مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره فلات قاره یا ایوان خشکی

بهترین مقاله درباره فلات قاره برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره فلات قاره:  چه میزان با فلات قاره آشنایی دارید؟  چه میزان از اهمیت آن آگاهید؟ فلات قاره بخشی از یک قاره است که در زیر منطقه ای از آب نسبتا کم عمق به نام فلات دریا غوطه ور است. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از فلات قاره هستید در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره سنگ های دگرگونی

تحقیق درباره فلات قاره
تحقیق درباره فلات قاره

فلات قاره چیست؟

به محل اطلاق اقیانوس­ها با خشکی فلات قاره یا ایوان خشکی می­گویند و اغلب حداقل ۲۰۰ متر عمق دارد. فلات به سه قسمت فلات بیرونی، دخلی و میانی تقسیم می­شود که هر کدام از آنها دارای زیست شناسی دریایی و ژئومورفولوژی است. فلات قاره و شیب، بخشی از حاشیه قاره است.

بزرگ­ترین فلات قاره جهان

فلات قاره سیبری در اقیانوس منجمد شمالی بزرگترین فلات قاره جهان است که ۱۵۰۰ کیلومتر پهنای آن است. یکی دیگر از بزرگترین فلات­ها در دریای چین جنوبی قرار دارد که فلات قاره­ای ساندرا نامیده شده است. دریای شمال و خلیج فارس نیز فلات قاره دارند. فلات قاره خلیج فارس به دلیل وجود منابع انرژی عظیم در آن از مهم ترین فلات قاره های جهان محسوب می­شود.

اهمیت اقتصادی فلات قاره را بدانیم

فلات­ها بهترین ناحیه برای دسترسی به کف اقیانوس است. در فلات قاره بیشترین بهره برداری تجاری از اقیانوس و دریا­ها مانند بهره برداری سنگ معدن غیر فلزی، سنگ معدن فلزی و استخراج هیدروکربن­ها صورت می­گیرد.

رسوبات فلات­ها

رسوبات خاکی قفسه­های قاره را پوشانده­اند. این رسوبات در نتیجه فرسایش قاره ها تولید می­شوند که لازم به ذکر است میزان بسیار کمی از این رسوبات به این طریق تولید می­شوند چرا که نزدیک به ۶۰ الی ۷۰ درصد این رسوبات به دلیل یخبندان­ های شدیدی که برای آخرین بار رخ داده­اند ایجاد شده­اند.

جالب است بدانید رسوباتی که از ساحل فاصله دارند ریزتر هستند. شن و ماسه به آب­های کم عمق و موج دار محدودند و این در حالی است که در سواحل آرام­تر و عمیق­تر گل و لای و خاک رس نهشته شده است.

توزیع جغرافیایی فلات­ها

فلات­ها حدود ۲۷ میلیون کیلومتر را پوشش داده و حدود ۷ درصد از اقیانوس­ها را در بر می­گیرند. عرض فلات ­ها متفاوت است. دریای چین جنوبی بر روی یک منطقه وسیع دیگر از فلات به نام فلات سوندا قرار دارد که بورنئو، سوماترا و جاوه را به سرزمین اصلی آسیا پیوند می زند.

ویژگی­های فلات قاره چیست؟

  • عرض متوسط فلات قاره روی سطح زمین تقریبا حدود ۶۸ کیلومتر محاسبه شده است.
  • عمق متوسطی که در آن تغییر شیب صورت میگیرد قبلا ۳۰۰ متر اعلام شده بود که امروزه ۱۳۰ متر اعلام شده است.
  • شیب متوسط تنها ۷ دقیقه محاسبه شده است.
  • عمق متوسط پهن ترین منطقه فلات قاره، ۶۴ متر است.
  • برجستگی نسبی در ۶۰ درصد از نیم رخ آن، ۲۰ متر است.
  • فرو رفتگی نسبی در ۳۵ درصد از نیم رخ آن، ۲۰ متر محاسبه شده است.

بحث حقوقی مربوط به فلات قاره

زمانی که یک فلات قاره بین دو کشور همسایه یا مقابل هم مشترک باشد. کنوانسیون ۱۹۵۸ و «قانون مناطق دریایی ایران در خلیج فارس و دریای عمان» مرز فلات قاره را در صورت نبود توافق نامه خط منصفی ذکر کرده‌اند که باید فاصله هر نقطه آن تا نزدیکترین خطوط مبدأ از دو طرف به یک اندازه باشد.

اما در قضیه فلات قاره دریای شمال در سال ۱۹۶۹ دیوان بین‌المللی دادگستری اصل خط منصف را به عنوان یک اصل حقوق بین‌الملل قبول نکرد و آن را اجرای قاعده‌ای عمومی در شرایط مقتضی اعلام کردو همچنین اعلام کرد که در تعیین حدود باید اصول منصفانه با توجه به اوضاع و احوال خاص هر مورد مانند ساختار فیزیکی و زمین‌شناختی و منابع طبیعی مناطق فلات قاره و تناسب بین مساحت فلات قاره و طول ساحل نیز مدنظر قرار گیرد.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره همگن و ناهمگن
و
تحقیق درباره کاخ گلستان
و
تحقیق درباره کرم شب تاب و زیستگاه آن ها

سخن پایانی: به پایان این نوشتار رسیدیم امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. منتظر نظرات و پیشنهادات شما درقسمت دیدگاه هستیم. تعیین مرز آن اصولا از طریق موافقت نامه صورت می­گیرد.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هجده =