اخبارعلمی

تحقیق در مورد نرم تنان کلاس چهارم و انواع آن

بهترین مقاله درباره نرم تنان برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق در مورد نرم تنان: در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم به تحقیق درباره نرم تنان بپردازیم با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد آرش کمانگیر به زبان ساده

تحقیق در مورد نرم تنان
تحقیق در مورد نرم تنان

درباره نرم تنان

نرم تنان حدود ۲۳ درصد از جمعیت جانداران دریایی را تشکیل می‌دهند آن‌ها دارای بدنی نرم هستند و دومین گروه از فراوان‌ترین جانوران کره زمین هستند آن تفاوت‌های زیادی از لحاظ ویژگی‌های ظاهری، ساختار و محل زندگی با یک دیگر دارند و از لحاظ رده به ۸ رده تقسیم می‌شوند که تاکنون دو رده آن‌ها منقرض شده است بیشتر نرم تنان درصدف زندگی می‌کنند تا در برابر خطرات احتمالی از خود محافظت کنند.

بزرگترین و متنوع‌ترین گروه نرم تنان شکم پایان هستند که ابتدایی‌ترین آن‌ها شکم پای دریازی است و تکامل یافته‌ترین آن‌ها شکم پای خشکی زی است.

خصوصیات نرم تنان

نرم تنان بی مهره هستند و بدن آن‌ها از سه قسمت اصلی سر، پا و تنه تشکیل شده است بدن نرم تنان را پوستی نرم به نام جبه پوشانده است بدن برخی از آن‌ها صدفی از جنس اهک است و اهک ترشح می‌کنند برخی از نرم تنان گوشتخوار و برخی دیگر گیاهخوار می‌باشند، همچنین برخی از نرم تنان از گیاهان آبزی تغذیه می‌کنند.

به طور کلی نرم تنان دارای دستگاه‌های داخلی از جمله گردش خون، دستگاه گوارش و دستگاه عصبی هستند.

محل زندگی نرم تنان

این جانداران معمولا در آب‌های بسیار شور و بسیار شیرین زندگی می‌کنند، تعدادی از نرم تنان را می‌توان در خاک‌های سفت یافت می‌شوند، حلزون‌های بی صدف و صدف دار نوعی از نرم تنان هستند که هم در خشکی هم در آب زندگی می‌کنند البته بیشتر نرم تنان ساکن دریا هستند.

انواع نرم تنان

ندود ۸ رده از نرم تنان وجود دارد که تاکنون دو رده منقرض شده است، شکم پایان حدود ۸۰ درصد از گونه‌های نرم تنان را تشکیل می‌دهند و فراوان‌ترین بند پاها بوده و شامل حلزون و لیسه‌ها می‌شوند.

شکم پایان:

لیسه‌ها قهوه‌ای مایل به نارنجی یا خاکستری هستند و طول بدن آن‌ها ۱ تا ۱۵ سانتی متر می‌باشد و حلزون‌ها نرم تنانی هستند که رنگ بدن آن‌ها قوه‌ای یا کرم است و طول بدنشان ۲ تا ۵ سانتی متر می‌باشد.

ویژگی مشترک حلزون‌ها و لیسه‌ها وجود یکسر، یک پا و بافت پوشانده اندام‌های داخلی است، همچنین در بالای سر حلزون دو آنتن وجود دارد که عملکرد چشم آن را دارد علاوه بر این دو شاخک حسی در حلزون‌ها و لیسه‌ها وجود دارد که توانایی جهت یابی، تشخیص بو و مکان‌های مختلف را به آن‌ها می‌دهد.

روی کمر لیسه‌ها پوشش ضخیم شکلی وجود دارد که در حلزون‌ها این پوشش به شکل مارپیچی است و درون صدق قرار دارد همچنین حلزون‌ها به واسطه صدف از خود برابر دشمنانشان و خطرهای محیط محافظت می‌کنند.

اهمیت شکم پایان در طبیعت

لیسه ‌ها و حلزون‌ها با تغذیه خود نقش مهمی در طبیعت ایفا می‌کنند آن‌ها با خوردن قارچ‌ها، گیاهان مرده و برگ‌ها موجب تمیز شدن طبیعت می‌شوند البته این جانداران در باغ‌ها به گیاهانی همچون کاهو و کلم حمله می‌کنند که برای کشاورزان مضر هستند.

جانورانی مانند موش، سنجاب، پرندگان، قورباغه، سمندر و لاک پشت از حلزون‌ها تغذیه می‌کنند.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره فلات قاره یا ایوان خشکی
و
تحقیق درباره سنگ های دگرگونی
و
تحقیق درباره همگن و ناهمگن

کلام آخر: به پایان تحقیق درباره نرم تنان رسیدیم امید دست از خوانش این مطلب لذت ببرید منتظر نظرات و پیشنهادات شما در کامنت هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 6 =