اخبارعلمی

تحقیق در مورد سنگ های آذرین کلاس چهارم

بهترین مقاله درباره سنگ های آذرین برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق در مورد سنگ های آذرین: در این تحقیق از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم مطالبی درباره سنگ‌های آذرین بیان کنیم با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره سیاره اورانوس

تحقیق در مورد سنگ های آذرین

درباره سنگ های آذرین

سنگ‌های آذرین در زمین شناسی به سنگ‌هایی که از انجامد مواد مذاب بدست می‌آیند می‌گویند، سنگ‌های آذرین در سه مکان اصلی که شامل جایی که صفحات تکتونیکی از هم جدا می‌شود، در جایی که صفحات در آن گرد هم می‌آیند و جایی که در آن قاره‌ها به هم فشار می‌‌آورند و این امر پوسته زمین را ضخیم‌تر می‌کند و به آن اجازه می‌دهد گرم شود تا حدی که ذوب شود تشکیل می‌شود.

سنگ‌های آذرین به عنوان سنگ‌های تزئینی مثل گابرو و گرانیت و عایق در ساختمان‌ها و سد سازی، در صنعت چینی‌سازی مثل فلدسپات، در صنعت شیشه سازی، تهیه خاک از فرسایش سنگ‌های آذرین و ایجاد جنبه‌های توریستی و درمانی در کنار چشمه‌های اب گرم کاربرد دارد.

نحوه تشکیل سنگ‌های آذرین

هنگامی که به عمق زمین می‌رویم دما بالا است و در ژرفای زیاد دما به اندازه‌ای است که برای ذوب شدن سنگ‌ها کافی باشد با این همه مواد درونی زمین به حالت مذاب نیستند زیرا فشار زیادی که وز لایه‌های بالایی بر لایه‌های زیرین وارد می‌شود از ذوب شدن سنگ‌ها جلوگیری می‌کند.

اما در جاهایی که از فشار کاسته می‌شود یا سنگ‌های سطحی زمین به زید سطح فرو نی روند سنگ‌ها ذوب می‌شوند و هر جایی که سنگ‌ها ذوب می‌شود ماده‌ای مذاب به نام ماگما به سوی بالا راه پیدا می‌‌کند و آرام آرام دمای آن کاهش می‌یابد و سنگ‌های آذر ایجاد می‌شود.

ماگما ممکن است به بخش‌های بالایی پوسته نفوذ کند یا از راه شکاف به سطح پوسته راه پیدا کند و ماگما‌هایی که از سطح پوسته بیرون نمی زند به آهستگی و طی سال‌ها سرد خواهند شد و سنگ‌های آذرین درونی را می‌سازند.

ماگما‌هایی که از دهانه آتش فشان بیرون می‌آیند و به سطح زمین میرسند گداز نام دارند و همه گدازه‌ها که به سطح زمین می‌آیند بحالت مذاب نیستند و قطعه ‌های ذوب شده سنگ و کانی‌ها بلوری را نیز در خود دارد گداز در طی چند روز سرد می‌شود و سنگ‌های آذرین بیرونی را می‌سازد.

بافت سنگ‌های آذرین

بافت نهان بلورین: بلورهای بافت نهان را نمی توان با چشم غیر مسلح دید و اگر بلورها کوچک باشند فقط با میکروسکوپ قابل رویت هستند.

بافت آشکار بلورین: بلورها درشت و از ۲ تا ۵ میلی متر هستند و این بافت هنگامی که ماگما به آهستگی درون زمین سرود شود.

بافت پگماتیتی: بافت پگماتیتی گونه‌ای از بافت آشکار بلورین است که اندازه بلورهای آن بزرگ‌تر از ۵ سانتی متر می‌باشد.

بافت شیشه ای: این گونه سنگ‌ها بلور ندارند و بافتی مانند شیشه دارند و بسیار تند سرد می‌شود.

بافت آذرآوراری: هنگامی که گداز به صورت ذره‌های خاکستر به هوا پرتاب می‌شود و آن ذره‌ها به صورت لایه‌ای ته نشین می‌شوند و سنگ‌های آذرین را بوجود می‌اورند.

بافت آگلومرا: اگر اندازه ذره‌های پرتابی از دهانه آتش فشان بزرگ باشد و سنگ‌های یکپارچه‌ای به نام آگلومرا می‌سازند.

بافت پرفیری: گونه‌ای از بافت آشکار بلورین که دارای بلورهای درشت است.

بافت سوراخدار: در پی سرد شدن تند گدازه‌ای که گاز فراوان در خود دارد سنگ آدرین ایجاد می‌شود.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره گسل ها
و
تحقیق در مورد گنبد سلطانیه‌
و
تحقیق درباره کوره آفتابی

کلام آخر: به پایان تحقیق درباره سنگ های آذرین رسیدیم منتظر نظرات و پیشنهادات شما در بخش دیدگاه هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫5 دیدگاه ها

  1. عالی و خوب
    🍸 🍸 🍸 🍸 🍸 🍸 🍊
    🍸 🍸 🍸 🍸 🍸 🍊 🍸
    🍸 🍸 🍸 🍸 🍊 🍸 🍸
    🍓 🍓 🍓 🍓 🍓 🍓 🍓
    🍸 🍓 🍓 🍓 🍓 🍓 🍸
    🍸 🍸 🍓 🍓 🍓 🍸 🍸
    🍸 🍸 🍸 🍓 🍸 🍸 🍸
    🍸 🍸 🍸 🍓 🍸 🍸 🍸
    🍸 🍸 🍸 🍓 🍸 🍸 🍸
    🍸 🍸 🍸 🍓 🍸 🍸 🍸
    🍸 🍓 🍓 🍓 🍓 🍓 🍸
    💚 💚 💚 💚 💚 💚 💚

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =