خودروفناوری
موضوعات داغ

ابر خودرو پلاگین هیبرید فراری Ferrari SF90 Stradale – سلطان جاده ای

ابرخودروی SF90 به‌لطف فناوری هیبرید، قدرتمندترین مدل جاده‌ای در تاریخ فراری خواهد بود.

فراری SF90 در واقع دیوانه‌وار ترین فراری تولید شده تا به امروز است. فراری SF90 اولین خودرو هیبریدی تولید شده توسط فراری نیست. این لقب برای ابر خودرو فراری لافراری به یادگار گذاشته شده است. با این وجود سوپراسپرت جدید فراری یک سرآغاز بزرگ در خصوص محصولات الکتریکی فراری در آینده است.



همان‌طور که 918 برای پورشه ، فصل جدیدی آغاز کرد و کارایی پیشرانه‌های پلاگین هیبرید را به اثبات رساند؛ لافراری هم در سال ۲۰۱۳ توانست آغازگر تحولی نوین در محبوب‌ترین سوپراسپرت‌ساز ایتالیا شود و محصولی قدرتمند با قوای محرک هیبرید باشد. پس از اتمام تیراژ تولید ۵۰۰ دستگاه لافراری با قیمت بیش از یک میلیون دلار، SF90 با عنوان قدرتمندترین محصول در سبد فراری حضور خواهد داشت و البته، از پیشرانه پلاگین هیبرید استفاده خواهد کرد.

فراری Ferrari SF90 Stradale
فراری Ferrari SF90 Stradale

فراری استرادل اس اف ۹۰ هیبرید

در وصف همین خودرو کافی است که بدانیم که فراری استرادل SF90 قدرتمندترین موتور V8 فراری تا کنون را در خود جای داده است. این ابرخودرو همچنین لقب سریع‌ترین فراری جاده‌ای که تا کنون توسط این غول خودروسازی ایتالیایی ساخته شده را یدک می‌کشد. پس از فراری GTC4 Lusso، فراری SF90 دومین محصول فراری است که از دیفرانسیل چهار چرخ بهره می‌برد.

نام محصول جدید فراری به واسطه سالگرد 90 سالگی حضور فراری در مسابقات فرمول یک و همچنین خودروی فرمول یک حال حاضر فراری یعنی SF90 Formula One انتخاب شده است. پسوند استرادل نیز به معنای خیابان در زبان ایتالیایی بوده که نشان از جاده‌ای بودن فراری SF90 Stradale دارد.

فراری استرادل اس اف ۹۰ هیبرید
فراری استرادل اس اف ۹۰ هیبرید

مشخصات فنی ماشین فراری SF90

تفاوت‌های فنی بین لافراری و SF90، پرشمار هستند. برخلاف مدل قبلی که پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری با قدرت ۷۹۰ اسب‌بخار داشت؛ SF90 از نمونه‌ی ۸ سیلندر ۴ لیتری با قدرت ۷۷۰ اسب‌بخار استفاده می‌کند که به‌تنهایی، نشانه‌ی بهبود شرایط فنی است.

حالا مجموع قدرت SF90 با ترکیب موتور برقی و بنزینی، به ۹۸۶ اسب‌بخار می‌رسد و نهایت گشتاور ۸۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند که در مقایسه با لافراری، ۳۷ اسب‌بخار قدرت بیشتر و ۱۰۰ نیوتن‌متر افزایش گشتاور دارد.

شاید مهم‌ترین تفاوت SF90 با لافراری، بهره‌گیری از فناوری پلاگین هیبرید به‌جای مدل هیبرید باشد که امکان شارژ باتری به کمک برقی شهری و کاهش چشم‌گیر مصرف بنزین را میسر می‌کند.

زیر کاپوت این ابرخودرو یک پیشرانه 4.0 لیتری V8 قرار گرفته که به تنهایی 769 اسب‌بخار قدرت و 800 نیوتون متر گشتاور خروجی می‌دهد. این پیشرانه به تنهایی فراری SF90 را به پر قدرت‌ترین فراری V8 که بر روی خط تولید فراری قرار خواهد گرفت تبدیل می‌کند.

اما این پایان کار نیست. فراری علاوه بر این پیشرانه، سه پیشرانه الکتریکی دیگر نیز برای استرادل SF90 در نظر گرفته است. این سه پیشرانه الکتریکی از یک پک باتری لیتیوم – یونی تغذیه می‌شوند. دو موتور الکتریکی در جلوی خودرو و موتور دیگر در عقب خودرو قرار گرفته‌اند. در مجموع این سه پیشرانه الکتریکی 217 اسب‌بخار توان اضافه به هیولای جدید فراری اضافه کرده تا حداکثر توان تولیدی فراری SF90 به 986 اسب‌بخار برسد.

گیربکس هشت سرعته اتوماتیک دابل کلاچه این ابرخودرو نیز توان تولیدی را به هر چهارچرخ خودرو منتقل می‌کند. تمامی این 986 اسب‌بخار به همراه آیرودینامیک وحشتناک این سوپراسپرت، باعث شده تا فراری SF90 Stradale تنها در مدت زمان 2.5 ثانیه به سرعت 100 و در 6.7 ثانیه به 201 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت هیولای جدید فراری نیز در 340 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

فراری SF90 قادر است تا تنها با استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی خود مسافتی 25 کیلومتری را با حداکثر سرعت 135 کیلومتر بر ساعت طی کند. بر خلاف لافراری، فراری SF90 از شارژر پلاگین نیز استفاده می‌کند. وزن هیولای جدید فراری 1570 کیلوگرم است که نسبت به لافراری شاهد کاهش 15 کیلوگرمی وزن هستیم. این کاهش وزن این قابلیت را به فراری SF90 داده تا بتواند به صورت کاملا الکتریکی حرکت کند.

