اخبارعلمی

جواب خود را بیازمایید صفحه ۵۹ شیمی دوازدهم فصل دوم

توضیح و حل سوال های خود را بیازمایید صفحه ی 59 فصل دوم کتاب شیمی دوازدهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب خود را بیازمایید صفحه ۵۹ شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین خودرابیازمایید صفحه ی 59 فصل دوم آسایش و رفاه در سایه شیمی کتاب شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۵۷ شیمی دوازدهم

جواب خود را بیازمایید صفحه ۵۹ شیمی دوازدهم فصل دوم
جواب خود را بیازمایید صفحه ۵۹ شیمی دوازدهم فصل دوم

پاسخ و حل خود را بیازمایید صفحه ۵۹ شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی

شکل زیر بخشی از یک ورقه آهنی را نشان می‌دهد که با لایه نازکی از قلع پوشیده شده است. به این نوع آهن، حلبی می‌گویند. از ورقه‌های حلبی برای ساختن قوطی‌های کنسرو و روغن نباتی استفاده می‌شود. با مراجعه به جدول E۰:

پاسخ و حل خود را بیازمایید صفحه ۵۹ شیمی دوازدهم
پاسخ و حل خود را بیازمایید صفحه ۵۹ شیمی دوازدهم

آ) در اثر ایجاد خراش در سطح این نوع آهن، کدام فلز خورده می‌شود؟ کدام فلز در برابر خوردگی محافظت می‌شود؟

پاسخ: در اثر ایجاد خراش یک سلول گالوانی تشکیل می‌شود و فلز آهن که E۰ کوچک‌تری (E۰ = 0/44V) نسبت به فلز قلع (E۰ = +0/15V) دارد، با اکسید شدن خورده می‌شود و فلز قلع محافظت می‌شود.

ب) نیم واکنش‌های اکسایش و کاهش را بنویسید.

پاسخ:

Fe(s) → Fe2+(aq) + 2e نیم واکنش اکسایش
O2(g) + 2H2O(l) + 4e → 4OH(aq) نیم واکنش کاهش

پ) توضیح دهید چرا برخلاف حلبی از آهن گالوانیزه نمی‌توان برای ساختن ظروف بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد؟

پاسخ: زیرا اسیدهای موجود در مواد غذایی بر فلز قلع اثری ندارند، ولی با فلز روی واکنش داده و +Zn2 وارد مواد غذایی شده و موجب فاسد شدن مواد غذایی می‌شود.

پاسخ دیگر: حلبی برای بسته بندی مواد غذایی مناسب‌تر است، زیرا فلز قلع با اسید میوه و مواد غذایی واکنش نخواهد داد، اما آهن گالوانیزه با اسید میوه و مواد غذایی وارد واکنش می‌شود و منجر به فاسد شدن مواد غذایی می‌شود.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۵۵ و ۵۶ شیمی دوازدهم
و
جواب خود را بیازمایید صفحه ۵۴ شیمی دوازدهم

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول تا چهارم کتاب شیمی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های خودرابیازمایید صفحه ۵۹ فصل دوم شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =