اخبارعلمی

تحقیق درباره گرمازدگی ⚜️ و روش های پیشگیری از آن

مقاله دانش آموزی درباره گرما زدگی و اقدامات اولیه در هنگام گرمازدگی

تحقیق درباره گرمازدگی و راه های درمان آن : گرمازدگی حالتی است که سیستم دمای بدن فرد دچار اختلال می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره گرماسنج بمبی

تحقیق درباره گرمازدگی

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی یعنی عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درونی بدن حدود چهل درجه سانتیگراد است که معمولا به علت گرمای هوا یا فعالیت شدید ایجاد می‌شود به عبارت دیگر گرما زدگی تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمای بدن را بر هم می‌زند و تولید گرما در بدن به علت افزایش شدید حرارت در محیط باعث گرمازدگی می‌شود.

گرمازدگی وضعیتی است که زندگی فرد را تهدید می‌کند، هنگامی که فرد در یک محیط گرم قرار می گیرد یا اینکه فعالیت بدنی شدیدی دارد برای رهایی از این گرما مکانیسم‌های بدن فعال می‌شود که باعث بروز گرمازدگی خواهد شد. علائم گرمازدگی شامل افزایش دمای بدن، تنفس سریع، پوست خشک و داغ، گیجی و بیهوشی است.

چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

پوشش افراد نقش مهمی در گرمازدگی دارد استفاده از لباس‌های رنگ روشن و پنبه‌ای در پیشگیری از گرما نقش موثری دارد سعی کنید از پوشیدن لباس‌های تنگ با الیاف مصنوعی و لباس‌های تیره خود داری کنید همچنین لباس‌های ضخیم و غیر قابل نفوذ فشار گرما که مانع دفع گرما می‌شوند را نپوشید.

در زمان فعالیت شدید بدنی به اندازه کافی از مایعات بنوشید. اگر شما مجبور به انجام فعالیت سنگین در آب و هوای گرم و مرطوب هستید بهتر است برای پیشگیری از گرمازدگی یک برنامه داشته باشید سعی کنید با یک برنامه منظم بدن شما با فعالی و شرایط محیط کار انطباق پیدا کند.

اگر هوا گرم و خشک باشد اما تهویه کافی وجود داشته باشد احتمال گرمازدگی نسبت به محیط‌های گرم بدون سیستم تهویه کمتر است. داروهایی که موجب گرمازدگی می‌شوند باید تحت نظر پزشک معالج با داروهای دیگر جایگزین شوند یا به طرز مناسب از آن‌ها استفاده شود تا فرد دچار گرمازدگی نشود.

بهتر است همیشه قبل از احساس تشنگی آب بنوشید همچنین افرادی که فعالیت‌های بدنی سنگین دارند توصیه می‌شود تا در برنامه غذایی خود از نمک، شکر و لیموی تازه استفاده کنند. افرادی که به دلیل شغلشان در معرض گرمای شدید هستند مانند کارگر ساختمانی یا فعالیت گروه‌های ورزشی در معرض گرمازدگی قرار دارند مسئولین باید اقدامات احتیاطی را برای افراد در نظر بگیرند.

اقدامات اولیه در هنگام گرمازدگی

  • هنگامی که فرد دچار گرمازدگی می‌شود بهتر است او را به محل خنکی ببرید و چنانچه گرمازدگی او شدید است لباس‌های او را خارج کنید.
  • مصدوم را وادار به دراز کشیدن کرده و پاهای او را بالا بیاورید و بوسیله پارچه مرطوب و باد بزن او را خنک کنید.
  • سپس به او محلول آب و نمک و شکر بدهید.
  • در هنگام ضرورت باید از کپسول اکسیژن استفاده کنید و اگر اکسیژن نبود به مصدوم تنفس مصنوعی بدهید.
  • همچنین توجه داشته باشید که در هنگام گرمازدگی از داروهای تب بر در اینگونه موارد اثری نمیگذارد، زیرا دمای بدن بالا ناشی از محیط است.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند؟

هر فردی که در معرض هوای گرم و دمای زیاد به مدت طولانی قرار بگیرد دچار گرمازدگی می‌شود اما افرادی که در قسمت پایین ذکر می‌کنیم بیشتر در معرض گرمازدگی هستند بدین ترتیب باید احتیاط کنند و در مکان‌های گرم و بدون تهویه قرار نگیرد و در هوای گرم زیاد از منزل بیرون نروند.

این گروه‌ها عبارتند از:

  • افراد مسن
  • کودکان
  • افرادی که به فعالیت بدنی زیاد عادت ندارند.
  • افراد معتاد به الکل
  • افرادی که دچار بیماری‌های مزمن خاص مانند دیابت و نارسایی قلبی هستند.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره کوره آفتابی و کاربرد آن
و
تحقیق درباره سنگ های دگرگونی

✅ به پایان متن تحقیق درباره گرمازدگی رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =