مطلب پیشنهادی :
ad
+
فناوری

پلی استیشن 5 در چه تاریخی عرضه می شود و از چه سخت افزاری برخوردار است ؟

نگاهی اجمالی به غول جدید شرکت سونی Sony

شرکت سونی به‌تازگی اطلاعات جدیدی را از کنسول نسل بعد پلی استیشن 5 خود منتشر کرده است. باتوجه‌به جلسه سونی در مورد استراتژی‌ها و برنامه‌هایش برای نسل بعد، سونی در مورد دستاوردهای آینده خود در زمینه تجاری از جمله پلی استیشنسخن گفته است.

دو واژه کلیدی که سونی در طول صحبت‌های خود به آن اشاره کرده است، «همه‌جانبه» و «یکپارچه» است. سونی اعلام کرده است که کنسول نسل آینده‌اش تجربه‌ای همه‌جانبه‌ای را توسط افزایش سرعت رندرینگ بسیار بالا گرافیک به کاربران ارائه می‌دهد. در ادامه گفته شده است که این کار توسط بهبود قدرت محاسباتی و همچنین پهنای باند قابل شخصی‌سازی و فوق‌العاده سریع SSD امکان پذیر شده است.

مشخصات احتمالی کنسول پلی استیشن 5 سونی

پلی استیشن 5

همانطور که می دانید، گمانه زنی های بسیاری در زمینه سخت افزارهای مورد استفاده توسط کنسول های بازی نسل ۹ منتشر شده است؛ برخی بر این عقیده هستند که استفاده از تراشه های SOC مجتمع در مدل های APU، در کنسول های بازی نسل ۹ پایان خواهد یافت چرا که آنها نیازمند توانی بیش از یک تراشه SOC هستند.

با این وجود به تازگی اطلاعاتی از پردازنده ی کلاس APU از برند AMD منتشر شده است که به ادعای منتشر کنندگان، مربوط به کنسول های بازی نسل ۹ است که Xbox Two و PS5 را رهبری خواهد کرد. این APU با کد رمز Gonzalo شناخته شده و مانند کنسول های نسل ۸، یک تراشه کاملا سفارشی برای نسل ۹ است که در بازار توزیع نمی گردد. این تراشه که با شناسه فنی ZG16702AE8JB2_32/10/18_13F8 برای اولین بار در توییتر دیده شده است، احتمالا در حوزه CPU از ریزمعماری ZEN 2 بهره خواهد گرفت. حال پس از تصاویری که از توسعه دهنده و کنترلر احتمالی PS5 منتشر شده است، اطلاعاتی جدید در تراشه ای مرموز فکر بسیاری را درگیر کرده است.

بخش عددی ۳۲ از کد فنی، نشانه فرکانس ۳.۲ گیگاهرتزی است؛ عدد اولیه ۱۰ نیز به معنی فرکانس پایه ۱.۰ گیگاهرتزی است. کنسول های بازی در حوزه فرکانس با CPUهای دسکتاپ و لپ تاپ مقداری متفاوت هستند. در حال حاضر اختلاف نظرهایی بر سر معماری گرافیکی مورد استفاده وجود دارد؛ برخی معتقد هستند که AMD از همان معماری Vega در تراشه های کنسول های نسل ۹ استفاده کرده و برخی دیگر بر این باورند اند که Navi 10 قلب گرافیکی کنسول های نسل ۹ خواهد بود.

پردازنده (CPU)

پلی استیشن 5

پردازندهمشخصات احتمالی
مدلRyzen Gen 3
معماریZen 2
پروسه‌ی ساختTSMC 7nm
تعداد هسته‌های فیزیکی8
فرکانس پایه‌ی تراشه1.6GHz
فرکانس توربوی تراشه3.2GHz

واحدِ گرافیکی (GPU)

پلی استیشن 5

واحد گرافیکیمشخصات احتمالی
مدلGonzalo
معماریNavi-Lite
پروسه‌ی ساختTSMC 7nm
هسته‌های Shader3328/3584
واحدهای CU52/56
فرکانس پایه‌ی تراشه1.0GHz
فرکانس توربوی تراشه1.8GHz
راندمان Ray Tracing?
توان مصرفی180Watts

حافظه (RAM)

واحد حافظهمشخصات احتمالی
مدلGDDR6
سرعت حافظه14.00Gbps
اندازه‌ی حافظه12GB/16GB
عرض باند گذرگاه حافظه256bit
پهنای باند حافظه 448GB/s

ذخیره‌ساز (Storage)

واحد ذخیره‌سازمشخصات احتمالی
استانداردM.2 NVMe
سرعت خواندن3000MB/s
سرعت نوشتن1500MB/s
خواندن تصادفی 4K IOPS320K
نوشتن تصادفی 4K IOPS180K
ظرفیت500GB/1TB

