اخبارعلمی

تحقیق درباره کوره آفتابی و کاربرد آن ⚡️ + روش کارکرد آن

مقاله جامع درباره کوره آفتابی و نحوه افزایش بهره‌وری از آن با توضیح کامل

تحقیق درباره کوره آفتابی و کاربرد آن: کوره آفتابی وسیله‌ای برای تولید گرما و حرارت می‌باشد که در این مطلب از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم به بررسی کامل آن بپردازیم.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد تهیه خشت و آجر

تحقیق درباره کوره آفتابی و کاربرد آن

کوره آفتابی چیست؟

کوره آفتابی وسیله برای تولید گرما بواسطه تجمع و تمرکز نور خورشید در یک نقطه خاص است و با استفاده از حرارت آن نقطه آب گرم و بخار آب تولید می‌شود. کوره آفتابی به شکل بشقاب کاو و آینه‌ای و صیقلی است، نور های تابیده شده به بشقاب دور موازی هستند، به همین دلیل بعد از بازتابش از نقطه خاصی به نام کانون می‌گذرند.

مرکز آینه نقطه‌ای است که فاصله تمام نقاط سطح نسبت به آن نقطه ثابت است، کانون به نصف فاصله سطح تا مرکز کانون می‌گویند و محور اصلی خط فرضی که وسط بشقاب را به مرکز وصل می‌کند و کانون روی آن کانون اصلی نامیده می‌شود.

پرتو نور های تابیده شده به محور اصلی در بازتاب تقارن آینه‌ای هستند و در نقطه‌ای حرارت و گرما بالا است که پرتو نور های موازی محور اصلی از کانون بگذرد و اگر منبع آب در ان نقطه قرار داده شود آب در اثر انرژی دریافتی از خورشید بسیار گرم می‌شود و این اساس یک کوره آفتابی می‌باشد.

روش کارکرد کوره آفتابی

دمای گرم به وسیله تاثیر گلخانه‌ای در کوره خورشیدی تولید می‌شود برای تولید دمای گرم از یک جمع آوری کننده ساده که شامل یک شیشه است که به صورت افقی به میزان دو تا شش متر بالای زمین قرار می گیرد استفاده می‌شود، همچنین یک پوشش در کنار کوره قرار دارد که هوا از طریق آن با حداقل میزان اصطکاک دارای حرکت عمودی شود.

این پوشش امواج کوتاه خورشیدی را می گیرد و امواج بلند خورشیدی را از طریق زمین بدست می‌آورد بدین ترتیب زمین زیر سقف گرم شده و گرما را به جریان هوای بالای آن از منطقه بیرونی به داخل کوره خورشیدی منتقل می‌شود.

کاربرد کوره آفتابی

  • در قسمت کانونی یک منبع آب قرار می‌دهند و با لوله کشی ها به توربین برق وصل می‌شود و با توجه به اندازه ساختمان انرژی گرمایی دریافتی فوق العاده بالا می‌باشد و بخار آب تولید شده با جریان شدید از طریق لوله‌ها به توربین می‌رسد و باعث چرخش و تولید ارزان قیمت برق در نیروگاه‌های برقی- ابی می‌گردد.
  • با توجه به پیشرفت صنعتی و نیاز به انرژی و محدودیت منابع و گرانی، آلودگی‌های زیست محیطی برای تولید برخی از منابع انرژی مانند سوخت‌های فسیلی، پسماندها و… استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر در زمین راهکار مناسبی برای کاهش هزینه و آلودگی است.

قدیمی ترین کوره آفتابی

ذره بین نمونه کوچک و قدیمی کوره آفتابی است که از یخ تراشیده شفاف یا شیشه محدب ساخته شده است، امروزه از اجسام آینه‌ای برای تولید گرم منازل در ابعاد محدود در پشت بام‌ها و در ابعاد بزرگتر ساختمان‌های بلند که به شکل کاو طراحی شده است و در نمای جلویی آن از شیشه‌های رفلکس و آینه برای بازتاب نور استفاده می‌شود به گونه‌ای که بازتاب‌ها در یک نقطه در مقابل یعنی کانون جمع می‌شود.

افزایش بهره‌وری در استفاده از بشقاب‌ها و نیروگاه ها

با توجه به موارد زیر می‌توان در استفاده از بشقاب‌ها و نیروگاه‌ها بهره وری داشت:

  • موقعیت جغرافیایی، اقلیمی
  • ویژگی‌های آب و هوا مخصوصا آفتابی بودن
  • طول مسیر ظاهری حرکت خورشید در اسمان از طلوع تا غروب
  • استفاده از منابع اطلاعاتی در مورد کوره‌های آفتابی

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره آسیاب های آبی
و
تحقیق درباره آب و فاضلاب

☑️ به پایان تحقیق درباره کوره آفتابی و کاربرد آن رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 5 =