اخبارعلمی

تحقیق درباره مخمر چیست و انواع مختلف مخمرها

بهترین مقاله درباره مخمرها برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره مخمرها و انواع آن: در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم درباره مخمرها و انواع ان مطالبی را ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره چرخه کربن

تحقیق درباره مخمرها

درباره مخمرها

 مُخَمِّر‌ها دسته‌ای از یوکاریوت تک سلولی هستند که معروف‌ترین آن‌ها ساکارومایسس سرویزیه است که به مخمر نان معروف می‌باشد.

کلمه مخمر به معنای جوش یا حباب است، مخمر‌ها از ترکیبات ارگانیک به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند و برای رشد کردن نیاز به نور خورشید ندارند، کربن مورد نیاز ان‌ها از طریق قند‌های هگزوز مثل گلوکز، فروکتوز یا دی ساکارید‌هایی مانند ساکارز و مالتوز تامین می‌شود.

برخی از گونه‌های مخمر می‌توانند قند‌های پنتوز، اسید‌های ارگانیک و الکل را متابولیزه نمایند، مخمر‌ها برای تنفس سلولی به اکسیژن نیاز دارند و در محیط‌های با اسیدیته خنثی یا کم اسیدی بهتر می‌توانند رشد کنند.

انواع مخمرها

مخمر خشک: مخمر خشک به دو روش فوری و معمولی تولید می‌شود و رطوبت ان ۳ تا ۱۸ درصد می‌باشد، مخمر خشک معمولی در تهیه خمیر مورد استفاده قرار میگیرد به گونه‌ای که مخمر در بخشی از اب مورد استفاده خمیر و کمی شکر و آرد مخلوط می‌شود و قبل از افزودن خمیر به مدت ۱۵ دقیقه در درجه حرارت ۳۵ سانتی گراد قرار میگیرد.

مخمر خشک فوری به صورت مستقیم به صورت پودر به خمیر اضافه می‌شود، به طور کلی مخمرها کوچک هستند و باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند.

مخمر فشرده یا تر: مخمر فشرده یا‌تر از صاف کردن محلول مخمر تهیه می‌شود و دارای رطوبتی بین ۷۰‌ تا ۷۵ درصد است این نوع مخمر باید در فرایند نگهداری و حمل و نقل در درجه حرارت بین ۱ تا ۵ سانتی گراد نگهداری شود.

مخمر مایع: مخمر مایع محلول رقیق سلول‌های مخمر در آب هستند و هفت لیتر مخمر مایع معادل یک کیلوگرم مخمر فشرده است.

این نوع مخمر برای واحدهای صنعتی بزرگ مناسب و کاربردی هستند به گونه‌ای که محموله مخمر به وسیله پمپ به داخل مخلوط کن انتقال می‌یابد و در طی حمل توسط تانکر محلول مخمر دائم همزده می‌شود تا دمای آن ۳ درجه سانتی گراد حفظ شود.

کاربرد مخمرها

خواص فیزیولوژیکی مفید مخمر‌ها باعث شده در زمینه‌های مختلف بیوتکنولوژی کاربرد داشته باشد، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین کاربرد مخمرها در تکنولوژی تخمیر قندها است بسیاری از گونه‌های مخمر برای تولید نان، غذا و … کاربرد دارند.

صنایع غذایی

نحوه فعالیت مخمر نان با مخمر آبجو متفاوت است به گونه‌ای که مخمرهای نان تهاجمی‌تر هستند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن عمل تخمیر را انجام می‌دهند اما مخمرهای آبجو آرام فعالیت می‌کنند و محصول نهایی آن‌ها فاقد بو و مزه می‌باشد.

برای تولید نان مخمر با آرد سفید مخلوط می‌شود و سپس فرایند تخمیر شروع خواهد شد و در نهایت به علت کربن دی اکسید نان متورم و اسفنجی می‌شود.

پزشکی

مخمرها باعث کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید در بیماری‌های ویروسی می‌شوند.

صنعت تولید اتانول

توانایی مخمر برای تبدیل قند به اتانول در صنعت بیوتکنولوژی برای تولید سوخت بسیار مهم است، بدین ترتیب مواد اولیه مانند نیشکر، غلات، ذرت و سایر دانه‌ها آسیاب می‌شود و سپس اسید سولفوریک رقیق اضافه می‌شود تا پیوند‌های قند‌های پیچیده را بشکند و آن را تبدیل قند‌های ساده کند حال در این مرحله مخمر‌ها اضافه می‌شود تا قندهای ساده را به اتانول تبدیل کند.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره شغل پرستاری
و
تحقیق درباره لایه اوزون
و
تحقیق در مورد زیست بوم یا بیوم

کلام آخر: به پایان تحقیق درباره مخمر‌ها و انواع آن رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد منتظر نظرات و پیشنهادات شما در قسمت دیدگاه هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دوازده =