مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره یخچال های طبیعی قطبی و کوهستانی

بهترین مقاله درباره یخچال های طبیعی برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره یخچال های طبیعی: در این مطلب از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم اطلاعاتی درباره یخچال‌های طبیعی بیان کنیم با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد نرم تنان

تحقیق درباره یخچال های طبیعی

درباره یخچال های طبیعی

یخچال‌های طبیعی توده‌های بزرگی است که از یخ و برف تشکیل شده است و در مناطق که آب و هوا سرد و یخبندان است وجود دارد در این مناطق ریزش برق بیشتر از مقدار ذوب و تبخیر آن است اما وجود سرما در یک منطقه صرفا برای تشکیل یخچال طبیعی کافی نیست.

برای تشکیل یخچال علاوه بر وجود سرما ریزی برف زیاد نیز نقش مهمی دارد و هر چه از مناطق استوایی به سمت مناطق قطبی می‌رسیم به علت کم شدن درجه حرارت خورشید یخچال‌ها در ارتفاع کمتری تشکیل می‌شوند.

در زمان‌های گذشته یخچال‌های طبیعی بخش وسیعی از قاره‌ها را می‌پوشاند ولی امروزه این یخچال‌ها پس روی کردند و اثر زیادی بر توپوگرافی زمین گذاشته اند، همچنین امروزه حدود ۱۰ درصد از سطح زمین توسط یخچال‌ها اشغال شدند.

انواع یخچال های طبیعی

یخچال‌ها براساس محل تشکیل به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

یخچال‌های کوهستانی یا دره ای

یخچال‌های کوهستانی در قله کوه‌ها و دامنه‌ها تشکیل می‌شود به طور مثال یخچال‌های آلپی نوعی از یخچال‌های کوهستانی هستند که در گودی‌ها و ناودیس‌ها تشکیل می‌شود.

یخچال های قطبی

یخچال‌ها قطبی به علت نزدیکی به قطب وسعت زیادی از قاره را در بر میگیرند بیشتر این نوع یخچال‌ها در قطب جنوب و گرینلند وجود دارند یخچال‌های قطبی حدود ۹۰% از سطح قطب جنوب و حدود ۸۰% جزیره گرینلند را می‌پوشاند.

حرکت این یخچال‌ها به صورت یک توده وسیعی در سطح قاره‌ها می‌باشد.

کلاهک های یخی

کلاهک‌های یخی وسعت زیادی در کوه‌های قطب جنوب، گرینلند و ایسلند را در برمیگیرد، کلاهک‌های یخی کوچکتر در قله کوه‌های مرتفع مانند اورست دیده می‌شوند.

تخریب و حمل مواد توسط یخچال‌های طبیعی

برف‌های یخچال به علت وزن بر روی خود متراکم شده و بعد از مدتی به یخ تبدیل می‌شوند، سپس این یخچال‌ها به آهستگی به طرف دره و ناحیه‌ای که ذوب خواهند شد حرکت می‌کنند، قدرت حمل یخچال‌ها بسیار بالا است و می‌توانند قطعات سنگ‌های بسیار بزرگی را همراه با قطعات سنگ‌ها کف و دو طرف بستر خود را حمل می‌نمایند.

حمل این قطعات توسط یخچال‌ها سبب ساییدگی کف و بستر رودخانه‌ها می‌شوند به همین دلیل بستر یخچال و قطعات سنگ‌های همراه یخچال صاف یا در سطح خطوطی نشان می‌دهند.

تمام مواد تخریبی که از طریق یخچال‌ها حمل می‌شوند را مورن می‌گویند که بر اساس موقعیت و محل آن یخچال‌های مورن‌های کناری، مورن‌های میانی، مورن‌های پیشانی نامیده می‌شوند.

رسوب گذاری توسط یخچال ها

در اثر ذوب یخچال مواد حمل شده که شامل قطعات ریز و درشت می‌باشد، رسوب می‌گویند، رسوبات یخچالی به دو دسته رسوبات تیل و رسوبات لایه لایه تقسیم می‌نمایند.

رسوبات تیل ها

به رسوبات غیر منظم و طبقه بندی نشده رسوبات تیل می‌گویند و مواد تشکیل دهنده این رسوبات از لحاظ ابعاد، قطعات و دانه‌ها تفاوت زیادی دارند و کاملا فاقد جورشدگی می‌باشند.

رسوبات لایه لایه

آب حاصل از ذوب یخچال‌ها به‌صورت رودخانه جریان پیدا می‌کند و دارای مقادیری ذرات ریز از قبیل رس و دانه‌های ریز ماسه می‌باشد، این مواد در محلی دور‌تر از یخچال و در یک محیط آرام رسوب می‌کنند.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق در مورد آرش کمانگیر به زبان ساده
و
تحقیق درباره فلات قاره یا ایوان خشکی
و
تحقیق درباره سنگ های دگرگونی

کلام آخر: به پایان تحقیق درباره یخچال ها رسیدیم منتظر نظرات و پیشنهادات شما ر بخش دیدگاه هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =