مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره حس بویایی کلاس پنجم ⚜️ + راه های تقویت آن

مقاله جامع و دانش آموزی درباره حس بویایی انسان برای کلاس پنجم ابتدایی

تحقیق درباره حس بویایی : حواس های پنج گانه شامل حس بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه می‌شود در این مطلب از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم به حس بویایی بپردازیم.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد منشور کلاس پنجم

تحقیق درباره حس بویایی کلاس پنجم

حس بویایی چیست؟

بویایی یکی از حواس پنجگانه است که امکان تشخیص بوهای مختلف را به انسان می‌دهد حس بویایی به حس چشایی بسیار نزدیک است، هنگامی که در حس بویایی اختلالی مانند سرماخوردگی بوجود می‌آید توانایی درک مزه یعنی حس چشایی نیز تضعیف می‌شود.

دستگاه حسی بدن جانوران برای بوییدن دستگاه بویایی است که اکثریت خزندگان و پستانداران دارای دو دستگاه جدا برای بویایی هستند که یکی دستگاه بویایی اصلی و دستگاه فرعی بویایی می‌باشد. انسان‌ها دارای یک دستگاه بویایی هستند که هزاران برابر قوی‌تر از حس چشایی آن‌ها است.

عصب حس بویایی

اولین زوج در میان دوازده زوج عصب مغزی عصب بویایی است که جزئی از دستگاه بویایی می‌باشد این عصب مسیر کوتاهی در دستگاه عصبی مرکزی دارد و فاقد هسته بوده، عصب بویایی مانند عصب بینایی جزو دستگاه اصلی عصب مرکزی محسوب می‌شود.

در غشاء مخاط بویایی یک ناحیه اختصاصی به وسعت ۲/۵ سانتی متر در هر غشاء مخاط بینی است گیرنده‌های حس بویایی قرار دارد. گیرنده‌های حس بویایی پاسخ‌های مختلفی به رایحه‌های گوناگون می‌دهند میام‌های بویایی از لوب بویایی که مرتبط با سامانه لیمبیک است عبور می‌کند و سپس به قشر مخ برای پردازش می‌روند.

سامانه لیمبیک در حافظه کوته مدت و تبدیل آن به حافظه بلند مدت نقش مهمی دارد به همین علت در هنگام بو کردن غذا یا چیزی یاد خاطره‌ای می‌افتید، در حقیقت کار سامانه لیمبیک است.

اختلالات بویایی

ریشه اختلالات بویایی در اختلالات شیمیایی است در حقیقت اختلالات بویایی می‌تواند سبب ناتوانی جدی در فرد شود، اختلالات بویایی شامل ۴ دسته می‌شود:

  • آنوسمی: از دست دادن کامل حس بویایی یا ناتوانی در شناسایی هر گونه بو
  • پاروسمی: آسیب یا سوء تعبیر حس بویایی است.
  • هیپوسمی: کاهش حس بویایی است.
  • هیپروسمی: حساسیت نسبت به همه بوها.

تقویت حس بویایی

بر اساس مطالعات جدید حس بویایی می‌تواند از طریق آموزش بهبود و تقویت یابد. مطابق با شواهد اختلال در حس بویایی یکی از علائم مشترک در بروز برخی از بیماری‌ها از جمله آلزایمر، پارکینسون و شیزوفرنی و یکی از علائم پیری است، پیاز بویایی ساختاری است که در زیر قشر جلویی مغز که تحریکات عصبی را از بینی دریافت می‌کند قرار دارد.

پیاز بینی با مناطقی از مغز دارای ارتباط مستقیم است و عواطف و احساسات فرد را در کنترل دارد برخلاف اطلاعات بدست آمده از چشم‌ها و گوش‌ها که از طریق گذشتن از بسیاری اعصاب به سطح جلویی مغز می‌رسند اطلاعات از پیاز بویی با عبور از دو عصب به مغز مخابره می‌شوند.

بر اساس گفته بسیاری از دانشمندان حس بویایی از طریق آموزش و تمرین قابل درمان، بهبود و تقویت است.

نکاتی درباره حس بویایی

  • حس بویایی پس از ورزش افزایش می‌یابد، زیرا محققان بر این باورند که میزان رطوبت در بینی حس بویایی را افزایش می‌دهد.
  • حس بویایی در هنگام گرسنگی بیشتر می‌شود.
  • یکی از عواملی که سبب کاهش حس بویایی می‌شود خشک بودن دهان است.
  • افزایش استفاده از نوشیدنی‌های الکی سبب افزایش الک خون و در نهایت کاهش حس بویایی را به دنبال دارد.
  • سیگار بر روی گیرنده‌های بویایی تاثیر منفی می گذار در واقع سیگار کشیدن طولانی مدت عصب بویایی در قسمت عقب بینی تاثیر دائمی می‌گذارد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره هلال احمر
و
تحقیق درباره چشم انسان علوم پنجم

به پایان متن تحقیق درباره حس بویایی رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ماگرتا خیلی برنامه خوبیه همه چیز داخلش هست و واقعاً همه درس‌ها از اول تا همه کلاس‌ها به درد می‌خوره من همه کارام رو با برنامه ماگرتا انجام میدم حتماً نصبش کنید🧃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =