانشمندان گوناگون خواست تا این خواب را تعبیر کنند.

یکی از این پیک ها به خراسان و شهر مرو که در آن زمان بخشی از ایران بود و امروزه متاسفانه بخشی از کشور ترکمنستان است رفت و از دانشمند شهر که خود استاد آموزشگاه جوانان شهر بود تعبیر خواست که او هم نتوانست اما در بین شاگردان استاد یک نفر بود که اجازه خواست و تعبیر خواب را گفت.

پیک ، آن شاگرد را به دربار پادشاه ایران انوشیروان آورد . آن جوان کسی نبود جز بزرگمهر حکیم . بزرگمهر با برزو یا برزویه پزشک دربار انوشیروان یکسان انگاشته شده است که شاید به دلیل هم‌زمانی این دو بوده باشد. نخستین اثر بزرگمهر یادگار بزرگمهر بختگان یا پند نامه بزرگمهر بختگان است که موضوع آن خطاب به انوشیروان است و به زبان پهلوی نوشته و چاپ شده است.

دومین اثر این حکیم رساله مادیگان شترنگ گزارشی درباره بازی شطرنج است که در سال 1347 به دست محمد تقی بهار ترجمه و چاپ شد. اثر دیگری که از بزرگمهر دانسته شده، «باب برزویهٔ طبیب» در دیباچه کلیله و دمنه است.

 برزویه در برابر آوردن کتاب به ایران پاداشی نپذیرفت و تنها خواست تا شرح زندگانی‌اش از تولد تا آن روزگار در آغاز متن بر گرداننده آورده شود. پس خسرو اول کار نگارش آن را به بزرگمهر سپرد. درباره چگونگی درگذشت بزرگمهر نظرات گوناگونی وجود دارد و مشخص نیست کدام یک درست است. مثلا برخی از نویسندگان درگذشت بزرگمهر را اعدام او دانستند ولی برخی دیگر مثل فردوسی، ابن اسفندیار و دینوری از درگذشت او یادی نکردند.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درباره خواجه نصیرالدین طوسی
و
تحقیق درباره شهید رجایی

☑️ به پایان تحقیق درباره حکیم بزرگمهر رسیدیم، اگر شما نیز دیدگاهی درباره این شاعر بزرگ دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 5 =