مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق در مورد نماز جمعه برای کودکان و کلاس چهارم و پنجم

بهترین مقاله درباره نماز جمعه برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق در مورد نماز جمعه : نماز جمعه یکی از نمازهای رایج در کشورهای اسلامی از جمله ایران است که به امامت یک امام جمعه برای گروهی از مسلمانان انجام می‌شود. همانطور که از اسم این نماز پیداست این نماز را باید در روزهای جمعه به وقت اذان ظهر و جایگزین نماز ظهر انجام داد. نماز جمعه از نمازهایی است که باید با اجتماع مردم انجام گیرد.

در بین شیعیان این نماز از واجبات نیست و به مصلحت می‌شود در آن شرکت نکرد. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا برای کسب اطلاعات بیشتر همراه باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد بلوغ دخترانه پایه هفتم

تحقیق در مورد نماز جمعه برای کودکان

اقدامات لازم برای شرکت در نماز جمعه

ابتدا برای انجام نماز جمعه باید یک محیط پاکیزه و مناسب و در صورت موجود بودن شرایط از یک کفپوش مناسب برای تمامی جماعت استفاده شود و همچنین جایگاهی برای به امانت گرفتن وسایل اجماع مردم در نظر گرفته شود.

نماز جمعه برخوردار از دو رکعت بوده و در اولین رکعت پیش از رکوع کردن یک قنوت مستحبی وجود دارد و در دومین رکعت این قنوت بعد از رکوع انجام می‌گیرد.

همچنین باید توجه داشت که قرائت خطبه توسط امام جماعت پیش از اقامه نماز از واجبات است که حتما باید با ترتیبات خاص خود انجام شود.

از جمله این فرایض شامل: تکبیرة الاحرام، خواندن سوره‌های حمد و جمعه، انجام قنوت رکعت اول.

سپس رکوع به همراه دو سجده، در دومین رکعت خواندن دوباره سوره‌های حمد و منافقون، رکوع کردن، قنوت بعد از آن انجام دو سجده، خواندن تشهد و سلام آخر.

در شروع دو رکعتی نماز جمعه باید نیت کرده و ادای تکبیرة الحرام به اقامه امام جماعت کرد؛ سپس امام جمعه سوره‌های مشخص شده را ادا می‌کند و بعد از آن قنوت صورت می‌گیرد.

بعد از قنوت رکوع و دو مرتبه سجده انجام می‌شود، سپس بعد از دو سجود همه اقامه کنندگان به پا می‌خیزند و سپس سوره‌های دیگر توسط امام جمعه در سکوت جماعت بیان می‌شود.

 پس از آن همگی به رکوع رفته و قنوت می‌گیرند و بعد از قنوت سجده انجام می‌شود و سپس نوبت به تشهد و سلام می‌رسد.

خطبه های نماز جمعه

برای شروع نماز جمعه باید خطبه آغازین توسط امام جمعه قرائت شود و لازم است که همه اقامه کنندگان در سکوت کامل به خطبه‌های خطیب گوش دهند.

باتوجه به اینکه نماز جمعه جایگزین نماز ظهر می‌باشد هر دو خطبه این نماز جایگزین دو رکعت ابتدایی نماز ظهر بوده و خود دو رکعت نماز جمعه جایگزین دو رکعت بعدی نماز ظهر تلقی می‌شود.

هنگام ادای خطبه‌های این نماز توسط امام جمعه اجماع کنندگان بر آن‌ها واجب است که با توجه کامل به آنها گوش دهند.

نماز جمعه شامل دو خطبه است که در اولین خطبه امام جماعت به بیان شرایع دینی و مسائل آن دنیایی می‌پردازد و در دومین خطبه به مسائل سیاسی کشور با نگاه اسلامی و دینی پرداخته می‌شود.

علاوه بر این با توجه به نقل قول‌هایی از امام خمینی(ره) خطبه‌ها باید برخوردار از سلام و صلوات بر پیامبر و امامان، امر به معروف و نهی از منکر، پرستش خدای یکتا، طلب توبه برای همه مسلمانان باشد.

دعا برای بقای اسلام، بیان موضوع معیشیت مردم و اوضاع روز آنها و قرائت سوره هایی از قرآن پرداخته شود.

در اصل خطبه‌های نماز جمعه باید بدون غرض ورزی و قضاوت با هدف ایجاد ایمان و تقوا در شرکت کنندگان با بیانی شیوا و رسا صورت گیرد.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق در مورد قوم ثمود و سرنوشت آن ها
و
تحقیق درباره شهید محمدجواد تندگویان
و
تحقیق درباره شهید مصطفی احمدی روشن دانشمند انرژی هسته ای

به پایان تحقیق درباره‌ی تحقیق نماز جمعه و خطبه‌های آن رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + پانزده =