فراری SF90
فراری SF90

چهره ظاهری خودرو فراری پلاگین هیبرید فراری SF90

سوپراسپرت‌های امروزه دچار تغییر و تحول شده‌اند و فراری SF90 نیز از این قضیه مستثنی نیست. چهره و استایل فراری SF90 نیز کاملا بنیادی و جدید بوده و ظاهری جذاب و خیره کننده را به خود گرفته است.

از نظر آیرودینامیک، محصول جدید فراری یک لول بالاتر از دیگر ابرخودروهای جهان قرار می‌گیرد. طراحی چراغ‌های جلو به خاطر بهبود آیرودینامیک بسیار کوچک و نازک تولید شده‌اند و فاقد هرگونه برآمدگی هستند. شکافی نیز برای عبور هوا در زیر چراغ‌ها تعبیه شده تا شاهد یک شاهکار مهندسی در ابرخودروی جدید فراری باشیم.

یک شکاف نیز بر روی کاپوت خودرو برای عبور هوا به سمت قسمت‌های عقبی در نظر گرفته شده است. برای افزایش جریان هوا به سمت ژنراتورهای زیر کاپوت، فراری شاسی جلویی خودرو را 15 میلی‌متر بالاتر از شاسی عقب قرار داده است.

این کار باعث شده تا در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، 390 کیلوگرم نیروی Downforce  به انتهای فراری SF90 Stradale وارد شود. بنا بر ادعای فراری این مقدار نیروی دان فورس یک رکورد جدید در بین خودروهای سوپراسپرت جاده‌ای به شمار می‌رود.

چراغ‌های عقبی خودرو نیز مثل دیگر مدل‌های جدید فراری دوگانه هستند اما چراغ‌های فراری SF90 به خلاف دیگر مدل‌های فراری از چراغ‌های مستطیلی شکل استفاده می‌کند. پنل‌ها و دریچه‌های خروجی هوا به همراه دو اگزوز دایره‌ای شکل در وسط، بخش عقبی خودرو را تکمیل می‌کنند.

خودرو فراری پلاگین هیبرید فراری SF90
خودرو فراری پلاگین هیبرید فراری SF90

نمای داخلی هایپرکار فراری SF90

در فضای داخلی، فرمان مدرن فراری با چیدمان جدید کلیدها، خودنمایی می‌کند. بسیاری از امکانات فنی و حتی رفاهی SF90، توسط راننده از روی فرمان مدیریت می‌شوند. این خودرو، فاقد نمایشگر لمسی روی داشبورد خواهد بود؛ اما از نمایشگر تمام‌رنگی ۱۶ اینچ با رزولوشن HD استفاده خواهد کرد. علاوه‌بر این، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD) نیز در مقابل راننده‌ی SF90 وجود دارد.

طراحی داخلی فراری SF90 نیز بسیار زیبا است. یک صفحه نمایشگر 16 اینچی منحنی شکل درون خودرو قرار گرفته است. همچنین این فراری از سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه (Head-Up Display) در مقابل راننده نیز بهره می‌برد. تمامی پنل های استفاده شده بر روی داشبورد لمسی هستند.

وزن خالص جدیدترین محصول فراری، ۱۵۷۰ کیلوگرم است. برخلاف فناوری بالاتر و امکانات بیشتر در مقایسه با لافراری، SF90 حدود ۱۳ کیلوگرم سبک‌تر خواهد بود. شاسی این خودروی پلاگین‌هیبرید، ۲۰ درصد مقاوم‌تر و ۴۰‌ درصد منعطف‌تر از نمونه‌ی استفاده شده در لافراری است؛ درحالی‌که وزن مشابه دارد.

قیمت نهایی و تیراژ تولید فراری SF90 Hybrid

قیمت نهایی و تیراژ تولید فراری SF90 هنوز اعلام نشده است؛ اما می‌توان اطمینان داشت باتوجه‌به سطح فناوری و آمار روی کاغذ، بیش از یک میلیون دلار قیمت‌گذاری شود. نام کامل خودرو، SF90 استرادال است که اشاره به استاندارد جاده‌ای برای این مدل دارد. از چنین نام‌گذاری می‌توان نتیجه گرفت نسخه‌ی مخصوص پیست از SF90 یا نمونه‌ی رودتسر (آپرتا یا اسپایدر) هم، به‌زودی معرفی شود.

اما شایعاتی است که فراری SF90 Stradale یک محصول تولید انبوه فراری است و قرار نیست به تعداد محدود تولید شود. فراری استرادل SF90 جایی بالاتر از فراری 812 سوپرفست و فراری F8 Tributo در بین محصولات فراری خواهد داشت. قیمت رسمی این خودرو هنوز توسط غول ایتالیایی به صورت رسمی اعلام نشده اما پیشبینی  می‌شود قیمت آن بین 350.000 تا 400.000 یورو داشته باشد شاید هم بالای یک میلیون دلار ! . ابر خودروی جدید فراری احتمالا در تابستان سال آینده میلادی به فروش خواهد رسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هشت =