اخبارعلمی

تحقیق درباره سیاره مریخ کلاس چهارم ☑️ همه چیز درباره بهرام

بهترین مقاله درباره سیاره مریخ برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق سیاره مریخ: سیاره مریخ به دلیل شباهتی که به سیاره زمین دارد موضوع تحقیق بسیاری از فضانوردان است. این سیاره قطری نصف قطر زمین دارد و کوه­ها و دره­هایی در آن وجود دارند. اگر به دنبال کسب اطلاعات در مورد این سیاره اسرار آمیز و شگفت انگیز هستید در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره سیاره ها

تحقیق درباره سیاره مریخ

سیاره مریخ را بشناسیم

سیاره مریخ که به نام­های دیگری مثل سیاره سرخ و سیاره بهرام نیز یاد می­شود چهارمین سیاره منطومه شمسی است که قطری نصف قطر زمین دارد. جرم این سیاره معادل با 11 درصد جرم زمین و حجم آن 15 درصد از حجم زمین است.

اندازه سیاره مریخ در مقابل زمین مانند کشمش در مقابل گردو است. لازم به ذکر است این سیاره دارای دو قمر سیب زمینی شکل با نام­های فوبوس و دیموس دارد که نام آنان از نام­های اسبی در یونان گرفته شده است.

مریخ به دلیل جرم و چگالی بیشتری که نسبت به عطارد دارد دارای جاذبه یا همان نیروی گرانشی بیشتری است اما این نیروی گرانشی در مقایسه با نیروی گرانشی زمین کمتر است که همین موضوع باعث شده وزن اجسام در این سیاره کمتر از زمین باشد برای مثال اگر جسمی در زمین 45 کیلوگرم باشد در مریخ 17 کیلوگرم خواهد بود.

جالب است بدانید مساحت مریخ برابر با مساحت خشکی­های سیاره زمین است، این سیاره دارای کوه و دره­های عمیق، طوفان و آتشفشان و یخ­های قطبی و فصل و.. است که موجب شباهت آن به زمین شده است.

نکته قابل توجه آن است که نور خورشید در عرض 13 دقیقه به مریخ می­رسد و فاصله آن تا خورشید 228 میلیون کیلومتر یا 1/5 واحد نجومی است.

ساختار مریخ ( سیاره سرخ ) و ترکیبات آن چگونه است؟

این سیاره در مرکز خود دارای هسته­ای جامد و متشکل از آهن و نیکل و گوگرد است و شعاعی 1500 تا 2100 کیلومتری دارد. در لایه بعد از هسته گوشته قرار دارد که گوشته این سیاره از پریدوتیت ساخته شده است و متشکل از اکسیژن، آهن، منیزیم و سیلیکون است و ضخامتی 1240 تا 1880 کیلومتری دارد.

ساختار لایه سطحی این سیاره یعنی پوسته آن از آهن و کلسیم، آلومیتیم و منیزیم و همچنین پتاسیم ساخته شده است و ضخامتی 10 تا 50 کیلومتری دارد. این سیاره در پوسته خود دارای سنگ­های آتشفشانی بازالت و آندزیت نیز می­باشد.

در سال 2008 اطلاعاتی از وجود خاک قلیایی و وجود موادی مثل منیزیم و سدیم و پتاسیم و کلر در خاک آن از کاوشگر فینیکس به دست آمده است. مقایسه خاک قطب شمال این سیاره با خاک زمین نشان داد که این خاک برای رویش گیاه مارچوبه مناسب است.

چرخش و مدار سیاره مریخ (سیاره بهرام) چگونه است؟

سیاره سرخ یا همان سیاره مریخ با انحراف 25 درجه­ای از صفحه مداری­اش به دور خورشید در حال گردش است. سرعت چرخش مریخ به دور خورشید از سرعت چرخش زمین به دور خورشید کمتر بوده و برابر 24/6 ساعت است یعنی روز خورشیدی سیاره سرخ از زمین بیشتر است. یک سال در مریخ معادل 687 روز زمینی است.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره سیاره زحل
و
تحقیق درباره سیاره اورانوس
و
تحقیق درباره سیاره نپتون

سخن پایانی: به پایان این نوشتار درباره سیاره مریخ رسیدیم امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. پیشنهادات و نظرات خود را در بخش دیدگاه برایمان بنویسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − شش =