اخبارعلمی

تحقیق درباره زکریای رازی ☑️ زندگینامه، آثار و اکتشافات

تحقیق درباره زکریای رازی کاشف الکل کوتاه و به زبان ساده

تحقیق درباره زکریای رازی : ابوبکر محمد بن زکریای رازی بوی از پزشکان، فیلسوفان و شیمی دانان موفق ایرانی بوده است که در زمینه شیمی، پزشکی و فلسفه آثار ماندگاری از او بر جای مانده است. به گفته‌ی جرج سارتن رازی بزرگ‌ترین پزشک ایران و جهان اسلام در زمان قرون وسطی بوده است.

در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم مطالبی را پیرامون زندگی و علم این شخصیت بزرگ یعنی زکریای رازی مطالبی را ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

تحقیق درباره زکریای رازی

زندگینامه زکریای رازی

نام اصلی محمد و ابوبکر کنیه‌اش بوده است مورخان شرقی او را به نام محمد بن زکریای رازی و مورخان غربی او را به نام رازش و الرازی در کتاب‌های خود یاد کرده اند. ابوریحان بیرونی نقل کرده است که زکریای رازی در شعبان سال ۲۵۱ هجری در شهر ری به دنیا آمد. او در دوران جوانی به نواختن عود و سرودن شعر مشغول بوده است، سپس به زرگری و کیمیاگری روی می‌آورد و در سنین بالا شروع به آموختن علم طب کرده است.

در برخی از کتاب‌های مورخان اسلامی نقل شده است که رازی طب را در بیمارستان بغداد آموخته است، او مدت نامعلومی در بغداد اقامت داشت و به تحصیل علم پرداخت. سپس به ری بازگشت و تا پایان عمر در بیمارستان ری مشغول به درمان بیماران شد.

صفات اخلاقی زکریای رازی

رازی مردی خوش خو بود که به فقیران توجه بسیاری داشت و برای درمان بیماری مردمان عادی تلاش بسیاری می کرد. رازی در کتابی به نام صفات بیمارستان بیان می‌کند که هر کسی لایق طبابت نیست و طیبت باید داری صفات و ویژه‌ای باشد.

رازی درباره جاهل عالم نما افشاگری‌هایی انجام داد و با افراد کم سواد که خود را طبیب می‌دانستند و اطرافیان بیمار که در طبابت دخالت می‌کردند مخالف بود به همین دلیل او مخالفانی نیز داشت.

استعدادهای زکریای رازی

استعدادهای زکریای رازی

🔴 پزشکی: زکریای رازی طبیبی حاذق بود، او موفق به تألیف کتاب قانون در زمینه پزشکی شد.

🔴 آبله و سرخک: رازی اولین شخصی است به تفاوت میان آبله و سرخک پی برد و در کتاب خود نشانه‌های آن و راه درمان را بیان کرده است.

🔴 جراحی: رازی یک پزشک مشهور بود که نظر برخی از مورخان او در جراحی نیز صاحب نظر بوده است.

🔴 تغذیه: رازی معتقد بود که تغذیه در سلامتی و درمان نقش بسزایی دارد، او کتابی در خصوص تغذیه به نام منافع الاغذیه و مضارها یک دوره کامل بهداشت غذایی است.

🔴 شیمی و داروسازی: او تحصیل شیمی را قبل از پزشکی آغاز کرده بود و عمده تاثیر او در علم شیمی طبقه بندی مواد است.

اکتشافات رازی

رازی اکتشافات زیادی داشت که به شرح زیر است:

  • او توانست الکل را کشف کند.
  • از تاثیر محیط قلیایی اسید سولفوریک را بدست آورد.
  • از سوزاندن زرنیخ اکسید آرسنیک را بدست اورد.
  • با اثر دادن سرکه با مس زنگار را تهیه کرد که با آن زخم را شستشو می‌دهند.
  • او نخستین پزشکی بود که موفق به ساخت داروهای سمی آلکالوئیدی شد.

آثار زکریای رازی

در خصوص آثار رازی ابوریحان بیرونی در کتاب فهرست کتب رازی ۱۸۴ آثار و در لغت نامه دهخدا ۱۶۷ ‌آثار دانسته اند.

کتاب‌های رازی شامل ۵۶ کتاب در طب، ۳۳ کتاب در طبیعیات، ۱۰ کتاب در ریاضیات و نجوم، ۱۷ کتاب در علوم فلسفی، ۱۴ کتاب در الهیات، ۲۲ کتاب در کیمیا، ۶ کتاب در مافوق الطبیعه، ۷ کتاب در منطق، ۷ کتاب در تفسیر و تلخیص کای فلسفی و طبی دیگران، ۲ کتاب در کفریات و ۱۰ کتاب در فنون مختلف می‌شود.

☑️ در این نوشتار تحقیق درباره زندگینامه محمد بن زکریای رازی را مورد بررسی قرار دادیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد.

تحقیقات پیشنهادی:
تحقیق در مورد خیام نیشابوری
تحقیق درباره ابوریحان بیرونی
تحقیق در مورد جابر بن حیان
تحقیق درمورد خواجه نظام الملک

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 15 =