فناوری

سرعت در انتقال اطلاعات ، نکته کیلیدی رونق در بازار مسکن روز

سرعت انتقال اطلاعات کاربردی از تغییرات قیمت و تعداد معاملات به صورت لحظه‌ای به دست کاربران عادی و سیاست‌گذاران برسد

بازار مسکن به واسطه اینکه کندتر از سایر حوزه‌ها به تغییرات و نوسانات اقتصادی همچون افزایش نرخ سوخت واکنش نشان می‌دهد، سرعت انتقال اطلاعات اهمیت بسیاری دارد. از سوی دیگر میزان عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری بازار مسکن نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند و سیاست‌گذاران می‌توانند با بهره‌گیری از این اطلاعات، پیش از روی دادن تاثیرات منفی چنین نوساناتی، با اعمال سیاست‌های مشوق و بازدارنده تعادل را در آن مناطق ایجاد کرد.

به زبان ساده با آگاهی از افزایش قیمت خرید آپارتمان در استاد معین می‌توان پرداخت تسهیلات ساخت در این منطقه را افزایش داده و عرضه را با تقاضا متناسب کرد تا به افزایش قیمت منجر نشود.

از این رو نیاز است سرعت انتقال اطلاعات کاربردی از تغییرات قیمت و تعداد معاملات به صورت لحظه‌ای به دست کاربران عادی و سیاست‌گذاران برسد. زیرا کاربران عادی نیز می‌توانند با آگاهی از وضعیت مسکن در مناطق مختلف اقدام به خرید یا فروش ملک خود کنند.

وزارت راه و شهرسازی نیز ابزارها و سازوکارهای مختلفی برای رصد بازار و انتقال این اطلاعات ایجاد کرده است. سامانه اطلاعات بازار مسکن(سابا) یکی از این ابزارهای کاربردی است که مدتی است ایجاد شده و تمام معاملات روی داده در بازار مسکن را مشاورین املاک از طریق کد رهگیری در این سامانه وارد می‌کنند، تا سیاستگذاران و حتی کاربران عادی بتوانند معاملات رخ داده در این بازار را مشاهده کنند.


اما این سامانه درخواست متقاضیان ملک را نشان نمی‌دهد، و نمی‌توان میزان تقاضا را از این سامانه متوجه شد. از این رو بستری لازم است تا بتوان میزان تقاضا را هم استخراج و بررسی‌کرد.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که  نمی‌توان این دیتاها را  به عنوان آمار عرضه و تقاضا محسوب کرد، چراکه صرفا خانه‌های موجود در این سایت‌ها برای خرید و فروش یا رهن و اجاره بارگذاری می‌شود و صرفا ماموریت آنها ایجاد بستری برای انجام معاملات ملکی است. به همین دلیل تحلیل بازار مسکن از طریق سایت‌های مشاور املاک سخت است.

اما مجموعه‌ای با ماموریت و هدف بزرگتر که همانا کمک به تمام بخش‌های بازار مسکن است با عنوان کیلید در حال  فعالیت است. این سامانه علاوه بر اینکه به مشاورین املاک برای تسریع و تسهیل در معاملات ملکی کمک کند، با استفاده از هوش‌مصنوعی تمام آمار معاملات را، پردازش و در قالب نمودار و جدول و حتی به صورت موردی منتشر می‌کند.

کیلید

این اطلاعات در بخش اطلاعات بازارمسکن به طرق مختلف قابل دسترسی است. اما یکی از کاربردی‌ترین آنها، دریافت آمار از طریق جستجوی منطقه مورد نظر است. کیلید در این بخش توانسته کاربر را با راحت‌ترین روش‌ها راهنمایی کند.

به عنوان مثال هنگامی‌ که کاربران واژه خرید آپارتمان در میدان فردوسی را در این بخش وارد می‌کند، روند طی شده قیمت و تعداد معاملات در این منطقه نشان داده می‌شود و به بهترین شکل که همانا نمودار قیمت و تعداد معاملات باشد به کاربران دید بازی از آینده دور و نزدیک بازارمسکن در آن منطقه ارائه دهد.

تخمین قیمت مسکن

این آمارتنها اطلاعات کاربردی کیلید نیست و یکی از مهم‌ترین بخش‌های کیلید، تخمین قیمت مسکن است. تخمینی که با درصد خطای بسیار پایین، همان مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای برآورد قیمت یک ملک در نظر می‌گیرد را لحاظ کرده و با وارد کردن کدپستی ده‌رقمی به کاربران ارائه می‌دهد.

این محاسبات در فضای محاسباتی پیچیده، بابهره‌گیری از هوش‌مصنوعی رخ می‌دهد و ارزش افزوده‌های بسیاری برای کاربران و متقاضیان خرید یا اجاره ملک ارائه داده است. از طرف دیگر این تخمین قیمت، مالکان را از ارزش واقعی و بروز ملکشان مطلع می‌کند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق و پروژه‌های دیگر را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، اطلاعات کیلید کاملا داده‌محور بوده و برای سیاست‌گذاران و فعالان بازار مسکن می‌تواند بهترین سامانه برای دریافت گزارشات آماری به شمار آید. علاوه بر این، کیلید در مجله خبری خود اطلاعات بدست آمده از سامانه سابا، فعالیت‌های کاربران در کیلید و سایر اطلاعات بازار مسکن را تحلیل و در قالب گزارش‌هایی آماده و به انتشار می‌رساند.

 در نتیجه می‌توان گفت تمام نیاز‌های مسکنی در سامانه کیلید موجود است و می‌توان به عنوان مرجعی قابل استناد در بازار مسکن آنها را برشمرد و قبل از تصمیم‌گیری برای خرید یا اجاره از سامانه کیلید اطلاعات کاربردی دریافت و پس از آن بهترین انتخاب را داشت.

به طور مثال متقاضی خرید آپارتمان در دزاشیب قبل از جستجو می‌تواند وارد سامانه کیلید شود و اطلاعات بازار مسکن در این منطقه را رصد کرده، پس از آگاهی از تخمین قیمت به جستجو در کیلید بپردازد و با مالک یا مشارو املاک وارد مذاکره شود.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =