مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره آفتاب پرست ⚡️ و چگونگی تغییر رنگ در محیط های مختلف

مقاله دانش آموزی درباره نحوه زندگی آفتاب پرست ها با توضیح کامل

تحقیق درباره آفتاب پرست ها : یکی از معروف‌ترین خزندگان آفتاب پرست می‌باشد. این خزنده به دلیل عوض کردن رنگ بدن خود با توجه به پیرامون اطرافش در دنیا در بین خزندگان شهرت دارد. اندازه آفتاب پرست ها از ۵/۱ سانتی متر تا ۵/۶۸ سانتی متر تغییر می‌کند.

به طور کلی نیمی از آفتاب پرست ها در جزیره ماداگاسکار زندگی می‌کنند. تا به امروز ۱۶۰ نوع از این خزنده شناخته شده است؛ به طور وسیعی وجود آن‌ها از آفریقا تا جنوب اروپا و جنوب آسیا تا سریلانکا پخش شده‌اند. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق درباره آفتاب پرست ها

علت‌های تغییر رنگ پوست آفتاب‌پرست

اکثر گونه‌های آفتاب‌پرست این توانایی را دارند که رنگ پوست خود را تغییر دهند؛ اصولا این رنگ‌ها به شکل قرمز، نارنجی، صورتی، سیاه، سبز، زرد و قهوه‌ای در می‌آیند. تنها دلیلی که آفتاب پرستان می‌توانند رنگ خود را عوض کنند، بخاطر وجود سلول‌های رنگیزه دار که نامش کوروماتوفور که در پوست خود دارند، است.

این سلول‌ها پیام‌دهنده هورمونی و عصبی را پاسخ می‌دهند و موجب تغییر رنگ آفتاب‌پرست می‌شوند؛ پوست این خزنده سه لایه سلول پروماتوفو را دار است. پایین‌ترین لایه از این سلول که ملانوفور می‌باشد، رنگیزه‌ی تیره رنگ هستند و شاخه‌های آن به سلول‌های عصبی که در سطح پوست کشیده می‌شوند انتقال پیدا می‌کنند و در زیر لایه ملانوفورها، لایه ای به نام گوانوفور یا ایریدوفور وجود دارند که به دلیل بازتاب نور آفتاب به شکل رنگ آبی پدیدار می‌شوند.

بالاترین لایه آن سلول‌ها که زانتوفور نامیده می‌شود، موجب تابش نورهای زرد و قرمز خواهد شد. نور، دما و روحیه تمام این موارد موجب می‌شود که یک آفتاب‌پرست با قرار گرفتن در این مراحل امکان تغییر رنگ پوستش را داشته باشد.

چگونگی تولید مثل و تغذیه آفتاب پرست ها

آفتاب پرست ها به شکل تخم گذاری فرزندانش را به دنیا می‌آوردند؛ با این ‌که در بیشتر مواقع بالای درخت است، فقط در صورتی پایین می‌آید که بخواهد تخم گذاری کند و این کار را درون خاک انجام می‌دهد و تخم‌های خود را دفن می‌کند.

این خزنده از انواع میوه‌ها و حشرات تغذیه می‌کند. آفتاب پرست ها به طور معمول از حشراتی مانند ملخ‌ها، مگس‌ها، مارمولک‌ها و یا گاهی جوجه ی پرندگان را شکار می‌کنند.

دو نمونه ‌از گونه‌های‌ آفتاب‌پرست خانگی

به طور کلی بیشتر از ۲۰۰ گونه مختلف از تمامی آفتاب پرستان در کل جهان وجود دارد ولی تعداد بسیار کمی از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند؛ لیستی که برای شما تهیه کردیم بیشترین نمونه آفتاب پرست خانگی می‌باشد که می‌توان به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنید:

  1. محجبه: گونه نر این خزنده اندازه‌اش به ۵۱.۳۰ سانتی متر و ماده آن ۳۶.۲۰ سانتی متر می‌رسد. طول عمر آنها ۲ الی ۳ سال و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را دارند.
  2. پیگمی: اندازه پیگمی به ۳_۷.۵ سانتی متر می‌رسد و رنگ‌بندی آن‌ها سبز تیره، قهوه ای و خاکستری می‌باشد. طول عمر این جانور ۱ الی ۳ سال است.

مقالات پیشنهادی: تحقیق درباره خزندگان و زندگی آنها
و
تحقیق درباره تمساح ها
و
تحقیق درباره حیوانات بومی ایران

🦎 به پایان تحقیق درباره نحوه زندگی آفتاب پرست ها رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هشت =