مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره حدیث ثقلین و زمان و مکان نقل آن

مقاله کامل و جامع در مورد حدیث ثقلین و کتاب‌هایی در شرح و بیان آن

تحقیق درباره حدیث ثقلین و متن آن : حدیث ثقلین از احادیث مهم در اثبات امامت اهل بیت (ع) می‌باشد این حدیث در بسیاری از منابع شیعه و سنی آمده است، در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره آن مطالبی را ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد سوره مومنون

تحقیق درباره حدیث ثقلین

اطلاعاتی درباره حدیث ثقلین

احادیثی زیادی وجود دارد که سندی بر حق بودن امامت چهارده معصوم(ع) است، یکی از احادیث مشهور و مهم شیعیان حدیث ثقلین است این حدیث از چند منظر برای شیعیان و امامت امام علی(ع) و دیگر امام‌های شیعه اهمیت بالایی برخوردار است.

این حدیث بر اساس روایات و اسنادی که وجود دارد از زبان پیامبر بزرگ اسلام نقل شده است که در ان هیچ تردیدی باقی نمی ماند همچنین در متن حدیث ثقلین به طور شفاف به اهل بیت پیامبر اشاره شده و بیان شده که اگر می‌خواهید راه هدایت را پیدا کنید باید در کنار قرآن از حضور اهل بیت پیامبر بهره ببرید و این مختص تمام زمان‌ها می‌باشد.

متن حدیث ثقلین در اصول کافی

متن عربی حدیث ثقلین

« انِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی

ترجمه فارسی حدیث ثقلین:

«من(پیامبر اکرم (ص) در بین شما مسلمانان دو چیز باقی می‌گذارم. که اگر به آن دو تمسک بجویید، هیچ وقت دچار گمراهی نخواهید بود. یک کتاب خدا(قرآن کریم) و دو، اهل بیت من که همان عترت من هستند. ای مردم به گوش باشید. من برای شما گفته بودم که شما در حوض کوثر بر من وارد خواهید شد. و آن روز من از چگونگی رفتار شما با این دو امانتی با ارزش پرسش خواهم کرد: کتاب خدا قرآن و اهل بیتم.»

زمان و مکان نقل حدیث ثقلین

در اینکه حدیث ثقلین از زبان پیامبر اکرام(ص) نقل شده شک و تردید های بسیاری وجود دارد یکی از روایت‌ها درباره زمان نقل این حدیث از ابن حجر هیتمی است به گفته او پیامبر حدیث ثقلین را در زمان بازگشت از شهر مکه بیان کرده است البته در خصوص زمان و مکان نقل حدیث ثقلین روایت‌های متفاوتی وجود دارد که بخاطر اهمیت موضوع پیامبر(ص) در روز های پایانی عمر خود در زمان‌های متفاوت و به طور مکرر این حدیث را بیان کرده است در واقع پیامبر بزرگ اسلام می‌خواستند که جایگاه این کتاب آسمانی و اهل بیت را در دل مومنان واقعی تثبیت کنند.

زمان روایات این حدیث در کتاب‌های مختلف به شرح زیر است:

  • در آخرین حج و در روز عرفه هنگامی که پیامبر بر شتر سوار بود.
  • در روز غدیر خم هنگامی که پیامبر حدیث غدیر خم را خوانند.
  • در برگزاری نماز جمعه و پس از خواندن حدیث غدیر خم
  • در نماز جماعت در مسجد خیف
  • در واپسین خطبه‌ای که برای مسلمانان خواند.
  • در آخرین روز‌های زندگی خود هنگامی که اهل بیتش را دور خود جمع کرده بود.

کتاب‌هایی در شرح و بیان حدیث

علاوه بر نقل این حدیث در کتاب‌های مختلف شیعه بخاطر اهمیتی که دارد برخی از علل درباره محتوای این حدیث کتاب‌هایی نوشته اند که این کتاب‌ها به شرح زیر هستند:

  • حدیث الثقلین اثر قوام الدین محمد وشنوی قمی به زبان فارسی
  • سعاده الدارین فی شرح حدیث الثقلین نوشته عبدالعزیز دهنوی به زبان فارسی

همچنین بخوانید:
تحقیق درباره نماز و روزه شکسته
و
تحقیق درباره ویژگی مومنان در قرآن

☑️ به پایان تحقیق درباره حدیث ثقلین رسیدیم، اگر شما نیز مطلب مفیدی در این زمینه می دانید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =