جواب فعالیت های درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۰۳ تا ۱۰۷
گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 103 ، 104 و 107 درس 13 سیزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم
جواب فعالیت های درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۰۳ و ۱۰۴ ، عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۰۷ درس ۱۳ سیزدهم مخاطب بی مخاطب کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس چهاردهم تفکر و سواد رسانه ای
جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۰۳ و ۱۰۴ درس ۱۳ تفکر و سواد رسانه ای دهم
🟦 فیلم «تکنیک نقاشی» را ببینید. آیا به عنوان مخاطب حق شما نیست تا از پشت پرده اگاه شوید؟
پاسخ: در این فیلم ابتدا در پشت پرده یک سری اتفاقات و برنامه ریزی ها انجام می شود و سپس شروع به فیلمبرداری می شود. در واقع در این فیلم اتفاقات را طوری نشان می دهد که واقعی نیست و این حق ما است که از این موضوع خبر داشته باشیم تا دچار گمراهی نشویم.
🟦 در جدول زیر، برخی از مهم ترین حقوق مخاطب در برابر رسانه ها ذکر شده است. بسیاری از این حقوق، حق های مسلم و بدیهی مخاطبان است که متاسفانه گاهی در برخی از رسانه ها رعایت نشده است. شما با کامل کردن این جدول، آشنایی بیشتری با حقوق خود پیدا خواهید کرد. پس از تکمیل جدول در گروه، نتایج کار گروه را به کلاس ارائه کنید.
پاسخ: این جدول باید با توجه به تجربه های شما در این زمینه تکمیل شود، جدول زیر می تواند به شما کمک کند پاسخ های صحیح را پیدا کنید.
مهم ترین مصداق های حقوق مخاطب در برابر رسانه ها
ردیف | حق مخاطب | مفهوم و توضیح این حق | نمونه ای از تناقض این حق در رسانه ها |
---|---|---|---|
۱ | حق دسترسی به اطلاعات (حق انتخاب) | مخاطب حق دارد که منابع رسانه ای متعدد و سالمی در دسترس داشته باشد تا بتواند آنچه را مناسب نیاز و متناسب با علایق و سلایق اوست، انتخاب کند. | – محدودیت در نشر رسانه های متعدد و متناسب با علایق و سلیقه های خاص به دلایل نامعتبر – انتشار اخبار و اطلاعات نادرست |
۲ | حق حفظ و احترام به حریم خصوصی یا حق محرمانگی | هر انسانی یک سری اطلاعات شخصی و حریم خصوصی دارد که دوست ندارد دیگران از آن مطلع شوند، مخاطب حق دارد این اطلاعاتش مخفی بماند. | 🔲 افشای اسرار خصوصی از زندگی شخصی هنر پیشه ها، ورزشکاران و … در شبکه های اجتماعی 🔲 گذاشتن دوربین مخفی در مراکز خصوصی و پخش آن در رسانه های عمومی |
۳ | حق شکایت از رسانه خطا کار و دادخواهی | مخاطب حق دارد از رسانه ای که در حق او ظلمی روا داشته است به مراجع صالح قانونی شکایت، و از دادگاه حق خود را مطالبه کند. | فعالیت های درس ۱۳ تفکر و سواد رسانه ای ، انتشار مطالب و فیلم های سایر شرکت و نقض قوانین. |
۴ | حق پاسخگویی | رسانه مطلب درستی را بیان کرده است اما مخاطب در آن مورد توضیحات و استدلال هایی دارد که سوءتفاهم را برطرف می کند. | رسانه از یک کتاب نقدهایی را کرده است اما پاسخ و توضیحات مولفان را نشر نداده است. |
۵ | حق تصحیح | رسانه مطلب نادرست (دروغی) را بیان کرده است. مخاطب حق دارد تصحیح آن مطلب کذب را مطالبه کند. | مانند انتشار آمار دروغین از افراد حادثه دیده در یک زلزله یا آتش سوزی. |
۶ | حق احترام به عقاید دینی و مقدسات | رسانه ها موظفند به عقاید مذهبی مخاطبان خود نهایت احترام را بگذارند. | توهین به اسطوره های دینی هر دین و آیینی. |
۷ | حق حفظ حرمت اشخاص و منع افترا و توهین | این بخش خیلی واضح است، رسانه ها تحت هیچ شرایطی نمی توانند به مخاطبین خود توهین کنند. | نسبت دادن یک رفتار و یا یک حرکت اشتباه به شخصی دیگر به صورت دروغین. |
۸ | حق بهرهمندی از اطلاعات صحیح و دقیق و منع نشر اکاذیب | رسانه باید اخبار درست را انتشار دهند و از نشر اکاذیب جلوگیری کنند. | روزنامه ای که برای افزایش شمارگان و تعداد مخاطبان خود، عنوان های جنجالی و دروغین می زند و مخاطب را فریب می دهد. |
۹ | حفظ عفت و اخلاق عمومی و منع هرزه نگاری | رسانه ها باید عفت و اخلاق عمومی را حفظ و از هرزه نگاری پرهیز کنند. | – استفاده از تصاویر آدم هایی با پوشش نامناسب. – گذاشتن تبلیغ و تصاویر نامناسب. |
۱۰ | رعایت حقوق مخاطبان آسیب پذیرتر (مانند کودکان) | رسانه ها در برخورد با این گروه سنی باید بیشتر حساس باشند. | پخش کردن تبلیغاتی که فراتر از سن و توان و گنجایش ذهنی کودکان است و باعث می شود آنها به خطا، عمل خطرناک انجام دهند یا به مشکلات دیگر مبتلا شوند. |
۱۱ | حق بهرهمندی مساوی از قانون | همه در برابر قانون مساوی هستند و حق دارند بدون هیچ تبعیضی از حمایت یکسان قانون برخوردار شوند. | اختصاص زمان تبلیغات به یک نامزد انتخابات، بیش از سایر نامزدها در یک رسانه عمومی |
۱۲ | رعایت انصاف و بی طرفی در رسانه ها | رسانهها موظفند در کارکردهای خود انصاف و بی طرف بودن را به خوبی رعایت کنند. | رسانه های حزبی و جناحی که صرفا برای منافع افراد منتسب به خود، محاسن گروه خود و معایب گروه رقیب را بزرگ نمایی می کنند. |
۱۳ | رعایت بهداشت روانی (پرهیز از خشونت) | رسانه نباید مطالبی که موجب بر انگیزه شدن خشم مخاطب و آسیب زدن به او می شود را انتشار دهند. | 🔲 نمایش خشونت در برنامه های کودک 🔲 تمرکز افراطی بر نشر خبرهای نگران کننده |
پاسخ عکس و مکث صفحه ۱۰۷ درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای
در عکس و مکث صفحه ۱۰۷ درس سیزدهم تفکر دهم تصویر بالا را مشاهده می کنید که در زیر قصد داریم پیام این تصویر را شرح دهیم:
پاسخ: همانطور که در عکس قابل مشاهده است، فردی با جارو برقی در حال سرقت اطلاعات از کامپیوتر شخصی یک نفر می باشد که با این اطلاعات می تواند آسیب های زیادی به شخص موردنظر بزند.این روزها محافظت از اطلاعات مخصوصا در فضای مجازی از اهمیت خیلی بالایی برخوردار می باشد و ما نباید به هر کس و یا هر پیامی اعتماد کنیم. به عنوان مثال زمانی که داریم از درگاه پرداخت آنلاین بانک ها استفاده می کنیم باید مطمئن شویم که صفحه اینترنتی موردنظر جعلی نباشد.
همه ما باید برای جلوگیری از هک شدن و سرقت اطلاعاتمان توسط افراد سودجو باید موارد زیر را رعایت کنیم:
۱- گوشی موبایل یا لپ تاپ خود را رمز دار کنیم و نگذاریم افراد غریبه با آنها کار کنند، همچنین باید روی وسایل الکترونیک خود آنتی ویروس و فایروال نصب کنیم.
۲- اگر شخصی به ما پیام داد، حتما مطمئن شویم که نیت بدی ندارد و حتی اگر یک درصد هم شک کردیم سریعا مکالمه را مسدود کنیم.
۳- استفاده از وای فای های عمومی و بلوتوث ها راهی بسیار آسان برای هکرها هستند که می توانند به تلفن همراه متصل شوند و از حساب ها برداشت کنند.
۴- اگر مورد مشکوکی مشاهده کردیم و یا اطلاعاتمان مورد سرقت قرار گرفت سریعا باید به وبسایت پلیس فتا مراجعه کنیم و درخواست بررسی بدهیم.
۵- هر برنامه ای را نباید بر روی کامپیوتر یا موبایل خود نصب کنیم زیرا ممکن است حاوی بد افزار یا ویروس باشد. این بدافزار ها حتی می توانند اطلاعات بانکی ذخیره شده در موبایل ما را مورد سرقت قرار دهند.
همیشه باید این را به یاد داشته باشیم که یک هکر می تواند می تواند فقط با نوشتن برنامه ای که خارج از دید ما است و حتی به آن فکر نمی کنیم با بررسی اطلاعات موجود در کامپیوتر و قرار دادن آن در شبکه، به سادگی به اطلاعات کاربری ما دسترسی پیدا کند.
جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۰۷ درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای
طی هفته جاری با توجه به جدول حقوق مخاطب در برابر رسانه ها، نسبت به رسانه های اطراف خود و پیام های آنها حساس باشید و برای نقض این حقوق، دو نمونه ذکر، و جلسه آینده در کلاس مطرح کنید.
پاسخ: طی هفته جاری برخی خبرگزاری ها و شبکه اجتماعی اینستاگرام را زیر نظر گرفتم، بسیاری از سایت ها و پیج ها بخاطر دریافت دنبال کننده بیشتر تیترهایی اشتباه و کنجکاو کننده برای مطالب خود می گذارند.
بسیاری از صفحات با درج نوشته هایی دروغین به دنبال دیده شدن بیشتر می باشند و به مخاطب خود احترامی نمی گذارند.
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس دوازدهم تفکر و سواد رسانه ای
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس 13 سیزدهم دروازه بانی خبر بزرگ کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.