بخشِ هیجان انگیزترِ پلی استیشن 5 قطعا مربوط‌به تحول در بخشِ ذخیره‌سازِ آن خواهد بود که استفاده از دیسک‌های مکانیکی را برای همیشه به خاطره بدل خواهد کرد و افزایشِ راندمانِ چشمگیری را در عملیاتِ نصب و مخصوصا اجرای بازی‌ها روی کنسول و کاستن از زمان‌های بارگذاریِ بینِ مراحل باعث خواهد شد. این گفته که زمان‌های بارگذاری در بازی‌ها به کل حذف می‌شوند شاید کمی غیرِ دقیق و تبلیغاتی باشد، اما اینکه احتمالا دیگر نیازی به استفاده‌ی بازی‌سازان از نشانگر‌های بارگذاری نباشد یا گیمرها مجبور به دیدنِ طولانیِ مدتِ صفحاتِ مخصوصِ لودینگ در میانه‌ی بازی‌ها نباشند، به واقعیت بدل خواهد شد. از طرفِ دیگر شیوه‌ی پیاده‌سازیِ بسیاری از بازی‌های جهان باز و حرکت در نقشه‌های بزرگ با حذفِ تأخیر و افزایشِ سرعتِ استریمِ بافت‌ها و داده‌های مورد نیاز در کنسول تکامل پیدا خواهد کرد. بروز رسانیِ سیستم‌عاملِ کنسول و نصبِ آپدیت‌ها هم بعد از این آنقدر سریع انجام می‌شود که دیگر نیازی به موکول کردنِ آن به زمان‌های بدون استفاده یا ساعت‌های پایانیِ شب نخواهد بود و تنها به سرعتِ دانلودِ سرویسِ اینترنتیِ شما محدود خواهد شد.

دسته بازی
دسته بازی

قیمت و تاریخ عرضه پلی استیشن 5 

قیمت و تاریخ عرضه پلی استیشن 5
قیمت و تاریخ عرضه پلی استیشن 5

در حالی که با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم، بسیار سخت است که بخواهیم میزان فروش پلی استیشن 5 را تخمین بزنیم اما یاسودا معتقد است این کنسول قرار است در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان‌ماه سال ۱۳۹۹) راهی بازار شود. او انتظار دارد این کنسول ۴۰۹۸۰ ین معادل ۴۹۹ دلار قیمت داشته باشد و در نخستین سال مالی خود بتواند تا ۶ میلیون واحد به فروش برساند. این میزان در سال مالی دوم این کنسول به رقم ۱۵ میلیون واحد خواهد رسید.

بازی های PS5

اخیرا، افشاگری که خود را یک بازی‌ساز اروپایی در حال کار روی یکی از بازی‌هایی که قرار است همزمان با پلی استیشن 5 منتشر شوند معرفی کرده، پستی در وب سایت Pastebin منتشر کرد که حاوی اطلاعاتی جدید درباره‌ پلی استیشن ۵، از جمله بازی‌هایی که قرار است همزمان با عرضه آن منتشر شوند، بود.

بر اساس این پست، پلی استیشن 5 به همراه Gran Turismo 7 (که از پلی استیشن VR پشتیبانی خواهد کرد)، نسخه‌ رایگان ریمستر شده‌ ۴K بازی PUBG (انحصارا برای PS5)، نسخه‌ریمستر شده‌ Battlefield Bad Company 3، بازی جدید هری پاتر که اطلاعاتی درباره‌ ساخت آن در اینترنت قرار گرفت، نسخه‌ جدید Assassin’s Creed که در دنیای وایکینگ‌ها جریان دارد، GTA VI (که یک ماه در انحصار PS5 قرار خواهد داشت)، The Last of Us Part II و Ghost of Tsushima عرضه خواهد شد. این افشا کننده همچنین اشاره کرد که چند بازی PlayStation VR و تعدادی بازی انحصاری نیز با عرضه‌ی PS5 منتشر خواهند شد ولی اسم آن‌ها را اعلام نکرد.

  • بازی های PS5
  • بازی های PS5
  • بازی های PS5
  • بازی های PS5

تا چه زمانی از پلی استیشن ۴ پشتیبانی خواهد شد

پلی استیشن 5

پلی استیشن ۴
پلی استیشن ۴

سونی اخیرا از پلی استیشن ۴ صحبت کرده و اینکه چه نقشی در حضور کنسول جدید خواهد داشت. آن ها به صاحبان این کنسول اعلام کردند که PlayStation 4 حداقل تا چند سال آینده کنار نخواهد رفت و نباید نگران باشند. سونی حضور PS4 را ضروری می داند و حداقل تا سه آینده به طور کامل از آن پشتیبانی خواهد کرد. همچنین پلی استیشن ۵ از قابلیت backward compatibility بهره می برد (قابلیت اجرای بازی های نسل قبل) که نشان می دهد آن ها به این کنسول پرفروش اهمیت ویژه ای می دهند. ناگفته نماند که هنوز چند بازی بزرگ انحصاری برای پی اس ۴ در راه است و این بازی ها به احتمال زیاد بین نسلی بوده و برای پلی استیشن 5 نیز عرضه خواهند شد. 

سونیplaystation vr2 را همزمان با کنسول ps5 عرضه نمی کند

صحبت های ملینسون به این صورت بود: 

ما دلیلی برای عرضه همزمان PlayStation VR 2 به صورت همزمان با پلی استیشن 5 نمی بینیم. اگر بخواهیم از دید مصرف کننده به قضیه نگاه کنیم؛ تحت فشار قرار گرفتن برای خرید چند وسیله، چیزی است ما نمی خواهیم رخ بدهد. گاهی اوقات، خوب است که بین خرید چنین وسایلی، وقفه بیفتد.

در انتها تیم مدیریت سونی در مورد اهمیت استریم برای پلی استیشن 5 صحبت کرده است. سونی اعلام کرده است که کنسول نسل بعد خود دارای Remote Play است و همکاری‌اش با مایکروسافت، می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شرکت سونی در زمینه استریم بازی‌های ویدیویی ایفا کند. با اینکه سونی هم‌اکنون از سرویس PlayStation Nowاستفاده می‌کند که ۷۰۰ هزار کاربر دارد، اما به‌نظر می‌رسد سونی به‌دنبال برنامه‌های بزرگ‌تری است. 

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =